handdator

Visa fullständig version : Spara minnen inför framtiden


Lellan
2014-02-16, 15:35
Behöver lite tips.

Min pappa har obotlig leukemi och har varit nära att dö flera gånger. Nu är han relativt pigg. Tycker det är lite tufft att hinna/orka med allt praktiskt och samtidigt inte låta alltför mkt tid gå till sånt, dessutom bor han en bit bort och vill bo kvar där. Är enda barnet och min mamma bor på demensboende.

Fokus nu är bra stunder tillsammans. Men vad gäller tråden; det jag framförallt tänker på är för sonens skull, så han kan få en bild av vilken fin morfar han har, även den dagen han går bort (samma om mamma, när hon försvinner bort). Eller för all del, för min egen skull och för dem som älskar dem nu.

Senast när jag och sonen (fyller 8 år) åkte upp, ville jag filma lite - men pappa vill helst inte bli filmad el fotograferad som sjuk. Det har jag såklart förståelse för.

Tänkte nu inför att jag åker upp igen, om jag kanske kan skriva ner lite stödanteckningar när vi tittar på kort el liknande. Samma med huset, en dag kommer jag sälja. Han har byggt det, jag är född där, vi har ett härbre från 1600-talet (ska kolla mer exakt) som funnit i släktens ägo på gården. Det flyttade jag och pappa tillsammans och byggde upp igen (typ byggsats faktiskt, rätt coolt!). Det finns också en ek som vuxit sig stor, den planterade pappa så att vi skulle kunna ha gungor från till barnbarnsbarn typ.. Förutom alla frukt och bärodlingar. Hursomhelst så vet jag att jag inte vill bo på den orten, så det kommer som sagt blir tufft en dag.

Har någon någon bra värdig idé hur man sparar minnen? Vill ju inte leva i det förgångna, men ni fattar..

Foton, fotobok har jag såklart tänkt på. Men har ngn idéer så är jag tacksam hur litet det än kan verka! :)

Tack på förhand!

Järngrisen
2014-02-16, 15:41
Spela in samtal, historier som din pappa berättar om din och hans barndom.

Desertrat
2014-02-16, 15:43
Behöver lite tips.

Min pappa har obotlig leukemi och har varit nära att dö flera gånger. Nu är han relativt pigg. Tycker det är lite tufft att hinna/orka med allt praktiskt och samtidigt inte låta alltför mkt tid gå till sånt, dessutom bor han en bit bort och vill bo kvar där. Är enda barnet och min mamma bor på demensboende.

Fokus nu är bra stunder tillsammans. Men vad gäller tråden; det jag framförallt tänker på är för sonens skull, så han kan få en bild av vilken fin morfar han har, även den dagen han går bort (samma om mamma, när hon försvinner bort). Eller för all del, för min egen skull och för dem som älskar dem nu.

Senast när jag och sonen (fyller 8 år) åkte upp, ville jag filma lite - men pappa vill helst inte bli filmad el fotograferad som sjuk. Det har jag såklart förståelse för.

Tänkte nu inför att jag åker upp igen, om jag kanske kan skriva ner lite stödanteckningar när vi tittar på kort el liknande. Samma med huset, en dag kommer jag sälja. Han har byggt det, jag är född där, vi har ett härbre från 1600-talet (ska kolla mer exakt) som funnit i släktens ägo på gården. Det flyttade jag och pappa tillsammans och byggde upp igen (typ byggsats faktiskt, rätt coolt!). Det finns också en ek som vuxit sig stor, den planterade pappa så att vi skulle kunna ha gungor från till barnbarnsbarn typ.. Förutom alla frukt och bärodlingar. Hursomhelst så vet jag att jag inte vill bo på den orten, så det kommer som sagt blir tufft en dag.

Har någon någon bra värdig idé hur man sparar minnen? Vill ju inte leva i det förgångna, men ni fattar..

Foton, fotobok har jag såklart tänkt på. Men har ngn idéer så är jag tacksam hur litet det än kan verka! :)

Tack på förhand!

Skriv en bok i vilken du säger det du vill ha sagt.
Det mest respektfulla du kan göra, skriv ärligt, både hans bra och mindre bra sidor.

Lellan
2014-02-16, 15:47
Spela in samtal, historier som din pappa berättar om din och hans barndom.

Hur sparar man det klokt inför framtiden? Tycker alla "format" ändras hela tiden..

Skriv en bok i vilken du säger det du vill ha sagt.
Det mest respektfulla du kan göra, skriv ärligt, både hans bra och mindre bra sidor.

Har haft för vana att skriva lite sånt i en bok till mamma o en till pappa, till jul, där finns lite historier o bilder.

Tycker känslan nu att inte veta hur bäst förvalta tiden inte är helt självklar att hantera, men det handlar väl helt enkelt om att hantera något som för alla är oundvikligt antar jag.

Järngrisen
2014-02-16, 15:51
Det vet jag inte tyvärr Lellan..mp3 antagligen?

Eller en hederlig bandare?

Desertrat
2014-02-16, 15:53
Hur sparar man det klokt inför framtiden? Tycker alla "format" ändras hela tiden..



Har haft för vana att skriva lite sånt i en bok till mamma o en till pappa, till jul, där finns lite historier o bilder.

Tycker känslan nu att inte veta hur bäst förvalta tiden inte är helt självklar att hantera, men det handlar väl helt enkelt om att hantera något som för alla är oundvikligt antar jag.

På tryckt papper håller det i alla tider.

Lellan
2014-02-16, 15:56
Det vet jag inte tyvärr Lellan..mp3 antagligen?

Eller en hederlig bandare?

Bandare kanske ja..?

På tryckt papper håller det i alla tider.

Sant, har bankfack som jag kan spara det i. Men jag vill även kunna spara hans röst, han har ett härligt sätt att berätta på, tänk mörk snäll röst, en lugn dalkarl.. :D *cupid*

Lellan
2014-02-16, 15:59
Sen tänkte jag kolla om man kan kapa ngt av eken, eller gillar inte träd sånt? En senare fråga iofs.. Ympa bärbuskar osv kan man ju göra också.

Hm, jag låter som nostalgitorsk, men det är mer att jag inte vill missa ngt smart sätt att ha kvar lite av vår historia på.

Järngrisen
2014-02-16, 15:59
Kör på bandare, går ju lägga över till datorn sen också.

Desertrat
2014-02-16, 16:01
Kör på bandare, går ju lägga över till datorn sen också.
Eller en MP3-spelare med inspelning.

agazza
2014-02-16, 16:15
Ge fan att sälj gården, hyr ut den så länge så kan du överraska dina barn när dom är 30 att du fortfarande äger den. Man vet aldrig hur folk vill leva. Jag hade väldigt gärna fått ärva något liknande.

Till min morfar som är kraftigt dement fixade morsan ett band med gamla inspelningar som var svartvita utan ljud, som vi la över på lite modernare usb minnen och visade honom på julafton, blev som natt och dag, helt klar i skallen, kände igen alla vid namn och vilken händelse det var.

Spela in så mycket du kan när du är där och regga några olika gmail, dropbox, skydrivekonton och spara sakerna där. 15gb molnlagring räcker till mycket bilder och filmer ifall du gör om upplösningen tilll lite mer humana 1920x1080 eller liknande.

saigon
2014-02-16, 17:10
Håller med, det sista jag skulle göra är att sälja gården.

Man förändras också så mycket ju äldre man blir, du kommer säkert ångra dig en dag. Och att hitta folk som vill hyra ett hus/en gård brukar inte alls vara så svårt heller.

Får man fråga vart gården är? Du behöver inte skriva exakt var.

Desertrat
2014-02-16, 17:11
Hyr ut gården, det är en grav bostadsbrist i landet, så det blir garanterat uthyrt.
Så det lär knappast bli svårt.

Griip
2014-02-16, 17:30
spela in samtal, historier som din pappa berättar om din och hans barndom.

+1

Järngrisen
2014-02-16, 18:35
Ha honom att berätta saker som du tycker du hört 1000 gånger förut.
Det är det som är det viktiga, inte nya för dig okända saker.
Jo, det med såklart men du förstår..

När jag miste min älskade mormor gick tyvärr många sagor, historier och berättelser förlorade.
Saker jag skulle ge vad som helst för att få höra igen.

Ta hand om dig, din far och dina barn.

Lellan
2014-02-16, 19:13
Kör på bandare, går ju lägga över till datorn sen också.

Eller en MP3-spelare med inspelning.

Något av ovanstående, får se vad som blir enklast. Skriver fort annars. Tack för tipsen!

Ge fan att sälj gården, hyr ut den så länge så kan du överraska dina barn när dom är 30 att du fortfarande äger den. Man vet aldrig hur folk vill leva. Jag hade väldigt gärna fått ärva något liknande.

Till min morfar som är kraftigt dement fixade morsan ett band med gamla inspelningar som var svartvita utan ljud, som vi la över på lite modernare usb minnen och visade honom på julafton, blev som natt och dag, helt klar i skallen, kände igen alla vid namn och vilken händelse det var.

Spela in så mycket du kan när du är där och regga några olika gmail, dropbox, skydrivekonton och spara sakerna där. 15gb molnlagring räcker till mycket bilder och filmer ifall du gör om upplösningen tilll lite mer humana 1920x1080 eller liknande.

Har dropbox och ipad air m 32 gb minne, köpt till en extern hårddisk och ska försöka ordna till allt sånt. Tack för tips dock!

Vad gäller gården har jag också pratat om att hyra ut, men pappa tycker det skulle kännas jobbigt om det skulle bli förstört.. hellre att vi får bättre boende idag, jag o sonen. Men det är ju inget akut, vi får se den dagen den sorgen.

Bra input angående minnen där, ska tänka på det.

Håller med, det sista jag skulle göra är att sälja gården.

Man förändras också så mycket ju äldre man blir, du kommer säkert ångra dig en dag. Och att hitta folk som vill hyra ett hus/en gård brukar inte alls vara så svårt heller.

Får man fråga vart gården är? Du behöver inte skriva exakt var.

Här: http://www.fastighetsbyran.se/kontor/mora/naromraden/krakberg/

Vilket är ironiskt med tanke på att jag typ hatar sommar o att bada.. men det är ju en vacker by, absolut. På vintern är det bra drag dock, bra spår i skogen och skridskobana. Intill ligger vikingagravar, så liten risk att få grannar tätt inpå. Vore heelt perfekt om det låg i Västmanland, lär ju bo här iaf 10 år till (sonens pappa inte flyttbar, vill att han ska ha nära till oss). Men säljtankar ligger på is, han ska bo hemma, inget snack.

Hyr ut gården, det är en grav bostadsbrist i landet, så det blir garanterat uthyrt.
Så det lär knappast bli svårt.

Nej, det är mer att pappa har hemska berättelser om folk som hyrt ut till knarkare. Men det skulle jag ju inte göra, har några jämnåriga som skaffar familj som frågat men det är väl ngn grej det också.. att man inte vill gå emot en gammal man. Fast det är inget aktuellt nu iaf.

Ha honom att berätta saker som du tycker du hört 1000 gånger förut.
Det är det som är det viktiga, inte nya för dig okända saker.
Jo, det med såklart men du förstår..

När jag miste min älskade mormor gick tyvärr många sagor, historier och berättelser förlorade.
Saker jag skulle ge vad som helst för att få höra igen.

Ta hand om dig, din far och dina barn.

Tack för omtanken! Ska göra mitt bästa. Tänkte sätta mig med fotoalbum, papper från släktforskning osv i veckan. Hoppas han är pigg och gillar det, men det tror jag. Krutgubbe! *cupid*

Lellan
2014-02-21, 17:28
Lite uppdatering!

Har funderat kring det ni skrev, om att inte sälja (den dagen den sorgen), utan just hyra ut.. det är ju fan så vackert där, hursomhelst inte bråttom.

Något annat var väl att pappa är helt ointresserad av att prata gamla minnen, han är pigg och glad trots sömnbrist och smärtpåverkad. Strongt! Det vi gjorde var att laga mat ihop, kolla lite os och så ville han kolla bilder från byn han växte upp, på facebook.. Tidigare bara sett 1 bebisbild o en när han var 5, nu hittade vi skolkort, så himla skoj!

Så blev mkt skratt o trevligt. Mamma var med o kikade, fasen vad minnen de har - o känner igen varenda kotte på bilderna. Kul!

Lutar åt att skaffa en surfplatta, då skulle han ju faktiskt kunna prata in det han vill osv på egen hand, spara via dropbox tex.

Först blev jag lite irriterad av "sälj inte" tipsen, liksom - det är ju hans vilja o kanske praktiskt att skaffa bättre boende här. Men huset är ju mitt o hans vilja att det inte ska förstöras kan jag ju respektera genom tex vara noga m vem jag hyr till..den dagen det problemet uppstår. Tills dess njuter gubben kvar där, hade fina dagar ihop iaf! :hbang:

Järngrisen
2014-02-21, 19:14
Det låter bra Lellan!

forestgrove
2014-02-21, 19:53
Om du har tillgång till en videokamera så kan du videofilma när ni umgås för att få med de härliga sakerna i vardagen man annars inte tänker på. Skratt, random samtal och att inte göra nåt speciellt kan ändå vara kul att ha kvar i framtiden. Här hemma finns det massvis med gamla VHS-band som min sambos far spelade in under hennes uppväxt. Sånt är kul att se ibland :)

Lellan
2014-02-23, 09:06
Det låter bra Lellan!

:)

Om du har tillgång till en videokamera så kan du videofilma när ni umgås för att få med de härliga sakerna i vardagen man annars inte tänker på. Skratt, random samtal och att inte göra nåt speciellt kan ändå vara kul att ha kvar i framtiden. Här hemma finns det massvis med gamla VHS-band som min sambos far spelade in under hennes uppväxt. Sånt är kul att se ibland :)

Grejen är att han inte vill bli filmad. Så har liksom räknat bort det. Men så var det en kompis som sa att ibland så får man bryta lagen. Jag kan helt enkelt råka ha filmkamerna på utan att filma oss, kan filma whatever, omgivningen etc, när vi bara sitter och pratar. Får se om mitt samvete verkligen rymmer det, eller om jag ska föreslå det igen och förklara hur viktigt det är för mig/oss - och igen poängtera att jag inte behöver rikta kamernan mot honom.

Han är lite gamla skolan, när jag är där så frågar jag alltid innan jag tar en bild på ngt och han tycker att jag är som min morfar (fotograf) som alltid satt och fotade när man fikade eller grejade osv.. Men tror pappa mjuknade lite när jag sa "och ny är det ju rätt mysigt att kolla bilderna från då när du satt och höll på med näverkorgar vältränad i små shorts va?" :D

Men han har ju en poäng, att något kan gå förlorat av nuet om man inte är riktigt här och nu. Så är lite kluven, känns ändå bra att lägga bort luren när jag är där och ta fram den när jag donar för mig själv mest. Blir mest foton på mat och vyer etc, för laga mat och ta ngn promenad/greja i huset är väl vad jag gör när han vilar.

Eh.. heeelt ointressant inlägg, hejdå dagboken! ;)

Järngrisen
2014-02-23, 12:52
Han har dock en väldigt bra poäng med att inte filmas.
Risken är stor att du då kommer minnas honom som sjuk, och det vill han ju inte.

Återigen Lellan, ta hand om dig och familjen.