handdator

Visa fullständig version : Förslag på min träning/kost


Callister
2004-03-16, 14:34
Hej, jag är ny här så var snälla. =P

Vad jag vill uppnå:
Att gå ner i vikt, men samtidigt bygga muskler, eftersom det ger högre förbränning. =P

Träning
Måndag:
Gym 1 timme, ben/mage/rygg

Tisdag:
Promenad typ 50 min, rask

Onsdag:
Promenad typ 50 min, rask

Torsdag:
Gym 1 timme, triceps/biceps/axlar/bröst

Fredag:
Promenad typ 50 min, rask

Lördag:
Gym 1 timme, triceps/biceps/axlar/bröst

Söndag:
Promenad 80 min, rask



Kosten
Finns inte så mkt o säga kanske, hehe, men äter runt 1600-1900 kcal om dagen. Håller koll med hälsovakten.
Ibland brukar jag vara "olydig" och äta något onyttigt efter skolan ( 15.00 ), men då brukar jag snåla som fan med middagen och kvällsmålet( om jag har något ) och jag har inte märkt någon ökad vikt på det sättet, än. =P
För övrigt brukar jag äta keso *mums* på mackor, om jag äter mackor, har inte smör längre, steker inte i smör längre, har olja.

Jag har tidigare bara kört promenader och typ max 2000 kcal om dagen och gått ner 10 kg hittils, ungefär sen julas, lite efter kanske. Men nu är det ju lite annorlunda när jag går på gym.. :smash:
Sen undrar jag, om man verkligen måste äta något godis, vilket ska man äta då? Syftar på choklad.. *mänsklig*

En liten avvikande fråga också:
Ibland när jag tränat, brukar jag sätta mig vid datorn vanligtvis så kan jag vara så in i helvete varm plötsligt, nästan svettas, har det med förbränningen o göra? Det kan komma när som helst också. Det beror inte på hjärtklappning, blodtryck eller något annat som är "fel", för det har jag kollat, tänkte att det kanske var något med ämnesomsättningen.. =P

MVH.. 16 årig mupp
:thumbup:

Åse Columbus
2004-03-16, 15:41
låter väl ok....fast jag tycker att du äter lite för lite:eating: :eating: :eating:

Callister
2004-03-16, 15:55
Okej, då antar jag att du menar att jag ska äta mer mat, inte mer onyttiga saker? =P
En sak som jag skulle kunna äta mer av just nu är rasker med skinkost, det är ganska bra va? :MrT:

Aeis
2004-03-16, 18:45
Originally posted by Callister

Sen undrar jag, om man verkligen måste äta något godis, vilket ska man äta då? Syftar på choklad.. *mänsklig*

MVH.. 16 årig mupp
:thumbup:

Gör som jag och passa på att äta skumgodis *Ahlgrens bilar ;)* direkt efter träning. Då går energin direkt till musklerna å gör bara nytta=)
Gelegodis går också bra. Känns riktigt bra att äta godis med gott samvete och det ger också extra motivation att träna hårdare när du får en god belöning efter=)

Av ren nyfikenhet, hur mycket väger du? (Du behöver inte svara om du itne vill=P)

Callister
2004-03-16, 19:00
Heh, det är lugnt =P
16 år
182 cm
Min målvikt är 100 kg, har stor benstome, vid 100 kg har jag knappt något fett kvar på mig
EDIT:
Så du menar att det är bra med sånt efter träningen? :)
Inte i allmänhet annars?
Jag är inte sugen på godis efter träning tyvärr, men vore bra om det gick bra att äta annars osv =D

King Grub
2004-03-16, 19:11
Så du menar att det är bra med sånt efter träningen?

Bara efter träningen, tillsammans med protein.

Dolce
2004-03-16, 19:25
Originally posted by Callister
Heh, det är lugnt =P
16 år
182 cm
startvikt 132.5 kg
nuvarande vikt 121-122 kg
Min målvikt är 100 kg, har stor benstome, vid 100 kg har jag knappt något fett kvar på mig
EDIT:
Så du menar att det är bra med sånt efter träningen? :)
Inte i allmänhet annars?
Jag är inte sugen på godis efter träning tyvärr, men vore bra om det gick bra att äta annars osv =D

Hört att skillnaden mellan en grov och en normal benstomme är ungefär 2kg, så om du inte har extremt mkt muskler så kommer du nog inte vara toksmal vid 100kg;)

Men det är bra framsteg du gör, kör hårt så kommer du nog få din drömkropp snart.

Har förövrigt en kompis, han är 1.90, grov benstomme, normalmycket muskler, har gått ner från drygt 125kg till dagens 100kg och fortsättande neråt, har fortf ganska mycket fett att bli av med.

freddan
2004-03-16, 19:39
Men om du vill gå ner i vikt så är dem väl bra att dra in lite på maten, äta brättre helt enkelt fett snålare. Sen ut och jobba :)

King Grub
2004-03-16, 19:44
Originally posted by freddan
Men om du vill gå ner i vikt så är dem väl bra att dra in lite på maten, äta brättre helt enkelt fett snålare. Sen ut och jobba :)

En person som är 16 år gammal, väger över 100 kilo, tränar hårt och redan äter runt sanslöst låga 1600 kcal per dag, skall inte inte "dra in lite på maten"! :nono:

Dessutom är fettsnålt inte ett smart kostupplägg. Man blir inte fet av fett i sig, i synnerhet inte bra fetter. Man blir fet av ett energiöverskott.

Callister
2004-03-16, 20:06
Heh, jag vet inte men alltså, jag har varit på utrednings vecka och hållt på som fan när jag var yngre och nu när jag gått ner 10 kg ser jag mig inte som överviktig längre, enligt vad dom har sagt så kommer jag vara stabil vid 100 kg.. men det gör inget om det handlar om att jag ska gå ner till 90 kg, när det flyter så flyter det :hbang:

Callister
2004-03-17, 08:02
Idag käkade jag frukost:
Två kokta ägg
En portion havregrynsgröt med mjölk
2 rasker bröd med skinkost och gurka
Har inte varit såhär mätt på länge :nono:

Får köra med max 1 ägg och max 1 macka istället sen..
Men om vi säger rent allmänt så är detta en nyttig och bra frukost?

King Grub
2004-03-17, 08:43
Originally posted by Callister
Men om vi säger rent allmänt så är detta en nyttig och bra frukost?

Ja, men ett ägg är ynkedom.

stx
2004-03-17, 09:23
Det står väl iofs två ägg men det är ju ynkedom det med.:eating:

King Grub
2004-03-17, 09:36
Originally posted by stx
Det står väl iofs två ägg men det är ju ynkedom det med.:eating:

Det står också: "Får köra med max 1 ägg istället sen.."
:nono:

aliquis
2004-03-17, 11:45
Frukosten är väl alldeles utmärkt, 1600kcal är ingenting för en person på 120kg som dessutom rör på sig och tränar.

Sedan förstår jag inte riktigt träningsupplägget då du kör två pass överkropp men ett underkropp? Varför inte köra varannan gång, eller köra helkropp, eller göra en 3-split.

Och slutligen finns det nog tyvärr inte en chans att du kan lägga på dig muskler som höjer förbränningen om du bara äter 1600kcal oavsett hur du tränar, däremot kan det kanske stimulera kroppen till att inte göra sig av med de muskler sin finns när du går ner i vikt, men du kan säkert göra det lättare för dig och lägga dig på säg 2500kcal och ändå gå ner i vikt.

Callister
2004-03-17, 14:24
Klockan är nu 14.30 och jag har nyss ätit mellanmål efter skolan
Såhär har det sett ut idag:
Frukost
Två kokta ägg
Havre-gröt med mjölk, lätt
2 rasker med skinkost och gurka..
Blev alldeles för mätt här

Skol lunch
Ris med någon köttgryta, tog massa morötter till också, mjölk, mellan

Mellanmål, efter skolan
Fil, mellan med corn flakes
Hittils är jag runt 1300 kcal så jag bör komma runt 2000 kcal då..
Vad tycks?

Och...
Vad är ett rekommenderat kvällsmål?

King Grub
2004-03-17, 14:55
Mellanmål, efter skolan
Fil, mellan med corn flakes

Corn flakes bör du undvika i största möjliga mån, eftersom det är toksnabba kolhydrater. Ät All-Bran Plus i stället om du vill ha flingor.

Och...
Vad är ett rekommenderat kvällsmål?

Samma saker som andra gånger på dagen. Som din frukost eller din lunch, för att ta två exempel. Klockans visare spelar ingen roll.

Dock bör du sprida ut ditt energiintag över fler mål än 4. Minst 5.

Callister
2004-03-17, 15:22
Jo jag sprider ut dom :P
Äter middag + kvällsmål, och detta jag skrev då alltså..
5 mål

Callister
2004-03-17, 21:34
Hela dagen
Frukost:
Havre-gröt med mjölk
Två Rasker med skinkost
Två kokta ägg

Lunch:
Ris, Någon skum köttgryta, morötter
Mellan mjölk, 1 glas


Mellanmål:
Filmjölk m cornflakes ( ska byta ut dom )

Middag:
Pasta med lite stekt korv, 50% sallad på tallriken
En stor knäckemacka med LITE smör, gurka och en skiva ost
1 glas mjölk, lätt!

Kvällsmål:
Havre-gröt med mjölk

2360 kcal..
Är denna typiska dag en "bra" dag för att jag ska lyckas med min viktnedgång, enligt en hemsida jag fick ifrån King Grub ( felstavat kanske ) så ska jag äta runt 3000-3500 kcal.. :naughty:

King Grub
2004-03-18, 10:41
För lite protein! En riktig proteinkälla till varje mål.

Callister
2004-03-18, 12:16
Bra proteinkällor: rent, magert kött som fläskfilé- och kotlett, rostbiff, skinka, kassler, lövbiff, mager mjukost, alla sorters fiskar, magra mjölkprodukter, ägg, hamburgerkött, musslor, räkor, krabba, kalkon, höns, kycklingbröst, keso, kesella, grynost, mm.
Skrivet av dig.

Jag har ju haft med skinkost och magra mjölkprodukter, kan inte riktigt tänka mig att äta något annat än det som mellanmål tyvärr.
Men i skolan finns bara melllan mjölk. :nono:

Du kanske t.o.m rekommenderar att jag ska börja ta proteindrinkar? :naughty:

King Grub
2004-03-18, 12:22
Om du inte "kan tänka dig" att äta bra mat får du räkna med mediokra resultat. Så är det bara.

Callister
2004-03-18, 12:33
*Letat 10 min efter vad mediokra betyder*
Okey, känns så svårt att få i sig tillräckligt med protein. :nono:

Yankeee
2004-03-18, 12:43
Originally posted by Callister
*Letat 10 min efter vad mediokra betyder*
Okey, känns så svårt att få i sig tillräckligt med protein. :nono:

Svårt och svårt, om man vill få i sig protein är det inte särskilt svårt.
Det är ju bara att du äter en av de proteinkällor ovan till varje mål. Det kan inte vara svårt.
Sen får du i dig protein via annan mat också. T.ex pasta, ris osv.
Lite tid, planering och energi får du lägga ner på kosten. Ingenting är gratis vet du.

Callister
2004-03-18, 12:53
Ja det fattar jag, problemet är inte att jag tycker det är jobbigt att lägga ner tid på kosten. Men jag bor ju hemma och så, tycker det blir rörigt, vet ju inte när det finns något hemma heller. :em:
Fast, ett ägg kan man väl alltid få ner, ska nog ordna sig.. ska handla i helgen, ska köpa hem keso, tonfisk och makrill.

Callister
2004-03-18, 19:27
En till dag..
07.30
2 rasker med skinkost och gurka, 1 stort glas mellan mjölk.

11.00
Gulashsoppa (stava) ett glass mellan mjölk.

14.00
2 Rasker med skinkost och gurka, 1 stort glas mellan mjölk.

17.00
300 gram sallad, 100 g rivna morötter
4 fiskbullar i hummersås, stekt potatis ( olja såklart )
Vet inte varför jag tog så mkt sallad o lite mat, blev hungrig rätt fort igen iaf..

19.30
2 rasker, 1 stekt ägg
1 portion gröt med mjölk, lite saftstoppa i.. :naughty:

Hur är det med saftsoppa egentligen?

King Grub
2004-03-18, 19:42
Hur är det med saftsoppa egentligen?

Värdelöst. Men en skvätt gör ingen skada.

Återigen: alldeles för dåligt med protein. Skinkosten är en bra proteinkälla... men inte i form av ett lager på en macka. Vi talar en halv ask åt gången här.

Callister
2004-03-18, 19:54
Tänkte det. Okej.. Men när jag handlat lite nu har jag tänkt mig ungefär såhär:

Frukost:
Rasker/flerkorns bröd med MASSA KESO :naughty: Ett stort glas mjölk, kanske ett ägg eller två ibland också, kokt!

Lunch:
Skolans vanliga shit, försöker ta mkt grönsaker..

Mellanmål:
Rasker/flerkorns bröd med keso, kanske kan ta lite tonfisk/makrill på mackan?

Middag:
Makrill/tonfisk/kyckling/fisk/kött
Parboiled ris ( stava ), potatis eller pasta
Mycket sallad med en kvätt olivolja och italiensk sallads krydda ( som jag brukar köra jämt )

Kvällsmål:
Gröt med mjölk och/eller rasker/flerkorns bröd med keso/tonfisk/makrill, kanske ägg också..

Är detta någon förbättring?

King Grub
2004-03-18, 19:59
Är detta någon förbättring?

JA! :thumbup:

Det kostupplägget, kombinerat med koll på ditt totala energiintag under dagen (vill du gå ner i vikt får det ju inte överskrida din energiförbrukning), är ett bra och dessutom hälsosamt upplägg.

Callister
2004-03-18, 20:03
Satan vad snabb du var då. :naughty:
Ja, jag håller koll på kcal per dag, jag ligger minus hela tiden enligt den där hemsidan. Den sa att jag förbruka 3400 kcal om dagen så jag körde på cirka 2900 kcal. :naughty:

Callister
2004-03-18, 22:10
För övrigt har jag en liten ätardag imorrn, har det 1 gång i månaden för att palla. Ska köpa cashenötter och mums mums, eventuellt något annat. :naughty: *stygg pojke*