handdator

Visa fullständig version : Hur många procent är marklyft en ryggövning?


Xtreme
2014-02-15, 22:30
Många påstår att (vanliga) marklyft är en ryggövning utan tvekan. Kan dock inte förstå det eftersom benen är där det sker mest rörelse. Förstår att det såklart är statisk träning för ryggen för att hålla emot vikten men själva rörelsen för ländryggen är rätt liten.

Om man drar vanliga knäböj som parallell är det igen tvekan om att det är en benövning. Dock är det samma där att man statiskt måste spänna ryggen och magen, särskilt i bottenläget. Eftersom vikten är något längre fram i marklyft aktiveras såklart ryggen mer men principen är den samma.

Vissa kallar marklyft för en helkroppsövning vilket jag kan hålla med om men vad aktiveras/tränas mest (ryggen?) och hur månag procent skulle ni säga att det ligger på? Hur mycket benträning är marklyft?

Santoro
2014-02-15, 22:59
Exakt 76.83%

pezrulezhaakon
2014-02-15, 23:10
Många påstår att (vanliga) marklyft är en ryggövning utan tvekan. Kan dock inte förstå det eftersom benen är där det sker mest rörelse. Förstår att det såklart är statisk träning för ryggen för att hålla emot vikten men själva rörelsen för ländryggen är rätt liten.

Om man drar vanliga knäböj som parallell är det igen tvekan om att det är en benövning. Dock är det samma där att man statiskt måste spänna ryggen och magen, särskilt i bottenläget. Eftersom vikten är något längre fram i marklyft aktiveras såklart ryggen mer men principen är den samma.

Vissa kallar marklyft för en helkroppsövning vilket jag kan hålla med om men vad aktiveras/tränas mest (ryggen?) och hur månag procent skulle ni säga att det ligger på? Hur mycket benträning är marklyft?

Det beror helt på utförandet.

Mags
2014-02-15, 23:14
Många påstår att (vanliga) marklyft är en ryggövning utan tvekan. Kan dock inte förstå det eftersom benen är där det sker mest rörelse. Förstår att det såklart är statisk träning för ryggen för att hålla emot vikten men själva rörelsen för ländryggen är rätt liten.

Om man drar vanliga knäböj som parallell är det igen tvekan om att det är en benövning. Dock är det samma där att man statiskt måste spänna ryggen och magen, särskilt i bottenläget. Eftersom vikten är något längre fram i marklyft aktiveras såklart ryggen mer men principen är den samma.

Vissa kallar marklyft för en helkroppsövning vilket jag kan hålla med om men vad aktiveras/tränas mest (ryggen?) och hur månag procent skulle ni säga att det ligger på? Hur mycket benträning är marklyft?

Hur ska man kvantifiera det menar du?

Men man kan väl säga såhär: Träningsvärken brukar släppa i ryggen innan de släpper i låren för mig.

Är problemet att du tycker det krockar i ditt schema?

Xtreme
2014-02-15, 23:33
Det beror helt på utförandet.

Hur menar du? Vilka typer av utförande?

Hur ska man kvantifiera det menar du?

Men man kan väl säga såhär: Träningsvärken brukar släppa i ryggen innan de släpper i låren för mig.

Är problemet att du tycker det krockar i ditt schema?

Det är inget problem. Vill bara få ett svar på (om det går) hur stor del marklyft är en ryggövning pga som jag skrev anser jag det lika mycket vara benövning.

filmjölk
2014-02-15, 23:36
Hur menar du? Vilka typer av utförande?



.

Nästan upprät rygg och rejält böjda ben vs ryggen fram och lätt böjda ben.

crizzan
2014-02-15, 23:39
Hur menar du? Vilka typer av utförande?



Det är inget problem. Vill bara få ett svar på (om det går) hur stor del marklyft är en ryggövning pga som jag skrev anser jag det lika mycket vara benövning.

Och då är svaret att du finner den att vara lika mycket en benövning. Vi kan inte säga att x procent av marklyft är en benövning, hur ska man räkna och ska man då inte ta med att vi är olika byggda och har olika tekniker?

Pepz
2014-02-15, 23:40
ganska liten del

jag är klen i ryggen (rygglyft och liknande) men hyfsad i mark..

Rikard Jansson
2014-02-15, 23:44
alltså det man får komma ihåg är ju att mark är inte squats med stången i händerna som många verkar tro, utan helst vill man kunna använda både rygg, röv och ben till max, så beroende på tekniken och vart man är starkast blir det ju olika.

bighulken
2014-02-15, 23:49
svårta att drifta för det är olika för alla.alla har olika vinklar.

men både böjen å marken tar på same muskelgrupper,fast i lite olika utsträckning.
jag brukar säga att böjen kopplar in ungefär:60-70% ben å resten 30-40% rygg,bål,osv.
och sen ungefär tvärtom i marken då,60-70% rygg,och 40-30% bål,mage osv.
detta bara tagit på ett ungefär.de tar alltså på same muskelgrupper.


sen brors det på hur man lyfter osså då,dvs,tekniken.

Det är inte en koncentrations övning för ryggen ,nej!
den tar på mkt.

Sarco
2014-02-16, 00:27
Det begränsande för mig är att kunna hålla ryggen rak. Alltså tänker jag mig att erector spinae är det jag primärt tränar med marklyft.

Sen är det en bra övning för nästan hela kroppen, från greppstyrka till bröstrygg, ben och rumpa. Personligen kör jag den med ben men det handlar ju om var i spliten den passar bäst in. Jag kör över/under och då är den bäst med under. Hade det funnits ett bra svar på TS fråga så hade det varit väl känt redan, kan man väl säga.

100
2014-02-16, 00:32
Beror på utförande, men ungefär 53,58% :d

Wormzie
2014-02-16, 10:27
Kör marklyft med ditt vanliga utförande, låg vikt 3x15 reps och sen ser du var du har mest träningsvärk ;)

Notera: inte för låg vikt, kanske 50-60% av ditt 1rm

Sheogorath
2014-02-16, 10:51
Jag får mest träningsvärk mellan skulderbladen. :em:

REDaction
2014-02-16, 11:31
Jag får mest träningsvärk mellan skulderbladen. :em:

Haha, samma här. Sett till träningsvärk är marklyft en ren ryggövning för mig. Kan det ha att göra med att jag startar lyftet rätt högt?

Sheogorath
2014-02-16, 11:36
Haha, samma här. Sett till träningsvärk är marklyft en ren ryggövning för mig. Kan det ha att göra med att jag startar lyftet rätt högt?

Ju mer framåtlutad man är desto längre hävarm för ryggens muskler (erektorerna, lats, rhomber osv). De rakare benen flyttar mer av belastningen från quadriceps till hamstrings.

Devil82
2014-02-16, 12:01
ju lättare tyngd desto bättre form, vilket innebär mer belastning på musklerna istället för ryggraden antar jag =)

Crippa90
2014-02-16, 12:37
Vid max är det nog 100% rygg och 100% ben.

pezrulezhaakon
2014-02-16, 12:40
Vid max är det nog 100% rygg och 100% ben.

Nej, det kan det aldrig vara.

L-Sami
2014-02-16, 12:42
ju lättare tyngd desto bättre form, vilket innebär mer belastning på musklerna istället för ryggraden antar jag =)

Fler muskelfibrer aktiveras oftast ju tyngre vikt, men visst belastas allt annat också. Sen kan ländryggen exempelvis avlastas att ha stången nära kroppen som möjligt och böja mer på benen.

Devil82
2014-02-16, 12:50
Fler muskelfibrer aktiveras oftast ju tyngre vikt, men visst belastas allt annat också. Sen kan ländryggen exempelvis avlastas att ha stången nära kroppen som möjligt och böja mer på benen.

jag syftar på att många när de går upp för tungt och för snabbt så släpper tekniken, man kollapsar bröstryggen och allt vikt läggs då på ryggraden och erektorerna endast. förklarar nog varför många känner mer att de tar i benen än i ryggen.

hurril
2014-02-16, 12:53
Jag får stadig träningsvärk i lats, ibland erektorena mitt på men är jag ovan (så att jag ens kan få träningsvärk) så kan det dra en del i nyckelbenen också.

MentalogisT
2014-02-16, 13:10
Jag får alltid träningsvärk i låret efter marklyft, men även i ryggen. Jag tycker själv att jag har god teknik.

Skickat från min LG-D802 via Tapatalk

hurril
2014-02-16, 13:23
Jag räknade bara det som händer över röven nu. Annars är det mest i benen marklyftet tar för mig. Röven räknar jag till benen.

MentalogisT
2014-02-16, 13:31
Egentligen borde det väl ha och göra med hur man står i bottenpositionen? Startar man sittande på huk bör det ju ta något överjävligt på ben.

Skickat från min LG-D802 via Tapatalk

Peter Hansen
2014-02-16, 14:15
All träningsvärk sätter sig röv, baksida lår och i ländrygg för mig. Lyfter i väldigt framåtlutad ställning :) kanske för att rekordet på 230 i mark och 157,5 i böj hintar om att jag har väldigt konstig styrkeratio i fram/baksida lår :)

cAase
2014-02-16, 15:05
När jag kommit tillbaka till marklyft efter några månaders markuppehåll brukar jag få en djävulsk träningsvärk i hela ryggen, samt traps.

Rabiat
2014-02-16, 15:11
Rimligtvis jobbar latsen en hel del för att hålla ryggen, rhombsen en hel del för att hålla skulderbladen, och gluteus samt hams för att dra upp skiten. Det blir olika typer av aktivering, men alla jobbar nog jäkligt hårt.

Eller?

Sheogorath
2014-02-16, 15:54
Rimligtvis jobbar latsen en hel del för att hålla ryggen, rhombsen en hel del för att hålla skulderbladen, och gluteus samt hams för att dra upp skiten. Det blir olika typer av aktivering, men alla jobbar nog jäkligt hårt.

Eller?

Om man har med framsida och röv från start (d.v.s. inte börjar rak-marka upp vikten med bananrygg) kommer quads vara en viktig mover och mer desto djupare startposition man har. Skulle tro att det är ganska mycket 50:50 med min teknik som är en ganska grund teknik p.g.a. långa ben. Jag har aldrig träningsvärk i hamstrings av att köra mark trots den grunda positionen och har inte särskilt starka hams heller. För träningsvärk i baksidorna krävs det good-mornings eller raka mark. Tolkar det som att belastningen fördelas skapligt jämnt mellan fram- och baksida i marklyft och att flaskhalsen är någon annanstans i mitt fall.

Rabiat
2014-02-16, 16:35
Om man har med framsida och röv från start (d.v.s. inte börjar rak-marka upp vikten med bananrygg) kommer quads vara en viktig mover och mer desto djupare startposition man har. Skulle tro att det är ganska mycket 50:50 med min teknik som är en ganska grund teknik p.g.a. långa ben. Jag har aldrig träningsvärk i hamstrings av att köra mark trots den grunda positionen och har inte särskilt starka hams heller. För träningsvärk i baksidorna krävs det good-mornings eller raka mark. Tolkar det som att belastningen fördelas skapligt jämnt mellan fram- och baksida i marklyft och att flaskhalsen är någon annanstans i mitt fall.

Ja just, jag tänkte raka mark av någon anledning :) Men ja quads kommer ju givetvis med också, det jag egentligen ville komma fram till var att både rygg och ben troligtvis arbetar väldigt mycket, men på olika sätt :)

Mags
2014-02-16, 19:15
Om man har med framsida och röv från start (d.v.s. inte börjar rak-marka upp vikten med bananrygg) kommer quads vara en viktig mover och mer desto djupare startposition man har. Skulle tro att det är ganska mycket 50:50 med min teknik som är en ganska grund teknik p.g.a. långa ben. Jag har aldrig träningsvärk i hamstrings av att köra mark trots den grunda positionen och har inte särskilt starka hams heller. För träningsvärk i baksidorna krävs det good-mornings eller raka mark. Tolkar det som att belastningen fördelas skapligt jämnt mellan fram- och baksida i marklyft och att flaskhalsen är någon annanstans i mitt fall.

Varför aktiveras quadriceps egentligen? Tyngdpunkten ligger ju framför knäleden så benen "vill" ju extenderas. Jag tolkar detta som att musklerna på baksidan av låret skapar ett moment åt andra hållet? Gör de det för att gluteus helt enkelt inte räcker till för att extensera höften?

Landström
2014-02-16, 23:34
Får jag göra en uppskattning, delvis från röven, så säger jag 75 procent rygg.

Sheogorath
2014-02-17, 07:10
Varför aktiveras quadriceps egentligen? Tyngdpunkten ligger ju framför knäleden så benen "vill" ju extenderas. Jag tolkar detta som att musklerna på baksidan av låret skapar ett moment åt andra hållet? Gör de det för att gluteus helt enkelt inte räcker till för att extensera höften?

Tyngdpunkten för kropp+stång måste alltid vara någorlunda centrerad för att man inte ska falla framåt. Att tyngdpunkten för stången ligger framför kroppen innebär bara att man själv måste luta sig bakåt för att inte tippa.

smeander
2014-02-17, 13:46
Många påstår att (vanliga) marklyft är en ryggövning utan tvekan. Kan dock inte förstå det eftersom benen är där det sker mest rörelse. Förstår att det såklart är statisk träning för ryggen för att hålla emot vikten men själva rörelsen för ländryggen är rätt liten.

Om man drar vanliga knäböj som parallell är det igen tvekan om att det är en benövning. Dock är det samma där att man statiskt måste spänna ryggen och magen, särskilt i bottenläget. Eftersom vikten är något längre fram i marklyft aktiveras såklart ryggen mer men principen är den samma.

Vissa kallar marklyft för en helkroppsövning vilket jag kan hålla med om men vad aktiveras/tränas mest (ryggen?) och hur månag procent skulle ni säga att det ligger på? Hur mycket benträning är marklyft?

Det beror på hur man utför marklyftet. Det kan vara en övning primärt för benen likväl som det kan vara en övning primärt för ryggen. Skulle säga att det höftdominerad övning. Men som sagt beror det på utförande

Alltidxx
2014-02-17, 15:16
Hälften hälften är rätt svar.