handdator

Visa fullständig version : Deff-problem med att nå upp till en viss mäng fett och mellanmål


sadjad
2014-02-17, 14:08
God eftermiddag mina damer och herrar!

Gjorde en tråd för inte alls längesen där jag bad er ta en liten snabb titt på min deff-kost som i princip består utav sex måltider och 2 shakes med en totalt daglig intag på 2800kcal.
Min defftråd (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=209894)

Varje måltid (Frukost, mellanmål, lunch och middag) bestod utav
35g Protein
10g Fett
40g Kolhydrater

Jag har dock stött på två problem.
Jag når aldrig upp till mina 10g Fett per måltid men när det kommer till protein och kolhydrater så når jag alltid exakt. Problemet här är att det aldrig finns 90 kcal över till mina 10g fett utan oftast mellan 40-60 kval över till fett och då består min måltid utav 05-2 gram fett max.

Jag vet inte vad jag ska trycka i mig som mellanmål så att jag når upp till mina macros. Har ni några tips/recept som kommer nära mina 35g Protein, 40 kolhydrater och 10g fett? För jag har även samma problem här, jag lyckas aldrig nå upp till mina 10g fett.

Detta kanske låter löjligt men kan jag kanske trycka ner 10g olivolja/rapsolja/äkta smör i mina måltider istället?:smash:

MVH

Reaper123
2014-02-17, 14:17
Du krånglar inte till det lite för dig, för varför ska du äta exakt 10g fett per måltid? Jag menar, vad spelar det för roll om du ligger tex mellan 7-13g? Det intressanta borde ju vara hur dagen ser ut som helhet snarare än att försöka optimera varje måltid. Well... som man bäddar får man ligga.

Tips: Köp omega-3 tabletter så kan du lätt komplettera en måltid med x gram av vettigt fett (om du nu inte dagligen äter tex lax).

sadjad
2014-02-17, 15:10
Du krånglar inte till det lite för dig, för varför ska du äta exakt 10g fett per måltid? Jag menar, vad spelar det för roll om du ligger tex mellan 7-13g? Det intressanta borde ju vara hur dagen ser ut som helhet snarare än att försöka optimera varje måltid. Well... som man bäddar får man ligga.

Tips: Köp omega-3 tabletter så kan du lätt komplettera en måltid med x gram av vettigt fett (om du nu inte dagligen äter tex lax).

Det spelar faktiskt ingen roll alls men nu när jag deffar vilket är första gången jag gör det i hela mitt liv så vill jag gärna inte komma över mina 2800kcal för att få en så effektiv deff så möjligt. Jag menar om jag slarvar med lite kalorier per måltid så är det ingen fara men om man tar det gånger sex då jag äter sex måltider per dag så blir det rätt så mycket.

Som sagt, jag är en idiot när det kommer till deff då jag alltid har "permabulkat" och bara ätit som ett djur så jag har inte någon större koll på deff.

Det blir väldigt dyrt om jag ska äta så många omega-3 tabletter per dag, drar i mig redan 3st och det räcker :)

Devil82
2014-02-17, 16:04
släng in lite nötter =). kvarg, frukt och nötter. Hade samma problem innan, åt så fettsnålt så man hade alltid lite fett över, fixade sig med en näve jordnötter =)

Knegish
2014-02-19, 10:17
Avocado är en höjdare också

Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk

vicarious
2014-02-19, 11:50
Du krånglar inte till det lite för dig, för varför ska du äta exakt 10g fett per måltid? Jag menar, vad spelar det för roll om du ligger tex mellan 7-13g? Det intressanta borde ju vara hur dagen ser ut som helhet snarare än att försöka optimera varje måltid.

+1.. låter helt meningslöst att ha såna restriktioner. Om du äter 30g fett i en måltid och 5g fett i en annan spelar mindre roll.

Det jag tycker funkar bäst (och är mest avslappnat) är att jag inför mina sista 1-2 måltider kollar hur mycket jag har kvar att leka med och utformar måltiden efter det.

Knatcharn
2014-02-19, 11:54
Det jag tycker funkar bäst (och är mest avslappnat) är att jag inför mina sista 1-2 måltider kollar hur mycket jag har kvar att leka med och utformar måltiden efter det.

Håller med här, då kan man slänga in en avokado eller en god röra om det behövs. Eller varför inte äta lite glass på kvällskvisten? ;)

Kischen
2014-02-19, 12:05
Jisses vilket onödigt petande till ingen nytta. Se på dagen som helhet och haka inte upp dig på % varje måltid. Måste du ens äta 6 gånger om dagen?