handdator

Visa fullständig version : Sova bättre, tips tack!


Levia
2014-02-18, 08:04
Blir lite less på mig själv. Jag sover ca 6 timmar på natten. Vaknar oftast en stund också. Har ni andra några bra avslappningsrutiner? Behöver ni veta nåt mer..?

Dreas
2014-02-18, 08:10
Jag skapade en tråd för massa år sedan här på forumet. Nu har jag flyttat och sover märkbart bättre. Svalt sovrum är grejen för mig, och en kudde som passar.

Men jag har också slutat dricka något med koffein efter 15.00 på dagen.

Har dragit ner proteinintaget(Lite under 2g per kg kroppsvikt) också, vilket gör att jag slipper upp för att pinka mitt i natten.

* Mindre protein
* Svalare sovrum(<20 C)
* Undviker koffein efter 15.00
* Skön kudde.

Vilket som bidragit mest är svårt att säga. Men numera sover jag iaf bra.
Kan nog lägga till att sova på regelbundna tider och gärna lägga sig före elva fungerar för mig.

tlk
2014-02-18, 08:32
Stäng av dator, TV, etc. 2-3 timmar innan sovdags.
F.lux på dator etc. rent allmänt.
Skärma av blått ljus (t.ex. med lämpliga glasögon för detta) framåt kvällen.

Läs en bra bok.

Strikt sömnschema, alltid samma tider och rutin.

Kanske en 15-20 minuter meditation precis innan.



Spola koffeinet.

ducedo
2014-02-18, 08:49
Coca Cola Zero innehåller 10mg koffein per dl så om du inte redan skippat det, undvik på kvällar. I övrigt finns det inga genvägar. Jag har läst mängder av artiklar och samtliga nämner de uppenbara sakerna som redan nämnts i tråden.

* Undvik TV/dator/surfplatta någon timme innan sömn
* Använd Flux på datorn under dagen
* Samma sovrutiner (även på helgerna)
* Svalare sovrum
* Dra ner på/sluta inta koffein
* Träna under dagen men undvik sent på kvällen
* Associera sängen med sömn och fixa en läsfåtölj eller liknande.

Finns mänger av ljud såsom valar, regnskog och "hypnos" men inget av detta har fungerat på mig. Möjligtvis att man lär sig associera det med sömn men efter ett tag så påminner det mer om oljud vilket hindrar mig från att sova.

mela
2014-02-18, 10:17
Förutom det som tidigare nämnts så se också till att ha mörkt i rummet och ordentlig mörkläggning om det blir ljus tidigt. Jag har gått ifrån att vakna så fort det börjar bli minsta ljust till att vakna när jag är utsövd nu när jag har ett mörkt rum.

Se också till att eventuella lampor på elektronik inte syns, som lampor/datorer/element/väckarklockor, de stör också.

Dessutom är jag en grubblare, så jag har en instrumental låt som jag lyssnar på på repeat om jag ligger och grubblar. Då går jag från klarvaken till sovande på 10-15 min. Gäller iofs att man lägger sig bekvämt, blundar och slappnar av, typ som om du skulle lura någon att du sover.

Se till att dricka ordentligt med vätska under dagen så att du inte är törstig, då vaknar du. Se också till att sluta dricka i god tid så att du inte hinner bli kissnödig förrän det är dags att gå upp.

Och! Om du använder nikotin så rubbar det också sömnen ganska så duktigt. Så där får du isf antingen fortsätta om detta inte är boven, eller testa att vara utan och se om du sover bättre om du prioriterar sömn.

Nordenator
2014-02-18, 10:19
Stäng av dator, TV, etc. 2-3 timmar innan sovdags.
F.lux på dator etc. rent allmänt.
Skärma av blått ljus (t.ex. med lämpliga glasögon för detta) framåt kvällen.

Läs en bra bok.

Strikt sömnschema, alltid samma tider och rutin.

Kanske en 15-20 minuter meditation precis innan.



Spola koffeinet.

Hur mycket fritid har du egentligen?

Pudzianovski
2014-02-18, 10:49
Märkligt nu när jag läser tråden. Jag tror fasen att jag gör allt man inte ska göra som skrivits här i tråden :d

Ett annat tips är att sysselsätta sig på dagen. Träna, arbeta, skola osv. Det är ju liksom prio1 i min värld.

Jag har inga problem med sömn.

Dreas
2014-02-18, 11:16
Märkligt nu när jag läser tråden. Jag tror fasen att jag gör allt man inte ska göra som skrivits här i tråden :d

Ett annat tips är att sysselsätta sig på dagen. Träna, arbeta, skola osv. Det är ju liksom prio1 i min värld.

Jag har inga problem med sömn.Vissa har ju förmågan att somna på tre röda oavsett, FUSK!

Eira
2014-02-18, 11:51
Lägg ner massa pengar på en skön säng.
Är stor skillnad på säng och säng.

tlk
2014-02-18, 12:38
Hur mycket fritid har du egentligen?

Med tanke på att svensken spenderar 3 timmar om dagen med att titta på TV (http://www.dagensmedia.se/nyheter/tv/article3382733.ece) så borde det väl inte vara något problem att stänga av den och andra eventuella distraktionsapparater (dator, TV-spel, telefon, etc.) 2-3 timmar innan man ska sova.

hnric
2014-02-18, 12:50
Köpte en tempursäng för ca 6 månader sedan. Sover numera väldigt mycket bättre, om än inte längre. Måste alltid gå på dass varje natt, men sover så jäkla bra i sängen att man är utvilad ändå.

MangeWbg
2014-02-18, 12:53
Coca Cola Zero innehåller 10mg koffein per dl så om du inte redan skippat det, undvik på kvällar. I övrigt finns det inga genvägar. Jag har läst mängder av artiklar och samtliga nämner de uppenbara sakerna som redan nämnts i tråden.

* Undvik TV/dator/surfplatta någon timme innan sömn
* Använd Flux på datorn under dagen
* Samma sovrutiner (även på helgerna)
* Svalare sovrum
* Dra ner på/sluta inta koffein
* Träna under dagen men undvik sent på kvällen
* Associera sängen med sömn och fixa en läsfåtölj eller liknande.

Finns mänger av ljud såsom valar, regnskog och "hypnos" men inget av detta har fungerat på mig. Möjligtvis att man lär sig associera det med sömn men efter ett tag så påminner det mer om oljud vilket hindrar mig från att sova.

Vad är FLUX?

filmjölk
2014-02-18, 12:56
Med tanke på att svensken spenderar 3 timmar om dagen med att titta på TV (http://www.dagensmedia.se/nyheter/tv/article3382733.ece) så borde det väl inte vara något problem att stänga av den och andra eventuella distraktionsapparater (dator, TV-spel, telefon, etc.) 2-3 timmar innan man ska sova.

En svensk multitaskar och de där tre timmarna är kanske 1,5 h effektiv avkoppling, vilken är den enda vila förutom 4-5hs sömn svensken har på ett dygn. Plockar du bort den lilla tiden för svensken och ersätter med någon flummig meditation så kommer svensken gå Breivik på hela samhället.

LoveMachine
2014-02-18, 12:59
Skulle jag inte nyttja datorn tre timmar innan jag går och lägger mig så skulle jag på många träningsdagar knappt hinna starta den när jag kommer hem. Så för mig låter det väldigt överdrivet. Däremot så undviker jag vissa typer av aktivteter vid datorn minst en timme innan. Jag kan t.ex. inte spela StarCraft då det blir för intensivt och leder till att jag antingen tänkter på det eller drömmer om det. Samma sak gäller väldigt intensiva serier och filmer.

Men det som funkar för mig är:
Svalt somrum eller ett tunt täcke
Ha minst en timme då jag kan ligga i sängen och läsa innan det är dags att släcka. Det ger mig tid att varva ner. Dessutom upplever jag att då läsning är något som sker i mitt huvud snarare än något som matas in i mitt huvud så sätter det mig i ett bättre sinnestillstånd för att sova.
Försöka hålla vettiga rutiner. Jag går upp samma tid varje arbetsdag även fast jag har flextid och går till sängs ungefär samma tid.


Dock så har jag inga problem med kaffe, kan ta en kopp en timme innan jag lägger mig om jag är sugen. Kan dessutom sova utan rullgardin även om det är midnattssol så ljus stör mig inte. Är dessutom artillerist så jag har legat och småslumrat med haubitsar som smäller mindre än en kilometer bort.

PowPow
2014-02-18, 13:18
Vad är FLUX?

Mjukvara som gör att din datorskärm ändrar ljusstyrka och färgtemperatur. Kallare på dagen och varmare på natten, skulle jag anta.

Hur man skulle kunna sova bättre på natten av att använda det på dagen förstår jag dock inte.

benya
2014-02-18, 13:38
ngn som kan tipsa på sida där man kan köpa bra kuddar?

tlk
2014-02-18, 14:22
En svensk multitaskar och de där tre timmarna är kanske 1,5 h effektiv avkoppling, vilken är den enda vila förutom 4-5hs sömn svensken har på ett dygn. Plockar du bort den lilla tiden för svensken och ersätter med någon flummig meditation så kommer svensken gå Breivik på hela samhället.

Det låter som dåligt disponerad tid. Ponera följande scenario. 10 timmar ägnat åt arbetande (transport etc), 9 timmar åt sömn, då har man ändå 5 timmar över till fritid. Och sen då helger över. Att meditation skulle vara något flum känns som rätt konstigt påstående med tanke på all forskning som stödjer att det är bra tidsfördriv. *popcorn*

Nordenator
2014-02-18, 14:46
Det låter som dåligt disponerad tid. Ponera följande scenario. 10 timmar ägnat åt arbetande (transport etc), 9 timmar åt sömn, då har man ändå 5 timmar över till fritid. Och sen då helger över. Att meditation skulle vara något flum känns som rätt konstigt påstående med tanke på all forskning som stödjer att det är bra tidsfördriv. *popcorn*

Du tränar inte och har inga hushållssysslor i övrigt att ta hand om? Scenariot för mig kan till exempel vara detta: Gå upp 05:30. Jobba till 16. Träna/byta om till 17:30. Hemma kring 18. Laga mat, äta och städa undan till kanske 19. För att få dessa 9 timmar sömn bör jag sova 20:30. Var ser du utrymme för 2-3 timmar där?

För min del är jag nog oftast vaken till 22-23 då jag jobbar tidigt för att hinna få något "roligt" gjort, men det känner man av närmare veckoslutet också.

tlk
2014-02-18, 15:48
Du tränar inte och har inga hushållssysslor i övrigt att ta hand om? Scenariot för mig kan till exempel vara detta: Gå upp 05:30. Jobba till 16. Träna/byta om till 17:30. Hemma kring 18. Laga mat, äta och städa undan till kanske 19. För att få dessa 9 timmar sömn bör jag sova 20:30. Var ser du utrymme för 2-3 timmar där?

För min del är jag nog oftast vaken till 22-23 då jag jobbar tidigt för att hinna få något "roligt" gjort, men det känner man av närmare veckoslutet också.


Ja det är ju så olika hur man lever. Jag brukar sova 20:00-04:30 personligen, och en tupplur på en halvtimme strax efter 12:00 för att få in lite mer sömn. Har gott om hushållssysslor och ett antal träningstimmar att sköta om. Det förefaller också som mina matlagningsrutiner är lite mer effektiva. Men det är ju helt olika hur man trivs med sin tillvaro.


Men hur jag och du lever våra liv är ju förstås helt irrelevant i frågan när det är så att genomsnitts TV-tittandet för svensken är runt 3 timmar om dagen, och ett bra tips för att förbättra sömn är att stänga av stimulerande input från t.ex. TV, telefon och datorer några timmar innan sömn. Tittar du inte på TV timmarna eller latjar med data innan du sover så behöver du ju inte bry dig om det tipset, eller hur? Det är ju likväl gott om folk som gör det och det är en välkänd sömnstörande faktor. T.ex. att du sitter vaken långt in på kvällarna är väl inget problem för någon - bara du inte ägnar det åt TV och datapillrande så är ju allt fint ur sömnperspektiv liksom.


:edit: TRÄNING är ju, såklart, något som räknas in i fritid.

Olegh
2014-02-18, 15:52
ngn som kan tipsa på sida där man kan köpa bra kuddar?

Ikea.se

Levia
2014-02-18, 17:56
Tack för alla svar!

filmjölk
2014-02-18, 18:08
Det låter som dåligt disponerad tid. Ponera följande scenario. 10 timmar ägnat åt arbetande (transport etc), 9 timmar åt sömn, då har man ändå 5 timmar över till fritid. Och sen då helger över. Att meditation skulle vara något flum känns som rätt konstigt påstående med tanke på all forskning som stödjer att det är bra tidsfördriv. *popcorn*

haha 5hs fritid. matlagning, handling, shopping, träning, psykologbesök, familjeterapi, dödsångest, kolozzeum, städning, panikångestattacker, stress, läkarbesök, apotekskö för sina antidepressiva, skjutsning, läggning av barn, telefon som ringer, släkt och vänner som kräver ens tid och hemarbete med det som inte hanns med på jobbet.

Att då lägga den lilla lugna kvarten som blir över till meditation istället för att ligga i fosterställning och gråta är fantastiskt borgerligt.

LeBron
2014-02-18, 18:17
Vad är detta "flux på datorn"?

tlk
2014-02-18, 18:17
haha 5hs fritid. matlagning, handling, shopping, träning, psykologbesök, familjeterapi, dödsångest, kolozzeum, städning, panikångestattacker, stress, läkarbesök, apotekskö för sina antidepressiva, skjutsning, läggning av barn, telefon som ringer, släkt och vänner som kräver ens tid och hemarbete med det som inte hanns med på jobbet.

Att då lägga den lilla lugna kvarten som blir över till meditation istället för att ligga i fosterställning och gråta är fantastiskt borgerligt.

Allt du listar är saker som räknas, såklart, in i din fritid. Vad du väljer att göra med den är ju mångt om mycket upp till dig.

Har du valt att lägga till barn, shopping, träning, ångest, psykologbesök, och kolozzeum i ditt liv så får du ju stå för det.

Stäng av telefonen. Välj att inte skaffa barn. Sluta leva ett liv som ger dig ångest. Låt inte vänner och släkt ta tid som du vill ha åt något annat.

*screwy*

Förstår inte ens varför du vill göra en sån stor sak av ett råd som är ganska standard när det gäller att förbättra sömn. Om rådet inte passar det liv som du har valt - och verkar rejält missnöjd med - så strunt i det bara.

yxa
2014-02-18, 18:43
Blir lite less på mig själv. Jag sover ca 6 timmar på natten. Vaknar oftast en stund också. Har ni andra några bra avslappningsrutiner? Behöver ni veta nåt mer..?

gå till doktorn(alternativt styret i sätra) be om stilnoct/theralen

problem solved

Red Apple
2014-02-18, 18:50
Vad är detta "flux på datorn"?

Räcker inte de förklaringar som redan finns i tråden? Det är ett program som justerar skärmens ljusstyrka utefter huruvida du har dagsljus eller inte. Man slipper således det blåa skenet från en skärm som gör det svårt att somna.

tlk
2014-02-18, 18:57
Ett enkelt alternativ till f.lux är helt enkelt att skaffa sig ett par glasögon som blockar ut det blåa ljuset. Med fördelen att det även hjälper mot det blåa spektrat i ens allmänbelysning.

R Scarpa27
2014-02-18, 21:23
ngn som kan tipsa på sida där man kan köpa bra kuddar?

har själv letat i flera år haha har ikeas billigaste skit just nu, ochv en gammal säng från 2a världskriget.

ska dock kolla på ny kudde imon de luta åt ikeas
GOSA PINJE Kudde, sidoläge för 119:- spänn

eller jysks Fossflakes SUPERIOR kudde de har kampanj på nu. 85:- ord.pris 300:-

Angel
2014-02-18, 23:14
Min tempurkudde är min käraste ägodel!

Diomedea exulans
2014-02-18, 23:17
Försök se till att du har bra samvete.

Ajemän
2014-02-18, 23:20
Edit skitdator

Ajemän
2014-02-18, 23:33
Tror nog att nästan alla friska individer med sömnproblem har grundproblemet i stress…
Visst man kan hitta avslappning av te, doftljus eller vad fan det nu kan vara, men själv föredrar jag att lösa grundproblemet…

Sen finns det sömnteknik. Det gäller att hitta sin teknik för att somna . Om jag bara ligger i sängen så tar det vanligtvis 10-15 minuter innan min hjärna ställer in sig på sömn. Om jag bestämma mig för att somna och kopplar in rätt mind set så slocknar jag inom en minut, alla gånger. Fundera kring det, och Googla lite! :)

Slartibartfast
2015-02-21, 20:51
Ett enkelt alternativ till f.lux är helt enkelt att skaffa sig ett par glasögon som blockar ut det blåa ljuset. Med fördelen att det även hjälper mot det blåa spektrat i ens allmänbelysning.

Jag har installerat f.lux på datorn nu, och det är klart behagligare för ögonen kvällstid.

Jag läser e-böcker på night mode (svart bakgrund+mörkröd text) kvällstid, och undrar om detta är lika effektivt eller bättre för att få bort det blå ljuset som f.lux. Jag har googlat och googlat, och alla bara babblar om f.lux för läsplattor. Men är det inte enklare att bara köra med night mode? Är jag dum i huvudet, eller varför läggs inte den enkla lösningen fram nånstans?

mangemani
2015-02-21, 21:33
några viktiga saker som jag har fått lära mig då jag själv har svårigheter med det här med att somna och behålla sömnen.

*undvik allt ljust sken i form utav datorer/surfplattor/mobil telefoner osv, rekommenderat 1-2 timmar innan sömn.
*undvik kaffe eller annat uppiggande efter kl 15:00-17:00.
*frisk luft kan hjälpa att göra en trött, så en lättare promenad timmarna innan kan hjälpa(ingen överdriven promenad så man kommer upp i varv).
*försök hitta något som tröttar ut hjärnan, tex läsa en bok eller att ligga och tänka på någonting roligt som man kan ligga och tänka på mycket.
*öva på avslappning

de punkterna har iaf fått mig att numera lägga mig en mer normal tid och vakna upp någorlunda pigg vid en tidig tid.

Exdiaq
2015-02-21, 21:53
Jag har installerat f.lux på datorn nu, och det är klart behagligare för ögonen kvällstid.

Jag läser e-böcker på night mode (svart bakgrund+mörkröd text) kvällstid, och undrar om detta är lika effektivt eller bättre för att få bort det blå ljuset som f.lux. Jag har googlat och googlat, och alla bara babblar om f.lux för läsplattor. Men är det inte enklare att bara köra med night mode? Är jag dum i huvudet, eller varför läggs inte den enkla lösningen fram nånstans?

Är väl bara att gå in på skärminställningar och se hur mycket blått ljus som avges i nattläge? Sen jämföra det med hur det ser ut med f.lux?

Slartibartfast
2015-02-21, 21:58
Är väl bara att gå in på skärminställningar och se hur mycket blått ljus som avges i nattläge? Sen jämföra det med hur det ser ut med f.lux?

Wat? Hur gör man det?

caro
2015-02-21, 22:07
Blir lite less på mig själv. Jag sover ca 6 timmar på natten. Vaknar oftast en stund också. Har ni andra några bra avslappningsrutiner? Behöver ni veta nåt mer..?

Se till att vara fysiskt uttröttad. Svalt sovrum.

Jag vaknar kl tre varje natt och går på toa. Stresstankar försöker tränga sig på. Men jag har övat på "stäng av", "vägrar tänka på det nu, gör det imorgon när det är någon mening med det". Det funkar.

När mina barn var små vaknade jag tio femton gånger varje natt i perioder, nej, det är ingen överdrift, så wn gång är ok. Men jag kan aldrig sova länge på morgonen, så att gå till sängs tidigt är grejen, varje dag.

Exdiaq
2015-02-21, 22:55
Wat? Hur gör man det?

Bra fråga, det vet jag inte..