handdator

Visa fullständig version : Protein som protein?


Mags
2014-02-13, 23:13
Jag tänkte baka proteinkakor baserat på vassle men kom att tänka på något King Grub skrivit, att vassleprotein inte påverkar muskelproteinnedbrytningen nämnvärt? Eller har jag misstolkat det?

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=6852838&postcount=11

Jag trodde att allt protein med rätt aminosyraproportioner har i princip samma effekt på muskeluppbyggnad/nerbyggnad, annat än att upptagshastigheten är lite olika.

Själv gillar jag att äta mycket av mitt dagliga protein från vassle, är det dåligt?

King Grub
2014-02-13, 23:19
Det är just upptagshastigheten som gör skillnaden. Snabba proteiner (vassle, sojaisolat, vältuggat rött kött) stimulerar muskeluppbyggnaden, men minskar inte muskelnedbrytning. Det blir snabbt höga nivåer av aminosyror i blodet, och det är det som sätter igång proteinsyntesen. Långsamma proteiner (allt annat) minskar muskelnedbrytningen, men ökar inte muskeluppbyggnaden. Som en del av en komplett måltid minskar skillnaden mellan proteinerna.

Mags
2014-02-14, 23:41
Tack för svaret. Intressant... så skulle man teoretiskt sett få samma effekt på muskeluppbyggnad respektive muskelnedbrytning om man var tionde minut (under sin vakna tid typ) åt en viss mängd vassle som för kasein?

Men jag tolkar ditt svar som att vassle minskar muskelnedbrytningen men att det sker under en väldigt kort tid? Har allt detta någon praktisk betydelse, tänkte baka proteinbars :D som antagligen kommer intas under deffen som mellanmål (nån timme efter och nån timme före annan mat).