handdator

Visa fullständig version : Tips till PT-audition? :)


femman
2014-02-17, 22:41
Ska på audition till ett jobb som PT om några veckor. Är bara friskvårdsutibldad, dvs ingen kunskap om PT i grunden, så skulle gärna vilja ha lite tips från er som jobbar som PT eller känner någon som ni tycker är bra? *flex*

Mantus
2014-02-17, 23:14
Ska på audition till ett jobb som PT om några veckor. Är bara friskvårdsutibldad, dvs ingen kunskap om PT i grunden, så skulle gärna vilja ha lite tips från er som jobbar som PT eller känner någon som ni tycker är bra? *flex*

Du menar att du ska på en anställningsintervju? För det är väl inte skådespelare eller trummis i ett band du tänkte bli?

pezrulezhaakon
2014-02-17, 23:22
Ska på audition till ett jobb som PT om några veckor. Är bara friskvårdsutibldad, dvs ingen kunskap om PT i grunden, så skulle gärna vilja ha lite tips från er som jobbar som PT eller känner någon som ni tycker är bra? *flex*

Nu beror det ju på vilken uppgift du får, men om du inte har bra grundkunskaper inom anatomin, så kan det ju bli svårt.

Men lyhördhet för klientens behov, önskningar och förutsättningar är mycket positivt, och att du inspirerar och skapar en lättsam stämning utan krav.

ztraand
2014-02-18, 06:38
Att jobba som en personlig tränare utan någon utbildning.. det där känns inte särskilt smart. Speciellt när man läser här dagligen om olika PT's som ger helt fel råd.

Bättre att du ansöker om att få stå i receptionen.

tlk
2014-02-18, 07:58
Att jobba som en personlig tränare utan någon utbildning.. det där känns inte särskilt smart. Speciellt när man läser här dagligen om olika PT's som ger helt fel råd.

Bättre att du ansöker om att få stå i receptionen.

Som utbildad PT kan jag glatt berätta för dig att de normala PT-utbildningarna i Sverige inte är något att hänga i julgranen öht. Har man intresse för människor och träning, och dedikerar tid åt att lära sig om de här två sakerna så kan man klara sig helt ypperligt utan något PT-utbildning. En 3-veckors-kurs på någon av PT-skolorna är långt ifrån en garant att man skulle ge bättre råd än någon annan.

tlk
2014-02-18, 08:00
Ska på audition till ett jobb som PT om några veckor. Är bara friskvårdsutibldad, dvs ingen kunskap om PT i grunden, så skulle gärna vilja ha lite tips från er som jobbar som PT eller känner någon som ni tycker är bra? *flex*

Ett vanligt knep när de kör audition (på SATS t.ex.) är att de drar dit en hel hoper PTs och parar ihop er, och sen får ni köra ~45minuter med varandra som klient. Så går det runt någon och kollar hur ni arbetar och så. Är det ett sådant upplägg du ska ge dig in på så förbered gärna något vettigt i förväg. Bra koll på hur övningar ska utföras och hur du banar in klienter i rätt rörelser, kommunikation, och lite engagemang brukar uppskattas.

Men beror ju också såklart mycket på vad gymmet i fråga faktiskt söker.

femman
2014-02-18, 08:19
Nu beror det ju på vilken uppgift du får, men om du inte har bra grundkunskaper inom anatomin, så kan det ju bli svårt.

Men lyhördhet för klientens behov, önskningar och förutsättningar är mycket positivt, och att du inspirerar och skapar en lättsam stämning utan krav.

Anatomikunskaper är det jag har som sitter stensäkert, samt lite beteendevetenskap och förstås flera års gymerfarenhet annars hade jag aldrig sökt jobbet.
Tänkte mest ett enkelt PT-upplägg, hur man behandlar kunden och hur man ska tänka när man lägger upp ett pass till kunden.

tlk
2014-02-18, 08:30
Anatomikunskaper är det jag har som sitter stensäkert, samt lite beteendevetenskap och förstås flera års gymerfarenhet annars hade jag aldrig sökt jobbet.
Tänkte mest ett enkelt PT-upplägg, hur man behandlar kunden och hur man ska tänka när man lägger upp ett pass till kunden.

Du lägger upp passen efter vad din klient har för mål och förutsättningar. *popcorn*