handdator

Visa fullständig version : Finns det nån här som tycker att träning är tråkigt men fått väldigt bra resultat?


Diomedea exulans
2014-02-13, 23:58
Jag tycker att träning är rätt tråkigt, och har fått dåliga resultat. Jag har tränat väldigt seriöst i 4-5 år och ser under fläsket ut som Justin Bieber, fast med mindre biceps.

Jag läste nånstans att "älskar man inte träning kommer man inte komma någon vart". Jag tänkte att det kan vara en faktor som håller mig tillbaka. Men är det verkligen så? Finns det någon här som liksom jag tycker att träning är ungefär lika kul som att diska - dvs lite småtrevligt om man lyssnar på bra musik, och känns skönt att ha överstökat, men helst hade man sluppit - men som ändå blivit riktigt vältränad?

Jag står i valet och kvalet med att lägga träningen på hyllan helt eller ej, och om koncensusen är att jag kan se ut som Brad Pitt i Fight Club så småningom bara jag härdar ut, så kan det vara värt att träna vidare.

100
2014-02-14, 00:01
Man blir oftast bra på det man tycker är roligt, tyvärr.

Rikard Jansson
2014-02-14, 00:02
Jag tyckte det de första tre åren, och då hade jag iallafall kommit upp i dubbla kroppsvikten i bänk på tävling, huruvida det är väldigt bra resultat är väl diskutabelt men. Sen finns ju förstås Ali's kända citat :)

Dewon
2014-02-14, 00:05
Självklart får du resultat oavsett ditt intresse om du utför allt som behövs för att bygga muskler det vill säga, träning, kost och sömn.

Du kan med stor sannolikhet prestera bättre på gymmet med intresse för det du gör dock vilket säkert på längre tid ger dig mer resultat än annars.

Santoro
2014-02-14, 00:06
Identifiera vad exakt som är tråkigt och försök sen göra ändringar till det bättre. Jag har precis sadlat om till high bar-böj och fokuserar mycket på rörlighetsträning för att få till ett sexigt djupt, böj har nog aldrig varit roligare tror jag.

Diomedea exulans
2014-02-14, 00:16
Identifiera vad exakt som är tråkigt och försök sen göra ändringar till det bättre. Jag har precis sadlat om till high bar-böj och fokuserar mycket på rörlighetsträning för att få till ett sexigt djupt, böj har nog aldrig varit roligare tror jag.

Det tråkiga är väl en kombination av att jag ogillar fysisk ansträngning i alla dess former och blir deppig över att jag efter alla dessa år ser ut som en folkpartistisk kommunpolitiker istället för Thor.

Desertrat
2014-02-14, 00:26
Det är INTE kul att sticka ut på ett pass när det regnar småspik, men när man måste så måste man.
Samma med gymmet, ibland känns det trä att behöva träna men man måste disciplinera sig.
samma när man skall dra sig till gymmet när det hamrar småspik på en.
Det är bara att dra, och jag har ingen bil att ta mig dit på, antingen är det hojen eller så blir det till att traska (5,2 km).
men ja, jag har fått resultat av min träning.

Huungg
2014-02-14, 00:34
Tvärtom, tycker det är roligt men fått väldigt dåliga resultat

Santoro
2014-02-14, 00:57
Det tråkiga är väl en kombination av att jag ogillar fysisk ansträngning i alla dess former och blir deppig över att jag efter alla dessa år ser ut som en folkpartistisk kommunpolitiker istället för Thor.

Uppenbarligen behöver du börja om och ge det en ny chans. Håll det simpelt och se till att det tar minimalt med tid. Finns massa bra minimalprogram.

Släng upp dagsformbilder?

Diomedea exulans
2014-02-14, 00:58
Uppenbarligen behöver du börja om och ge det en ny chans. Håll det simpelt och se till att det tar minimalt med tid. Finns massa bra minimalprogram.

Släng upp dagsformbilder?

Finns 2 dagsformbilder i slutet av min journal! :hbang:

Santoro
2014-02-14, 01:03
Finns 2 dagsformbilder i slutet av min journal! :hbang:

Jag tycker du ska söka dig till en bättre plats helt enkelt. Antingen en träningspartner eller en styrkeklubb av något slag. Kör ett grundläggande program, typ 5x5 och ha inte bråttom. Gillar du att äta? Kör PF, simplare än så blir det nog inte.

Du är rätt tanig men det är inte så illa som du tror. Du borde även pröva att raka dig, Sverige har redan en hövding, också kallad statschef.

Diomedea exulans
2014-02-14, 01:08
Jag tycker du ska söka dig till en bättre plats helt enkelt. Antingen en träningspartner eller en styrkeklubb av något slag. Kör ett grundläggande program, typ 5x5 och ha inte bråttom. Gillar du att äta? Kör PF, simplare än så blir det nog inte.

Du är rätt tanig men det är inte så illa som du tror. Du borde även pröva att raka dig, Sverige har redan en hövding, också kallad statschef.

5x5 är ju the very definition of att ha bråttom... 7,5 kilos höjning/vecka i knäböjen. :/

Atletklubb hade nog gjort det roligare, men det finns ingen nära min håla.

För övrigt hängde jag inte med på statschef-skämtet?

Santoro
2014-02-14, 01:11
5x5 är ju the very definition of att ha bråttom... 7,5 kilos höjning/vecka i knäböjen. :/

Atletklubb hade nog gjort det roligare, men det finns ingen nära min håla.

För övrigt hängde jag inte med på statschef-skämtet?

Mja, börjar du med stången och modifierar hur mycket du stoppar på den är det ju cool beans. Eller så lägger du hatten på hyllan och börjar med något annat, typ fickpingis eller mma?

Hårig, hövding, Alfa, kung.

Diomedea exulans
2014-02-14, 01:17
Mja, börjar du med stången och modifierar hur mycket du stoppar på den är det ju cool beans. Eller så lägger du hatten på hyllan och börjar med något annat, typ fickpingis eller mma?

Hårig, hövding, Alfa, kung.

Men när man inte klarar vikten tre pass på raken måste man ju deloada. Och när man deloadat för många gånger måste man ju byta schema. Det blir ett jävla hoppande mellan vikter. Jäkla stress-schema.

Bonne har jag funderat på att bli, jag älskar att ta hand om djur och det är ju helt okej träning att skyffla bajs och så.

Ahaa. I get it.

Santoro
2014-02-14, 01:22
Men när man inte klarar vikten tre pass på raken måste man ju deloada. Och när man deloadat för många gånger måste man ju byta schema. Det blir ett jävla hoppande mellan vikter. Jäkla stress-schema.

Bonne har jag funderat på att bli, jag älskar att ta hand om djur och det är ju helt okej träning att skyffla bajs och så.

Ahaa. I get it.

Börjar du med stången och modifierar hur mycket du lägger på är det cool beans, som sagt.

Diomedea exulans
2014-02-14, 01:25
Börjar du med stången och modifierar hur mycket du lägger på är det cool beans, som sagt.

Men då går man ju emot schemat? Fast det är väl iofs inte olagligt.

Santoro
2014-02-14, 01:28
Men då går man ju emot schemat? Fast det är väl iofs inte olagligt.

Ja, men i slutändan gör man vad man vill för att få saker gjort, kör på nu.

<Mike>
2014-02-14, 01:35
Tycker inte nödvändigtvis den själva fysiska ansträngningen alltid är "rolig", utan snarare är jag emellanåt ganska likgiltig till just denna och tänker knappt på det. Däremot är planeringen, utvecklingen och resultaten roliga. Och kanske främst älskar jag det sociala; att träffa vänner, snacka massa skit mellan seten, hjälpa folk som vill ha hjälp, etc. Samt att det är en fristad för mina tankar eftersom i princip all annan tid ägnas åt karriärgrejer etc.

Så man behöver inte älska träningen i sig för att komma någon stans. Snarare får man hitta så många anledningar man kan för att göra det roligare när man väl tränar :) If that makes sense.

Diomedea exulans
2014-02-14, 01:36
kör på nu.

Det lutar mer åt att jag skiter i det, men tack för inputen, broder.

bighulken
2014-02-14, 01:37
Ja du,,,det är ju inte det roligaste man kan gör att träna styrketräning.

Då tycker jag det är roligare att spela badminton eller nåt annat,typ innebandy, körde jag ett par år i corpen.å bra flås fick man också.det var roligt!!!...ett bra gäng gamla polare var vi också då.sen boxningen i yngre år var rolig,även kampsporten.fast ibland känndes det också lite tråkigt.
men det gäller att göra det till en lek också,med träningen. sen att ombyte förnöjer också då.

jag har precis bytt gym/klubb,vilket gjort det roligare,nya personer osv.samt börjat att tävla också då,ny sak som verkar roligt,på hobby nivå.

om du inte kan komma till en klubb eller annat gym,så börja prova på lite grepp-träning å annat.utmana dig själv hela tiden.

men du skrev"att du ogillar fysisk ansträngning i alla dess former"....skumt att du då sysslar med detta då.

börja spela schack kanske är en grej då? Hitta någe du tycker är roligt eller intressant att göra,något som stimulerar dig.

Själv tycker jag nästan det är roligare efteråt med träningen.kunna skriva ner vad man gjort å jämföra med tidigare träningar osv.
Gillar att vara strukturerad,ha delmål/mål osv och sträva efter dem.

ja ja,mycket skriv bidde det.....men men lycka till nu med fortsättningen....
Med vänlig hälsning/

bighulken
2014-02-14, 01:39
tycker inte nödvändigtvis den själva fysiska ansträngningen alltid är "rolig", utan snarare är jag emellanåt ganska likgiltig till just denna och tänker knappt på det. Däremot är planeringen, utvecklingen och resultaten roliga. Och kanske främst älskar jag det sociala; att träffa vänner, snacka massa skit mellan seten, hjälpa folk som vill ha hjälp, etc. Samt att det är en fristad för mina tankar eftersom i princip all annan tid ägnas åt karriärgrejer etc.

Så man behöver inte älska träningen i sig för att komma någon stans. Snarare får man hitta så många anledningar man kan för att göra det roligare när man väl tränar :) if that makes sense.

+1.....

Desertrat
2014-02-14, 01:41
Det lutar mer åt att jag skiter i det, men tack för inputen, broder.
I he.... du skall.
Nu sätter du fart!
All träning är inte kul.
Men det skall genomföras lik förbannat!
Jag har genom en down jag med, utan att för det ge upp.

Köttis
2014-02-14, 01:57
varför tränar du över huvud taget om du tycker det är tråkigt? Har du tyckt det är tråkigt hela tiden du tränat?

Diomedea exulans
2014-02-14, 02:26
Tycker inte nödvändigtvis den själva fysiska ansträngningen alltid är "rolig", utan snarare är jag emellanåt ganska likgiltig till just denna och tänker knappt på det. Däremot är planeringen, utvecklingen och resultaten roliga. Och kanske främst älskar jag det sociala; att träffa vänner, snacka massa skit mellan seten, hjälpa folk som vill ha hjälp, etc. Samt att det är en fristad för mina tankar eftersom i princip all annan tid ägnas åt karriärgrejer etc.

Så man behöver inte älska träningen i sig för att komma någon stans. Snarare får man hitta så många anledningar man kan för att göra det roligare när man väl tränar :) If that makes sense.

Ser mycket som jag saknar i min egen träning där, som det sociala, utvecklingen och resultaten.


men du skrev"att du ogillar fysisk ansträngning i alla dess former"....skumt att du då sysslar med detta då.


varför tränar du över huvud taget om du tycker det är tråkigt? Har du tyckt det är tråkigt hela tiden du tränat?

Det är väl inte konstigt att man tränar fast det är tråkigt? Det är ju det enda sättet att få muskler. Jag har nog alltid tyckt det är mer eller mindre tråkigt, ja. Helst hade man ju velat kunna sitta still och bygga muskler som tjuren Ferdinand.

I he.... du skall.
Nu sätter du fart!
All träning är inte kul.
Men det skall genomföras lik förbannat!
Jag har genom en down jag med, utan att för det ge upp.

En down är väl inget skäl att sluta, men det vore ju trevligt om man fick lite ups också!

Desertrat
2014-02-14, 02:52
Diomedeas:
Jag är Ups hela vägen nu.
och du kommer att få ups med, det är bara att inte ge sig!

exor
2014-02-14, 06:56
Äslar att träna till 90%. Men visst har man dagar då man helst hade sluppit men gör det för att nå sina mål. För att bli riktigt bra måste man ha passion för det man gör. Annars stannar man i utvecklingen inom ett par år då man inte längre är villig att "offra" saker.

KimJT
2014-02-14, 08:24
Stundtals känner jag mej jäkligt kass på det jag nu lagt ner så många år,veckor,dagar,timmar på..!
speciellt om jag skall se till enskilda prestationer tex i styrka eller i konditionsträning,ibland får man frågan
-Du som tränat så många år,du borde ju bänka mer eller lyfta mer alt knäböja mer eller vara större!?
Hehehe jaa och även om jag försöker formulera ett svar som förklarar detta känner jag innerst inne att denna fråga löjliggör och synar bluffen av alla dessa timmar av träning och mat optimering

Men efter någon dag älskar jag träningen lika mycket igen som jag gjort sedan jag första gången klev in i ett gym

Santoro
2014-02-14, 10:04
Det lutar mer åt att jag skiter i det, men tack för inputen, broder.

Hoppas du ändrar dig.

bustz0rz
2014-02-14, 10:19
Om jag inte minns helt fel nu så tycker väl hurril att det är enormt tråkigt att träna (men kul att tävla), och han har ju inte direkt fått dåliga resultat :)

Edit: Jag själv tycker dock att det i princip alltid är kul att träna. Även de gånger det går åt helvete så hade jag inte velat gjort något annat.

Sheogorath
2014-02-14, 10:29
Jag vet att det förekommer att de som tycker träningen är tråkig tar steroider för att få resultat utan att behöva göra så mycket av det tråkiga. :)

Köttis
2014-02-14, 10:36
Det är väl inte konstigt att man tränar fast det är tråkigt? Det är ju det enda sättet att få muskler. Jag har nog alltid tyckt det är mer eller mindre tråkigt, ja. Helst hade man ju velat kunna sitta still och bygga muskler som tjuren Ferdinand.

Jag tycker det är konstigt. Åtminstone att träna seriöst i 4-5 år. Vad ska du med muskler till egentligen? Är det tråkigt för att du inte tycker att du fått tillräckligt bra resultat eller är det själva lyftandet som är tråkigt?

mikaelj
2014-02-14, 10:43
Vad tycker du är roligt att göra med din kropp, då? Man måste faktiskt inte utföra traditionell styrketräning för att få muskler på kroppen och/eller må bra.

damir
2014-02-14, 11:15
Fan vad folk ger upp lätt!!!! Jag var en av de. Tyckte allt var jobbigt så fort det krävdes mer av mig. Av en ren slump började jag styrketräna. Tyckte det var asstråkigt, för att jag var så jävla svag. Det tog jävligt långt tid innan det började bli kul. Alla var 100% säkra att jag skulle ge upp men denna gången gjorde jag inte det. Gymmet började bli min fristad. Mina tankar, mina villkor och om jag ville se resultat var det upp till mig.

Nu 14 månader efter har jag gått upp i vikt, blivit starkare och min vardag har blivit så mycket roligare. Visst har jag fått muskelmassa och ser inte som en tanig pojke längre men jag är ingen Ako men en vacker dag kommer jag dit. Varför ha bråttom?

Jag varken böjer, markar eller bänkar som de flesta. Fortfarande svag i samtliga men jag tar en dag i taget. Ökar jag 2,5 kilo efter en månad i böj är jag glad som bara den. Du tävlar endast mot dig själv. Hur mycket andra tar i basövningar är irrelevant för din utveckling men det kan påverka din utveckling negativt om du tar till dig det. Allt är psykist min vän, så fort tankar kommer så blir det jävligt deppigt och jobbigt. Många har stark psyke kring träning medan andra får jobba på det. Resultat kommer endast från hård träning med fokus på progression.

Detta hjälper dig inte mycket men jag har varit där, när all träning kändes tråkigt. Inte bara träning. Ville bara skriva av mig. I slutändad är det du som bestämmer, tycker du att träning inte ger dig något då kan en längre paus vara akutell.

Hur ser ditt liv annnars? Är du deprimerad eller allmän trött? Kan vara brist på vitaminer som gör en trött och omotiverad.

Dezen
2014-02-14, 11:32
Något som gör att jag tycker träningen är extremt tråkig är när jag hamnar på fel gym. Dvs stämningen i lokalen.

Började träna för att jag kände mig tvungen, tyckte det var pest och pina. Sedan flyttade jag och bytte gym, nu går jag runt och saknar gymmet när jag är hemma. Sedan var jag hos päronen över sommaren och tränade på samma gamla gym där jag började, och blev svagare för det var så tråkigt att träna där.

Så om det är möjligt för dig så kanske ett miljöombyte vara något? Och som andra sagt tidigare så är en träningskompis guld värt. Har det inte legat uppe en "träningspartner sökes" tråd tidigare?

Jobbigt
2014-02-14, 11:39
Aldra första gången jag satte min fot på gym var när jag var 16 kanske. Jag var trött på att vara liten och min okunnighet var enorm. Det blev nautilus och nautilus metoden, tyckte set var sjukt tråkigt och resultaten uteblev såg ingen skillnad på nästan 8 månader. Jag började träna med en vän istället och körde ett normalt träningsupplägg och resultat kom med nästan med en gång och det var helt plötligt riktigt skoj att träna vilket motiverade mig till att ta hårdare tag. Nu vet jag inte om de dåliga resultaten berodde på att det var tråkigt eller på att man körde 1 set 12 rep på varje muskel sen var man klar. Kanske kombinationen :P

Alltidxx
2014-02-14, 11:45
Det behöver inte vara roligt för att nå resultat, nej.

Det handlar inte så mycket om det är roligt eller inte, det handlar om det känns meningsfullt eller inte. Nyckelord.

z_bumbi
2014-02-14, 11:59
Det går också oftast att göra träningen mer eller mindre rolig oavsett mål.

cero
2014-02-14, 12:10
Vad tycker du är roligt att göra med din kropp, då? Man måste faktiskt inte utföra traditionell styrketräning för att få muskler på kroppen och/eller må bra.

Hur lägger man på sig ordentligt med massa utan traditionell styrketräning?

mikaelj
2014-02-14, 12:15
Hur lägger man på sig ordentligt med massa utan traditionell styrketräning?

1. Om jag förstått TS är det inte "ordentligt med massa" som är målet utan mer åt hållet "snygg naken".

med t ex

2. Gymnastik i olika former.

Poängen är att suboptiträning som blir av är bättre än optiträning som inte blir av.

cero
2014-02-14, 12:22
Gymnastik bygger dock inte muskler. I alla fall inget nämnvärt. Om man bara vill bli "snygg naken" i benämningen att man är i bra form, ja då behöver man inte ens träna öht, räcker att styra upp kosten och tappa fett.

Diomedea exulans
2014-02-14, 12:26
Vad tycker du är roligt att göra med din kropp, då? Man måste faktiskt inte utföra traditionell styrketräning för att få muskler på kroppen och/eller må bra.

Fick tänka till där, men jag testade fäktning en gång, och det var skoj. Tycker även det kan vara hyfsat kul att bygga saker, alltså snickra och så.


Hur ser ditt liv annnars? Är du deprimerad eller allmän trött? Kan vara brist på vitaminer som gör en trött och omotiverad.

Det suger nå jävulskt, och jag är deprimerad (äter piller mot det) och alltid trött, rätt säker på att jag inte har näringsbrist dock.

hurril
2014-02-14, 12:53
Jag tycker inte att träning är kul men det är (åtminstone fortfarande) för ballt att få stå kvar sist på flaket.

damir
2014-02-14, 12:56
Det suger nå jävulskt, och jag är deprimerad (äter piller mot det) och alltid trött, rätt säker på att jag inte har näringsbrist dock.

Det suger. Har själv erfarenhet av depression och panikångest. Piller och KBT, speciellt KBT hjälper något enormt. Vet att det är tufft och tungt men sådant tar tid och gör sig påmind ofta. Dessa mörka perioder gör inte saken bättre.

robsson
2014-02-14, 15:59
Personer med bra genetik kan tycka träning är tråkigt men ändå få resultat.

hurril
2014-02-14, 16:03
Personer med bra genetik kan tycka träning är tråkigt men ändå få resultat.

Personer med blont hår kan tycka att bussåkning är tråkigt och ändå komma fram till rätt hållplats. När vi ändå slår fast saker menar jag...

Stefan J
2014-02-14, 16:07
Personer med bra genetik kan tycka träning är tråkigt men ändå få resultat.

Personer med hack i skivan borde be någon sparka till dem.

Bubblan84
2014-02-14, 16:08
Personer med bra genetik kan tycka träning är tråkigt men ändå få resultat.

Genetikmannen! Jag tror att det faktum att du så uppgivet har snöat in på det där med genetik gör att du får sämre resultat. Negativt tänkande för itne med sig något positivt ;)

Bubblan84
2014-02-14, 16:10
Fick tänka till där, men jag testade fäktning en gång, och det var skoj. Tycker även det kan vara hyfsat kul att bygga saker, alltså snickra och så.



Det suger nå jävulskt, och jag är deprimerad (äter piller mot det) och alltid trött, rätt säker på att jag inte har näringsbrist dock.

Checkat sköldkörteln? Jag var tröttheten personifierad under mååånga år. Till slut kom de fram till att sköldkörteln var paj. Depression och håravfall är andra symptom.

andeem
2014-02-14, 16:21
I vilket fall som helst har TS fått bättre resultat än jag, rent visuellt. Och är starkare i bänk i alla fall.

Men jag vinner för jag tycker att det är kul att träna. Kanske för att jag har ett sånt tråkigt liv i övrigt.

cero
2014-02-14, 16:32
Tillfällig avstängning för alla som nämner ordet "genetik" på forumet framöver imo.

Bubblan84
2014-02-14, 16:36
Tillfällig avstängning för alla som nämner ordet "genetik" på forumet framöver imo.

http://www.clearpathtofitness.com/wp-content/uploads/2012/12/genetics-premium-ice-cream.jpg

bighulken
2014-02-14, 18:35
Hur lägger man på sig ordentligt med massa utan traditionell styrketräning?

Cross-fit........;-)

ryggontXXL
2014-02-14, 18:46
Jag måste säga att lyfta skrot inte alls är roligt. Men det är resultaten på kroppen som är roliga. Jag spelar hellre fotboll alla dagar i veckan än lyfta men man bygger knappast muskler av att spela fotboll vilket är mitt mål just nu;)

Santoro
2014-02-14, 18:50
Hur i helveti kan man inte gilla att lyfta?

ryggontXXL
2014-02-14, 19:00
Hur i helveti kan man inte gilla att lyfta?

Det är väl ganska individuellt? Jag tycker det är roligare att springa efter en boll;)

Santoro
2014-02-14, 19:01
Det är väl ganska individuellt? Jag tycker det är roligare att springa efter en boll;)

Uppenbarligen, därför frågade jag hur man inte kunde göra det.

Diomedea exulans
2014-02-14, 19:12
Känner fortfarande för att lägga ner skiten. Det kan inte vara nyttigt för ens mentala hälsa att ägna så mycket tid och energi åt något som bara går åt helvete.

En analogi: Säg att man är värdelös på att rita, som bäst kan rita dåliga streckgubbar, och en vacker dag får man för sig att "jag ska kunna rita fotorealistiskt". Man sätter igång med ett seriöst rit-schema på 3-4 pass ā 1-3 timmar i veckan, och spenderar några tusen om året på rit-don. Man börjar hänga på rit-forum på Internet och lär sig en massa teckningsteori. "Dags för kvällens rit-pass", "helt slut efter ett tretimmars blyertspass" och liknande hamnar på ens Facebookstatusar med jämna mellanrum. Man blir känd i bekantskapskretsen som "han som ritar så mycket". På fester frågar gamla bekanta "hur går det med ritandet då? Du måste ju vara rena Picasso vid det här laget". Föreställ er nu att efter 4-5 år av detta så kan man fortfarande bara rita fula streckgubbar. Inte fan hade man varit sugen på att fortsätta rita vidare i ett sånt läge. Det är ju rent pinsamt.

Santoro
2014-02-14, 19:13
Känner fortfarande för att lägga ner skiten. Det kan inte vara nyttigt för ens mentala hälsa att ägna så mycket tid och energi åt något som bara går åt helvete.

En analogi: Säg att man är värdelös på att rita, som bäst kan rita dåliga streckgubbar, och en vacker dag får man för sig att "jag ska kunna rita fotorealistiskt". Man sätter igång med ett seriöst rit-schema på 3-4 pass ā 1-3 timmar i veckan, och spenderar några tusen om året på rit-don. Man börjar hänga på rit-forum på Internet och lär sig en massa teckningsteori. "Dags för kvällens rit-pass", "helt slut efter ett tretimmars blyertspass" och liknande hamnar på ens Facebookstatusar med jämna mellanrum. Man blir känd i bekantskapskretsen som "han som ritar så mycket". På fester frågar gamla bekanta "hur går det med ritandet då? Du måste ju vara rena Picasso vid det här laget". Föreställ er nu att efter 4-5 år av detta så kan man fortfarande bara rita fula streckgubbar. Inte fan hade man varit sugen på att fortsätta rita vidare i ett sånt läge. Det är ju rent pinsamt.

Lägg ner sketen då, förhoppningsvis återkommer du. Om inte, så kan du investera din tid till något vettigare.

Diomedea exulans
2014-02-14, 19:19
Lägg ner sketen då, förhoppningsvis återkommer du. Om inte, så kan du investera din tid till något vettigare.

Tack!

andeem
2014-02-14, 19:21
Testa. Efter ett år utan träning kanske du märker att det visst kunde bli sämre. Och att du var överkritisk mot dig själv tidigare. Då är du välkommen tillbaka. :)

Vitkål
2014-02-14, 19:32
O gud ja.

Jag har tränat i precis fyra år men varenda pass har varit en pina, gör det bara för att se snyggare ut och vara stark.

Vikt: 75 kg ---> 78kg
Längd: 172 cm ---> 175 cm
Bänk: 40kg ---> 1x1 130kg
Böj: 60kg ---> 1x1 170kg
Chins: 0 ---> 1x5 med 25kg runt midjan
Omkrets överarm: 29 cm ---> 42 cm
Omkrets bröstkorg: 112 cm ----> 122 cm
Omkrets midja: 96 cm ----> 76 (pendlar efter säsong, mellan 75 och ca 82)
Omkrets ben: 62 cm ----> 69 cm

Förjävla stolt över mina resultat vilket gör det lite lättare men kan fortfarande bara föreställa mig hur enkelt det hade varit om träningen ingick i mina hobbys. Hade jag fått bestämma hade jag bara supit och skrivit. Träningen är värre än jobbet.

Edit: Ska tilläggas att jag inte bryr mig alls om kosten. Under mina första tre månader på gymmet bantade jag slaviskt efter ett schema jag fick att farsan. Lovade mig redan i början att inte bli en sån som räknar kalorier osv. När jag blivit smal började jag slappna av och åt när jag var hungrig och har fortsatt så sedan dess. Känner jag mig spinkig höjer jag kalorierna något, börjar jag bli lite för tjock sänker jag kalorierna.

gohardorgohome
2014-02-14, 19:39
Finns inget bättre, känslan av att glida in på gymmet och se killarnas avundsjuka och tjejernas hungriga blickar *screwy*

Mags
2014-02-14, 19:42
Nästan alla som svarar i tråden verkar vara helt oförstående för att man kan tycka träning är tråkigt... om man står stilla resultatmässigt är det väl det? Som någon annan nämnde, det är viktigt huruvida det är/känns meningsfullt eller inte.
Jag tycker det är tydligt för mig själv, när det gått bra de senaste veckorna känns träning jättekul, och när man stått still ett tag/nojjat känns träning ångestfullt... fast man tänker på det lika mycket. Släng in några skador och stelhet på det ni. Det är den där (sällsynta) känslan av att man har fått större armar är storebröderna och lyckats lägga på 5-10 kg till på stången sen förra terminen som får mig att gilla det, det är nästan det enda.

Känner fortfarande för att lägga ner skiten. Det kan inte vara nyttigt för ens mentala hälsa att ägna så mycket tid och energi åt något som bara går åt helvete.

En analogi: Säg att man är värdelös på att rita, som bäst kan rita dåliga streckgubbar, och en vacker dag får man för sig att "jag ska kunna rita fotorealistiskt". Man sätter igång med ett seriöst rit-schema på 3-4 pass ā 1-3 timmar i veckan, och spenderar några tusen om året på rit-don. Man börjar hänga på rit-forum på Internet och lär sig en massa teckningsteori. "Dags för kvällens rit-pass", "helt slut efter ett tretimmars blyertspass" och liknande hamnar på ens Facebookstatusar med jämna mellanrum. Man blir känd i bekantskapskretsen som "han som ritar så mycket". På fester frågar gamla bekanta "hur går det med ritandet då? Du måste ju vara rena Picasso vid det här laget". Föreställ er nu att efter 4-5 år av detta så kan man fortfarande bara rita fula streckgubbar. Inte fan hade man varit sugen på att fortsätta rita vidare i ett sånt läge. Det är ju rent pinsamt.

Jag tycker det låter som att du borde ta en paus från träningen. Och byta jobb.

Men glöm inte att t ex 100 kg bänkpress är fan enormt. Om man slutar jämföra med alla monster på kolo är det kanske någon enstaka sibirisk bonde som hade klarat det utan att träna.

Känner du till WWOOF förresten?

Mags
2014-02-14, 19:46
Finns inget bättre, känslan av att glida in på gymmet och se killarnas avundsjuka och tjejernas hungriga blickar *screwy*

why

xanton
2014-02-14, 19:54
Gillade att träna sedan dag 1 jag började. Det känns som att man blir respekterad, folk tittar på en när man tar i för kung o fosterland o att man verkligen kämpar för det man vill uppnå. Även fast jag inte ser ut som en biff men är lite vältränad ändå.

Diomedea exulans
2014-02-14, 19:58
Känner du till WWOOF förresten?

Nope, vad är det?

Prost
2014-02-14, 19:59
Jag tycker väldigt sällan att jag har kul under träning. Jag tränar ju hårt och tycker att det ger resultat. Däremot så är det skönt när man känner att man får resultat och ju mer man lidit, desto skönare att sätta sig och käka o vila etc.

gohardorgohome
2014-02-14, 20:50
why


Why vad?

Ajsomfan
2014-02-14, 20:57
Känner fortfarande för att lägga ner skiten. Det kan inte vara nyttigt för ens mentala hälsa att ägna så mycket tid och energi åt något som bara går åt helvete.

En analogi: Säg att man är värdelös på att rita, som bäst kan rita dåliga streckgubbar, och en vacker dag får man för sig att "jag ska kunna rita fotorealistiskt". Man sätter igång med ett seriöst rit-schema på 3-4 pass ā 1-3 timmar i veckan, och spenderar några tusen om året på rit-don. Man börjar hänga på rit-forum på Internet och lär sig en massa teckningsteori. "Dags för kvällens rit-pass", "helt slut efter ett tretimmars blyertspass" och liknande hamnar på ens Facebookstatusar med jämna mellanrum. Man blir känd i bekantskapskretsen som "han som ritar så mycket". På fester frågar gamla bekanta "hur går det med ritandet då? Du måste ju vara rena Picasso vid det här laget". Föreställ er nu att efter 4-5 år av detta så kan man fortfarande bara rita fula streckgubbar. Inte fan hade man varit sugen på att fortsätta rita vidare i ett sånt läge. Det är ju rent pinsamt.

Haha, underbart!

Men du, kollade i din journal, det har ju gått framåt rätt mycket sen i början av den väl? Jag ökar sjukt långsamt själv och tycker inte träning är superkul. Men det är kul att bli bättre. Man får ju jämföra med sig själv istället för Hurril o Gunhamn osv...

Mags
2014-02-14, 21:00
Nope, vad är det?

http://en.wikipedia.org/wiki/WWOOF
https://www.youtube.com/watch?v=w80vyWtYYA4

Jag vill göra det på Hawaii. :)

Mags
2014-02-14, 21:06
Fan jag vet inte, när jag blir trött på vardagen vill jag typ köra into the wild (fastutan att dö i slutet)

Man kanske borde börja meditera istället? Har hört positiva saker om transcendental meditation...



Why vad?

Jag tror inte det inspirerar TS att berätta hur ripped du blivit...

bubbaklubba
2014-02-14, 21:13
Med tanke på hur mycket tid och möda man måste lägga ner, så tror jag inte det är speciellt vanligt att man når bra resultat om man tycker det är genuint tråkigt.

gohardorgohome
2014-02-14, 21:18
Jag tror inte det inspirerar TS att berätta hur ripped du blivit...

Jag började I botten, kan jag kan alla även ts, och ser han till att göra allt han kan för att få dem resultaten han vill ha kommer hans träning bli mycket roligare.

j0nisch
2014-02-14, 21:29
Jag märkte för ett år sedan då jag älskade att bänka, medan marklyft och knäböj man bara gjorde för att det stod på schemat, att bänken ökade enormt medan böj och mark stod stilla och var jättetråkigt. Men sedan när man började att gilla en övning så blev man starkare, ville och kunde öka vikt :D

cero
2014-02-14, 21:41
Ägna inte tid åt saker ni inte tycker är roliga. Hur fan orkar man träna hårt flera gånger i veckan under åratal för att se lite bättre ut naken..? Konditionsträning är förståeligt då det har stora hälsoeffekter.

Alltidxx
2014-02-14, 21:46
Ägna inte tid åt saker ni inte tycker är roliga. Hur fan orkar man träna hårt flera gånger i veckan under åratal för att se lite bättre ut naken..? Konditionsträning är förståeligt då det har stora hälsoeffekter.
Styrketräning har ännu fler hälsoeffekter.

charmed
2014-02-14, 21:46
Jag har själv varit deprimerad och ätit medicin för det. Från min erfarenhet bör du fundera över att din syn på produkten av din träning förmodligen är färgad av din diagnos.

Vidare bör det lyftas fram att det finns åtskilliga studier (gjorda på konditionsträning men förmodligen överförbara) på träning som medicin mot depression. Bara det är ett bra argument att träna på fast du inte gillar det.

Avslutningsvis skulle de flesta personerna tycka att du hade en snygg kropp, speciellt om du deffade bort några kilo. Du har grymma pecs vilket är en av de viktigaste musklerna för att se estetiskt bra ut naken och i kläder.

Santoro
2014-02-14, 21:51
Jag har själv varit deprimerad och ätit medicin för det. Från min erfarenhet bör du fundera över att din syn på produkten av din träning förmodligen är färgad av din diagnos.

Vidare bör det lyftas fram att det finns åtskilliga studier (gjorda på konditionsträning men förmodligen överförbara) på träning som medicin mot depression. Bara det är ett bra argument att träna på fast du inte gillar det.

Avslutningsvis skulle de flesta personerna tycka att du hade en snygg kropp, speciellt om du deffade bort några kilo. Du har grymma pecs vilket är en av de viktigaste musklerna för att se estetiskt bra ut naken och i kläder.
Fuaaaaa fram till 1:08
QbCkeNOxEdM

cero
2014-02-14, 21:54
Styrketräning har ännu fler hälsoeffekter.

Haha nja. Alla hälsorekommendationer syftar på konditionsträning eller liknande, inte att ligga på en bänk och pressa vikter.

Vidare bör det lyftas fram att det finns åtskilliga studier (gjorda på konditionsträning men förmodligen överförbara) på träning som medicin mot depression. Bara det är ett bra argument att träna på fast du inte gillar det.

Varför förmodar du det?

dream_theater_
2014-02-14, 22:01
Har du provat att leva dig in lite mer i det? Om du ÄR styrketräning så tror jag att det är roligare. Jag tänker säkert halva min vakna tid på träningen. Jag ligger i sängen och räknar när jag bänkar istället för att räkna får.

Jag tycker det är skitkul, tyvärr är jag fortfarande sämst.

PureWhey
2014-02-14, 22:11
Haha nja. Alla hälsorekommendationer syftar på konditionsträning eller liknande, inte att ligga på en bänk och pressa vikter.



Varför förmodar du det?

Rekommendationer ja, vad vill du ha sagt med det? Är det nyttigare då per automatik?

nitz
2014-02-14, 23:13
Haha nja. Alla hälsorekommendationer syftar på konditionsträning eller liknande, inte att ligga på en bänk och pressa vikter.



Varför förmodar du det?

http://traningslara.se/rekommendationer-for-fysisk-aktivitet/
Styrketräning är också rekommenderat :)

Animalisk
2014-02-15, 01:47
Jag skulle vilja veta vad OP menar med att ha tränat seriöst i 5 år? Seriöst för mig är en tävlingsinriktad bodybuilder, styrke eller tyngdlyftare, de har järnkoll på kost och träningsupplägg, de vet när de ska byta schema och varför.

Sen finns det självklart de som inte tävlar och ändå är seriösa med sin träning men att ha tränat så pass länge som OP och samtidigt mest tycka att det är tråkigt och att resultaten uteblivit är kanske ett tecken på att det finns saker att förbättra?

Man bör ju tycka att det är kul att träna och samtidigt ha motivationen till att pressa sig att bli bättre, starkare och effektivare i sin träning? Byt schema sällan, höj vikterna ofta.

Hoppas att du Diomedea exulans hittar motivationen igen, antingen till att fortsätta lyfta skrot eller göra något annat som motiverar dig på ett positivt sätt.

Sheogorath
2014-02-15, 08:41
Hälsorekommendationerna är för närvarande (taget ur minnet, men vi gick igenom det nyligen på jobbet):

30 min rask promenad dagligen
2-3 dagar konditionsträning i veckan (40 min mkt ansträngande)
2 dagar styrketräning i veckan (fokus på stora muskelgrupper)

Detta alltså som ett minimum. Sen var mer är bättre. Man talade inte om någon övre gräns men en sådan finns naturligtvis också.

Duran
2014-02-15, 09:18
Du verkar överanalysera det mesta, vara prestationsinriktad, pessimistisk och väldigt självkritisk. Då tar man lätt nöjet ur det mesta. Jag har också såna tendenser och för mig har meditation hjälpt det mesta i livet, genom att lära mig att varva ner, höra vad jag känner istället för bara vad jag tänker, och vara mer i nuet. Jag hör lättare mina innersta värderingar (hur larvigt det än låter) nu och inte bara en massa hets. Jag tror att du skulle tycka att många saker var roligare om du försökte bortse ifrån alla optiregler och prestationer. Det blir lite av ett glapp i början eftersom man försöker ta bort den gamla motivationen innan den nya har infunnit sig men för mig gick det rätt fort att börja ha kul med saker igen. Hoppas du hittar ett sätt att komma ur den här svackan.

L-Sami
2014-02-15, 09:45
Ja ibland står man där med stången på axlarna eller framför sig och undrar vad fan det är jag håller på med. Benen bara skriker av trötthet och smärta. Den dosen av hjärnstimulans man får av träning gör att jag fortsätter trots att det kan vara tufft och jobbigt emellanåt. Jag är en arbetare, jag tycker om att pusha mig själv, man får en belöning i efterhand som ingen annan aktivitet kan ge. Varje lyft, drag, press är värt mödan.

Jag tycker att det är mer tillfredställande än tråkigt för att sammanfatta det :)

bighulken
2014-02-15, 10:09
Hälsorekommendationerna är för närvarande (taget ur minnet, men vi gick igenom det nyligen på jobbet):

30 min rask promenad dagligen
2-3 dagar konditionsträning i veckan (40 min mkt ansträngande)
2 dagar styrketräning i veckan (fokus på stora muskelgrupper)

Detta alltså som ett minimum. Sen var mer är bättre. Man talade inte om någon övre gräns men en sådan finns naturligtvis också.

Ja,sen handlar det lite,kanske, om hur man tränar på gymet också då....
man kan ju köra på hårt med styrkelyft så att man får lite cardio också då.
och variera sig med lite strongman träning,som deffinitivt ger cardio träning i stor utsträckning.man kan faktiskt flåsa på i rätt bra tempo på gymet,så att svetten ryker och man får flås på köpet då.....
Med vänlig hälsning/till Cero........

Järngrisen
2014-02-15, 10:09
Jag tycker många gånger att träningen är dötrist.
Jag har inte tagit några preparat för det, ändå är jag +125 kilo i kroppsvikt och ser inte så illa ut.
Bulkad visst.

Dra ner på träningen istället för sluta. Underhåll det du har tills du är redo att satsa mer igen.
Det fina i kråksången är att det är inte omöjligt att resultaten börjar komma med mindre träning också.

shut teh face
2014-02-15, 10:48
För mig är träningen mycket förenat med hälsa, och att jag inte vill bli tjock igen.

Dock tycker jag det är kul att träna, men när jag INTE gör det (vilket sker ibland) så struntar jag i det och gör något annat. Man måste inte bara styrketräna, vissa veckor kan jag spela badminton BARA, eller bara springa. Jag bryr mig inte om att det inte är optimalt för mina mål är inte att vara optimal primärt för styrka.

Du kanske har för höga mål? Träna 1-2 gånger i veckan kanske räcker? Börja med någon sport istället?

robsson
2014-02-15, 10:52
Är själv i samma situation då jag inte tycker träningen är speciellt kul men jag har efter många överväganden ändå bestämt mig för att fortsätta. Men dock på ett annat sätt än tidigare. Jag lägger inte alls ner lika mycket energi varken fysiskt eller psykiskt i det. Därför att det lönar sig helt enkelt inte för mig. Det är inte värt insatsen, visst jag tar mig till gymmet men den där känslan av att vilja träna ihjäl sig för att nå ett mål, den har jag inte längre. Jag har inte genetiken för att nå det målet och det är jag väl medveten om. Jag kommer aldrig bli stor eller stark. Det kommer aldrig att hända. Och då säger det sig självt att det inte kommer att vara speciellt kul att träna.

Men man får någonstans mitt i allt detta försöka finna andra anledningar till att träna. För att ens genetik kan man inte göra någonting åt och oavsett vad man gör, hur mycket du än anstränger dig, vilka kosttillskott du än köper, vilket träningsprogram du än väljer så kommer ingenting att förändras. Din genetik kommer att sätta stopp för dig. Ingen kan ändra på det faktumet. Så är det att tillhöra förlorarsidan i det genetiska lotteriet.

Så mitt råd blir att försöka komma tillfreds med de förutsättningar du har. Kom till rätta med att du aldrig kommer bli det du vill. Lär dig leva med det. Det är antingen det eller lägga ner helt och göra något annat.

hurril
2014-02-15, 12:43
Ägna inte tid åt saker ni inte tycker är roliga. Hur fan orkar man träna hårt flera gånger i veckan under åratal för att se lite bättre ut naken..? Konditionsträning är förståeligt då det har stora hälsoeffekter.

För att jag inte är något 80-tals-ADHD-barn som behöver att varje sak jag gör får mig att fnissa. Jag gör det som krävs för att kunna nå mål jag har.

cero
2014-02-15, 12:56
För att jag inte är något 80-tals-ADHD-barn som behöver att varje sak jag gör får mig att fnissa. Jag gör det som krävs för att kunna nå mål jag har.

Var inte löjlig nu.

De flesta på brädan har bara ett mål med träningen, en snygg kropp. Att lägga ned 4 timmar varje vecka under flera år trots att man avskyr träningen för att nå det målet är bara patetiskt.

hurril
2014-02-15, 12:57
Var inte löjlig nu.

De flesta på brädan har bara ett mål med träningen, en snygg kropp. Att lägga ned 4 timmar varje vecka under flera år trots att man avskyr träningen för att nå det målet är bara patetiskt.

Nej att bara kunna göra saker man tycker är roligt är en barnslig egenskap. Jag står över belöning i stunden för att få en mycket större belöning sen.

cero
2014-02-15, 13:03
Nej att bara kunna göra saker man tycker är roligt är en barnslig egenskap. Jag står över belöning i stunden för att få en mycket större belöning sen.

Allt i livet är självklart inte "roligt", men belöningarna måste vara tillräckligt stora och många för att jobbet ska vara värt det. Om träningen är ett stort inslag i ens liv och den enda belöningen man får är en snyggare kropp så tycker jag man ska överväga att hitta på något annat.

hurril
2014-02-15, 13:05
Allt i livet är självklart inte "roligt", men belöningarna måste vara tillräckligt stora och många för att jobbet ska vara värt det. Om träningen är ett stort inslag i ens liv och den enda belöningen man får är en snyggare kropp så tycker jag man ska överväga att hitta på något annat.

Detta betyder ju bara att för dig är en snygg kropp inte särskilt värdefullt. Själv strävar jag inte heller primärt efter en snygg kropp. Men du har rätt, belöningen behöver vara värt det... men den måste inte komma Nu.

AronP
2014-02-15, 13:36
Jag skulle lägga ned, eller iaf minimera, styrketräningen omedelbart om jag inte tyckte det var roligt längre. Istället hade jag försökt hitta en annan fysisk sysselsättning som jag trivs med.

Styrketräning behöver väl inte vara rolig för att man ska få resultat men det går bättre om det är roligt.

L-Sami
2014-02-15, 13:40
Allt i livet är självklart inte "roligt", men belöningarna måste vara tillräckligt stora och många för att jobbet ska vara värt det. Om träningen är ett stort inslag i ens liv och den enda belöningen man får är en snyggare kropp så tycker jag man ska överväga att hitta på något annat.

Att få en snyggare kropp är svårt (få synliga muskler, få större rumpa, gå ner i vikt, öka i muskelmassa vad det du kan vara), det är ca 99% av människor i världen som misslyckades med det, många vill och drömmer om en drömfysik, men är inte beredda att betala priset för det. Jag tror att ju svårare något mål är desto större belöning får man när man når det.

Du pratar om dina värderingar, men andra människor har inte samma värderingar som du. Om du inte förstår det, så är det inte deras fel.

Commando1980
2014-02-15, 13:44
Jag står i valet och kvalet med att lägga träningen på hyllan helt eller ej, och om koncensusen är att jag kan se ut som Brad Pitt i Fight Club så småningom bara jag härdar ut, så kan det vara värt att träna vidare.

Man kan få bra resultat trots att man tycker träningen är tråkig. Ibland är det t o m så att de som inte blir för besatta av träningen får bättre resultat. Jag vet t ex idrottare som kört styrketräning som komplement (och tycker det är tråkigt) som fått väldigt bra muskulär utveckling.

Visst har genetiken en stor betydelse men det handlar inte bara om det, utan även det faktum att de inte gjort någon stor grej av styrketräningen är viktigt.

Tycker man inte träning är kul så måste man ju inte styrketräna överhuvudtaget men vill man ändå göra det (för att uppnå något typ av mål) så ska man absolut inte fastna i en 'byggarlivsstil' eller dylikt.

Så mitt tips (utan att ha läst tråden i övrigt) om du ändå vill fortsätta med träningen: gör ingen stor grej av styrketräningen, lägg i princip ingen mental energi på träningen förutom när du befinner dig på gymmet. Det kan kräva att du hittar nya hobbies som trycker ut träningstankarna ur huvudet. Var inte medlem på träningsforum.

cero
2014-02-15, 13:44
Du pratar om dina värderingar, men andra människor har inte samma värderingar som du. Om du inte förstår det, så är det inte deras fel.

Det menar du inte?

Många på forumet försöker kompensera för annat i livet genom att träna sig snygga. Det är inte rätt väg att gå enligt mig, och bör påpekas. Detta är en värdingsfråga i alla fall, så jag behöver inte förtydliga att jag inte är objektiv..

hurril
2014-02-15, 13:58
Det menar du inte?

Många på forumet försöker kompensera för annat i livet genom att träna sig snygga. Det är inte rätt väg att gå enligt mig, och bör påpekas. Detta är en värdingsfråga i alla fall, så jag behöver inte förtydliga att jag inte är objektiv..

Det är inte alls något fel på att kompensera något annat genom att skaffa en snygg kropp. Det måste man låta folk göra! Det är en onödig grej att säga om andra att: amen du har stora muskler för att <skriv den dåliga grejen här>. Så om det är så då, varför ska personen inte få göra det? Personen behöver kanske EN grej att vara bra på inför sig själv utan att någon räkel ska berätta att även detta är dåligt.

Snackar vi roliga saker så finns det tusen andra saker som kommer före styrketräning. Att ligga naken på trottoaren t ex. Men har man vissa mål så bör man för sin egen skull se till att försöka realisera dem och göra det ordentligt eftersom det gör att man i ålderdomen sen vet vad man försökte respektive inte försökte åstadkomma. Vill du sitta i soffan och säga: jag hade roligt med skivstången, eller vill du: Vet du, kära dotter, jag försökte bli bäst i Uppland/Norden/Världen på <skriv momentet här> och det smakade bajs och det gick inte riktigt hela världen men jag försökte. Alla dessa saker upplevde jag under tiden: <skriv tio miljoner erfarenheter och känslor här>.

Vad ska du säga? Jag hade roligt. Fnissade ofta när det pirrade i brachialis.

Mags
2014-02-15, 16:20
Du verkar överanalysera det mesta, vara prestationsinriktad, pessimistisk och väldigt självkritisk. Då tar man lätt nöjet ur det mesta. Jag har också såna tendenser och för mig har meditation hjälpt det mesta i livet, genom att lära mig att varva ner, höra vad jag känner istället för bara vad jag tänker, och vara mer i nuet. Jag hör lättare mina innersta värderingar (hur larvigt det än låter) nu och inte bara en massa hets. Jag tror att du skulle tycka att många saker var roligare om du försökte bortse ifrån alla optiregler och prestationer. Det blir lite av ett glapp i början eftersom man försöker ta bort den gamla motivationen innan den nya har infunnit sig men för mig gick det rätt fort att börja ha kul med saker igen. Hoppas du hittar ett sätt att komma ur den här svackan.

Hur lärde du dig att meditera?

Alltidxx
2014-02-15, 16:31
Om träningen är ett stort inslag i ens liv och den enda belöningen man får är en snyggare kropp så tycker jag man ska överväga att hitta på något annat.
Det här luktar "som man känner sig själv känner man andra" lång väg. De som ivrigast påpekar vad andra borde och inte borde göra är de som själva inte balanserat upp. De har sen hittat något annat (skaffat barn eller nåt) som gav dom en Heureka-upplevelse för meningen med livet och återvänder då för att döma de man tycker agerar som man själv gjorde innan man blev upplyst. Då brukar det vara populärt att kasta siffror i sina påståenden också: "90% av.." o s v.

Projicera sina egna svagheter på andra. Fett trött på att läsa sånt.

robsson
2014-02-15, 16:40
Var inte löjlig nu.

De flesta på brädan har bara ett mål med träningen, en snygg kropp. Att lägga ned 4 timmar varje vecka under flera år trots att man avskyr träningen för att nå det målet är bara patetiskt.

Tragiskt kommer de flesta på brädan aldrig att få en snygg kropp. Och det är när den insikten kommer trådar likt den här dyker upp för då är träningen inte kul längre.

Det går att träna till sig en snygg kropp lika mycket som det går att träna till sig ett snyggt ansikte. Det är helt och hållet genetiskt. Antingen har man det eller inte.

Jeml
2014-02-15, 17:03
Det går att träna till sig en snygg kropp lika mycket som det går att träna till sig ett snyggt ansikte. Det är helt och hållet genetiskt. Antingen har man det eller inte.

lol

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Duran
2014-02-15, 17:08
Hur lärde du dig att meditera?

Vilken fråga, via Google såklart! *facepalm*:d Det finns en massa övningar beskrivna, många olika typer av meditation. Bara att sätta sig och börja! Det kan vara skönt och kravlöst att börja med ledda Youtube-meditationer, gillar man inte en så finns det tusen fler. Vissa är rätt flummiga, själv gillar jag chakrasnack och ängelmeditationer men en gång blev jag uppmanad att viga mitt liv åt nån jävla sanning blahablaha. Annars finns det instruktioner på mer straightforward nedvarvning bara. Man kan öva en liten stund varje kväll innan läggdags så sover man bättre. Eller utnyttja restiden på tåget till meditation. Men det är en färskvara som behöver underhållas, utan att man för den skull bör optinoja kring meditationen. Gillar man det så börjar man automatiskt att öka tiden man ägnar åt det. Det enda redskapet som egentligen behövs för meditation är ett medvetande.

cero
2014-02-15, 17:15
Det här luktar "som man känner sig själv känner man andra" lång väg. De som ivrigast påpekar vad andra borde och inte borde göra är de som själva inte balanserat upp. De har sen hittat något annat (skaffat barn eller nåt) som gav dom en Heureka-upplevelse för meningen med livet och återvänder då för att döma de man tycker agerar som man själv gjorde innan man blev upplyst. Då brukar det vara populärt att kasta siffror i sina påståenden också: "90% av.." o s v.

Projicera sina egna svagheter på andra. Fett trött på att läsa sånt.

Det är precis vad du gör just nu.

Min poäng är att jag inte tror att människor (generellt sett) på sikt mår bra av att lägga ned så mycket energi och tid på ytligheter. Om det enda man gör för att få fler sociala poäng är styrketräning, så tar man en enorm omväg. Och det är ju många som slutar träna ganska tvärt just av den anledningen, man inser att det inte är värt all tid.

robsson
2014-02-15, 17:45
Har man inte genetiken på sin sida skulle jag vilja sträcka mig så långt till att säga att man är väldigt dum om man lägger ner mycket tid på styrketräning då genetiken är den största och mest avgörande faktorn.

XXXL
2014-02-15, 17:54
Ägna inte tid åt saker ni inte tycker är roliga. Hur fan orkar man träna hårt flera gånger i veckan under åratal för att se lite bättre ut naken..? Konditionsträning är förståeligt då det har stora hälsoeffekter.

Jag har faktiskt skurit ner från 5 gånger i veckan till 3 just av att 5 inte ger mig mer än 3 just nu.

David_wigren
2014-02-15, 18:04
Har man inte genetiken på sin sida skulle jag vilja sträcka mig så långt till att säga att man är väldigt dum om man lägger ner mycket tid på styrketräning då genetiken är den största och mest avgörande faktorn.

Om man tycker det är kul med träning då? Varför måste man vara bäst i världen för att det ska vara lönt att syssla med något överhuvudtaget?

mikaelj
2014-02-15, 18:28
Har man inte genetiken på sin sida skulle jag vilja sträcka mig så långt till att säga att mman är väldigt dum om man lägger ner mycket tid på styrketräning då genetiken är den största och mest avgörande faktorn.

men skärp dig nu. du har inte tränat i närheten av din "genetiska' potential. sluta skriv det i varje tråd. du har Fel.

Skickat från min D5503 via Tapatalk

Sheogorath
2014-02-15, 18:34
Om man tycker det är kul med träning då? Varför måste man vara bäst i världen för att det ska vara lönt att syssla med något överhuvudtaget?

Eller ens bra? Man kan alltid bli bättre (snyggare, starkare) än flertalet som inte
tränar, och så har vi kuligheten på det: att det kan vara roligt.

Att det inte skulle vara lönt att träna p.g.a. dåliga gener måste komma från någon som inte tycker att det är värt insatsen, helt enkelt. Det kan man ju tycka: jag som tycker om att träna och tycker att bättre-än-de-flesta är gott nog ser det på ett annat sätt.

rantantant
2014-02-15, 18:46
Jag tyckte gymträning var DÖTRÅKIGT. Det har dock blivit mycket roligare nu eftersom jag satsar mot att bli bättre på de andra sporterna jag håller på med. Om man har ett mål tycker jag det är mer motiverande att gå och lyfta de där vikterna. Skulle vilja säga att jag t.o.m. har blivit lite intresserad av att lyfta nu.

Vill dessutom hävda att jag, trots ganska svalt intresse för gymträning, är både starkare och mer fit än de flesta tjejer i min storlek.

David_wigren
2014-02-15, 18:50
Eller ens bra? Man kan alltid bli bättre (snyggare, starkare) än flertalet som inte
tränar, och så har vi kuligheten på det: att det kan vara roligt.

Att det inte skulle vara lönt att träna p.g.a. dåliga gener måste komma från någon som inte tycker att det är värt insatsen, helt enkelt. Det kan man ju tycka: jag som tycker om att träna och tycker att bättre-än-de-flesta är gott nog ser det på ett annat sätt.

Precis!

Sedan kan man ju föreställa sig det omvända. Tänk om man har sjukt bra gener och potential att verkligen bli absolut bäst i världen! Då blir man nog pushad till att gå över gränsen och verkligen utmana sig själv till det yttersta. Man har potentialen att vinna WSM, men allt man behöver göra är att gå upp till 180kg och dopa sönder sig och slita ut organen innan man fyllt 50. Att få så stora ben och stor buk att penisen dras in i kroppen och det blir väldigt svårt, eller till och med omöjligt att ha samlag (vilket är ett vanligt problem bland de verkligt stora grabbarna i WSM och övriga styrkesporterna). Vinna WSM ett par gånger, en sport som gemene man knappt ens känner till, trots att det är den största styrkesporten. Hur kul skulle det vara sedan när karriären är över efter 10 år? När man dras med skador, i kropp och organ, och sedan med största sannolikhet dö 20 år i förtid.

cero
2014-02-15, 19:05
Har man inte genetiken på sin sida skulle jag vilja sträcka mig så långt till att säga att man är väldigt dum om man lägger ner mycket tid på styrketräning då genetiken är den största och mest avgörande faktorn.

Hur mycket kan du om genetik och styrketräning om jag får fråga?

AntonHA
2014-02-15, 19:55
Hur vet man om sin genetik är dålig? Mina stats efter ca 1 år är 100, kanske 105kg bänk, 145kg knäböj 160kg marklyft

Diomedea exulans
2014-02-15, 20:06
Hur vet man om sin genetik är dålig? Mina stats efter ca 1 år är 100, kanske 105kg bänk, 145kg knäböj 160kg marklyft

Låter extremt bra efter bara 1 år.

Sheogorath
2014-02-15, 21:15
Sen tror jag inte att det nödvändigtvis måste vara ett och samma genuttryck som styr hur snabb ens utveckling är och hur högt taket ligger. Det kanske finns kombinationer av gener som gör att man tenderar att utvecklas väldigt fort men att det planar av hårt och tidigt.

Det behövs mer studier! :thumbup:

Pepz
2014-02-15, 21:18
om du älskar resultaten av träningen så blir det lättare..

förutsatt då att man fått resultat nångång...

Sheogorath
2014-02-15, 21:22
om du älskar resultaten av träningen så blir det lättare..

förutsatt då att man fått resultat nångång...

:thumbup:

Mina första 3 månader var lite hundiga. Då var det bara pannbenet och hoppet om förändring. Sedan började folk kommentera att jag såg annorlunda ut i positiv bemärkelse och sen plötsligt var det roligt och gick lätt.

Rahf
2014-02-15, 21:28
Sen finns det oss som fått träning att bli en rutin. Jag tycker inte nödvändigtvis det är särskilt kul under själva träningen, och vissa pass blir sämre än andra, p.g.a. en hjärna som surrar iväg åt andra håll. Men det är ändå ett "måste" i mitt liv. Styrkeresultat är helt enkelt inte lika viktiga längre, men man bibehåller ändå dugligt status quo i kroppsform och allmän kondition.

Träning har blivit likvärdigt med att borsta tänderna. Inte alltid kul eller motiverat, men utan det känns vardagen ofullständig.

Alltidxx
2014-02-15, 22:01
Det är precis vad du gör just nu.

Min poäng är att jag inte tror att människor (generellt sett) på sikt mår bra av att lägga ned så mycket energi och tid på ytligheter. Om det enda man gör för att få fler sociala poäng är styrketräning, så tar man en enorm omväg. Och det är ju många som slutar träna ganska tvärt just av den anledningen, man inser att det inte är värt all tid.
Absolut, jag håller med om allt du skrivit ovan, under förutsättning att träning är en ytligthet för den som tränar och något man gör, och det ENDA man gör, för att få bekräftelse av andra. Men det är här många går fel i sin bedömning av andra. Framförallt de som inte tränar har den absolut sämsta förståelsen och spelar alltid sitt "själ och intelligens framför nötter som tränar"-kort varenda gång i all sin inskränkthet. För de kan ju inte för sin värld förstå hur välutbildade, sociala människor skulle kunna träna på gym år ut och år in och bli grova.

Mags
2014-02-15, 22:16
Vilken fråga, via Google såklart! *facepalm*:d Det finns en massa övningar beskrivna, många olika typer av meditation. Bara att sätta sig och börja! Det kan vara skönt och kravlöst att börja med ledda Youtube-meditationer, gillar man inte en så finns det tusen fler. Vissa är rätt flummiga, själv gillar jag chakrasnack och ängelmeditationer men en gång blev jag uppmanad att viga mitt liv åt nån jävla sanning blahablaha. Annars finns det instruktioner på mer straightforward nedvarvning bara. Man kan öva en liten stund varje kväll innan läggdags så sover man bättre. Eller utnyttja restiden på tåget till meditation. Men det är en färskvara som behöver underhållas, utan att man för den skull bör optinoja kring meditationen. Gillar man det så börjar man automatiskt att öka tiden man ägnar åt det. Det enda redskapet som egentligen behövs för meditation är ett medvetande.

:D Det där lät bara fördjävla lustigt... om optinoja smyger sig in i meditationen är man illa gången.

När man pratar med folk om meditation får man ofta väldigt generella svar, på något som framstår som ganska abstrakt. Kan du ge ett exempel på någonstans som är bra att börja? Youtube-video eller liknande.

Sen finns det oss som fått träning att bli en rutin. Jag tycker inte nödvändigtvis det är särskilt kul under själva träningen, och vissa pass blir sämre än andra, p.g.a. en hjärna som surrar iväg åt andra håll. Men det är ändå ett "måste" i mitt liv. Styrkeresultat är helt enkelt inte lika viktiga längre, men man bibehåller ändå dugligt status quo i kroppsform och allmän kondition.

Träning har blivit likvärdigt med att borsta tänderna. Inte alltid kul eller motiverat, men utan det känns vardagen ofullständig.

Det där sista är nästan signatur-citat-värdigt... känner så ibland. Synd att jag är så dålig på att borsta tänderna bara. Gör du några gains då?


om du älskar resultaten av träningen så blir det lättare..

förutsatt då att man fått resultat nångång...

Men det är väl det som tråden handlar om... eller tvärtom. Jag gissar på att folk inte tycker det är roligt att träna när man inte får resultat, vilket eventuellt leder till sämre resultat (vilket var trådstarten).

Duran
2014-02-16, 00:32
:D Det där lät bara fördjävla lustigt... om optinoja smyger sig in i meditationen är man illa gången.

När man pratar med folk om meditation får man ofta väldigt generella svar, på något som framstår som ganska abstrakt. Kan du ge ett exempel på någonstans som är bra att börja? Youtube-video eller liknande.

Jag läste att om man mediterar 20 min två ggr/dag så förändras hjärnan till det bättre så då fick jag noja på det ett tag och på vilka tidpunkter som är bäst osv. Men nu mediterar jag när jag får en stund över, typ några ggr/vecka. Det här är min grundmeditation för att öva fokus och nedvarvning, lite då och då gör jag mer spännande spejsiga grejer:
http://www.highexistence.com/advanced-meditation-guide/

Rahf
2014-02-16, 01:59
Det där sista är nästan signatur-citat-värdigt... känner så ibland. Synd att jag är så dålig på att borsta tänderna bara. Gör du några gains då?

Jag går upp och ner med styrkan, det beror mest på hur livet går i allmänhet. Jag har ju lyxproblemet att bli rollbesatt i teaterproduktioner, vilket ibland ser till att jag är helt låst i två månader, medan andra gånger är jag helt ledig i ett par veckor. Sen har jag lite hypomaniska episoder ibland, vilket antingen hjälper eller stjälper.

Desertrat
2014-02-16, 02:10
Jag tar varje given tillfälle att träna som Gud ger nära nog.
20-25 min där, en kvart där, mm.
får jag kampsportstillfällen så är det extra välkommet.