handdator

Visa fullständig version : "5x5 A, B, A Schema" olika vikter i set.


Donvigo
2014-02-17, 16:49
Hej!

Att stronglifts 5x5 är populärt är det ingen tvekan om.
Men vad säger ni om ett 5x5 upplägg med pass A och B där man inte kör
alla 5 set med samma vikt?

Vi jämför:
Stronglifts5x5: Pass A
Knäböj - 80kg / 5 set
Bänkpress - 75 kg / 5 set
Stångrodd - 40 kg

"Mitt schema5x5": Pass A
Knäböj - 90 kg, 87,5 kg, 82,5kg, 82,5, 80 kg
Bänkpress - 90 kg, 87,5 kg, 85 kg, 82,5 kg, 80 kg
Etc..


Skillnaden i det här programmet jämför med stronglifts är ju då att i varje set använder en vikt som jag klarar 5 reps av. Inte 6 reps.

I stronglifts hade jag annars fått börja på en vikt där du egentligen hade klarat fler repetitioner än 5, för att ha en chans att orka alla 5 set utan att sänka vikten.


Jag kanske är helt ute och cyklar, och självklart förstår jag att program som stronglifts 5x5 ger resultat. Men hade "mitt schema" också fungerat lika bra?

Vore tacksam för era tankar!
Viktor

henrikl
2014-02-17, 17:11
Du lär inte kunna böja 3ggr i veckan om du i princip kör 5set till fail varje pass, vilket det verkar som att du menar.

Myschly
2014-02-17, 17:50
Mitt råd: Om du inte kan förklara "vetenskapen" bakom varför du ska fiffla med ett program med gott rykte, gör inte det.

TIMPA
2014-02-17, 18:41
Om jag säger så här, vikterna kommer komma ifatt dig och du kommer få slita rejält framöver om du bara följer programmet som det är utformat från början. Så mitt råd till dig är att följa det som det är utformat.

Donvigo
2014-02-17, 18:54
Tack för snabba svar.

Jag tror att jag varit väldigt otydlig.

Jag tog mig inte tid att skriva ut hela träningsschemat.

Pass A:
Knäböj 5x5
Bänkpress 5x5
Viktade Chins/omvänt grepp varannan gång 3x10

Pass B
Marklyft 5x5
Militärpress 5x5
Hantelrodd 3x10

Alltså, inte Knäböj i varje pass som i Stronglifts, utan mer Marklyft istället + ett par andra övningar.

Jag håller med om att man inte borde "anta" saker och lägga sig i ett fullt fungerande program som Stronglifts, men att fråga och dela erfarenheter kan inte skada!

Om det är någon som hört talas om Styrkelabbets träningsprogram, så kanske det är ett program som hade fungerat lika bra med låg reps?
(Ursprungligen är det 1 tungt set, sedan 4 x 10 med lägre vikt.)


Mvh, Viktor

xanton
2014-02-17, 20:35
Mitt råd: Om du inte kan förklara "vetenskapen" bakom varför du ska fiffla med ett program med gott rykte, gör inte det.

Det finns alltid nån som hungrar efter mer, man är aldrig nöjd eller är vi alla det? Någon som tror sig kunna få bättre resultat med ett viss idé när det inte behövs laboreras etc. Sånt är livet o vi får helt enkelt acceptera det.

dluddeckens
2014-02-17, 22:37
Gör om, gör rätt.

Du kan ju inte ha läst något alls om programmet om du inte förstår poängen med att ligga en bra bit under max i början.

Det bästa som händer folk på atletklubbarna, är att de förstår vikten och värdet av alla lyften som inte ens är nära fail.

Donvigo
2014-02-18, 06:15
Tack för att ni läxar upp mig!

Jag har tänkt om angående träningsschema tack vare att jag fick vädra mina tankar.

/Viktor

dluddeckens
2014-02-18, 10:25
Bra, nöt teknik och öka långsamt.

SL tycker jag passar bra som schema tills man passerat någon form av "basstyrka", iaf över 100 kg i bänk, 140 kg i böj och 180 i mark (eller där omkring, alla har olika förutsättningar).

Tyvärr ser man alldeles för många, som tar ex 70 kg i böj som börjar mixtra med avancerade upplägg.

Peter Hansen
2014-02-18, 23:01
Donvigo ofta när jag gör ett nytt upplägg, framförallt åt mig själv, skriver jag ner ett tänkt arbetsschema som jag sedan testar i gymmet. Ofta kan någonting se helt perfekt ut på pappret men kan upplevas på tok för tungt eller långtråkigt och i verkligheten. Om du nu har gjort ett nytt träningsschema så testa, ändra och utvärdera det tills dess att du har något som passar dig. Sitt inte bara och spekulera teoretiskt kring det...Bara mitt tips, gör vad du vill med det.

Diomedea exulans
2014-02-18, 23:08
SL tycker jag passar bra som schema tills man passerat någon form av "basstyrka", iaf över 100 kg i bänk, 140 kg i böj och 180 i mark (eller där omkring, alla har olika förutsättningar).

Det går väl inte? Oftast blir det väl för många deloads innan man når de vikterna? Efter ett visst antal deloads ska man ju byta schema...

dluddeckens
2014-02-18, 23:25
Det går väl inte? Oftast blir det väl för många deloads innan man når de vikterna? Efter ett visst antal deloads ska man ju byta schema...

Ja, du kan byta schema, fast då till något likvärdigt schema. Anser att exempelvis Sheiko är tämligen overkill om man inte ens bänkar eller böjer 70 kg.

dluddeckens
2014-02-18, 23:28
Det går väl inte? Oftast blir det väl för många deloads innan man når de vikterna? Efter ett visst antal deloads ska man ju byta schema...

Det styrkeintervallet, har nog alla jag känner nått inom 1-2 år av seriös styrketräning. Med undantag om någon har en skada eller så.

Ape3
2014-02-18, 23:34
Original SL5x5 blir en hel del vikt att flytta på. Jag hade inte ändrat så mycket.
Testa originalet 3 månader, utvärdera, ändra/kör på.

Diomedea exulans
2014-02-18, 23:37
Det styrkeintervallet, har nog alla jag känner nått inom 1-2 år av seriös styrketräning. Med undantag om någon har en skada eller så.

1-2 år ja, men deloadar man som man ska ser jag inte hur schemat kan hålla längre än typ 9 månader.

Silke
2014-02-19, 01:57
Det styrkeintervallet, har nog alla jag känner nått inom 1-2 år av seriös styrketräning. Med undantag om någon har en skada eller så.

Det är snarare folks förutsättningar som anger vad de ligger på efter 1-2 år. Att få ned till siffror i kg känns dumt, att ange det i procentuell ökning känns mer meningsfullt.
100 kg i bänk har många svårt att nå, oavsett hur hårt man tränar i 1-2 år.

henrikl
2014-02-19, 08:29
1-2 år ja, men deloadar man som man ska ser jag inte hur schemat kan hålla längre än typ 9 månader.

Har en klasskompis som körde SL 5x5 i ett år innan han började på madcow. Startade med stången i allt, och såvitt jag vet så deloadade han som han skulle. Efter ett år masade han 100kg i bänk, 155 i böj och 205kg i mark på en kv av 79kg (+10kg under året).