handdator

Visa fullständig version : Knäböj ger långvarig smärta i höfterna


mYrN
2014-02-15, 11:06
Hej hej!

Har haft problem med detta ett tag men aldrig riktigt tagit tag i det mer än att foamrolla lite, men efter gårdagens böjpass så har jag nu t om svårt att gå.. :(

http://www.sports-injury-info.com/image-files/hip-pain-hip-flexor.jpg

Precis där får jag ont, och jag förstår ju att det är höftflexorerna. Vad jag inte vet är hur jag ska förebygga denna sjuka smärta. Får värma upp i ~30 minuter för att kunna köra ett hyfsat lätt sätt böj, och det blir inte bättre när jag då kliver upp på arbetssetten. Står axelbrett med tårna en bit utåt, kör med ett par Nike Romaleos 2. Det blir värre när jag kör ATG.

Vilka strechövningar bör jag göra? Ska jag lägga ner böjarna tills det blivit bättre? Finns det något värre underliggande problem som är orsaken? Smärtan sitter ihärdigt i ~5 dagar efteråt.
Alla tips är välkomna.. Tack på förhand!

pezrulezhaakon
2014-02-15, 14:09
Hej hej!

Har haft problem med detta ett tag men aldrig riktigt tagit tag i det mer än att foamrolla lite, men efter gårdagens böjpass så har jag nu t om svårt att gå.. :(

http://www.sports-injury-info.com/image-files/hip-pain-hip-flexor.jpg

Precis där får jag ont, och jag förstår ju att det är höftflexorerna. Vad jag inte vet är hur jag ska förebygga denna sjuka smärta. Får värma upp i ~30 minuter för att kunna köra ett hyfsat lätt sätt böj, och det blir inte bättre när jag då kliver upp på arbetssetten. Står axelbrett med tårna en bit utåt, kör med ett par Nike Romaleos 2. Det blir värre när jag kör ATG.

Vilka strechövningar bör jag göra? Ska jag lägga ner böjarna tills det blivit bättre? Finns det något värre underliggande problem som är orsaken? Smärtan sitter ihärdigt i ~5 dagar efteråt.
Alla tips är välkomna.. Tack på förhand!

Om det inte verkar hjälpa med stretching av Iliopsoas så kan det bero på att dess slemsäck blivit irriterad.
Isf gäller det att minska träningsvolymen.

mYrN
2014-02-16, 11:59
Om det inte verkar hjälpa med stretching av Iliopsoas så kan det bero på att dess slemsäck blivit irriterad.
Isf gäller det att minska träningsvolymen.

Finns det övningar likt utåt/inåt-rotationer för axlarna för att i fortsättningen förebygga irritation av slemsäckarna?

pezrulezhaakon
2014-02-16, 12:35
Finns det övningar likt utåt/inåt-rotationer för axlarna för att i fortsättningen förebygga irritation av slemsäckarna?

Nej, inte för höften i den bemärkelsen. Där handlar det om att påtagligt minska stressen för bursan genom minskad träningsvolym, även att du ska hålla dig rörlig. Stretching i sig kan ju vara fördelaktigt för muskeln, men negativt för bursan, så ett litet moment 22....

nyrjoh
2014-02-16, 18:14
Har man så stora besvär med smärtor i ljumskar så ska man söka hjälp av t ex fysioterapeut/sjukgymnast. Företrädesvis någon som är någorlunda inriktad mot idrottsskador då de troligen är uppdaterade inom FAI(femuroacetabulärtimpingement) problematik och kan undersöka för det och även titta på annat som t ex retro-/anteversion mm.
Mvh

view
2014-02-17, 07:16
Jag lider av samma problem, tyvärr så har jag inget svar på hur man kan tänkas lösa det. Utan precis som dig är jag ute efter hjälp...

Jag upplever bara smära på högra sidan av höften när jag kör knäböj och det är bara just under böj-momentet som jag känner smärtan (även vid stretch kan jag känna var smärtan är). Har även en känsla av att jag på uppvägen lyfter mer med hjälp av högersidan i höften och det kan nog vara problmet för mig.

Bör man satsa på stretching/rörlighet eller är det bara vila som hjälper? Skulle vara väldigt tråkigt att sluta med böj, då det är den övning som ger absolut mest för mig.

Någon som har lite tips på både stretch & rörlighetsövningar som kan vara bra att göra?

koncept
2014-02-21, 22:04
"Couch stretch" är riktigt bra för höftböjare och framsida lår.
Jag kan tyvärr inte säga om stretching kommer lindra ert problem.

Ristretto
2014-02-22, 23:55
Får ni ut knäna ordentligt i botten av böjarna?

Wormzie
2014-02-23, 11:15
Får ni ut knäna ordentligt i botten av böjarna?

exakt.. har haft liknande problem, prova bredda stance och tryck ut knäna ordentligt och gå inte lägre än parallellt djup till en början!

mYrN
2014-02-25, 21:11
Får ni ut knäna ordentligt i botten av böjarna?

exakt.. har haft liknande problem, prova bredda stance och tryck ut knäna ordentligt och gå inte lägre än parallellt djup till en början!

Japp, knäna faller ut som dem ska och jag sätter mig liksom "mellan" dem.. Idag sa det helstopp, gick inte att böja alls. Det är precis i bottenläget (atg) när jag ska vända - så fort jag trycker ifrån så känner jag höftflexorerna skrika och det är bara att släppa..