handdator

Visa fullständig version : Hur ska jag börja!?


Esonda
2014-02-17, 13:15
Hejsan!!
Helt ny här och hoppas jag hamnat rätt med mina frågor.

Är en tjej på 25 år och fick barn för snart 2 månader sedan. Några extrakilon som håller på att jobbas bort. Tränade hårt innan graviditet med CXWORX och Bodystep (var då instruktör i detta) och hade även börjat komma ut lite smått på gymmet.

Nu har jag ett nytt mål med min träning. Jag vill så gärna komma igång med Bikini Fitness!! Men först måste mina extra onödiga kilon bort!

Men hur ska jag komma igång!?

Tränar med min sambo när vi har barnvakt ute på gymmet ibland och ute och kör PW efter amning och innan frukost! Kör på Deffmat och ser till att äta 6 nyttiga mål om dagen. Eftersom jag ammar vet jag inte riktigt hur hårt jag kan satsa!? De på BVC har inte heller en aning :P

Vill ha massa tips på hur jag ska komma igång för att gå mot mitt mål!! Långsiktigt är det tävling jag är ute efter ;)

Tack på förhand!!

amini
2014-02-17, 18:35
du får nog inte många svar för att du verkar kunnig själv

Sarco
2014-02-17, 20:54
Jag har sett några amningar :)

Riskera inte amningen så ligg inte för lågt på kalorier. Långsam viktminskning - du har gott om tid på dig. Mycket lågintensiv träning typ PW, skogspromenader i högt tempo (Vaude gör bra bärstolar, jag har gått många mil med bebisar i såna. Perfekt med en 20 liters ficka för blöjor och ombyte :)), du vet säkert redan att det är bålen/magen som ska stärkas nu och du måste vara försiktig med buktryck/bäckenbotten.

Jag hade kanske testat hur det känns med lite isoleringsövningar på gymmet men som sagt, inga tunga lyft. Kommer inte ihåg rekommendationerna om hur länge det ska undvikas i och för sig men varför riskera något. Kanske försöka bygga lite kondition på cykel eller crosstrainer med intervaller?

Stor Hård Ådrig
2014-02-17, 21:26
Du måste inte äta 6 ggr per dag ifall du inte tycker det är bekvämt, ingen skillnad jämfört med t.ex. 2 mål om dagen ifall dagsintaget är detsamma. Inte säker på att du har koll på kalorier? Kcal in minus kcal ut = viktförändringen. "Nyttig mat" är en definitionsfråga, men det du borde titta på snarare är kaloritäta/kalorisnåla måltider. Till exempel så klassas ju avokado, lax, ägg, nötter som nyttig kost men är väldigt mycket kalorier i så det går inte att äta för mycket av under viktnedgång.

svedemo
2014-02-18, 12:04
Jag hade kanske testat hur det känns med lite isoleringsövningar på gymmet men som sagt, inga tunga lyft. Kommer inte ihåg rekommendationerna om hur länge det ska undvikas i och för sig men varför riskera något. Kanske försöka bygga lite kondition på cykel eller crosstrainer med intervaller?
Du skall väl ha haft ett återbesök typ nyss där du kollades om du har läkt ihop som du skall. Om du gjort det så skall det inte vara några problem med tunga lyft. Magträning beror ju på om dom raka magmusklerna har gått ihop eller inte än. Så det här kan inte någon här svara på om det är ok eller inte just nu.
Rörande kosten så vet jag inte riktigt vad deffmat 6 gånger om dagen betyder. Men om det är ett kaloriunderskott så låter det ju inte helt optimalt...

newstick00
2014-02-18, 15:46
Jag hade struntat i din vikt i dagsläget och försökt bygga muskler, iallfall tills du slutat amma. Träna tungt och käka bra, tänk dock på att skynda långsamt eftersom du inte så erfaren i gymmet. Bygg ett schema kring basövningar, träna 3 ggr i veckan att börja med och eventuellt lite cardio eller något rörlighetspass utöver det. Sikta på att tävla i bikini fitness tidigast 2016.

Esonda
2014-02-18, 18:15
Tack för era svar! =)

Gällande deffkosten nu, äter som vanligt men har tagit bort pasta, ris och potatis (tar enbart potatis tillsammans med andra rotfrukter). Jobbar som tusan att inte äta något godis, fika och läsk. Keso som mellanmål(ibland kvarg men avskyr smaken), Whey 100 som mellanmål och efter träning och PW. Gröt och ägg till frukost =)

Japp ett godkännande av barnmorska har jag fått så jag kan köra på som vanligt dock måste jag jobba upp magmusklerna långsammare nu än tidigare såklart :P

Omformulerar min fråga lite:

Hur ska jag komma igång med kost och träning inför framtida tävling i Bikini Fitness =)