handdator

Visa fullständig version : Gummiband i bänkpress = dålig överföring till bänk?


Rikard Jansson
2014-02-14, 21:17
Tränat en del med gummiband nu (som motstånd, inte hjälp) men för att verkligen snärta upp vikten så bra som möjligt så drar sig kroppen mot att skjuta isär och upp axlarna. Är det här något som någon annan har haft problem med, samt vad är era tankar och kommentarer?

rolf
2014-02-14, 22:18
Jag upplever också att det är svårare att hålla en bra position när jag bänkar mot gummiband. Tyngre att hålla skulderbladen ihop och bröstkorgen upp. Nästan så att det stjäl fokus från att trycka ifrån så explosivt som möjligt, om det är liknande fenomen du menar?

Rikard Jansson
2014-02-14, 22:20
Jag upplever också att det är svårare att hålla en bra position när jag bänkar mot gummiband. Tyngre att hålla skulderbladen ihop och bröstkorgen upp. Nästan så att det stjäl fokus från att trycka ifrån så explosivt som möjligt, om det är liknande fenomen du menar?

Ja precis, allt eftersom jag belastar mer och mer så blir jag mer explosiv om jag skickar fram axlarna och slutar brygga. Alltså, det blir automatiskt att jag struntar i att hålla ihop skulderbladen och i att hålla upp bröstkorgen

rolf
2014-02-14, 22:35
Ja precis, allt eftersom jag belastar mer och mer så blir jag mer explosiv om jag skickar fram axlarna och slutar brygga. Alltså, det blir automatiskt att jag struntar i att hålla ihop skulderbladen och i att hålla upp bröstkorgen

Nu har jag tyvärr aldrig kört det tyngre än ~50-70% + band i något tragiskt försök att pressa snabbare än genomsnittlig gräsklippare, så jag vet inte hur jag hade reagerat på tyngre än så (jag tolkade det som att du menade tyngre än det?). Jag tänker spontant på hur folk (framförallt nybörjare) ibland protraherar axlarna i toppen på en bänkpress för att få kraft/fart att låsa ut snabbare, innan de någon vänlig själ förklarar hur man bänkar effektivare. Det känns lite likt detta fenomen. Det kanske bara är en vanesak? Jag bara spekulerar dock.

Rikard Jansson
2014-02-14, 22:39
Nu har jag tyvärr aldrig kört det tyngre än ~50-70% + band i något tragiskt försök att pressa snabbare än genomsnittlig gräsklippare, så jag vet inte hur jag hade reagerat på tyngre än så (jag tolkade det som att du menade tyngre än det?). Jag tänker spontant på hur folk (framförallt nybörjare) ibland protraherar axlarna i toppen på en bänkpress för att få kraft/fart att låsa ut snabbare, innan de någon vänlig själ förklarar hur man bänkar effektivare. Det känns lite likt detta fenomen. Det kanske bara är en vanesak? Jag bara spekulerar dock.

Ja precis så! Jag kör med runt 33% av max samt blått band vilket är brutalt trögt. Kanske borde prova med ett lättare band, om man nu orkar investera i det :D

rolf
2014-02-14, 22:44
Ifall lite läsning om effekterna av olika bandmotstånd kan vara av intresse så ska jag skamlöst dumpa denna (http://hh.diva-portal.org/smash/record.jsf?searchId=1&pid=diva2:633513) här. *rolleyes*

Min C-uppsats om bänkpress och accommodating resistance. Går att ladda ner i fulltext. Väntar på svar om publicering i BJSM.

Adam87
2014-02-15, 12:02
Brukar köra tungt tyngre än vid vanlig bänkpress känns bra. Kankse beror lite på gummibanden med.

bustz0rz
2014-02-15, 12:09
Jag kapar tråden för en liten snabb fråga. Införskaffade två gummiband (i olika styrkor) för några dagar sedan. Är det någon som sitter på någon länk där man kan läsa lite mer om gummibandsträning (alltså bänk/böj/mark med gummiband på olika sätt)? Typ olika sätt att använda gummibanden på, vad övningar kan vara bra för, etc. Ja, ni förstår nog vad jag menar.

-squat-
2014-02-15, 12:54
Sedan jag börjat med gummiband har jag framförallt blivit bättre på att "grinda" upp vikten. Så nog finns det en påtaglig överförbarhet.

Adam87
2014-02-15, 13:28
Vad jag hört så ger det bra effekt att träna mycket med gummiband om man ska träna med Bänkpresströja .

hurril
2014-02-15, 13:33
För tunga gummiband för din nuvarande nivå eller kapacitet skulle vara min gissning. Lätt att det blir grisbrottning då. Sen är det ju olika teknik som behövs för att starta kraftfull och avsluta. Finns ju en anledning till att tröjpress och råpress inte har samma utförande i de allra flesta fallen.