handdator

Visa fullständig version : Vad har du för bank?


mela
2014-02-17, 10:22
Jag sitter och funderar på att byta bank. Har i dagsläget ingen kontaktperson och ingen direkt anknytning till min bank öht.

Vad har ni för bank och varför? Vilken passar er bäst och varför?

Nitrometan
2014-02-17, 10:25
"Vad har du för bank?"

"Hur mycket bänkar du?" är väl korrekt fråga?

4623
2014-02-17, 10:26
Skandiabanken: De gav mig bäst deal på bostadslån. Tycker även att deras Internetbank är bra mycket bättre än tidigare banker jag haft. SHB och Swedbank. Tycker även servicen har varit bättre än tidigare banker.

Ica-banken: Inga avgifter när jag är utomlands sen är det i princip den enda matvarubutiken jag handlar i.

tp_88
2014-02-17, 10:27
Handelsbanken.

Vill inte beblanda mig med skitbanker som gång på gång har behövt räddas av skattebetalarna, kort och gott.

Dessutom har de fortfarande betydligt bättre kontanttjänster än många andra vilket då och då är ett plus.

EDIT: Har det allra mesta av mitt sparande hos Avanza, men SHB för övriga banktjänster.

J.V
2014-02-17, 10:30
ICA Banken till när jag är utomlands, plus att jag flyttar över matpengen dit då jag bara handlar på ICA.
Swedbank i övrigt bara för att föräldrarna hade det och det var där jag fick mitt första konto. Låter det vara till vidare, när och om det blir aktuellt med bostadslån så tar jag mig tid till att jämföra bankerna.

mela
2014-02-17, 10:38
Jag sitter just nu med Nordea men har som sagt ingen koppling dit. Jag funderar på att byta till Länsförsäkringar Bank. Bland annat eftersom jag har hemförsäkring, ena bilförsäkringen och lite andra försäkringar där. I sommar kommer vi även att ha en till bilförsäkring där. Jag vet att det är ett bra försäkringsbolag men jag har ingen aning om hur de är som bank.

Mental
2014-02-17, 10:41
Swedbank för kort och räknningar.
SBAB för spar och lån

4623
2014-02-17, 10:47
Jag sitter just nu med Nordea men har som sagt ingen koppling dit. Jag funderar på att byta till Länsförsäkringar Bank. Bland annat eftersom jag har hemförsäkring, ena bilförsäkringen och lite andra försäkringar där. I sommar kommer vi även att ha en till bilförsäkring där. Jag vet att det är ett bra försäkringsbolag men jag har ingen aning om hur de är som bank.

Tror nog Länsförsäkringar är en bra bank. Vet att mina pappa använder sig av dem. Och han är väldigt "kräsen".

mela
2014-02-17, 10:49
Tror nog Länsförsäkringar är en bra bank. Vet att mina pappa använder sig av dem. Och han är väldigt "kräsen".

Det är ju ett gott tecken. Än så länge har jag inga bolån, så då blir det kanske att byta igen. Men iom att jag har såpass många försäkringar hos LF så får jag 25% rabatt om jag skaffar bankkonto där också. Vilket är fina pengar (speciellt på bilen...)


Skiljer banken mellan länen också eller är det bara försäkringsbolaget?

Quint
2014-02-17, 10:51
Swedbank för lönekonto, räkningar, aktiedepå och sparkonto (sistnämnda borde åtgärdas, extremt dålig ränta på det kontot).

Avanza för kapitalförsäkring.

Opel/SEB för kreditkort (funkar bra så länge jag kör Opel, men bonusen blir hyfsat meningslös om jag byter till ett annat bilmärke, så även här borde jag egentligen se över alternativ).

Tomas W
2014-02-17, 11:08
SEB som privatbank, Avanza för aktie och norska DNB för sparpengar. Nöjd med alla tre.

Hobbes
2014-02-17, 11:09
En liten lokal del av Swebank i Sverige, I canada, HSBC, CIBC och President Choice, allt beroende på bankkonto, lån och kreditkort.

LoveMachine
2014-02-17, 11:15
Swedbank för lönekonto och ett buffertsparande, mest eftersom det var där mina föräldrar öppnade ett konto åt mig för många år sedan. SBAB för bolånet. Är lite små-putt på Swedbank eftesom man inte ville bevilja mig ett väldigt resonabelt lån till en bostadsrätt. Så nu har Swedbank varken mina fonder eller mitt lån utan bara de pengar jag vill ha omedelbart gripbara. Ska jag börja spara mer långsiktigt blir det inte där, fast just nu så sparar jag genom att ammortera.

Arf Pingvin
2014-02-17, 11:16
Swedbank av ohejdad vana. Var nära att jag bytte när de skickade ut ett mastercard utan att fråga, fick Visa efter ett telefonsamtal iaf. Byter nog när det blir dags med bostadslån istället.

Oxe
2014-02-17, 11:17
Handelsbanken... det är ju den enda riktiga banken i sverige.

Med kontor där man kan ta ut och sätta in riktiga pengar.

4623
2014-02-17, 11:19
Handelsbanken... det är ju den enda riktiga banken i sverige.

Med kontor där man kan ta ut och sätta in riktiga pengar.

ICA-banken är bra mycket smidigare för det ändamålet. Nu har de dock sänkt beloppet till 2k per insättning vilket är dåligt.

Dreas
2014-02-17, 11:36
Jag sitter just nu med Nordea men har som sagt ingen koppling dit. Jag funderar på att byta till Länsförsäkringar Bank. Bland annat eftersom jag har hemförsäkring, ena bilförsäkringen och lite andra försäkringar där. I sommar kommer vi även att ha en till bilförsäkring där. Jag vet att det är ett bra försäkringsbolag men jag har ingen aning om hur de är som bank.Har länsförsäkringar för huslån, hemförsäkring, bilförsäkring samt sambon har lönekonto mm där. Vi får 20% rabatt på vissa saker, vilket är en sparad slant. Men kan man få bättre bolån hos någon annan så spar man snabbt in pengarna.

Vi hamnade hos Länsförsäkringar då dom erbjöd oss bäst ränta just då. Eller ja, ungefär likvärdigt vad Nordea gav och bättre än SBAB så vi gick på dom.

Jag har inget att klaga på rörande Länsförsäkringar. Dom fungerar bra som bank enligt mig.

Har Nordea för min egen lön, mest av lathet. Har flyttat sparkonto samt aktiehandel till Avanza.

tlk
2014-02-17, 11:37
Kört SHB i 25 års tid eller så där, men numera bytt till ICA Banken uteslutande. Ger extra bonuspoäng och hit dit. Ser ingen mening med att ha någon annan bank. Skulle aldrig få för mig att beröra kontanter så det känns passe att betala för att banker ska ha kontor överallt.

Depå kör jag dock hos avanza.

Oxe
2014-02-17, 11:46
Kört SHB i 25 års tid eller så där, men numera bytt till ICA Banken uteslutande. Ger extra bonuspoäng och hit dit. Ser ingen mening med att ha någon annan bank. Skulle aldrig få för mig att beröra kontanter så det känns passe att betala för att banker ska ha kontor överallt.

Depå kör jag dock hos avanza.

Jag tycker att skall man ha ett kontor så skall det också finnas kontanter där.

Forex funkar väl
Ica har ju man en viss möjlighet.

Skulle aldrig "sponsra" en bank som har massa kontor över allt och "ingen" av dom hanterar kontanter.

kaer
2014-02-17, 11:48
Swedbank, trots att jag hatar dem. Internetbanken funkar trots allt rätt bra.
Sbab för bostadslån.

Har länge funderat på att byta till Handelsbanken. Jag har tidigare arbetat som konsult där, och jag gillade vad jag såg. Inofficiellt motto 'Det är fint att vara snål'.

Dreas
2014-02-17, 11:48
Jag tycker att skall man ha ett kontor så skall det också finnas kontanter där.

Forex funkar väl
Ica har ju man en viss möjlighet.

Skulle aldrig "sponsra" en bank som har massa kontor över allt och "ingen" av dom hanterar kontanter.Nordea?

Folk som har SBAB för bostadslån: Ni investerade inte nyligen va? Varenda bank jag stött på erbjuder rabatter så SBAB ligger minst 10 punkter över dom andra. Det smärtar mer än 0,5% högre sparränta. Såvida man inte är ruskigt rik.

Oxe
2014-02-17, 11:51
Nordea?

Försök är väl 3 kontor med kontanthantering i storstockholm av hur många kontor vet jag inte.

Pudzianovski
2014-02-17, 11:51
Handelsbanken. Mest för att betala räkningar och ta ut kontanter vilket sker typ 3 ggr per år. Dålig ränta och avgifter. Hoppas kunna göra mig av med den helt snart.

samt Marginalen, Avanza och OKQ8 kort.

Piranha
2014-02-17, 12:17
Handelsbanken och SEB.

Handelsbanken ligger närmst hjärtat dock.

O_Wao
2014-02-17, 12:24
Jag sitter just nu med Nordea men har som sagt ingen koppling dit. Jag funderar på att byta till Länsförsäkringar Bank. Bland annat eftersom jag har hemförsäkring, ena bilförsäkringen och lite andra försäkringar där. I sommar kommer vi även att ha en till bilförsäkring där. Jag vet att det är ett bra försäkringsbolag men jag har ingen aning om hur de är som bank.

Jag tycker att Länsförsäkringar är bra! Man får rabatt om man samlar ihop allt där. Bra internetbank också.

mela
2014-02-17, 12:34
Jag tycker att Länsförsäkringar är bra! Man får rabatt om man samlar ihop allt där. Bra internetbank också.

Då är jag mer övertygad om Länsförsäkringar. Ska prata med dem.
Hur är deras mobilapp?

dared
2014-02-17, 12:40
SEB: Räkningar, kort, privatkonto och vissa investeringar.
ICA: Extrakort för mat/utomlands
Avanza: Investeringar
Resurs bank: Sparkonto

Lite omständligt kan man tycka men de är bra för deras ändamål.

Dreas
2014-02-17, 12:44
Då är jag mer övertygad om Länsförsäkringar. Ska prata med dem.
Hur är deras mobilapp?Jag tycker att den är lättanvänd. Tydlig.

Bättre än den Nordea har, tillgång till mer viktig information. På gott och ont.

kaer
2014-02-17, 12:45
Folk som har SBAB för bostadslån: Ni investerade inte nyligen va? Varenda bank jag stött på erbjuder rabatter så SBAB ligger minst 10 punkter över dom andra. Det smärtar mer än 0,5% högre sparränta. Såvida man inte är ruskigt rik.
Sen i somras, jag jämförde hyfsat och sbab var bäst för oss då. Men visst, det finns alltid utrymme för förhandlingar.
Jag har haft sbab på mina två tidigare brf med och har varit väldigt nöjd.

Då är jag mer övertygad om Länsförsäkringar. Ska prata med dem.
Hur är deras mobilapp?
Länsförsäkringar har fått något pris för sin mobilapp två år i rad. Men jag använder den inte själv eftersom jag inte är kund på LF.
Men jag har viss insyn och vet att de satsar stort på mobillösningar.

Dreas
2014-02-17, 13:06
Sen i somras, jag jämförde hyfsat och sbab var bäst för oss då. Men visst, det finns alltid utrymme för förhandlingar.
Jag har haft sbab på mina två tidigare brf med och har varit väldigt nöjd.
Jag mailade med SBAB och Nordea, fick ned räntan hos båda ifrån vad dom påstår sig ha. Sen vann Länsförsäkringar pga. rabatter på det andra och att vi fick fullt lån.

Har man ordnat ekonomi är också SEB ruggigt bra. Är det någon gång man ska lägga ner sig lite så är det när man ska skaffa bolån. 30 punkter ner sparar man 6000kr på ifall lånet ligger på 2 miljoner.

Huungg
2014-02-17, 13:12
Icabanken, enbart för att jag vill slippa ha ett extra ica-kort i plånboken

kaer
2014-02-17, 13:21
Jag mailade med SBAB och Nordea, fick ned räntan hos båda ifrån vad dom påstår sig ha. Sen vann Länsförsäkringar pga. rabatter på det andra och att vi fick fullt lån.

Har man ordnat ekonomi är också SEB ruggigt bra. Är det någon gång man ska lägga ner sig lite så är det när man ska skaffa bolån. 30 punkter ner sparar man 6000kr på ifall lånet ligger på 2 miljoner.

Det är ju lite off topic, jag har 2.28% på Sbab, ärligt talat har jag inte haft superkolla sen vi köpte i våras, men jag undrar hur många som har väsentligt lägre, posta gärna.
Jag vet att några kompisar till mig bildade någon slags sammanslutning som förhandlade med olika banker och fick ner räntan väsentligt, men då förband man sig att spara i samma bank med.

Edit: Slår jag in mina ungefärliga värden på sbab's site så visar den 2.56%.

Dreas
2014-02-17, 14:02
Det är ju lite off topic, jag har 2.28% på Sbab, ärligt talat har jag inte haft superkolla sen vi köpte i våras, men jag undrar hur många som har väsentligt lägre, posta gärna.
Jag vet att några kompisar till mig bildade någon slags sammanslutning som förhandlade med olika banker och fick ner räntan väsentligt, men då förband man sig att spara i samma bank med.

Edit: Slår jag in mina ungefärliga värden på sbab's site så visar den 2.56%.2,28 var lågt, vet inte vad räntan låg på när du fixade bolån? Vi fick 30 punkter hos Länsförsäkringar. SBAB ville ge oss 10.

Vi har bundit det mesta men den lägsta vilket är rörligt är 2,38.

Det är väl inte direkt något problem att spara i samma bank om man sparar åtskilliga tusenlappar per år på bolånet? :)

Stonemountain
2014-02-17, 17:03
Jag har Handelsbanken sedan några år tillbaka då jag fick grym service och bra personliga samtal samt alltid fixat det jag bett om.
Bytte när jag köpte min första bostad då Swedbank och Danske Bank pissade på mig med kassa vilkor. Tänk vad pengar de förlorat.

Så länge Handelsbanken sköter sig har de mitt förtroende fullt ut.

Petoria
2014-02-17, 17:53
Swedbank och RBS

drakfelt
2014-02-17, 18:08
Jag har SEB p.g.a bäst deal på bolån.

Sparande (ej buffert) sköter jag dock hos Avanza.

jenni
2014-02-17, 18:24
Swedbank och SEB, ingen av dem är riktigt bra faktiskt....
Sen en bank utomlands också

Ponitus
2014-02-17, 20:59
Swedbank och Avanza.

sent from tephelone

R Scarpa27
2014-02-17, 21:02
Ernst hugo....... 4 evah haha.pppppposttbankennnnnnnn
5dEaq7HpWrk

Angel
2014-02-17, 22:08
SEB för de hade bäst ränta när jag tog bolån. Bytte från Swedbank till SEB. Har en personlig bankkvinna. Har lönekonto, sparkonto pensionsspar, Fonder och mitt bostadslån hos dem. Nöjd, smidig e tjänst och app. Trevlig telefonikundtjänst.

-squat-
2014-02-17, 22:56
Jag sitter just nu med Nordea men har som sagt ingen koppling dit. Jag funderar på att byta till Länsförsäkringar Bank. Bland annat eftersom jag har hemförsäkring, ena bilförsäkringen och lite andra försäkringar där. I sommar kommer vi även att ha en till bilförsäkring där. Jag vet att det är ett bra försäkringsbolag men jag har ingen aning om hur de är som bank.

LF har ju nästan hela marknaden i Dalarna, så kör på. :)