handdator

Visa fullständig version : Ni som har sett mig knäböja...


Ozziking
2014-02-16, 15:34
yjmpU7qeCRs

uO9h4f4-gkQ

aMC1JW0ZKco

HNmRGUFtLY8

Lite knäböj med olika vikter.

Vad kan jag förbättra? fick tips om att stretcha profo.. någonting och insida av höfter etc.

har ni några bättre tips?

ökade 5kg igår på knäböjen men kom inte ner så djupt då, vad kan jag förbättra där? rörlighet i anklarna? stå bredare?
vill ju att det ska ta lite mer i quads.. helst.

det jag märkt när jag knäböjer är att det tar mer i utsida lår/insida lår och höft än i hamstrings/quads.

innan jag har tränat har jag alltid töjt lite dvs breda knäböj och liksom tryckt ut benen med arbågarna, stretchat höftböj, hamstring, calves, quads, ländrygg och insida lår etc.

tack på förhand.-

AnonymNinja
2014-02-16, 15:48
Kolla "So You Think You Can Squat"-serien på youtube, man får väldigt bra råd därifrån.

Hackenschmidt
2014-02-16, 15:50
Kolla "So You Think You Can Squat"-serien på youtube, man får väldigt bra råd därifrån.

-1, hatar den.

Kolla Candito Training HQ på youtube för knäböjstips.

zxcv
2014-02-16, 15:50
Kolla "So You Think You Can Squat"-serien på youtube, man får väldigt bra råd därifrån.

Fast nej, här är tusen gånger bättre info: http://www.renvilja.com/5-tips-for-en-battre-knaboj/

Gober
2014-02-16, 15:52
Edit, nevermind trodde det handlade om Mark Rippletå eller vad han heter.

Grotesk
2014-02-16, 15:55
Edit, nevermind trodde det handlade om Mark Rippletå eller vad han heter.

Källa/citat/något? Nyfiken. :)

EDIT: Men va fan. Kommenterade på det du skrev först.

AngoraIHS
2014-02-16, 16:06
ökade 5kg igår på knäböjen men kom inte ner så djupt då, vad kan jag förbättra där? rörlighet i anklarna? stå bredare?

Gå längre ned?

R0B
2014-02-16, 16:13
EDIT: Ignore

koncept
2014-02-16, 16:39
Jag såg att du hade en del frågor på mitt svar in "kritisera mina lyft"-tråden. Tänkte svara här istället:

Sista videon ser bra ut. Djupet är fullt tillräckligt.
Det du kan jobba mer på är att hålla spänningen i sidan av höfterna, övre rygg, nedre rygg och mage.

- Spänningen i övre rygg: smalare grepp, stången lite längre ner, tryck armbågar framåt och under stången.

- spänning i höfter: lite bredare stance. Tänk dig att du trycka golvet isär, dvs att vänster fot trycker ut åt vänster och vice versa för höger. Om du gör rätt kommer du känna hur en muskel på utsidan av höften / rumpan aktiveras.

- nedre rygg och mage: lär dig andas rätt för tunga lyft, dvs att inte andas in luft i bröstet utan att fylla buken med så mycket luft som möjligt. Först blåser du ut så mycket luft du kan, justerar bröstkorgen ner och sen "drar" du in så mycket luft du kan i mage, sidorna och nedre rygg. Detta motverkar att ryggen ändrar vinkel i lyftet och sk "buttwink". jtsstrength.com och Chad Smith på youtube har instruktioner för detta.


Kolla inte på "so you think you can squat". Deras tips vilseledde mig något enormt och den metoden lämpar sig bäst för utrustade lyftare enligt mig.

Proxy
2014-02-16, 16:50
"So you think you can squat" är bara sörja.

Min artikel länkad ovan innehåller en del vettigt, men är väldigt tunn.

Canditotraining är satans vettig, lyssna på honom.

Live från böjracket

Santoro
2014-02-16, 17:23
Kolla "So You Think You Can Squat"-serien på youtube, man får väldigt bra råd därifrån.

Om TS satsar på att lyfta med det ena och det andra i USA så bör han se den.

AnonymNinja
2014-02-16, 17:31
Det här var ju pinsamt haha... Varför är den så dålig? Uppfattade den som en professionell guide..

Santoro
2014-02-16, 17:35
Det här var ju pinsamt haha... Varför är den så dålig? Uppfattade den som en professionell guide..

Den är bra om du ska böja som dom i filmen (och deras förbund), men för en vanlig gymråtta som vill bli stor/stark är den dålig.

Hackenschmidt
2014-02-16, 17:56
Det här var ju pinsamt haha... Varför är den så dålig? Uppfattade den som en professionell guide..

Inget att skämmas över, den hyllas (hyllades?) ju på många ställen som den ultimata guiden till knäböj. Jag följde den också och tog in informationen helt okritiskt vilket resulterade i att den sabbade min böj. Men Candito har fixat den igen. :)