handdator

Visa fullständig version : Kanske nåt för oss i Sverige att ta efter?


bigtraps
2014-02-17, 09:18
http://www.bytbil.com/nyheter/jv3kvkyg/?cmpid=37

4623
2014-02-17, 09:20
Låter bra, då skulle jag förkorta restid till jobb med 1h per dag.

mela
2014-02-17, 09:20
Vart drar vi gränsen för fattig?

spas
2014-02-17, 09:22
Vart drar vi gränsen för fattig?

Det beror helt på köerna samt hur långt det är kvar till löning.

Nitrometan
2014-02-17, 09:29
Vart drar vi gränsen för fattig?

För att minska bilköerna ordentligt så kan man väl dra gränsen vid 95k/mån och privatchaufför.

mela
2014-02-17, 09:31
Det beror helt på köerna samt hur långt det är kvar till löning.

Är man fattig för att man inte kan handskas med pengar? Säg att du plockar ut 30k i månaden (vilket inte är omöjligt) och har fasta utgifter 10k. Då har du 20k att lägga på mat och nöjen. Ändå har du tomt på kontot veckan innan lön. Är du fattig då?

För att minska bilköerna ordentligt så kan man väl dra gränsen vid 95k/mån och privatchaufför.

Ja, i vissa städer iaf.

Tyrwing
2014-02-17, 09:44
Nej tack.

spas
2014-02-17, 09:59
Är man fattig för att man inte kan handskas med pengar? Säg att du plockar ut 30k i månaden (vilket inte är omöjligt) och har fasta utgifter 10k. Då har du 20k att lägga på mat och nöjen. Ändå har du tomt på kontot veckan innan lön. Är du fattig då?



Ja, i vissa städer iaf.

Beroende på köerna skulle personen ovan kanske få köra bil halva månaden.

Hobbes
2014-02-17, 10:20
Hur kör ni egentligen i Sverige eftersom lön verkar påverkar körförmåga?

4623
2014-02-17, 10:21
Hur kör ni egentligen i Sverige eftersom lön verkar påverkar körförmåga?

Är det någon som skrivit det?

Nitrometan
2014-02-17, 10:24
Hur kör ni egentligen i Sverige eftersom lön verkar påverkar körförmåga?

Nja. I artikeln nämndes det att det var några i Dubai som ruttnade på att det var fattiga människor och körde på vägarna och allmänt var i vägen när de skulle transportera sig och då tyckte de att det var en bra idé att reglera i lag att de som inte hade tillräcklig inkomst inte skulle få framföra fordon på vägarna.

Hobbes
2014-02-17, 10:28
Är det någon som skrivit det?

Nja. I artikeln nämndes det att det var några i Dubai som ruttnade på att det var fattiga människor och körde på vägarna och allmänt var i vägen när de skulle transportera sig och då tyckte de att det var en bra idé att reglera i lag att de som inte hade tillräcklig inkomst inte skulle få framföra fordon på vägarna.

TS skrev: Kanske nåt för oss i Sverige att ta efter?

Finns det någons som en vågar påstå att inkomst har med framförande av fordon har någon korrelation?

Därför jag frågade, ber om ursäkt om jag missförstod något alternativt kränkte någon.

4623
2014-02-17, 10:31
TS skrev: Kanske nåt för oss i Sverige att ta efter?

Finns det någons som en vågar påstå att inkomst har med framförande av fordon har någon korrelation?

Därför jag frågade, ber om ursäkt om jag missförstod något alternativt kränkte någon.

Kan fortfarande inte se att någon har nämnt att inkomst påverkar hur ett fordon framförs.

Hobbes
2014-02-17, 10:34
Kan fortfarande inte se att någon har nämnt att inkomst påverkar hur ett fordon framförs.

TS citear någon random artikel:

Vill förbjuda fattiga att köra – för att minska köerna
För fattig för att få köra. I Dubai kan det bli så att de som inte har en tillräckligt hög månadslön – förbjuds från vägarna. Det rapporterar tidningen the National.

Jag kanske missförstod frågan som TS ställer:
Kanske nåt för oss i Sverige att ta efter?


Jag avser inte på något sätta att vara dryg, jag föstår kanske inte TS frågeställning?

ducedo
2014-02-17, 10:43
Jag avser inte på något sätta att vara dryg, jag föstår kanske inte TS frågeställning?

Poängen är att minska trafiken och därmed trafikköerna, inte att fattiga skulle köra sämre.

Nitrometan
2014-02-17, 10:44
http://www.bytbil.com/nyheter/jv3kvkyg/?cmpid=37
Kanske nåt för oss i Sverige att ta efter?
Nej.

Det finns bättre sätt att sortera folk på vägarna och/eller motverka köer.

Mental
2014-02-17, 10:45
TS citear någon random artikel:



Jag kanske missförstod frågan som TS ställer:


Jag avser inte på något sätta att vara dryg, jag föstår kanske inte TS frågeställning?

Många är fattiga, fattiga kör bil, det blir köer, förbjud fattiga att köra bil, gott om plats för rika att köra bil på!

ducedo
2014-02-17, 10:52
Ska man vara hård så håller väl Sverige iofs på med samma sak?

Bland annat så planeras p-avgifter, bränsle och vägtullar att höjas. Vidare så vill myndigheterna även att det ska bli dyrare att försäkring motorfordon – och på så sätt begränsa vilka som har råd att äga bilar.

Det har precis föreslagits högre fordonsskatt, vi har fler vägtullar än någonsin (?) och bränslepriset fortsätter öka. Enligt en artikel från 2012 så kostar bensinpriset i Dubai 2.50 kr. Vi verkar alltså t.o.m. vara värre än Dubai på vissa punkter.

Hobbes
2014-02-17, 11:06
Poängen är att minska trafiken och därmed trafikköerna, inte att fattiga skulle köra sämre.

Då ber jag om ursäkt och vågar verkligen påstå att jag inte förstod TS!

Det ligger väl i regeringens natur att öka kollektivtrafiken i såfall - hur på något sätt kan det överhuvudtaget har med inkomst att göra. Sverige har ju rätt sunken infrastruktur när det kommer till kollektivtrafik på landsbygden exempelvis.

Mental
2014-02-17, 11:07
Ska man vara hård så håller väl Sverige iofs på med samma sak?



Det har precis föreslagits högre fordonsskatt, vi har fler vägtullar än någonsin (?) och bränslepriset fortsätter öka. Enligt en artikel från 2012 så kostar bensinpriset i Dubai 2.50 kr. Vi verkar alltså t.o.m. vara värre än Dubai på vissa punkter.

Men det är en skillnad mellan att fördyra, och att sätta en gräns på att om du inte tjänar över 30k i månaden FÅR du inte äga bil/köra.

Gör man det dyrare får folk prioritera, då kanske många väljer andra färdsätt, men de är inte förbjudna att köra. Jag tycker det senare är ett bättre sätt.

Hobbes
2014-02-17, 11:11
Många är fattiga, fattiga kör bil, det blir köer, förbjud fattiga att köra bil, gott om plats för rika att köra bil på!

Inser det nu - Oerhört korkat om du frågar mig!

ducedo
2014-02-17, 11:25
Men det är en skillnad mellan att fördyra, och att sätta en gräns på att om du inte tjänar över 30k i månaden FÅR du inte äga bil/köra.

Gör man det dyrare får folk prioritera, då kanske många väljer andra färdsätt, men de är inte förbjudna att köra. Jag tycker det senare är ett bättre sätt.

Absolut men läser man ursprungsartikeln så är jag tveksam till om det ens är ett seriöst förslag. Man citerar honom när det gäller just bränsle, försäkring, etc. men slänger sedan till med följande utan källa eller hänvisning:

A salary limit scheme that would restrict car ownership to those earning above a certain monthly income is one of several options that could be considered.

http://www.thenational.ae/uae/transport/dubai-civic-chief-calls-for-tough-curbs-on-car-ownership

Wormzie
2014-02-17, 11:32
Lite sjystare kollektivtrafik skulle kunna underlätta trafiken. Tyvärr räcker det med att man ska behöva göra ett eller två byten och sedan gå en kortare sträcka till/från sin hållplats för att det ska bli sjukt tidsineffektivt..

Olegh
2014-02-17, 12:33
Njä, reglera efter utbildning istället. Examen på master-nivå eller högre, då får man köra och äga bil.

Rikard Jansson
2014-02-17, 12:46
Alltså vad fan, trodde folk i tråden var sarkastiska men det verkar ju inte som det. Det är ju fullkomligt efterblivet.

Mindek
2014-02-17, 13:13
Som tidigare sagts, endast ett förslag/tanke från nån "generaldirektör" (ingen aning vad det skulle vara här). Trafiken är ett problem på vissa ställen med timslånga köer, så helt naturligt att de letar efter sätt att minska trafiken precis som i andra storstäder.

Början av artikeln avspeglar väl lite vad skribenten tycker/vet om Dubai:

"Fattiga är inte värda ett dyft och nu kommer det uppgifter som verkligen visar på ett samhälle präglad av ekonomisk apartheid."

Andy.da.wohoo
2014-02-17, 15:17
Inför lite fler skatter på bilar, höj skatterna för drivmedel och inför en straffskatt per körd mil så löser problemet sig utan att sätta någon lag :) Då kanske man kan bekosta kollektivtrafiken tillräckligt för att få den att funka i glesbygden också?

Juxta
2014-02-17, 15:18
Fast, känns som de fattigare kommer bli fattigare utan bil. Tror dom att man eliminerar fattigdom om man tar bort transportmedel? Vem ska då städa deras hus?

Tricce
2014-02-17, 15:40
Sätt miljöpartiet vid makten så blir det samma effekt som i Dubai.

The_RobRoy
2014-02-17, 15:48
Man kan väl faktiskt argumentera att Sverige är närmare ett sådant samhälle än arabländerna, eftersom bensin samt bil beskattas så hårt. Lägg där till trängselskatt. Än värre är det ju i Norge och Danmark

qozmox
2014-02-17, 16:10
borde det inte vara tvärtom?
förbjud rika att köra, eller iallfall mån-tor, de tjänar nog,
fattiga måste få köra, hur ska de annars tjäna pengar?

spas
2014-02-17, 16:28
*popcorn*