handdator

Visa fullständig version : Känningar i ljumsken vid knäböj


thure
2014-02-12, 22:39
Någon med koll... Får känningar i ljumsken vid knäböj. Har provat att stretcha liggandes med knä mot bröst och det känns att något är fel men inte totalkatastrof. Båda sidorna skall kanske tilläggas.

Stora frågan är då ska jag skita i knäböj helt och endast stretcha istället tills det känns bra igen eller köra på fast med låga vikter?

Klove
2014-02-14, 00:09
Har samma ibland, rullar på foamroller då mellan setten det hjälper + stretchar. Vet inte om det är farligt att köra på ändå det gör jag? Kör oxå SL5x5

Ajemän
2014-02-14, 00:27
Varför stretchar ni?

Ökat frekvensen på böjen på senaste eller just börjat böja?

Ljumskarna belastas ju vid böj, och det troligaste är väl överansträngning, och då gör stretching det bara värre.

De flesta icke-akuta-skador läker ganska snabbt om man i ett tidigt skede trappar ner på belastningen, låter kroppen vila och ökar belastningen långsamt. Oftast kan man hitta en variant som funkar att komplettera med… Tex om ljumskarna bråkar så går antagligen OL-böj bättre. Kör då SL-böj så tungt det går utan smärta, och smiska på lite tyngre vikter på OL-böj

as0k
2014-02-14, 07:34
TS: Jag hade länge som dig när jag hade kört böj under en lång period. Fick också ont när jag tryckte knä mot bröstet.

Nu det senaste har jag inte känt av något och det jag ändrat på är bara det att jag hade några veckor som jag inte tränade på, och när jag drog igång igen så körde jag ca 2 månader utan varken böj eller mark pga av att jag bytt gym och det var katastrofalt med folk på de nya tiderna så stationerna var upptagna.

Har börjat köra mark och böj 1 gång i veckan nu igen och har inga känningar kvar alls. I övrigt ser allt ut precis som tidigare och vet inte varför jag blev bra tillslut.
Kanske var det att jag behövde vila från böj för att bli återställd.

Knatcharn
2014-02-14, 10:52
Varför stretchar ni?

Ljumskarna belastas ju vid böj, och det troligaste är väl överansträngning, och då gör stretching det bara värre.

De flesta icke-akuta-skador läker ganska snabbt om man i ett tidigt skede trappar ner på belastningen, låter kroppen vila och ökar belastningen långsamt. Oftast kan man hitta en variant som funkar att komplettera med… Tex om ljumskarna bråkar så går antagligen OL-böj bättre. Kör då SL-böj så tungt det går utan smärta, och smiska på lite tyngre vikter på OL-böj

Om stelhet är anledningen till problemet (vilket är väldigt vanligt) så kan stretching hjälpa en bli rörligare och kunna böja ordentligt.

Prova att stretcha och värm upp ordentligt så att du är tillräckligt rörlig innan du börjar lasta på vikter och se om det känns bättre. Några extra set på låga vikter eller utfall innan kan hjälpa.

Ajemän
2014-02-14, 15:01
Om stelhet är anledningen till problemet (vilket är väldigt vanligt) så kan stretching hjälpa en bli rörligare och kunna böja ordentligt.

Prova att stretcha och värm upp ordentligt så att du är tillräckligt rörlig innan du börjar lasta på vikter och se om det känns bättre. Några extra set på låga vikter eller utfall innan kan hjälpa.


Ja det är klart, men att bara stretcha som om stretching vore nån form av Voltarensalva är jävligt dumt

Och så länge man inte kommer in som nybörjare på gym och börjar dra tunga 5-or i böj så bör inte stelhet orsaka en skada i ljumsken

thure
2014-02-14, 23:43
Varför stretchar ni?

Ökat frekvensen på böjen på senaste eller just börjat böja?

Ljumskarna belastas ju vid böj, och det troligaste är väl överansträngning, och då gör stretching det bara värre.

De flesta icke-akuta-skador läker ganska snabbt om man i ett tidigt skede trappar ner på belastningen, låter kroppen vila och ökar belastningen långsamt. Oftast kan man hitta en variant som funkar att komplettera med… Tex om ljumskarna bråkar så går antagligen OL-böj bättre. Kör då SL-böj så tungt det går utan smärta, och smiska på lite tyngre vikter på OL-böj

Har provat böja med benen mer ihop och det känns mycket mindre. Tycker jag har kass form när jag kör OL-böj och vill undvika det tills magen minskar då jag tycker den är lite "stor" just nu. Minskar omfånget varje vecka så det är på god väg :)

Vad jag menar med stretching är att jag kanske är för orörlig inte att den ska läka av stretching i sig.

thure
2014-02-14, 23:44
TS: Jag hade länge som dig när jag hade kört böj under en lång period. Fick också ont när jag tryckte knä mot bröstet.

Nu det senaste har jag inte känt av något och det jag ändrat på är bara det att jag hade några veckor som jag inte tränade på, och när jag drog igång igen så körde jag ca 2 månader utan varken böj eller mark pga av att jag bytt gym och det var katastrofalt med folk på de nya tiderna så stationerna var upptagna.

Har börjat köra mark och böj 1 gång i veckan nu igen och har inga känningar kvar alls. I övrigt ser allt ut precis som tidigare och vet inte varför jag blev bra tillslut.
Kanske var det att jag behövde vila från böj för att bli återställd.

Kör du på samma vikter då?

straand94
2014-02-15, 00:12
Foamrolla innan passet så går det nog över, så är det för mig i alla fall.

JesperL
2014-02-15, 00:12
Jag tycker du borde gå till en sjukgymnast, det har hjälpt mig med mina stela ljumskar o höftböjare. Behandlas med akipunktur, ta tag i det innan det blir värre.. se till att bygga en stark bål oxå om du nu skulle slarva me magträningen..

thure
2014-02-16, 12:40
Jag tycker du borde gå till en sjukgymnast, det har hjälpt mig med mina stela ljumskar o höftböjare. Behandlas med akipunktur, ta tag i det innan det blir värre.. se till att bygga en stark bål oxå om du nu skulle slarva me magträningen..

Tanken har slagit mig men ska prova vila 1 vecka och sen köra på lättare vikter. Har ju kört på med knäböj ett tag helt bekymmersfri.

Foamrolla innan passet så går det nog över, så är det för mig i alla fall.

Hur ska den användas då? :confused: