handdator

Visa fullständig version : Köpa inomhuscykel, tips?


mattilainen
2014-02-16, 21:47
Hej!

Jag är sugen på att köpa en inomhuscykel (motionscykel). Någon som har en, eller har tips på vad jag bör tänka på? Vad kostar en hållbar och bra inomhuscykel? Jag är ute efter en så billig som möjligt, men den ska fortfarande vara duglig.

Några tips? Var börjar jag leta?

Ignatius72
2014-02-16, 21:50
Köp en racer och en trainer istället.

Desertrat
2014-02-16, 21:53
Köp med magnetbroms, ger mer belastning till lägre pris.
Dem billiga duger inte ens halvvägs om du har bra med pulver i benen.

mattilainen
2014-02-16, 21:56
Köp en racer och en trainer istället.
Kostar troligen otroligt mycket mer.

Köp med magnetbroms, ger mer belastning till lägre pris.
Dem billiga duger inte ens halvvägs om du har bra med pulver i benen.

Vad finns det för olika bromsar? Positivt och negativt? Jag har bra styrka i benen och är väldigt uthållig i cykling då jag cyklar mycket MTB på somrarna. Har egentligen bara tänkt ha denna som något jag kan göra när jag ser på serier och eventuellt köra några pass i veckan på. Enkelt att förbränna kcal tänkte jag :)

Jag har tänkt mig runt 2 000 kr, vad kan man få som bäst för detta?

Desertrat
2014-02-16, 22:04
Kostar troligen otroligt mycket mer.



Vad finns det för olika bromsar? Positivt och negativt? Jag har bra styrka i benen och är väldigt uthållig i cykling då jag cyklar mycket MTB på somrarna. Har egentligen bara tänkt ha denna som något jag kan göra när jag ser på serier och eventuellt köra några pass i veckan på. Enkelt att förbränna kcal tänkte jag :)

Jag har tänkt mig runt 2 000 kr, vad kan man få som bäst för detta?

Bandbromsat, och magnetbromsat i huvudsak.
Nackdel med bandbromsat är att den väsnas som fan = Svårt att köra på kvällarna och svårt att fixa rätt motstånd.
Magnet=Tyst, outslitligt, och kan ge ett djävulskt motstånd.

Den kostar c:a 2-2,5K om den är av bra kvalitet.
Och viktigt är ett stabilt chassi

Olegh
2014-02-16, 22:19
Bandbromsat hittar man nog bara på loppis. Magnetbromsat är inte särskilt tyst, det är ingenting man drar fram på kvällen om man bor i en normal lägenhet. Vissa modeller är tystare än andra men alla låter. Jag har ingen erfarenhet av dessa själv, men trainers som är "vätskebromsade" säger många är tystare. Ex. http://www.chainreactioncycles.com/se/en/cycleops-fluid-2-trainer/rp-prod39520

Värt att tänka på är att det är sanslöst mycket tråkigare än vad man kan föreställa sig att sitta och mata på en trainer.