handdator

Visa fullständig version : Nya certifieringsregler för ironmind grippers!


Matte
2004-03-16, 17:05
NU har ironmin ändrat reglerna för att bli en godkänd captain of crush. Innan fick man sätta grippern i handen, med handtagen 1" (2,54cm) ifrån varandra. De nya reglerna kräver att man har 2" emellan. Man ska kunna dra ett kreditkort på höjden mellan handtagen på grippern!! Vilken ångest, nu när det var så himla nära...

http://www.ironmind.com/morenews.php?id=690#690

Tricklev
2004-03-16, 17:06
Originally posted by Matte
NU har ironmin ändrat reglerna för att bli en godkänd captain of crush. Innan fick man sätta grippern i handen, med handtagen 1" (2,54cm) ifrån varandra. De nya reglerna kräver att man har 2" emellan. Man ska kunna dra ett kreditkort på höjden mellan handtagen på grippern!! Vilken ångest, nu när det var så himla nära...

http://www.ironmind.com/morenews.php?id=690#690
redan postad, men nu vet nog lite mer folk iaf.


tycker d suger så jävla rejält, själv så sitter jag här med grova tjej händer o har inte en suck på den nu:(

Svedberg
2004-03-16, 17:08
äh nåra mm till bara att klara, Noset är tuffast! :hbang: (hur nära var du föresten)?

Nils
2004-03-16, 19:18
Originally posted by Tricklev

redan postad, men nu vet nog lite mer folk iaf.


tycker d suger så jävla rejält, själv så sitter jag här med grova tjej händer o har inte en suck på den nu:(
Det är inget problem.
Vill du visa din handstyrka så kan du tävla. Om vi antar att folk, åtminstone i europa föjer den tävlingsstandard som kommande LGC tävlingar skall ha så är alla grenar lämpade för alla handstarka, jämförelsevis oberoende av handstorlek.

Vill du just visa din gripper styrka så kan du ändå krossa coc3 grippern på det gamla sättet och hamna på gripboards coc3/MM0 lista vilket når rätt stor del av de som vet vad det innebär att ta en coc3a.

Nils

Matte
2004-03-16, 20:40
Originally posted by Greendog
äh nåra mm till bara att klara, Noset är tuffast! :hbang: (hur nära var du föresten)?

Jag var 1-2mm ifrån när jag satte 1". Nu vet jag inte. Men jag ska stänga den nu först på vanligt sätt, sen får jag ge mig på det nya.. Tror jag har mycket längre kvar med 2" avstånd, Fjollig som man är..

Har du stängt den med 1" set?

CoC
2004-03-17, 03:27
För MM certifiering, Löddeköpinge Grip Challenge och Europeiska mästerskapet gäller parallell sättning, dvs detta är det absolut djupaste sättningen som tillåts. Ligger man precis på gränsen får man räkna med en del underkända försök. Idealet är att ligga några mm vidare än parallellt så att det är lätt att döma. Entumsregeln, som numera ingen använder, var naturligtvis helt hopplös att döma. Den nya IM regeln är så fånig så man knappt tror det är sant. Det hade varit bättre om man enbart godkänt en strikt no-set-close, än att även tillåta en massa fäpplande med kreditkort. Det största problemet med regeländringen är själva anledningen. Oavsett vad IM vill få oss att tro så beror den på det enkla faktum att det ständigt ökande antalet certifierade innebär problem rent tekniskt (upptar allt större plats i Milo). Om ett antal år kommer problemet att återkomma när folk trycker #3 i större antal trots ändrade regler. Sammantaget gör detta att certifieringen förlorar sin mening eftersom dess giltighet på sätt och vis är sammalänkad med X antal certifieringar per utgåva av Milo. När x når över en viss nivå ändras reglerna igen. Det samma kommer att gälla "red nail" certifiering.

Nils
2004-03-17, 09:30
Originally posted by CoC
När x når över en viss nivå ändras reglerna igen. Det samma kommer att gälla "red nail" certifiering.
Håller med. Men tror du verkligen att det blir ett problem på samma sätt med red nails? Dels så verkar red nail bend vara klart svårare att komma upp till än en coc3a och dels så undrar jag om det blir lika populärt som grippers någon gång.
Men visst, blir det så många att det tar mycket plats i MILO så kommer säkert någon förändring ske där med!
Nils

Mart|n
2004-06-18, 08:54
http://www.ironmind.com/ironcms/opencms/IronMind/Main/captainrules.html

Rules for Closing

First, you have to be able to fully close a No. 3 or No. 4 Captains of Crush gripper according to the following rules:

1.The gripper must be an authentic IronMind Enterprises, Inc. Captains of Crush® gripper.

2.The gripper cannot have been modified or tampered with in any way.

3.Chalk (magnesium oxide) may be used on the gripping hand, but rosin, tacky, etc. are specifically disallowed.

4.The free hand may be used to position the gripper in the gripping hand, but must then be removed, and must stay at least a foot from the gripping hand at all times during the squeeze. Similarly, nothing may be in contact with the gripping hand or the gripping arm from the elbow down (for example, the free hand is not allowed to steady the wrist of the gripping hand, hold the spring, etc.). At least the last inch of the squeeze must be clearly visible: the gripper cannot be closed while blocked from view and then turned and presented as already closed.

5.The gripper must be held with the spring facing up.

6.The handles must touch completely.


Tjo! Vilka ska vara med på EM i grepp? Håller på o mailar Ironmind fram o tillbaka nu om certifieringen :) Reglerna verkar ha blivit enklare! :)

jimcg
2004-06-18, 09:08
Originally posted by Mart|n
Håller på o mailar Ironmind fram o tillbaka nu om certifieringen :) Reglerna verkar ha blivit enklare! :)

Det var som... Har dom backat tillbaka igen?!?! Låter ju onekligen förnuftigt i så fall, för kreditkortsregeln var väl ingen vidare smart lösning, vad än det bakomliggande skälet kan ha varit.

Lycka till med certifieringen, när nu den blir. Hade du tänkt certa dig på EM eller tidigare?

//Jim

Mart|n
2004-06-18, 09:11
Originally posted by jimcg


Det var som... Har dom backat tillbaka igen?!?! Låter ju onekligen förnuftigt i så fall, för kreditkortsregeln var väl ingen vidare smart lösning, vad än det bakomliggande skälet kan ha varit.

Lycka till med certifieringen, när nu den blir. Hade du tänkt certa dig på EM eller tidigare?

//Jim

Tack så mycket!

Hade tänkt att det får bli på EM! Jag vill ju vara riiiktigt säker på den! Har ifs gjort en tvåa på CoC #3 med högern och nääästan 2 reps med vänstern! Fast det är efter att jag har tränat knäböj!

jimcg
2004-06-18, 10:00
Originally posted by Mart|n
Jag vill ju vara riiiktigt säker på den!


Bra tänkt! Att missa på en certifiering känns nog bra trist, även om många gjort det. Själv missade jag ju med ena handen, fast jag brukade klara den med båda, och det kändes irriterande nog.

Om du ska certa på EM, kan du väl helt enkelt köra några böj innan, för det ska väl äga rum på Arnes gym. Finns väl (än så länge) ingen regel om det...

//Jim

Zakath
2004-06-18, 10:02
Dem gamla reglerna igen!?
Himla gött isåfall!
Men kunde ni inte skapat en ny tråd istället?

Om det är nya regler är det nog dags att börja hårdträna för min CoC 3 igen :D

Nils
2004-06-18, 10:57
http://www.ironmind.com/ironcms/opencms/IronMind/Forms/CoC_Rules.pdf

Laddar du ner deras form så är det fortfarande kredit card rules. Och då de inte sagt någonstans att de ändrat igen såvitt jag kan se så är det nog bara en glitch på den andra websidan som kommit när de ändrade format igår.

Men det är ju ironmind. Så vem vet!

jimcg
2004-06-18, 12:01
Originally posted by Nils
Laddar du ner deras form så är det fortfarande kredit card rules. Och då de inte sagt någonstans att de ändrat igen såvitt jag kan se så är det nog bara en glitch på den andra websidan som kommit när de ändrade format igår.

Men det är ju ironmind. Så vem vet!


Visst, det är ju säkert den rimliga förklaringen, med tanke på att dom just uppdaterat gränssnittet på websidan. Att då glömma en "detalj" är ju lätt hänt.

Tänk att Tryckfels-Nisse finns i USA också... undrar vad han heter där?

Synd bara att man hann tro att de tagit sitt förnuft till fånga. Det hade ju varit så mycket trevligare.

//Jim

Mart|n
2004-06-19, 13:15
Saxar lite från mailet jag fick den 17:e

-----------------------

Sir:

Many thanks for your reply. Please review the Rules for Closing as they
have changed in the last two months. When you can close your No. 3
regularly according to the Rules for Closing, please let us know and we'll
line up your witness/judge. Can you tell us who might be at the grip
contest in August--that would be helpful in finding the right person.

Thank you again; we look forward to hearing from you.

------------------------


Började kredidkortsreglen gälla för 2 månader sen?

Mart|n
2004-06-21, 09:59
Nytt mail... Det är kreditkortsreglen som gäller ;) Står kanske på hemsidan också :D