handdator

Visa fullständig version : Kritik på "mitt" GSLP-schema


Squidward
2014-02-17, 17:24
Hej Koloiter! Skulle gärna vilja ha kritik på "mitt" schema.
Kan ju börja med att säga att jag enbart gymmat "seriöst" i cirka 7 veckor.
Jag är då en kille på 21, snart 22 år som tränar 3 gånger per vecka, har läst en väldans massor olika åsikter och kommentarer om program för nybörjare, men jag fastnade verkligen för Greyskull. Målet är som de allra flesta tror jag, allmän styrka och hypertrofi.

Dag 1
Chin(-ups)
Latsdrag 2*8
Rodd 2*8
Militärpress 3*5
Knäböj 3*5

Dag 2
Chin(-ups)
Dips
Bänkpress 3*5
EZ Curls 2*10-15
Marklyft 1*5+

Detta alternerar då med 1>2>1>2 och så vidare, med undantaget att knäböj körs alltid dag 1 och dag 3, marklyft alltid dag 2.

Chin-upsen (eller är det chins med handflatorna mot sig? blir alltid så rörigt) och dipsen görs excentriska eller med assisstans av gummiband, kan inte göra en endaste ännu. Sets/reps på dessa är väl mer eller mindre tills jag blir trött på't och inte orkar mer.
Egentligen gör jag väl latsdrag (med "V-handtag") mest bara för att typ bygga upp styrka till att göra chin-ups, även om det kanske inte är helt överförbart.

Sista settet körs till fail på press, mark och böj. Ökar progressivt med småskivor (1,25 & 2,5 * 2) varje pass. Om sista reppet >10 så dubblar jag ökningen.
~30-40m promenad varje dag. ~20m cykel på gymdagar står väl för "cardion", usch *rolleyes*

Blev kanske lite mycket text nu, men men. Är det något ni skulle ändra på, lägga till, ta bort, byta ut? Såga på, med vänliga hälsningar Squid *cupid*

henrikl
2014-02-17, 17:43
Chin-ups = supinerat = handflatorna mot kroppen/tummarna utåt
Pull-ups = pronerat = handflatorna bortåt/tummarna inåt

Dock så syftar man oftast på pull-ups när man säger chins.

Devil82
2014-02-17, 19:22
jag hade tagit de tyngre övningarna först, som squat och mark, hade varit tungt att maxa ett set marklyft sist.

Squidward
2014-02-17, 19:25
Chin-ups = supinerat = handflatorna mot kroppen/tummarna utåt

Jo, var ju precis detta jag menade då. Blir lite rörigt ibland när de svenska och amerikanska benämingarna verkar skilja för de olika övningarna.

jag hade tagit de tyngre övningarna först, som squat och mark, hade varit tungt att maxa ett set marklyft sist.
Tänkte så också först när jag läste e-boken och kan väl hålla med dig. Men samtidigt är det skönt att köra den tyngsta övningen sist och bara köra på. Har kört både först och sist när det kommer till böj och mark, får testa igen och se om jag märker någon större skillnad. Tack för kritiken! :)

Squidward
2014-02-18, 11:12
Känns som en löjlig fråga, så det kanske det är, men är nyfiken. Vore det vettigare om jag skulle köra frontböj på en utav dagarna med knäböj samt körde snebänk eller smalbänk en dag de veckor jag alternerar till bänk 2ggr/vecka? Nu är det ju klart att de fokuserar på olika vinklar eller empatiserar en annan muskel mer, men ni kanske förstår vad jag menar ändå. Skulle det löna sig mer för hypertrofi o styrka överlag än att nöta samma? :confused:

Sent from my GT-I9105P using Tapatalk

Devil82
2014-02-18, 11:59
tränar du för styrka så behöver du vänja dig vid ett viss rörelsemönster, byter du för ofta uppnår du inte mycket. Så håll dig till åtmindstonde en mainövning och sen kan du alterera assistance work om du vill.