handdator

Visa fullständig version : Självdestruktivt Upplägg?


marhey
2014-02-12, 22:46
Tjena!

Jag är på jakt efter lite mer åsikter än mina "bro-science"-predikande gympolare. (mycket kvacksalveri) *gah!*

Har läst igenom många trådar angående deff nu vilket har fått mig mer eller mindre osäker på mitt sätt att tackla själva deffandet.

Det är nu så att jag försöker dra ned på kropsfettet samtidigt som jag helst vill öka i volym, men även en del styrka(förmodligen). Jag kan börja med att jag väger 75 kg, 185 cm lång i alla fall, ingen aning om kroppsfettet men jag har mycket att bli av med för att bli "rippad".
Lyfter inga märkvärdiga vikter men jag är "rutinerad" på gymmet om man kan säga så.

Mitt nuvarande upplägg lyder ungefär som så att jag fastar 17-20 timmar, -> äter 4-7 timmar per dag, och då får jag i mig mellan 1400->1800 kcal/dag, och jag tränar oftast på tom mage precis innan ätfönstret öppnas igen, har då med mig en 10g dos BCAA för det ska tydligen vara en bra kombo.
Jag styrketränar då mellan 6-9 ggr i veckan, klämmer även in ett Squash-pass ibland efter styrketräningen för lite kardio, kanske 1-2 ggr i veckan.
Kör alla stora basövningar, bänkpress, marklyft, squats e.t.c...
Max 2 vilodagar däremellan(för lite?).

När det gäller kosten så käkar jag kött av något slag, kassler, stekar, lax e.t.c. Och fett & kolhydrater får jag främst från blandade bönor samt broccoli.
Får i alla fall i mig gott och väl med protein.
Om jag utgår från Mifflin-ekvationen för kcal-behov så ligger jag på ett underskott av kanske 600-900 kcal, vilket jag har läst mycket kritik om (ekvationen alltså).

Jag vill som sagt gärna ha lite feedback på hur det här upplägget låter av er veteraner, har en enorm envishet och drivkraft gällande att komma i riktigt god form i all fall, vill ju helst slippa stå i vassen denna sommar. :laugh:

Säg gärna till ifall jag missat någon viktig faktor.

Tack på förhand!! :) / "marhey"

King Grub
2014-02-12, 22:50
Låter som ett upplägg som är jobbigt men som bör ta dig i form fort.

marhey
2014-02-12, 23:04
Låter som ett upplägg som är jobbigt men som bör ta dig i form fort.

Tack tack, kort och koncist, det gillas! :d

marhey
2014-02-13, 12:38
...Jag styrketränar då mellan 6-9 ggr i veckan, klämmer även in ett Squash-pass ibland efter styrketräningen för lite kardio, kanske 1-2 ggr i veckan...

6-9 ggr i veckan var inte riktigt vad jag tänkte skriva... *facepalm*

Menade 6-9 dagar i sträck, och under dessa dagar möjligen 1-2 squash-pass.

För övrigt, angående ovantstående inlägg av King Grub, så jo, jobbigt är det, men det är kul att se vad man pallar av.

Läste alldeles just ett inlägg gällande underskott och volym/styrke-gains, som ungefär löd att det är nästintill omöjligt, och denna person hänvisade till något utlåtande från King Grub.

Så, återigen, kan jag göra någon ökning i volym/styrke, under det upplägg jag nu har?

forslund
2014-02-13, 13:18
Det är inte omöjligt att öka sin muskelmassa under deff men det är bra mycket svårare än på energibalans eller överskott.

Morty
2014-02-13, 13:20
Kommer att vara tufft, men det behöver inte vara självdestruktivt. Självdestruktivt beteende är tvångsmässigt dvs något som individen inte längre råder över.

Pröva några veckor. Klarar du det i 3 veckor klarar du det 3 till och då lär du vara mer eller mindre klar.