handdator

Visa fullständig version : Hjälp en nybörjare!


Ecylon
2014-02-13, 16:16
Tjenare, har några frågor och funderingar som jag hoppas att någon lite mer kunnig än jag kan kunna svara på!

Har nyligen tagit upp träningen igen, och den här gången seriöst! Har aldrig tidigare riktigt brytt mig om att träna eller om min kropp då jag alltid varit hyfsat stark. (Tycker jag själv.)

Kollade för ett tag sedan min BMI av ren nyfikenhet och såg att jag var underviktig, det var det som sparkade mig i röven och då bestämde jag mig för att gå upp i vikt och börja träna.

Kör just nu Stronglifts 5x5 då jag hört att det ska vara ett bra program att få upp en grundstyrka för att sedan gå vidare till ett mer avancerat program. Är inne på min andra vecka i programmet och tycker det går hur bra som helst, höjer 2.5kg (5kg mark) nästan varje vecka enligt programmet. Vad jag menar är att det känns som att jag kan få ut mycket mer av träningen än bara de tre basövningarna. Don't get me wrong, basövningarna är riktigt bra, krävs väl bara lite mer teknik från min sida det känns bara som att jag skulle kunne pressa in något annat också!

Har tränat ett par veckor i slutet av förra sommarlovet då jag körde Dorian Yates 6 Week Trainer, Blood & Guts tror jag att den hette.



Det jag strävar efter är att bygga ren styrka fullt ut för att sedan bygga lite volym vid ett senare tillfälle, men vill just nu fokusera på att bli stark.
Tycker att 5x5 är ganska bra set & reps för mig men är det verkligen det optimala för styrka? Har läst att det är låga reps och tunga vikter som gäller, därav att jag valde just det programmet.

Som sagt, jag tycker inte det nuvarande programmet är optimalt då jag känner att jag hade orkat mycket mer efter de 3 basövningarna. Ska man då lägga till övningar eller utöka sets/reps på de övningarna jag redan har?

Jag tränar bara styrketräning nu, hade tänkt dra igång med lite kondition till sommaren, men tills dess inge kondition.

Kör just nu tre dagar i veckan med SL 5x5 (Mån, ons, fre) vill dock utöka detta med en extra dag och lägga in tisdag men de rekommenderar att man ska ha minst en dags vila emellan passen.

Så mitt schema kommer då se ut såhär:

Måndag -


Tisdag -


Onsdag -


Torsdag - Vila


Fredag -


Lördag - Vila


Söndag - Vila

Vill alltså träna på alla dagar förutom Torsdag, Lördag och Söndag.

---


Lite info om mig:

Ålder: 16 år
Vikt: 53 kg (Måste upp, jobbar för fullt med det.)
Längd: 172 cm


(Allt är 5x5, förutom marklyft.)

Bänkpress: 32.5kg

Böj: 30kg

Mark: 45kg (1x5)

Stående skivstångsrodd: 25kg

Militärpress: 20kg (Väldigt svag i axlar)



Frågor:

1. Ska jag fortsätta på mitt nuvarande schema och lägga till en övning eller två, eller ska jag göra ett helt nytt schema?

2. Om jag nu ska göra ett helt nytt schema, vilka övningar ska vara med och vilket upplägg? (Muskelgrupp på viss dag, den övningen före den övningen osv.) Vill helst ha med några av de basövningar jag kör nu då de ger väldigt bra träning, men jag lyssnar på alla råd och tips då jag är ganska ny inom träning!

3. Mina pass är just nu runt 40-60 min, tränar helst lite längre då jag har mycket fritid efter skoldagarna och känner själv att jag kan träna längre än jag gör just nu.

4. Är det bättre med ett förgjort schema som t.ex SL 5x5 eller ett schema som fokuserar en muskelgrupp per dag?

5. Har också haft problem med bänkpressen i tekniken då, har kollat på flera videor och bilder men lyckas aldrig utföra bänkpressen så det tar i bröstet, det tar mest i triceps och armarna. Vet att det är något jag gör fel, är det greppet? Brukar hålla lika brett som axlarna eller lite bredare kanske, har läst att man ska ha ringfingret på "ringen", är det rätt eller är det upp till personen i fråga?
Min fråga lyder då: Hur utför jag bänkpressen korrekt och framförallt så att det tar i brösten!

6. Har ni några tips till att gå upp i vikt och styrka? Jag är tålamodig såklart men vem vill inte se resultat snabbt? :)


Tack för mig, förlåt om det blev lite för mycket text, väldigt tacksam för svar!

Santoro
2014-02-13, 16:22
Ta dig till en tyngt/styrkeklubb, lär dig basövningarna och sen kan du börja köra ett bra nybörjarprogram som 5x5 eller 5/3/1.

Devil82
2014-02-13, 16:31
om du kör 5x5 och ökar med bra med ditt nuvarande programm så kör vidare på det, viktigast är att äta ordentligt och hålla sig till samma program åtmindstonde tills du slutar utvecklas.

drakfelt
2014-02-13, 18:24
Ser bra ut som du kör.

Ät ordentligt, försök hålla god form i övningarna - du kan posta träningsvideos på Kolo och få hjälp med det.