handdator

Visa fullständig version : Kan denna snabba ökning bero på muskelminne?


Tridnod
2014-02-16, 15:40
Noterat en väldigt speciell grej, sen årsskiftet så började jag träna för första gång på fem år, uppehåll p.g.a sjukdom. I tonåren så tränade jag ganska mycket och bänkade 100kg som benchmark för träning.

Nu har jag bara tränat 4 helkroppspass inom loppet av sex veckor. Jag har förvisso sett att mina muskler blivit större, särskilt det jag tränade mest (bröst,axlar,rygg) men tänkt att det bara kan vara tillfällig upp-pumpning som inte består. Jag har märkt att jag ökat i vikt på bröstpressarna rätt mycket men tänkt att det är för att jag lyckats få in balansen igen.

Det jag inte kommer ifrån är att jag närmar mig 70kg (69kg, observera att jag är kort) och jag har sedan tre år tillbaka inte lyckats komma över 66kg då jag äter LCHF. Mitt midjemått har bara ökar nån centimeter men då har också magmusklerna blivit synliga.

Man har ju hört talas om muskelminne men jag kan inte tänka mig att det står för allt på så kort tid? Vätska kan det väl inte heller vara tal om då jag käkar rätt strikt LCHF.

Någon som kan förklara? Det naturliga hade såklart varit att säga att det är fett men midjan har inte ökat och det enda som gör att en tight T-shirt sitter åt lite mer så är det i bröst höjd.

Jag äter 1:1 i ratio protein/fett när det kommer till näringsintaget. Har inte ändrat något särskilt förutom att slänga in ett par extra ägg till mellis.

Jag vågar inte riktigt hoppas att de ska fungera så bra inför beach-14

Tridnod
2014-02-17, 15:00
Någon?

martikainen
2014-02-17, 15:05
Vad är det vi ska förklara, att du gått upp 3kg på en sex veckors period? Eller att du blivit starkare när du styrketränat?

Tridnod
2014-02-17, 19:04
Vad är det vi ska förklara, att du gått upp 3kg på en sex veckors period? Eller att du blivit starkare när du styrketränat?

Förklara huruvida det är möjligt att på så kort tid få otroligt framsteg p.g.a tidigare slit . Precis som topic säger.

Jobbigt
2014-02-17, 19:25
Jag har inte tränat på två år och jag har i väldigt snabb takt närmat mig där jag var då. Nu kommer bara rena spekulationer från min sida men det kanske har med att man vet vad man en gång klarat. Alltså utav att veta att man en gång bänkat 100 går det lättare att komma dit för man vet att man kunnat göra det. Kanske tom en kombination av det och något minne vad vet jag :)

sigill
2014-02-17, 19:42
1:1 ratio i fett/protein verkar ju extremt mycket i proteinväg. Menar du 50 energiprocent protein och 50 energiprocent fett, eller t.ex. 150 g kolhydrater och 150 g fett?

Devil82
2014-02-17, 19:43
påminner om träna styrkas artikel "en gång dopad alltid dopad"

http://tranastyrka.se/gang-dopad-alltid-dopad/

Tridnod
2014-02-17, 20:33
1:1 ratio i fett/protein verkar ju extremt mycket i proteinväg. Menar du 50 energiprocent protein och 50 energiprocent fett, eller t.ex. 150 g kolhydrater och 150 g fett?

Slarv av mig menar vikt och det blir såklart lite skevt.

Devil>> Tack för länken

Bryggan
2014-02-18, 08:52
Styrketräning per se binder vätska till musklerna om jag inte missminner mig från någon artikel som kingen la ut på brädan.