handdator

Visa fullständig version : Hur tränar man bäst biceps långa huvud?


Old Nick
2014-02-16, 19:16
I rehabsyfte alltså. Ingen behöver alltså studsa fram, skratta och himla med ögonen åt fjortis-bodybuildern som vill utveckla bicepspeaken. För styrka och hypertrofi är jag fullt nöjd med chinups och stångcurl. Men jag har en lätt inflammation i den långa bicepssenan som vägrar ge med sig och jag skulle behöva någon liten rehabövning.

Men det är sparsmakat med information på internet om detta. Alla artiklar om bicepstendonit rekommenderar "strengthening exercises" men tips på bra övningar lyser med sin frånvaro.

100
2014-02-16, 20:08
Vila skulle jag nog säga!

Sheogorath
2014-02-16, 20:13
Om jag skulle ordinera någon övning under en sådan diagnos (vilket inte är givet i alla lägen) hade det blivit preacher-curl med hantel, där du lyfter upp vikten med friska handen och jobbar kontrollerat på nervägen med den sjuka sidan. Excentrisk träning med andra ord.

Men frågan är om du ska trixa med detta efter eget huvud utan att låta någon kunnig titta på dig IRL så att säga. :)

Old Nick
2014-02-16, 20:36
Vila skulle jag nog säga!

Inget alternativ. Jag har försökt och det blir inte bättre. Har i dagsläget haft problemet i över ett år. Det går att träna och är egentligen inget större problem så länge jag håller mig ifrån alla typer av horisontella pressövningar men jag har hela tiden en molande känsla av att någonting inte är "rätt" i axeln och då och då flammar det upp och gör ont igen.

Om jag skulle ordinera någon övning under en sådan diagnos (vilket inte är givet i alla lägen) hade det blivit preacher-curl med hantel, där du lyfter upp vikten med friska handen och jobbar kontrollerat på nervägen med den sjuka sidan. Excentrisk träning med andra ord.

Ok. Det är väl ungefär i linje med vad jag såg Rippetoe rekommendera i en gammal tråd på SS-forumet. Han förordade i och för sig 90 graders stångcurl men det blir ju ungefär samma sak fast utan stöd för överarmen.

Men när jag googlar och läser så verkar preacher curl lägga fokuset på korta huvudet. Stämmer inte det enligt dig?

Men frågan är om du ska trixa med detta efter eget huvud utan att låta någon kunnig titta på dig IRL så att säga. :)

Jag har haft någon kunnig som tittat på mig och diagnosen känns rätt solid. Mitt problem är dock att han envisas med att jag skall träna långa bicepssenan excentriskt genom armhävningar eller enarms-hantelpress. Först och främst ser jag inte hur det ens aktiverar biceps annat än genom att stretcha den och för det andra så impingar det min axel så att inflammationen flammar upp så inni h-vete och sedan får jag gå och äta Ipren en vecka för att bli människa igen.

Så vi är överens om diagnosen men inte om hur den skall rehabiliteras. Nu skall jag snart på ett återbesök och denna gång blir det en annan sjukgymnast för han hade inga tider lediga på väldigt länge så vi får väl se om jag får några andra råd av den här. Men tills vidare tänkte jag experimentera lite själv.

pezrulezhaakon
2014-02-16, 21:50
I rehabsyfte alltså. Ingen behöver alltså studsa fram, skratta och himla med ögonen åt fjortis-bodybuildern som vill utveckla bicepspeaken. För styrka och hypertrofi är jag fullt nöjd med chinups och stångcurl. Men jag har en lätt inflammation i den långa bicepssenan som vägrar ge med sig och jag skulle behöva någon liten rehabövning.

Men det är sparsmakat med information på internet om detta. Alla artiklar om bicepstendonit rekommenderar "strengthening exercises" men tips på bra övningar lyser med sin frånvaro.

För långa senan finns inga direkta specifika övningar, utan det handlar om belastning och vilket läge du använder och belastar biceps, och om rörelse finns i axelleden eller inte.

Det finns däremot några olika saker man kan göra för att skada den.

Laborera själv skulle jag nog inte rekommendera.

Loke
2014-02-16, 22:11
Jag har haft någon kunnig som tittat på mig och diagnosen känns rätt solid. Mitt problem är dock att han envisas med att jag skall träna långa bicepssenan excentriskt genom armhävningar eller enarms-hantelpress. Först och främst ser jag inte hur det ens aktiverar biceps annat än genom att stretcha den och för det andra så impingar det min axel så att inflammationen flammar upp så inni h-vete och sedan får jag gå och äta Ipren en vecka för att bli människa igen.

Så vi är överens om diagnosen men inte om hur den skall rehabiliteras. Nu skall jag snart på ett återbesök och denna gång blir det en annan sjukgymnast för han hade inga tider lediga på väldigt länge så vi får väl se om jag får några andra råd av den här. Men tills vidare tänkte jag experimentera lite själv.

Nu är det ju redan experter i tråden, men i min erfarenhet och baserat på det jag läst så är det allra viktigaste att ta tag i stabiliteten i axlar och skulderblad. Jag gissar att han vill att du ska göra armhävningar för att det bland annat stärker serratus anterior, vilket han kanske tycker är verkar lite inaktiv hos dig. Funkar det så är det ett alternativ att du bara står på raka armar som om du skulle göra armhävningar, men trycker fram och släpper tillbaka axlarna istället för att böja i armbågen. Om det nu är det han är ute efter.

Exakt vad det är du ska göra är verkligen inte lätt att säga säkert dock, och jag tror det är hyffsat vanligt att sjukgymnaster delar ut övningar enligt principen "spray and pray", i hopp om att något ska hjälpa. För mig hjälper iaf retraktion av skulderbladet kombinerat med utåtrotation i axelleden hyffsat. Speciellt när jag tänker på att dra skulderbladet "neråt" under rörelsen, och kör med ganska lätt vikt.