handdator

Visa fullständig version : Träna utan deff och bulk?


Zimopoliz
2014-02-17, 18:04
Tjena!

Jag är 15 år och har gymmat i cirka 8 månader, det går verkligen bra. Nu hade jag tänkt att köra speciellt hårt för beach 2014. Många föreslår deff, dock så växer jag ju fortfarande och behöver käk, och helt ärligt, vet inte om jag skulle palla äta mindre än vanligt och träna (inget hate för detta snälla). Jag undrar om det är möjligt att få en hyfsat snygg kropp utan någon form av deff/bulk alt. diet.

Tack på förhand!

z_bumbi
2014-02-17, 18:08
Ja det går och du gör helt rätt som inte hoppar på deff-och bulktänket. Se till att öka vikterna på gymmet och träna på så förändras kroppen vartefter.

Krabby
2014-02-17, 18:09
Självklart. Tycker du gör helt rätt. I din ålder så behöver du inte fokusera på bulk/deff (såvida du inte är överviktig). Träna hårt och ha kul, ät bra så kommer du få resultat allt eftersom. :)

Latissimus Dorsi
2014-02-17, 18:10
Vikt och längd? :)

Zimopoliz
2014-02-17, 18:13
Vikt och längd? :)

54 kg och 166 cm

Latissimus Dorsi
2014-02-17, 18:18
54 kg och 166 cm

Hade jag varit dig hade jag bulkat ordentligt upp till typ 70kg fram tills sommaren, träna hårt och ät mycket och proteinrikt. Du kommer i princip bara gå upp i muskler.

Alfers
2014-02-17, 18:24
Hade jag varit dig hade jag bulkat ordentligt upp till typ 70kg fram tills sommaren, träna hårt och ät mycket och proteinrikt. Du kommer i princip bara gå upp i muskler.

16 kilo muskler till sommaren?

Latissimus Dorsi
2014-02-17, 18:26
16 kilo muskler till sommaren?

Tog i lite märkte jag :D , men 10kg dvs ungefär 65kg till sommaren är inte orimligt alls.

Bubblan84
2014-02-17, 18:30
Tog i lite märkte jag :D , men 10kg dvs ungefär 65kg till sommaren är inte orimligt alls.

Låter också i överkant på 4 månader, men kommer knappast att bli fet iaf :)

King Grub
2014-02-17, 18:40
Ja det går och du gör helt rätt som inte hoppar på deff-och bulktänket.

Japp. Det är träning som bygger muskler. Bulk/deff är så förlegat (om man inte dietar inför t ex en tävling).

Thornblom
2014-02-17, 18:44
Man gör det man vill göra. Gillar man Bulk/Deff så kör man på det. Om man inte gillar det så gör man det inte. Precis som med allt annat.

Stor Hård Ådrig
2014-02-17, 19:03
GIX-RyorgkQ

Bland de vettigaste snubbarna på YouTube pratar om det här.

Zimopoliz
2014-02-17, 20:55
Tog i lite märkte jag :D , men 10kg dvs ungefär 65kg till sommaren är inte orimligt alls.

Tack! Ska köra! Men hur kommer det sig att jag inte går upp i fett utan muskler, är lite nyfiken, och vill inte bli fet till sommaren.

Commando1980
2014-02-17, 20:58
Du är 15 år. Glöm både deff och bulk. Ät dig mätt och styrketräna utan att krångla till kosten.

Latissimus Dorsi
2014-02-17, 22:20
Tack! Ska köra! Men hur kommer det sig att jag inte går upp i fett utan muskler, är lite nyfiken, och vill inte bli fet till sommaren.

Är bara så när man är smal sen innan och är i tonåren. Jag började träna för två år sedan vägde 52-54kg. Har i princip samma bf% som innan, kanske något lägre t.o.m och är drygt 20kg tyngre. Så ät på var inte orolig, så länge du samtidigt tränar hårt och fint.

Aristokrat
2014-03-06, 08:48
Japp. Det är träning som bygger muskler. Bulk/deff är så förlegat (om man inte dietar inför t ex en tävling).

Jag undrar varför du anser det förlegat? Ingen vore gladare än jag om man kunde slippa det tänket, men energiintagets vikt (antingen kcal+ eller kcal-) för resultat har du ju själv sagt många gånger. Ex. i denna tråd http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=86837&highlight=Energiintagets+vikt

TIMPA
2014-03-06, 09:43
Var ihärdig med träningen, öka vikter på gymmet, ha kul, ät mat = profit.

Santoro
2014-03-06, 11:13
Hijackar tråden och spelar vidare på recompsnacket.. Om man nu skulle recompa och träna för prs.. Skulle macros spela någon roll? Det är ju mycket snack om PF och att ändra macros beroende på vilo/träningsdag för att vara lean året om.. Någon som klargöra?

Jeml
2014-03-06, 11:22
Hijackar tråden och spelar vidare på recompsnacket.. Om man nu skulle recompa och träna för prs.. Skulle macros spela någon roll? Det är ju mycket snack om PF och att ändra macros beroende på vilo/träningsdag för att vara lean året om.. Någon som klargöra?

undrar detta med. framförallt om man har någon fördel med att cykla kalorierna.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Santoro
2014-03-06, 11:25
undrar detta med. framförallt om man har någon fördel med att cykla kalorierna.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Om man kollar dom som kör Martin berkhans PF så är dom ju rippade året om men rent spontant känner jag två saker. Ett, jag vill inte vara rippad året om.. Ett 4 pack, lite ådror och resten hull duger för mig. Två, att bara äta kött och sås på vilodagar känns rätt tråkigt (och dyrt).

Jeml
2014-03-06, 11:27
Om man kollar dom som kör Martin berkhans PF så är dom ju rippade året om men rent spontant känner jag två saker. Ett, jag vill inte vara rippad året om.. Ett 4 pack, lite ådror och resten hull duger för mig. Två, att bara äta kött och sås på vilodagar känns rätt tråkigt (och dyrt).

jo men kollar du någon som deffar ned sig till 7% bf och ser till att stanna i vikt utan aty cykla kalorier så kommer han inte heller öka i bf.

nej det vill inte jag heller göra. Därför undrade jag bara om hur det är med att cykla kalorierna :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Santoro
2014-03-06, 11:30
jo men kollar du någon som deffar ned sig till 7% bf och ser till att stanna i vikt utan aty cykla kalorier så kommer han inte heller öka i bf.

nej det vill inte jag heller göra. Därför undrade jag bara om hur det är med att cykla kalorierna :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Nej det är lite det jag är inne på, därför vill jag att någon kunnig förklarar det. Övrigt så är Bulk/deff det tråkigaste med träningen, heh.

Jeml
2014-03-06, 11:35
Nej det är lite det jag är inne på, därför vill jag att någon kunnig förklarar det. Övrigt så är Bulk/deff det tråkigaste med träningen, heh.

nja inte om man gör det på rätt sätt. du kan bulka hela året och sen deffa någon månad eller två bara. då är det ganska kul att deffa.

nånstans måste man ju öka i vikt för att öka i muskler.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Santoro
2014-03-06, 11:38
nja inte om man gör det på rätt sätt. du kan bulka hela året och sen deffa någon månad eller två bara. då är det ganska kul att deffa.

nånstans måste man ju öka i vikt för att öka i muskler.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Syftet med recomp är ju att ge kroppen tillräckligt med energi samtidigt som du ökar i styrka. Således går du ner i bf och upp i LBM.. Processen för oss rena är dock sjukt långsam, vilket man iof ska förvänta.

Jeml
2014-03-06, 11:40
Syftet med recomp är ju att ge kroppen tillräckligt med energi samtidigt som du ökar i styrka. Således går du ner i bf och upp i LBM.. Processen för oss rena är dock sjukt långsam, vilket man iof ska förvänta.

ja men väger du 80kg kan du inte bli hur stor som helst även om du har 0,1% bf.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Santoro
2014-03-06, 11:42
ja men väger du 80kg kan du inte bli hur stor som helst även om du har 0,1% bf.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Du kan ju se det såhär. Du väger 80, du bulkar upp till 88kg på ca 12 månader. När du väl deffar så lär inte mer än något kg vara muskler.. Därför kanske det vore vist att stanna på 80kg samtidigt som fettet minskar och styrkan ökar. Detta bör resultera att du får samma mängd muskler och fettprocent du skulle få av en bulk/deff period. Skillnaden är att du gör allt på en rak linje och styrkan och humöret inte dalar när det är dags att deffa.

Jeml
2014-03-06, 11:46
wtf varför skulle alla muskler försvinna på deff?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Santoro
2014-03-06, 11:50
wtf varför skulle alla muskler försvinna på deff?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Jag sa att av dessa 8kg skulle väl typ 1kg vara muskler. Att bulka kommer ge en bra större fettuppgång än vad en recomp skulle ge.

Om vi nu snackar en vanlig 500+kcl/dag bulk.

Jeml
2014-03-06, 11:53
det var ingen vidare bulk.

nej jag snackar ~200kcal+ om dagen. Och när du sa 8kg på 12mån snackade du +150kcal/dag :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Santoro
2014-03-06, 11:55
det var ingen vidare bulk.

nej jag snackar ~200kcal+ om dagen. Och när du sa 8kg på 12mån snackade du +150kcal/dag :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Lmao, matte of peace. Inte för att alla kommer gå upp lika mycket vikt av samma överskott, men du har rätt. Utgångspunkten för våran debatt var just en traditionell bulk-->deff vilket dom flesta gör. Om man kör en ''clean bulk'' eller vad man ska kalla det så är det ju en annan sak.

Jeml
2014-03-06, 11:57
haha :)

ja jo jag vet. inte många som tjänar på ett stort överskott tror jag.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Diomedea exulans
2014-03-06, 12:03
Vad är "lean bulk" ens? Jag förstår att det betyder "bulk utan att lägga på sig (mycket) fett", men hur gör man det? Bulkar jättelångsamt?

Santoro
2014-03-06, 12:25
Vad är "lean bulk" ens? Jag förstår att det betyder "bulk utan att lägga på sig (mycket) fett", men hur gör man det? Bulkar jättelångsamt?

Japp, en ev. kaloribalans på vilodagen för en del.

Hebbe84
2014-03-06, 14:03
Lmao, matte of peace. Inte för att alla kommer gå upp lika mycket vikt av samma överskott, men du har rätt. Utgångspunkten för våran debatt var just en traditionell bulk-->deff vilket dom flesta gör. Om man kör en ''clean bulk'' eller vad man ska kalla det så är det ju en annan sak.

Om två personer har samma överskott så måste man per definition gå upp lika mycket i vikt, annars är inte överskottet samma.

Armed Dingo
2014-03-06, 15:06
Vad är "lean bulk" ens? Jag förstår att det betyder "bulk utan att lägga på sig (mycket) fett", men hur gör man det? Bulkar jättelångsamt?

Som jag fattat det är det att bara bulka på tråkiga livsmedel, som överkokt ris, torr kyckling och broccoli till alla målen. Knäck två omega 3 och ringla över.

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

Santoro
2014-03-06, 15:25
Om två personer har samma överskott så måste man per definition gå upp lika mycket i vikt, annars är inte överskottet samma.

Och om någon är en sk hardgainer eller en ectomorph som knappt går upp i vikt?

Slartibartfast
2014-03-06, 15:43
Och om någon är en sk hardgainer eller en ectomorph som knappt går upp i vikt?

Det är ingen skillnad. Går man inte upp i vikt ligger man inte på ett överskott.

En hardgainer går upp exakt lika mycket i vikt som en superbyggare med monstergener om överskottet är detsamma. Skillnaden är att överskottet lagras in som 90% fett för hardgainern och 90% muskler hos en superdopad monsterbyggare.

Ontopic ger det inte ett skit att ligga och harva på samma kroppsvikt hela tiden. Första träningsåret kan man lyckas med någonslags recomp utan att ändra kroppsvikten. Efter det är det helt kört.

Jeml
2014-03-06, 15:55
det där med ectomorph tror jag bara är något påhitt.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Santoro
2014-03-06, 18:40
Det är ingen skillnad. Går man inte upp i vikt ligger man inte på ett överskott.

En hardgainer går upp exakt lika mycket i vikt som en superbyggare med monstergener om överskottet är detsamma. Skillnaden är att överskottet lagras in som 90% fett för hardgainern och 90% muskler hos en superdopad monsterbyggare.

Ontopic ger det inte ett skit att ligga och harva på samma kroppsvikt hela tiden. Första träningsåret kan man lyckas med någonslags recomp utan att ändra kroppsvikten. Efter det är det helt kört.
Där ser man. Tack.

Många tycks ha stor framgång med recomps, har du någon vettig källa eller går du efter personlig åsikt? Många youtubebloggare håller formen året om samtidigt som lyften går upp.

difeddy
2014-03-06, 19:09
japp. Det är träning som bygger muskler. Bulk/deff är så förlegat (om man inte dietar inför t ex en tävling).

qft

Jontalinen
2014-03-06, 19:37
Känns ofta som att äldre skribenter på forumet nedvärderar deff/bulk för att yngre individer ska börja i "rätt ända" snarare än att basera åsikten på forskning/erfarenhet.

Tror inte att det råder tvivel om bulkandets överlägsenhet, däremot är det onödigt för en nybörjare och överskottet som behövs är nog lägre än vad många tror.

r1kkie
2014-03-06, 20:18
Har en liten fundering som nog är riktigt svår att svara på.

Vi utgår från samma person, vikt på 70kg längd ovesäntligt.

Case 1: Personen "bulkar" (gillar inte det ordet) går först upp 20 kg för att sedan deffa ner 10kg under 1 år.

Case 2: Persnen ligger på ett lätt överskott och går upp 10 kg på 1 år.

Båda varianterna har man ju ökat 10 kg kv. Träningen kan ju ev variera lite i case 1 om man ligger på överskott för att sedan ligga på underskott. Vi förutsätter att i båda fallen får man i sig tillräckligt med protein etc vad som rekommenderas.

Vilken variant skulle ha gett bäst resultat? Skulle de ge snarlika resultat?

svenbanan
2014-03-06, 20:45
Har en liten fundering som nog är riktigt svår att svara på.

Vi utgår från samma person, vikt på 70kg längd ovesäntligt.

Case 1: Personen "bulkar" (gillar inte det ordet) går först upp 20 kg för att sedan deffa ner 10kg under 1 år.

Case 2: Persnen ligger på ett lätt överskott och går upp 10 kg på 1 år.

Båda varianterna har man ju ökat 10 kg kv. Träningen kan ju ev variera lite i case 1 om man ligger på överskott för att sedan ligga på underskott. Vi förutsätter att i båda fallen får man i sig tillräckligt med protein etc vad som rekommenderas.

Vilken variant skulle ha gett bäst resultat? Skulle de ge snarlika resultat?

Fast det där låter ju mer som om du jämför bulk med grisbulk. Tror snubben som lägger på sig 10kg på ett år också blir en hel del fetare. 0,2kg per vecka är nog inte enbart muskler. Även om tjugokilossvullot kanske blir lite starkare så lär han ju tappa massor då han ska tappa 10 pannor.

Hade siffrorna varit lite lägre, 6kg jämfört med 12kg eller nåt, så blir frågan nästan omöjlig att besvara, eftersom det kommer finnas så många faktorer som påverkar.

Dawiddd
2014-03-06, 22:30
https://imagizer.imageshack.us/v2/494x658q90/849/jiha.jpg

Jag äter som vanligt och gymmar som vanligt, varken bulkar eller deffar. Bara jag blir mätt och får energi till gymmet så. Efter gymmet blir det oftast gainer och bcaa under passet. Kasein innan läggdags dom gångerna jag orkar.

Väger ca 60kg och är 1.67.

koncept
2014-03-06, 23:30
Ang. Leanbulk:

Jag testade en regelrätt Leangains-bulk förra sommaren med svagt underskott (-10%) på vilodagar utan några kolhydrater och högre fett och stort överskott (+25%) på träningsdagar med massa kolhydrater och mindre fett. Jag ökade knappt någonting i styrka och muskelmassa trots att jag totalt sett över hela veckan låg på ett överskott på ca 2000 kalorier.

Nu cyklar jag fortfarande kalorier men har kolhydrater alla dagar och mindre skillnad i fettintag. Runt balans eller svagt överskott på vilodagar och +200-300 kalorier på träningsdagar. Ingen aning om det på något sätt skulle minimera fettinlagring. Gör det mest för att jag slipper äta enormt mycket varje dag och kan spara de riktigt stora måltiderna till efter träning då min aptit är som störst.

Som kontrast till Canditos video:
5pkbrTpKaj4

Finns dessutom två bra videoserier om kost och träning för klassikt styrkelyft på kanalen.

Radikaal
2014-03-06, 23:48
Ganska enkelt.

Ju större överskott = mer muskler (och mer fett).

Det går utmärkt att bygga på lean gains. Men du kommer inte bygga lika snabbt som vid större överskott, men du kan ha en snygg kropp året om. Upp till var och en välja vilket som passar en bäst.

Nybörjare (som TS tex) kan och lyckas i de flesta fallen bygga muskler och samtidigt gå ner i fett utan något bulk/deff tänk, genom att träna hårt och äta bra. Och speciellt i 15års åldern när kroppen utvecklas som mest bör man undvika deffa om man nu inte är ohälsosamt överviktig.

Santoro
2014-03-07, 08:17
Frågan som återkommer i mitt huvud är: Om någon bulkar och får mer muskler än han som bulkar med ''leangains'', kommer han fortfarande ha mer muskler om han måste deffa under 3-6 månder? Rent spontant känns det inte så.

r1kkie
2014-03-07, 12:31
Fast det där låter ju mer som om du jämför bulk med grisbulk. Tror snubben som lägger på sig 10kg på ett år också blir en hel del fetare. 0,2kg per vecka är nog inte enbart muskler. Även om tjugokilossvullot kanske blir lite starkare så lär han ju tappa massor då han ska tappa 10 pannor.

Hade siffrorna varit lite lägre, 6kg jämfört med 12kg eller nåt, så blir frågan nästan omöjlig att besvara, eftersom det kommer finnas så många faktorer som påverkar.

Kan ha tagit i lite med siffrorna, de håller jag med om. Men som du säger. Om vi halverar, 5 resp 10 kg blir det nog snarlika resultat?

Jontalinen
2014-03-07, 13:43
Frågan som återkommer i mitt huvud är: Om någon bulkar och får mer muskler än han som bulkar med ''leangains'', kommer han fortfarande ha mer muskler om han måste deffa under 3-6 månder? Rent spontant känns det inte så.

Är det så vanligt att gemene "seriös" styrketränare/kroppsbyggare tappar så mycket muskler under deff?

Lägger ingen värdering utan är nyfiken och känner att jag har dålig koll.

Santoro
2014-03-07, 16:51
Är det så vanligt att gemene "seriös" styrketränare/kroppsbyggare tappar så mycket muskler under deff?

Lägger ingen värdering utan är nyfiken och känner att jag har dålig koll.

Om utgångspunkten för våran diskussion är en ''traditionell'' bulk som man ser folk göra, dvs bulkar bort rutorna, så tappar man nog en del. Efter nybörjargainzen så lägger man ju på sig riktigt sakta, det är därför recomp bör vara bättre i längden så slipper man deffa och ha sig hela tiden. Om du ger tillräckligt med kalorier så din styrka går upp regelbundet bör det ge dig samma lbm/muskler som ett bulk-->deffupplägg.

Jag vet inte om det stämmer, men det är slutsatsen jag drar av allt jag har läst. Någon kunnig får gärna flika in.

Diomedea exulans
2014-03-07, 19:31
Ang. Leanbulk:

Jag testade en regelrätt Leangains-bulk förra sommaren med svagt underskott (-10%) på vilodagar utan några kolhydrater och högre fett och stort överskott (+25%) på träningsdagar med massa kolhydrater och mindre fett. Jag ökade knappt någonting i styrka och muskelmassa trots att jag totalt sett över hela veckan låg på ett överskott på ca 2000 kalorier.

Men varför tusan går det så bra för Berkhans adepter, då?

Santoro
2014-03-07, 20:30
Men varför tusan går det så bra för Berkhans adepter, då?

Dom bulkar genom styrkeökningar, när styrkan inte går upp ökar dom kalorierna. pyttelite. Vilodagarna är det alltid underskott och cykling.

Jeml
2014-03-07, 20:40
Dom bulkar genom styrkeökningar, när styrkan inte går upp ökar dom kalorierna

detta är jävligt smart.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

z_bumbi
2014-03-07, 22:12
En lång tråd om att träna utan deff och bulk men träningen berörs knappt och jag tror de flesta borde fokusera mer på träningen än exakt hur mycket de ska äta

sockerfar
2014-03-07, 22:53
En lång tråd om att träna utan deff och bulk men träningen berörs knappt och jag tror de flesta borde fokusera mer på träningen än exakt hur mycket de ska äta

Fixa tyngre vikter på gymmet varje vecka
Fixa så att vikten inte går ner
Ät mycket protein/bra mat

Detta borde väl lösa det mesta för dom flesta egentligen?

Santoro
2014-03-07, 23:12
detta är jävligt smart.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Verkar funka bra för dom.

tigerofsweden
2014-03-07, 23:15
Som kontrast till Canditos video:
5pkbrTpKaj4



Vet inte om det är så jättestor kontrast, det enda han säger är hur svårt det är för personer med viss träningserfarenhet att göra en så kallad recomp, vilket bara är en liten del av "leangains" och vad som nämns i Canditos video.

Diomedea exulans
2014-03-08, 01:01
Vet inte om det är så jättestor kontrast, det enda han säger är hur svårt det är för personer med viss träningserfarenhet att göra en så kallad recomp, vilket bara är en liten del av "leangains" och vad som nämns i Canditos video.

Ja, han säger nåt om att "leangains kanske funkar för folk som väger 74 kg", och menar att det bara är för nybörjare… Men 74 kg hård på 180 cm är jääävligt mycket muskler ändå.

Santoro
2014-03-08, 10:32
Ja, han säger nåt om att "leangains kanske funkar för folk som väger 74 kg", och menar att det bara är för nybörjare… Men 74 kg hård på 180 cm är jääävligt mycket muskler ändå.

Jag tror alla vi och dessa videos missförstår varandra. När Candito pratar om en recomp så är det en leangains bulk han pratar om i princip. Man kan ''recompa'' med Martins Leangains, men det är inte rekommenderat efter noobgainsen. Istället så höjer man kalorierna lite när styrkan inte går upp längre, på vilodagarna är det underskott och andra makros.

Har sett bilder på folk som har gått upp typ 2kg på ett år men lyckats ändra deras bf och form helt.

Alltidxx
2014-03-08, 12:02
Som kontrast till Canditos video:
5pkbrTpKaj4
Det där är huvudet på spiken och sanningen på 10 minuter.

Vet inte om det är så jättestor kontrast
Jo det är det. Du kanske inte greppat leangains om du inte hör/ser skillnaden?

När Candito pratar om en recomp så är det en leangains bulk han pratar om i princip.
Nej det gör han inte. Sluta köra med Berkhams varumärkesskyddade gungor och karuseller floskelkoncept någon gång. Presentationen är rubricerad the myth of lean gains. Myth i versaler. Öppna ögonen.

r1kkie
2014-03-08, 12:10
en lång tråd om att träna utan deff och bulk men träningen berörs knappt och jag tror de flesta borde fokusera mer på träningen än exakt hur mycket de ska äta

+10

tigerofsweden
2014-03-08, 12:25
Jo det är det. Du kanske inte greppat leangains om du inte hör/ser skillnaden?




Upplys mig!

För mig är leangains precis det Santoro skrev, man tränar, försöker äta lite mer när styrkan stagnerar. Jag tror heller inte på att idén att tappa fett och bygga muskler samtidigt, men samtidigt så förkastar jag tanken med att ligga på ett allt för högt kaloriintag (för min del).

Alltidxx
2014-03-08, 12:58
Upplys mig!

För mig är leangains precis det Santoro skrev, man tränar, försöker äta lite mer när styrkan stagnerar. Jag tror heller inte på att idén att tappa fett och bygga muskler samtidigt, men samtidigt så förkastar jag tanken med att ligga på ett allt för högt kaloriintag (för min del).

Styrka är inte något som säkert marscherar jämn takt med muskelmassa. "Allt för högt" är naturligtvis något som måste definieras. När man cyklar sina intag så skriver man samtidigt under på att kroppen skulle vara någon slags av/på-maskin. Så är det ju inte. Man växer på vilodagar också och behöver därför överskott då med exempelvis.

Jag anser att leangains har sitt ursprung i en rädsla för att tappa magrutorna men man vill samtidigt äta kakan av att bygga muskler. Man vill så gärna att det ska fungera att man tror på det. Sätt på Martin en collagetröja så ser ingen längre att han tränar alls. Kämpar man för att nå hans låga nivå av kroppslig utveckling så pratar vi om olika saker.

Diomedea exulans
2014-03-08, 13:01
Sätt på Martin en collagetröja så ser ingen längre att han tränar alls.

Fast det där stämmer ju för alla rena bodybuilders när de har ensiffrig fettprocent.

tigerofsweden
2014-03-08, 14:25
Styrka är inte något som säkert marscherar jämn takt med muskelmassa. "Allt för högt" är naturligtvis något som måste definieras. När man cyklar sina intag så skriver man samtidigt under på att kroppen skulle vara någon slags av/på-maskin. Så är det ju inte. Man växer på vilodagar också och behöver därför överskott då med exempelvis.

Jag anser att leangains har sitt ursprung i en rädsla för att tappa magrutorna men man vill samtidigt äta kakan av att bygga muskler. Man vill så gärna att det ska fungera att man tror på det. Sätt på Martin en collagetröja så ser ingen längre att han tränar alls. Kämpar man för att nå hans låga nivå av kroppslig utveckling så pratar vi om olika saker.

Absolut, jag har inte sagt något om att ligga lågt på vilodagar. Fast nu när jag läser ditt andra stycke så inser jag att du trollar, "låg nivå" på hans utveckling? Han ligger nära (antagligen runt) sitt genetiska max, eller du menar att han hade kommit betydligt längre om han fettat på sig ordentligt? Suck alltså.

Alltidxx
2014-03-08, 16:35
Han ligger nära (antagligen runt) sitt genetiska max.
5DLfJwsduvw

PureWhey
2014-03-08, 16:37
En lång tråd om att träna utan deff och bulk men träningen berörs knappt och jag tror de flesta borde fokusera mer på träningen än exakt hur mycket de ska äta

Tror det är för att tråden handlar om just det.

HenrikJ
2014-03-08, 16:59
Ang. Leanbulk:

Jag testade en regelrätt Leangains-bulk förra sommaren med svagt underskott (-10%) på vilodagar utan några kolhydrater och högre fett och stort överskott (+25%) på träningsdagar med massa kolhydrater och mindre fett. Jag ökade knappt någonting i styrka och muskelmassa trots att jag totalt sett över hela veckan låg på ett överskott på ca 2000 kalorier.

Nu cyklar jag fortfarande kalorier men har kolhydrater alla dagar och mindre skillnad i fettintag. Runt balans eller svagt överskott på vilodagar och +200-300 kalorier på träningsdagar. Ingen aning om det på något sätt skulle minimera fettinlagring. Gör det mest för att jag slipper äta enormt mycket varje dag och kan spara de riktigt stora måltiderna till efter träning då min aptit är som störst.

Som kontrast till Canditos video:
5pkbrTpKaj4

Finns dessutom två bra videoserier om kost och träning för klassikt styrkelyft på kanalen.

Vet inte hur många gånger i videon han nämner "science". Fler än jag kunde hålla koll på. Väntade spänt och förgäves i 10 minuter på att han skulle hänvisa till sådan, men icke.

Alltidxx
2014-03-08, 19:12
Vet inte hur många gånger i videon han nämner "science". Fler än jag kunde hålla koll på. Väntade spänt och förgäves i 10 minuter på att han skulle hänvisa till sådan, men icke.
För det han sa upplevde du som helt taget ur luften.

z_bumbi
2014-03-08, 19:16
Tror det är för att tråden handlar om just det.

Ja och då är det underligt att den viktigaste komponenten nämns så sällan.

Minimal
2014-03-08, 19:17
Fast det där stämmer ju för alla rena bodybuilders när de har ensiffrig fettprocent.

Exakt!

Vill man se riktigt stor ut med tröja på (ren), så är det bara att glömma en fettprocent på 6%.

Skulle Martin lägga på sig 5-10% fett samt all vätska och glykogen som tillkommer så skulle han definitivt se bra grov ut. Även med tröja på.

z_bumbi
2014-03-08, 20:52
Fixa tyngre vikter på gymmet varje vecka

Det är väldigt få som lyckas med det om de tränat ett tag, kör man ett program med något så när snabba ökningar så brukar t o m de flesta nybörjarna "slå i taket" inom 6-9 månader om de bara höjer och höjer. För de flesta så är det antagligen inte heller det som ger mest på sikt att ligga och gnata på maxvikter varje pass. Vill man dessutom inte träna på överskott så blir det en ännu större faktor att kunna planera så att man fortfarande får ökningar. Så träningen är något som har stor betydelse.
De som brukar få märkbar utveckling av muskelmassan vid balans har antingen tränat kort tid totalt ,tidigare tränat för mycket eller för lite, haft ett program som inte uppmuntrar till att de faktiskt ökar eller så har de nyss gått upp i vikt.
Så tittar man på träning för balans så gäller det, enligt mig, att tänka till rejält och för de flesta är det både effektivare och enklare att se till att gå upp i vikt parallellt med ett vettigt program för att öka i muskelvolym för att sedan mjölka viktuppgången tills det antingen är dags för att deffa eller att fortsätta viktuppgången. Att bulka linjärt under lång tid, som de flesta brukar dra upp som en motsats mot att ligga på balans, är det få som har någon nytta av utom möjligen någon som är extremt smal och under det första årets vettig träning.

HenrikJ
2014-03-08, 23:49
För det han sa upplevde du som helt taget ur luften.

Nä, helt mainstream naturligtvis. Men när flera här hyllade den så hoppades jag på nåt lite mer ingående än standardsnubben som tjatar om att man måste käka.

koncept
2014-03-09, 14:43
Vet inte hur många gånger i videon han nämner "science". Fler än jag kunde hålla koll på. Väntade spänt och förgäves i 10 minuter på att han skulle hänvisa till sådan, men icke.

Killen är professor i exercise science på stort universitet i USA och driver Renaissance Periodization som bland annat skriver dieter till Dan Green, m fl. Jag tror han vet vad han snackar om och du kan säkert hitta artiklar av honom där han hänvisar till vetenskap.

Jag tror videon är riktad till en målgrupp som inte läser en massa studier och då är det viktigare att bara få fram ståndpukterna på ett enkelt sätt utan att trötta ut folk med en massa komplicerad vetenskap (jag tror att merparten av tränande inte orkar eller har intresse av att läsa studier och då hellre förlitar sig på någon utbildad i ämnet).

Andrew_1982
2014-03-09, 16:50
Det är väldigt få som lyckas med det om de tränat ett tag, kör man ett program med något så när snabba ökningar så brukar t o m de flesta nybörjarna "slå i taket" inom 6-9 månader om de bara höjer och höjer. För de flesta så är det antagligen inte heller det som ger mest på sikt att ligga och gnata på maxvikter varje pass. Vill man dessutom inte träna på överskott så blir det en ännu större faktor att kunna planera så att man fortfarande får ökningar. Så träningen är något som har stor betydelse.
De som brukar få märkbar utveckling av muskelmassan vid balans har antingen tränat kort tid totalt ,tidigare tränat för mycket eller för lite, haft ett program som inte uppmuntrar till att de faktiskt ökar eller så har de nyss gått upp i vikt.
Så tittar man på träning för balans så gäller det, enligt mig, att tänka till rejält och för de flesta är det både effektivare och enklare att se till att gå upp i vikt parallellt med ett vettigt program för att öka i muskelvolym för att sedan mjölka viktuppgången tills det antingen är dags för att deffa eller att fortsätta viktuppgången. Att bulka linjärt under lång tid, som de flesta brukar dra upp som en motsats mot att ligga på balans, är det få som har någon nytta av utom möjligen någon som är extremt smal och under det första årets vettig träning.

Funderade lite på detta nu. Inte så ofta jag läst det du skrev då ofta föreslår en lång bulk som möjligt. Gäller det du skriver vid enbart styrka eller volym också? Är själv bara ute efter volym och ni på denna sidan verkar kunna mycket. :) Har tänkt deffa och bygga en långsam bulk på +200 kalorier i 8-12 månader.

z_bumbi
2014-03-09, 19:43
Styrka och muskelmassa är i mycket samma sak om man tittar på en enskild invid, det går att maximera styrkeökningarna på en fast kroppsvikt men det går oftast enklare att öka motsvarande i styrka genom en viktökning.
Att köra etapper ser jag därför som det enklaste sättet att öka i vikt med kvalitet, kör man 500 kcal överskott så är det ca 5-7 kg på 10 veckor och i kombination med ett träningsprogram som i stort sätt bara går att köra på överskott (anpassat till personens träningsgrad) så får man en bra grund för att fortsätta öka i styrka och även lägga på sig en del muskelmassa. På 10 veckor under kaloriöverskott kommer en del av uppgången vara pga ökad inlagring av energi och vätska men kör man t ex ytterligare 10 veckor på samma vikt med ökande träningsbelastning så ökar mängden protein som lagras in. När det är dags för nästa viktuppgång eller deff avgör man själv men det som ger absolut minst är att jojobanta dvs bulka och direkt slänga in en deff som inte så sällan slutar på exakt samma vikt med samma form som tidigare.

sockerfar
2014-03-17, 22:58
Det är väldigt få som lyckas med det om de tränat ett tag, kör man ett program med något så när snabba ökningar så brukar t o m de flesta nybörjarna "slå i taket" inom 6-9 månader om de bara höjer och höjer. För de flesta så är det antagligen inte heller det som ger mest på sikt att ligga och gnata på maxvikter varje pass. Vill man dessutom inte träna på överskott så blir det en ännu större faktor att kunna planera så att man fortfarande får ökningar. Så träningen är något som har stor betydelse.
De som brukar få märkbar utveckling av muskelmassan vid balans har antingen tränat kort tid totalt ,tidigare tränat för mycket eller för lite, haft ett program som inte uppmuntrar till att de faktiskt ökar eller så har de nyss gått upp i vikt.
Så tittar man på träning för balans så gäller det, enligt mig, att tänka till rejält och för de flesta är det både effektivare och enklare att se till att gå upp i vikt parallellt med ett vettigt program för att öka i muskelvolym för att sedan mjölka viktuppgången tills det antingen är dags för att deffa eller att fortsätta viktuppgången. Att bulka linjärt under lång tid, som de flesta brukar dra upp som en motsats mot att ligga på balans, är det få som har någon nytta av utom möjligen någon som är extremt smal och under det första årets vettig träning.

Det där sista du skriver, förstår inte hur du menar.

Att det är få som tjänar på att bulka upp sig linjärt mot att ligga på balans?

Alltså förespråkar du balans eller linjär bulk (0,8-1kg månaden kanske)

z_bumbi
2014-03-18, 07:55
Alltså förespråkar du balans eller linjär bulk (0,8-1kg månaden kanske)

Båda i kombination.

sockerfar
2014-03-18, 13:26
Båda i kombination.

Bulk sakta till 15%
Leangaina/deffa ner
Börja om

Är det bra metod över 1 år?

Jeml
2014-03-18, 13:30
alltså när man t.ex väger 70kg och är 190cm lång så SKA man inte bry sig om fettprocent och deff...

man måste bygga upp sig, och för att bygga upp sig måste man gå upp i vikt.

det finns ingen mening med att deffa innan man väger 85-90kg om man är 190cm lång. för även då, på 85-90kg är man inte särskilt stor på den längden och knappast tjock.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

z_bumbi
2014-03-18, 13:32
Bulk sakta till 15%
Leangaina/deffa ner
Börja om

Är det bra metod över 1 år?

För vem?

sockerfar
2014-03-18, 13:51
alltså när man t.ex väger 70kg och är 190cm lång så SKA man inte bry sig om fettprocent och deff...

man måste bygga upp sig, och för att bygga upp sig måste man gå upp i vikt.

det finns ingen mening med att deffa innan man väger 85-90kg om man är 190cm lång. för även då, på 85-90kg är man inte särskilt stor på den längden och knappast tjock.



Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2



Ja sant, att gå upp i vikt är ju enklast gjort. Bara hur man lägger det taktiskt så man inte drar på sig fett i onödan.

sockerfar
2014-03-18, 13:52
För vem?

En man som ligger på
189
76
14%

Hur ska denna person göra tycker du? Balans/leangaina ner i % sen bulk?
Bara balans?

z_bumbi
2014-03-18, 13:58
Det där säger inget om vad som är lämpligt men i just fall tycker jag du bara ska träna på med överskott eller balans i 3-4 år framöver och se vad som händer.

Jeml
2014-03-18, 14:10
Ja sant, att gå upp i vikt är ju enklast gjort. Bara hur man lägger det taktiskt så man inte drar på sig fett i onödan.

gå upp sakta och träna hårt och progressivt.
träningen är väldigt viktig, många verkar tro att det mest beror på kosten.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

nippman
2014-03-18, 15:37
min fars kompis är nu ca 45-50år och nog större en dom flesta på detta forum, och enligt honom har han aldrig gjort någonting annat än att träna och äta helt "vanligt", dvs en vanlig frukost vanlig lunch vanlig middag och kanske en proteinshake efter träningen, lite godis och gott på helger osv, som en helt "vanlig" svensson helt enkelt, och han är vad jag skulle vilja klassa som hård mer eller mindre året runt och har varit det i kanske 15-20år...

vilket tyder på att det måste gå att bara träna och äta och skita i allt vad deff / bulk är

sen om det inte är opti och om han hade fått mycket bättre resultat över tid genom strikt kosthållning och deff/bulk-cykler år ut och år in går ju såklart att spekulera kring.

exevision
2014-03-18, 16:38
min fars kompis är nu ca 45-50år och nog större en dom flesta på detta forum, och enligt honom har han aldrig gjort någonting annat än att träna och äta helt "vanligt", dvs en vanlig frukost vanlig lunch vanlig middag och kanske en proteinshake efter träningen, lite godis och gott på helger osv, som en helt "vanlig" svensson helt enkelt, och han är vad jag skulle vilja klassa som hård mer eller mindre året runt och har varit det i kanske 15-20år...

vilket tyder på att det måste gå att bara träna och äta och skita i allt vad deff / bulk är

sen om det inte är opti och om han hade fått mycket bättre resultat över tid genom strikt kosthållning och deff/bulk-cykler år ut och år in går ju såklart att spekulera kring.

Han kan ju, kanske rent av lite omedvetet, ätit mer och mindre i perioder beroende på vad spegeln visar.