handdator

Visa fullständig version : Inga selfies på F&S Stockholm


Nitrometan
2014-02-13, 08:43
På Friskis tycker de tydligen att det har blivit ett problem med selfies och att folk fotograferar i träningslokalen.

P3 Nyheter: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1646&artikel=5783046

http://sverigesradio.se/sida/images/1646/3172824_1200_675.jpg

Friskis & Svettis i Stockholm har infört ett fotoförbud i omklädningsrummen, för att det kan vara kränkande för den som hamnar ofrivilligt i bakgrunden av bilden.

Att ta en bild i omklädningsrummet på Friskis & Svettis kan kränka integriteten hos andra som tränar. Särskilt om de inte är medvetna om att de dyker upp i bakgrunden av bilden. Så nu har Friskis & Svettis infört ett fotoförbud.

Lotta Törnberg är Friskis & Svettis kommunikationschef i Stockholm:

– I omklädningsrummet är man ju kanske lite mer sårbar, man kanske är naken eller halvnaken. Helt enkelt mer sårbar än om man är ute på träningen. Men även där är det viktigt att respektera, för det är ju långt ifrån alla som vill hamna på bild när man är svettig.

Vad säger ni?
Borde det vara såhär på alla gym?]

Mental
2014-02-13, 08:49
"för det är ju långt ifrån alla som vill hamna på bild när man är svettig."

Eller hamna på någon annans bild över huvud taget, svettig eller inte. Men det är bara att vänja sig, det lär öka snarare än minska.

Olegh
2014-02-13, 08:50
Selfies är ju ok står det. Börjar du bli gaggig nitro?

Loke
2014-02-13, 08:53
Hah, älska att det inte var så nyheten framställdes när jag läste den nyss. Då lät det som att selfies i största allmänhet förbjöds. Att ha fotoförbud i omklädningsrummen är ju inte en stor grej, och att inte få ta bilder i smyg på folk är ju rätt sunt det med. Jag tycker spontant att de bara har satt sunt förnuft på pränt.

Dessutom är det ju inte nödvändigtvis så att personalen bryr sig om övertramp så länge det inte känns som ett problem, men det är skönt att ha tydliga regler när någon beter sig problematiskt.

Nitrometan
2014-02-13, 09:04
Selfies är ju ok står det. Börjar du bli gaggig nitro?

Ja, iofs, men det stora problemet är att jag missade att skriva att det var selfies i omklädningsrummen som de förbjöd. Det var det jag tänkte på när jag läste nyheten.

Men sen är jag så gammal och gaggig att...

Sparven från Minsk
2014-02-13, 09:26
Tycker det är bra. Bilder på enbart sig själv i bar överkropp kan man ju ta hemma.
Jag fotar och filmar gärna någon övning då och då i gymmet, både som egoboost, för att visa upp min träning för andra men framförallt för att utifrån kunna se mitt eget utförande av en viss övning. Tex som ryggen är bra i marklyft, hur skuldrorna rör sig i chins eller liknande.

agazza
2014-02-13, 09:42
Det är väl klart, finns exempel på många som näckar i bakgrunden för att någon blekfet fjortis behöver bekräftelse.

Selfies borde totalförbjudas på alla gym. Alternativt lägga in en premiumavgift för ett separat fotorum.

damir
2014-02-13, 09:46
De borde göra separat rum med optiljus för posering. Där kan man knäppa i lugn och ro.

Snubben
2014-02-13, 09:48
De borde göra separat rum med optiljus för posering. Där kan man knäppa i lugn och ro.

Den kön..

rooz
2014-02-13, 09:48
Låter som en utmärkt idé.

awesomooo
2014-02-13, 09:49
Det blippas alldeles för mycket med telefoner på gym, först ska man knäppa bilden och sen sätter man sig vid bänkpressen och lägger upp bilden på Instagram med taggar som tar 20 min att skriva.

Nitrometan
2014-02-13, 09:50
Den kön..

:)

Hmm, borde avlasta racket för de som vill böja då alla curlare står i kö.

qozmox
2014-02-13, 09:51
selfies borde förbjudas. punkt.
gym eller ej.

Ajemän
2014-02-13, 09:53
De borde göra separat rum med optiljus för posering. Där kan man knäppa i lugn och ro.

Lämpligen kan dom offra "tjejgymmet" till detta!

awesomooo
2014-02-13, 09:56
De borde göra separat rum med optiljus för posering. Där kan man knäppa i lugn och ro.

Instagramhörnan

Angel
2014-02-13, 10:56
Heh, står minst en tjej varje gång ja är på gymmet och tar bilder på sin röv i spegeln i omklädningsrummet. Har funderar på att photobomba lite kul nångång.

Angel
2014-02-13, 10:58
hashtagg almedal på instagram så kan man säkert hitta ett och annat av de guldkornen!

kaer
2014-02-13, 12:28
Tycker det kan vara rätt störigt med folk som fotar/filmar på gymmet. Jag vill verkligen inte hamna bakgrunden på något som sen läggs ut för allmän beskådan på nätet.

Thornblom
2014-02-13, 12:35
Om man vill fota sin form på gymmet kan man alltid gå in på toan.

drakfelt
2014-02-13, 12:57
hashtagg almedal på instagram så kan man säkert hitta ett och annat av de guldkornen!

Haha, om du bara visste hur rätt du har!

Hanken
2014-02-13, 13:00
3. När behövs det samtycke från avbildade människor på fotografier?

Svar: Samtycke från avbildade människor behövs normalt vid tre olika tillfällen;

a) när fotografiet ska användas i reklamsammanhang enligt lagen om namn och bild i reklam,
b) när det handlar om en beställd porträttbild enligt upphovsrättslagen 27 §. Om beställaren och den avbildade är olika personer behövs samtycke från såväl beställaren som den avbildade. Beställarens samtycke behövs alltid oavsett hur fotografiet ska användas och
c) när fotografiet anses vara en personuppgift enligt personuppgiftslagen och som på något sätt hanteras digitalt, t ex på Internet. Då behövs den avbildade personens tillstånd om denne riskerar att kränkas av hanteringen.

Samtycket från den avbildade, och i beställda porträttfallet, även från beställaren, ska vara aktivt. Det innebär att personen ska ha blivit tillfrågad och aktivt ha avgivit ett samtycke.
Samtycke krävs inte av efterlevande om personen på bilden är avliden, såvida det inte handlar om beställd porträttbild.


5. När får man inte lov att fotografera enligt svensk lagstiftning?

Svar: En tumregel för fotografering i Sverige är att det alltid är tillåtet. Sedan finns det tre specifika områden som berör fotograferingsförbud eller när hinder för fotografering föreligger;

a) Det första området gäller ett fotograferingsförbud som generellt råder för fotografering av skyddsobjekt. Detta regleras genom skyddslag (2010: 305) om skydd mot samhällsviktiga anläggningar m m. Fotoförbudet framkommer i § 7 i denna lag.
b) Det andra området gäller fotograferingsförbud i domstol. Det förbudet framkommer i rättegångsbalkens 5 kapitel § 9. Observera att fotograferingsförbudet bara gäller i själva domsalen.
c) Den sista restriktionen gäller fotografering på privat mark eller mark där någon innehar bestämmande- eller beslutanderätt. Denna möjlighet att utfärda fotograferingsförbud finns inte specifikt inskriven i lagtexten utan följer av den rätt en markägare har till sin mark. Detsamma gäller platser som inte är att anse som offentliga eller allmänna platser, exempelvis skolor, gallerior, passagerarfartyg m m. I kraft av dessa rättigheter som markägare eller beslutsför för viss plats avgör personen själv vilken verksamhet som får bedrivas på marken. Att ufärda fotograferingsförbud kan vara en sådan viljeyttring från markägaren eller den beslutsföre.

Det finns ett par juridiska skrivelser om fotografering till i lagboken, men dessa är de viktigaste. Slutligen bör försvarsmaktens granskningsrätt vid flygfotograferade bilder nämnas också, men observera att det inte rör sig om ett förbud mot flygfotografering. Det handlar istället om en inskränkning i spridningen av dessa bilder genom den granskning som Försvarsmakten har rätt att göra.

XXXL
2014-02-13, 13:04
Jag hade faktiskt ingen aning om att det här var ett fenomen, hur har vi som människor kunnat sjunka så här lågt?

filmjölk
2014-02-13, 13:28
Min styvbror har råkat ut för att blivit smygfotad när han bytt om eller duschat på gymmet när han var kanske 17-18 :(

Lite extra otäckt då han är lite blyg och reserverad och såpass ung.

cero
2014-02-13, 13:49
Min styvbror har råkat ut för att blivit smygfotad när han bytt om eller duschat på gymmet när han var kanske 17-18 :(

Lite extra otäckt då han är lite blyg och reserverad och såpass ung.

Ehh.. av vem? Och varför?

filmjölk
2014-02-13, 13:51
Ehh.. av vem? Och varför?

Av en homosexuell kille. Gissningsvis för att min styvbror ser bra ut.

cero
2014-02-13, 14:14
Av en homosexuell kille. Gissningsvis för att min styvbror ser bra ut.

Men brodern konfronterade honom inte?

Jag hade blivit förbannad och tagit till med våld för att få tag på telefonen om jag blivit fotad i duschen.

Sniggel
2014-02-16, 14:16
"för det är ju långt ifrån alla som vill hamna på bild när man är svettig."

Eller hamna på någon annans bild över huvud taget, svettig eller inte. Men det är bara att vänja sig, det lär öka snarare än minska.

Jag har ju väldigt länge haft en liknande inställning till fotografering till höger o vänster. Tar man en bild där andras ansikten syns tydligt så bör man få godkännande från vederbörande om att få lov att använda bilden.
De gånger jag exempelvis filmat på gym brukar jag kolla med de som är i synfältet om det är ok att jag filmar.
Men det kommer nog bli ohållbart med en sån inställning med tiden. Där håller på att växa sig en fotograferande kultur som är/kommer bli så stark att det är omöjligt att undvika att folk ovilligt hamnar på bild. Kombinera detta med ansiktsigenkänningsverktyg, folks växande digitala kontaktnät ("förslag: detta är din väns väns vän Plucke Berrason, tagga?") samt appar som automatiskt talar om var och när du (och andra i bild) är så kommer det vara svårt att upprätthålla en sådan nivå av integritet som efterfrågas.

Nu gällde detta visserligen omklädningsrum men jag tror fenomenet råder även där, dock nedtonat då jag än så länge tror att folk har det sunda förnuftet att låta okända nakna eller halvnakna individer hamna på bild.

Tolkia
2014-02-16, 14:22
Jag tycker att det är ett vettigt beslut, framför allt är det bra att ha en tydlig regel att peka på om det blir problem (se vad Loke redan skrivit). Man kan inte räkna med att folk skall tänka efter själva när det gäller sånt här, och jag tycker verkligen att folk skall få byta om ifred utan att hela tiden behöva akta sig för att inte hamna som nakenbakgrund på någon selfie, som sedan kommer upp på Facebook/Instagram. Om det nu är så att vi har en fotograferande kultur kanske det är dags att utforma lite kulturella regler/normer också.

Angel
2014-02-16, 14:59
Roligaste är ju när man ska gå in på toa i omklädningsrummet och måste gå förbi spegeln där de ofta står en tjej och posar med mobilen. Blir lite akward. För det är ju inte en sekundsbild direkt....det är vrida ryggen ut led/svanska upp, fixa håret rätt och hålla shakern lite nonchalant..

Sniggel
2014-02-16, 15:03
Jag tycker att det är ett vettigt beslut, framför allt är det bra att ha en tydlig regel att peka på om det blir problem (se vad Loke redan skrivit). Man kan inte räkna med att folk skall tänka efter själva när det gäller sånt här, och jag tycker verkligen att folk skall få byta om ifred utan att hela tiden behöva akta sig för att inte hamna som nakenbakgrund på någon selfie, som sedan kommer upp på Facebook/Instagram. Om det nu är så att vi har en fotograferande kultur kanske det är dags att utforma lite kulturella regler/normer också.

Ja det kanske är vettigt. Men samtidigt tror jag inte att regler gör någon nytta om kulturen är för stark. Jag är rädd för att man får ta och acceptera att folks privatliv kommer att kränkas mer regelbundet i framtiden och att det inte finns något vi kan göra för att stoppa det.