handdator

Visa fullständig version : Hockeykille söker hjälp


Skunk
2014-02-15, 21:11
Har börjat spela hockey igen nu efter ett uppehåll och tänkte satsa rätt hårt nu och under försäsongen. Hade tänkt att använda de första månaderna till att bygga lite och sen de sista till att jobba på smidighet kondition osv. Har som tanke att köra en tre-split nu i början som ser ut såhär

1: Bröst, axlar och triceps
2 Ben och mage
3 rygg biceps

Kommer även att träna 3 ispass i veckan nu den första perioden och då gym-passen efter/före ispassen (vad är bäst, före eller efter?)

Nu till min fråga, ser mitt upplägg bra ut? vad behöver jag ändra på? vad är bra. Kom med tips!

Ska man satsa på bara basövningar eller även andra övningar?

Birkharju
2014-02-15, 23:52
Är du en idrottare ska du träna som en idrottare, inte som en byggare - även om det finns en del "byggar-övningar" i en del ishockeyspelares träningsupplägg.
Jag rekommenderar dig att läsa denna artikel av Inge Johansson, meriterad fystränare inom b.la. ishockey och tyngdlyftning så du förstår lite vad du bör träna och varför.

http://www.swehockey.se/ImageVaultFiles/id_17135/cf_113/7.PDF

z_bumbi
2014-02-16, 21:59
Du tar det i fel ordning. Jobba med smidighet och kondition nu och lägg under tiden grunden för att bli starkare.

joelaxelsson
2014-02-16, 22:06
är du en idrottare ska du träna som en idrottare, inte som en byggare - även om det finns en del "byggar-övningar" i en del ishockeyspelares träningsupplägg.
Jag rekommenderar dig att läsa denna artikel av inge johansson, meriterad fystränare inom b.la. Ishockey och tyngdlyftning så du förstår lite vad du bör träna och varför.

http://www.swehockey.se/imagevaultfiles/id_17135/cf_113/7.pdf

+1

smeander
2014-02-16, 23:04
Har börjat spela hockey igen nu efter ett uppehåll och tänkte satsa rätt hårt nu och under försäsongen. Hade tänkt att använda de första månaderna till att bygga lite och sen de sista till att jobba på smidighet kondition osv. Har som tanke att köra en tre-split nu i början som ser ut såhär

1: Bröst, axlar och triceps
2 Ben och mage
3 rygg biceps

Kommer även att träna 3 ispass i veckan nu den första perioden och då gym-passen efter/före ispassen (vad är bäst, före eller efter?)

Nu till min fråga, ser mitt upplägg bra ut? vad behöver jag ändra på? vad är bra. Kom med tips!

Ska man satsa på bara basövningar eller även andra övningar?

Lägg störst vikt på explosivitet, spänst, balans och intervallträning.
Frivändningar, ryck, stöt, mark, böj.. Tyngdlyftning för styrka och explosivitet, tala med lagets/föreningens fystränare
Intervallträning för snabbhet och kondition, 10x200, 10x400, 4x800 osv...
Kombinerat med mjölksyretålighet. Rörlighet och balans ska du köra varje pass...

Åk på allmänhetens åkning så du kan träna skridskoåkning och puckkontroll, kör lite idioten, start stopp e.d för att få in vanan på skridskor.

Du ska inte träna som en byggare eller styrkelyftare. Du ska träna som en hockeyspelare....