handdator

Visa fullständig version : Kalorier i kebabtallrik. Optinojja...


shy
2014-02-12, 19:42
Hej. Blev sugen på kebab. Kollade runt efter något konkret nummer på "hur många kalorier finns det i en kebabtallrik" egentligen. Hittade många trådar om ämnet men alla bara höftade fram något. Så enligt internet (gemene man) så finns det runt 500-2500 kalorier i en kebabtallrik, 10-100g protein, samma höftning när det kom till kolisar och fett.

Detta är så klart oacceptabelt. Så för att ha en bortförklaring till min afterkebab-ångest så var jag såklart tvungen att undersöka detta närmare. Jag gav mig ut i världen (nej jag gick inte och spelade in en dokumentär på 2h där jag bara äter kebab i 30 dagar, blir fet och gråter) för att ta reda på mer.

Och med världen menar jag att jag..gick och köpte en kebabtallrik. Dissikerade den likt en tonnårspojke sprättar upp en groda i biologiklassen. Extrem precision med andra ord. Likt tonnårspojken så åt jag inga köttiga delar tills efter att jag vägt allt.

Resultatet?
En kebabtallrik på 606g innehåller:

260g kött
12g fefferoni
10g tomat
65g sallad
25g rödlök
246g pommes
15g frigolit (räknade som 0 kcal, är i stort sett fiber)
110g rödsås (fast jag åt 40g.. så räknade på vad jag åt)
180g vitsås (tog 80g, resten orört)


macros för kebabtallrik(606g+vitsås(80g)+rödsås(40g))
48g protein
97g fett
109g kolhydrater
1497 kcal.

Vad finns det då att diskutera? Vad tycker ni om den minimala mängden protein? Har ni själva vägt eran kebabtallrik? Vad kom ni fram till?

Obligatorisk self promotion med källor etc etc:
http://optinojja.blogspot.se/2014/02/kebabtallrik-kalorier-och-innehall.html
(http://optinojja.blogspot.se/2014/02/kebabtallrik-kalorier-och-innehall.html)

Sheogorath
2014-02-12, 19:45
Jag gillar dig redan.

100
2014-02-12, 19:47
Är inte förvånad. Dock ser kebabtallrikar olika ut beroende på restaurang. Vissa restauranger lägger mycket kött och lite sallad, vissa lägger mycket pommes och lite kött, osv, osv.

z_bumbi
2014-02-12, 19:48
Tre sådana per dag så har du proteinbehovet för de allra flesta så det är väl inte direkt minimalt med protein?

100
2014-02-12, 19:50
Tre sådana per dag så har du proteinbehovet för de allra flesta så det är väl inte direkt minimalt med protein?

300g fett på en dag? Njaa. Dessutom skulle jag tro att ca 20-30% av proteinet är ifrån pommes och grönsakerna.

Jeml
2014-02-12, 19:51
förvånansvärt illa.

sibyllas kebabtallrik är bättre har jag för mig (dom har näringsvärde på sin hemsida).

44g protein och 800kcal på en tallrik vill jag minnas. fettet var nog 30-40g.

betydligt mindre tallrik dock men mer protein per kalori och mindre fett.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Jeml
2014-02-12, 19:52
Tre sådana per dag så har du proteinbehovet för de allra flesta så det är väl inte direkt minimalt med protein?

du har förmodligen 1000-1500kcal överskott per dag med 300g fett också. förmodligen inte särskilt bra för dom flesta.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

z_bumbi
2014-02-12, 19:57
300g fett på en dag? Njaa. Dessutom skulle jag tro att ca 20-30% av proteinet är ifrån pommes och grönsakerna.

Nu var det ett enkelt räkneexempel som visar att det inte är så extremt lite protein men
*300 g fett är inget konstigt om man gör av med energin.
*Hittar du 20-30% av proteinet i potatis och grönsaker så vill jag veta var ditt kebabställe köper in sina råvaror.

100
2014-02-12, 20:03
Nu var det ett enkelt räkneexempel som visar att det inte är så extremt lite protein men
*300 g fett är inget konstigt om man gör av med energin.
*Hittar du 20-30% av proteinet i potatis och grönsaker så vill jag veta var ditt kebabställe köper in sina råvaror.

300g fett är ca 2700 kalorier, jag och säkert många fler föredrar att få i sig mer kolhydrater och protein från dessa 2700 kalorier. Dessutom är det mesta av fettet dåligt fett, inte bra fett.

Jag gissade på att 20-30% av proteinet kommer från från pommes och grönsaker, vilket stämmer rätt så bra. Enligt bloggen TS länkade så är 25% av proteinet från potatisen och grönsakerna.

Detta skriver TS:
"Ganska värdelösa macron. Knappt värt att äta kebabtallrik under bulk. 25% av proteinet är från potatis/frukt/grönt. 33g av fettet är direkt från fritösen."

shy
2014-02-12, 20:11
Nu var det ett enkelt räkneexempel som visar att det inte är så extremt lite protein men
*300 g fett är inget konstigt om man gör av med energin.
*Hittar du 20-30% av proteinet i potatis och grönsaker så vill jag veta var ditt kebabställe köper in sina råvaror.

Jag tänkte lite såhär att 36g protein är från "köttet", resterande proteinet är från grönsaker (2g från såserna) så i runda slängar 1/4 från "icke-kött". Om du vill kolla lite närmare på hur jag tänkt så har gjorde jag ett excelblad https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0Aq_xwnSDylzVdExoallZLTduUVRWTUU2SEFMNGNfM 1E&usp=sharing

(ja jag hade verkligen ingenting att göra idag)

bubbaklubba
2014-02-12, 20:15
jag brukar köpa kebabsallad.

shy
2014-02-12, 20:28
jag brukar köpa kebabsallad.
Jag med. Men min sallad består alltid av potatis...som blivit friterad.

Scratch89
2014-02-12, 20:34
Nu var det ett enkelt räkneexempel som visar att det inte är så extremt lite protein men
*300 g fett är inget konstigt om man gör av med energin.
*Hittar du 20-30% av proteinet i potatis och grönsaker så vill jag veta var ditt kebabställe köper in sina råvaror.

Det är ju ungefär 4 gånger mer fett än vad som rekommenderas per dag, i en måltid. Så jo, det är rätt så mycket. Om man inte är skidåkare eller håller på med Vättern runt.

R Scarpa27
2014-02-12, 20:42
kebabtallrik med en helvtes massa ris & extra kebabsås & pizzasallad & pizzabröd till det är kung =)...
varför noja? skippa äta ute isf och räkna allt hemma & våga aldrig äta annat.
:D

att du ens gick och köpte en kebabtallrik låter ju sjukt när du sitter och letar fettdelar i köttet, & får ångest av den. suck...

z_bumbi
2014-02-12, 20:45
Jag har helt missat att pommes har så mycket protein som det faktiskt har, men att en del av proteinet man äter inte kommer från kött är inget ovanligt och gör inte en måltid till en dålig sådan. Visst potatis har ganska låg halt av några essentiella aminosyror men eftersom resterande protein kommer från kött är det inget problem.
Fettsammansättningen brister i fleromättat så om man bara skulle äta tre tallrikar per dag och göra det varje dag under längre tid så är det ett möjligt problem.

Scratch89: Det enda som jag ser som ett problem i förhållande till allmänna rekommendationerna är saltmängden och det gäller redan för en tallrik. Att någon som gör av med mycket energi äter 300 g fett per dag är däremot inget konstigt och man behöver inte vara skidåkare för att göra det. Iofs visste jag inte att det finns några rekommendationer för folk som gör av så pass mycket energi men jag har inte heller läst det senaste.

cero
2014-02-12, 20:46
Komplettera med vassledrink.

Bam!

Att någon som gör av med mycket energi äter 300 g fett per dag är däremot inget konstigt och man behöver inte vara skidåkare för att göra det.

Livet fick precis mening.

raddum
2014-02-12, 21:25
mer energi äb vad jag trodde faktiskt, mycket mer fett. Undrar hur det ligger till med kebabrulle :D

Jeml
2014-02-12, 21:36
mer energi äb vad jag trodde faktiskt, mycket mer fett. Undrar hur det ligger till med kebabrulle :D

byt ut pommes mot bröd och du får -100-200kcal och ~25g mindre fett. mer kolhydrat.

sen är det möjligt att man får mindre kött i en rulle va? känns som man kan säga 1200kcal, 40-50g protein och 60g fett. eller?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

arogen
2014-02-12, 21:47
byt ut pommes mot bröd och du får -100-200kcal och ~25g mindre fett. mer kolhydrat.

sen är det möjligt att man får mindre kött i en rulle va? känns som man kan säga 1200kcal, 40-50g protein och 60g fett. eller?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

låter rimligt tycker jag. rulle är ju dessutom godare vafasen :D

Sheogorath
2014-02-12, 22:27
mer energi äb vad jag trodde faktiskt, mycket mer fett. Undrar hur det ligger till med kebabrulle :D

Med eller utan folie?

shy
2014-02-12, 22:30
Med eller utan folie?

såg på lokala pantstationen att aluminium (folie är gjort av det??) innehåller rätt mycket energi. Så akta för det :D

edit: ja eller det krävs iaf energi för att tillverka/utvinna det... I am not a clever man

F Ultra
2014-02-13, 01:28
ja eller det krävs iaf energi för att tillverka/utvinna det... Med lite reverse logic där så borde det innebär att det krävs enorma mängder energi för att bryta ner det, du har hittat förbränningens heliga graal. Aftonbladet eller Expressen nästa?

shy
2014-02-13, 01:56
Med lite reverse logic där så borde det innebär att det krävs enorma mängder energi för att bryta ner det, du har hittat förbränningens heliga graal. Aftonbladet eller Expressen nästa?

"Superbanta med nya 5:2 aluminium lchf 16/8 dieten. Tjockis tappade 55kg. Sensation!"

bighulken
2014-02-13, 04:44
MMMM.....
en kebab m bröd.....med mkt starka såsen på.......mkt kött/sallad i brukar jag få osså då.

lite kalorier skadar int denna vackra ungkarlskropp.......lol........153kg...........;-).

bare å ligga i lite extra då på klubben/gymet.....
Med vänlig hälsning/

Scratch89
2014-02-13, 05:56
Scratch89: Det enda som jag ser som ett problem i förhållande till allmänna rekommendationerna är saltmängden och det gäller redan för en tallrik. Att någon som gör av med mycket energi äter 300 g fett per dag är däremot inget konstigt och man behöver inte vara skidåkare för att göra det. Iofs visste jag inte att det finns några rekommendationer för folk som gör av så pass mycket energi men jag har inte heller läst det senaste.

Det senaste är väl att folk generellt blir fetare. Visst, jag gillar kebabtallrik, men att säga att 300 gram inte är något speciellt är... nja, inget vidare. Du låter som Sverker och uppladdningen.se som säger att ungdomar ska äta 4000 kcal om dagen.

z_bumbi
2014-02-13, 08:12
Det senaste är väl att folk generellt blir fetare. Visst, jag gillar kebabtallrik, men att säga att 300 gram inte är något speciellt är... nja, inget vidare. Du låter som Sverker och uppladdningen.se som säger att ungdomar ska äta 4000 kcal om dagen.

Ska du vara på det humöret så är det senaste i så fall att viktuppgången har avstannat men att de generationer som just nu ser ut att ha haft den högsta övervikten redan från tidig ålder kommer att fortsätta öka och därmed dra upp medel ett bra tag. Det är däremot inte rekommendationerna som du hänvisade till.
Jag kollade upp de nuvarande rekommendationerna (SLV, NNR) och upp till 40E% fett av kosten är vad NNR säger dvs 300 g fett är 50% mer (var fick du fyra gånger så mycket ifrån?) för någon som äter 4500 kcal vilket det blir om man äter tre av de uppmätta kebabtallrikar per dag och det blev tydligen det som tråden handlade om. Äter man 4500 kcal per dag och gör av med den mängden genom träning/fysisk aktivitet (vi är trots allt på ett träningsforum) finns det inget konstigt att äta de mängderna fett. Det är inget krav, de flesta kan få i sig den energimängden utan att äta 300 g fett och det är idiotiskt att bara äta kebabtallrikar men det var inte det saken började gälla.

Uppladdningens siffror får du ta med dem för där har jag inte kikat på bra länge.

Allmänt
Det är ingen som tvingar någon att äta en kebabtallrik och äter någon det varje dag så skulle jag fundera på att byta ut det men att äta en då och då spelar mindre roll för något. Salt är troligen det största problemet om man ska kolla på nyttighetsfaktorn förutsatt att man inte får i sig mer energi än vad man gör av med/behöver/vill ha i sig.

Bubblan84
2014-02-13, 08:32
Ska du vara på det humöret så är det senaste i så fall att viktuppgången har avstannat men att de generationer som just nu ser ut att ha haft den högsta övervikten redan från tidig ålder kommer att fortsätta öka och därmed dra upp medel ett bra tag. Det är däremot inte rekommendationerna som du hänvisade till.
Jag kollade upp de nuvarande rekommendationerna (SLV, NNR) och upp till 40E% fett av kosten är vad NNR säger dvs 300 g fett är 50% mer (var fick du fyra gånger så mycket ifrån?) för någon som äter 4500 kcal vilket det blir om man äter tre av de uppmätta kebabtallrikar per dag och det blev tydligen det som tråden handlade om. Äter man 4500 kcal per dag och gör av med den mängden genom träning/fysisk aktivitet (vi är trots allt på ett träningsforum) finns det inget konstigt att äta de mängderna fett. Det är inget krav, de flesta kan få i sig den energimängden utan att äta 300 g fett och det är idiotiskt att bara äta kebabtallrikar men det var inte det saken började gälla.

Uppladdningens siffror får du ta med dem för där har jag inte kikat på bra länge.

Allmänt
Det är ingen som tvingar någon att äta en kebabtallrik och äter någon det varje dag så skulle jag fundera på att byta ut det men att äta en då och då spelar mindre roll för något. Salt är troligen det största problemet om man ska kolla på nyttighetsfaktorn förutsatt att man inte får i sig mer energi än vad man gör av med/behöver/vill ha i sig.

Viktuppgången har väl avstannat för att en liten klick ungdomar har fått upp ögonen för fitnessindustrin och lärt sig att deffa sig shredded as f*ck! :D
Nivåerna på Omega-6 vs Omega-3 bör ju också vara balanserade. Kan ge mig fan på att den balansen är bedrövlig i kebabtallriken också.
Inget man vill äta ofta. Hur är kvalitén på kebabkött egentligen, hör skrönor då och då om att det är långt ifrån bara kött och om det är så hur är då proteinnivån?
Jag tränar 4-5 dagar i veckan och skulle snabbt bli fet som en gris om jag åt 4500 kcal per dag.

Squidward
2014-02-13, 11:25
Blir desto mer nyfiken på vad kycklingkebab med ris innehåller, känns ju som det borde ha lite bättre värden, om de inte snålar som tusan med kycklingen?

Jeml
2014-02-13, 11:29
kolla upp näringsvärde på kycklingkebab och byt ut det mot kebabköttet.

sen uppskattar du hur mkt ris man kan tänkas få och byter det mot pommesen så kommer du nog rätt nära :).

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Knatcharn
2014-02-13, 11:47
Hahaha legendarisk tråd! Tack för ett gott skratt, dissikeringspojken.



Med lite reverse logic där så borde det innebär att det krävs enorma mängder energi för att bryta ner det, du har hittat förbränningens heliga graal. Aftonbladet eller Expressen nästa?

Hmm sant, sant. Problemet är ju smaken men det kanske inte är så illa med en nypa deffskada.

cero
2014-02-13, 12:36
Med eller utan folie?

En av de bästa kolo-citaten någonsin. :D

Dreas
2014-02-13, 12:43
Viktuppgången har väl avstannat för att en liten klick ungdomar har fått upp ögonen för fitnessindustrin och lärt sig att deffa sig shredded as f*ck! :D
Nivåerna på Omega-6 vs Omega-3 bör ju också vara balanserade. Kan ge mig fan på att den balansen är bedrövlig i kebabtallriken också.
Inget man vill äta ofta. Hur är kvalitén på kebabkött egentligen, hör skrönor då och då om att det är långt ifrån bara kött och om det är så hur är då proteinnivån?
Jag tränar 4-5 dagar i veckan och skulle snabbt bli fet som en gris om jag åt 4500 kcal per dag.Den var faktiskt bättre än man kan tro, iaf om det jag hittat stämmer. 1:4 Omega-3, omega-6.

Sen kanske man tappar fett, men där får man väl anta att fördelningen ändå blir intakt: http://matkalkyl.se/se-kebabkottdjupfryststekfardigt.php

Trapz
2014-02-13, 17:24
haha grymt bra initiativ av TS. :d
När du ändå är igång, eller någon annan också för den delen, så kan du inte göra det med fler snabbmatsrätter? :d

Typ:
Kebabrulle
Tunnbrödsrulle
Mosbricka
Pizza

osv osv.

cero
2014-02-13, 17:58
Blir desto mer nyfiken på vad kycklingkebab med ris innehåller, känns ju som det borde ha lite bättre värden, om de inte snålar som tusan med kycklingen?

Vilka värden syftar du på?

R Scarpa27
2014-02-13, 19:25
Blir desto mer nyfiken på vad kycklingkebab med ris innehåller, känns ju som det borde ha lite bättre värden, om de inte snålar som tusan med kycklingen?

det innehåller ris & kycklingkebab (kanske sås, sallad & en tallrik med) :D

nae men seriöst beroende på hur mkt man får sen bara räkna =P... sist jag beställde ris med kycklingkebab (längesedan) så fick jag så lite så jag klagade att de skulle fylla på tallriken & påpekade att jag inte var en tjej på 10 år som skulle mättas.

när jag serverar mina kunder brukar jag fråga rejält eller lagom?. :d

f.ö där jag frågade efter mer mat på tallriken blev dom sura.
sen har jag även klagat på hamburgerrestauranger att jag fått för lite strips... & 9 ggr av 10 ger de för lite...
stor strips= 150g sist fick jag 118g o.m.g

jaja tack för mig :D

Squidward
2014-02-14, 10:57
Vilka värden syftar du på?

Mja. Det var inget, kom ihåg att kycklingkebab brukar drypa i fett den också och näringstätheten är säkert kass överlag ändå. Tänkte överlag om det skulle ha vettigare macros, men nä, ångra mig rätt snabbt. :smash:


nae men seriöst beroende på hur mkt man får sen bara räkna =P... sist jag beställde ris med kycklingkebab (längesedan) så fick jag så lite så jag klagade att de skulle fylla på tallriken & påpekade att jag inte var en tjej på 10 år som skulle mättas.

när jag serverar mina kunder brukar jag fråga rejält eller lagom?. :d

Kul att ens första inlägg blir svarat av det gröna jordnötssmör-monstret, haha.
Ja, alltså, jag antar att det var en ganska dum fråga. Tänkte en dum fundering högt bara.

Stället där jag köpt kycklingkebab dock, som är det enda vad jag vet som har det, så öser de på med köttet. Så har aldrig gått därifrån utan att vara nöjd, pommesen är som på de flesta ställen kass dock *screwy*

raddum
2014-02-14, 11:10
Kycklingkebab med ris, nyfiken jag med. Köttet är ju inte filé, det är ju flottiga feta bitar. Men att swicha pommes mot ris kommer ju göra stort utslag på fettmängden

z_bumbi
2014-02-14, 11:12
haha grymt bra initiativ av TS. :d
När du ändå är igång, eller någon annan också för den delen, så kan du inte göra det med fler snabbmatsrätter? :d

Typ:
Kebabrulle
Tunnbrödsrulle
Mosbricka
Pizza

osv osv.

För pizza finns en genomgång i minst en tidigare tråd och den stämmer ganska bra med SLV:s värden.

Wormzie
2014-02-14, 11:21
Kycklingkebab med ris, nyfiken jag med. Köttet är ju inte filé, det är ju flottiga feta bitar. Men att swicha pommes mot ris kommer ju göra stort utslag på fettmängden

Byta ut pommes mot ris... såna här uttalanden bokstavligen skär i mitt hjärta

raddum
2014-02-14, 11:30
Byta ut pommes mot ris... såna här uttalanden bokstavligen skär i mitt hjärta

Kan hålla med till viss del, men tar man en lunch i veckan sådär kan det ändå vara Nice mat tycker jag

Wormzie
2014-02-14, 12:12
Kan hålla med till viss del, men tar man en lunch i veckan sådär kan det ändå vara Nice mat tycker jag

absolut! men det blir ju lite av en kompromiss med smaklökarna :)

Squidward
2014-02-14, 12:26
absolut! men det blir ju lite av en kompromiss med smaklökarna :)

Ärligt talat föredrar jag ris 9,5/10 gånger då pommesen brukar vara rätt kass eller hinner bli.. Blöt och geggig liksom, speciellt här i Linkan.

cero
2014-02-14, 12:27
Kebab, ris, grönsaker och rikligt med sås kan faktist vara ett ganska fint alternativ till pommestallriken.

Wormzie
2014-02-14, 13:28
Ärligt talat föredrar jag ris 9,5/10 gånger då pommesen brukar vara rätt kass eller hinner bli.. Blöt och geggig liksom, speciellt här i Linkan.

Linkan är verkligen ingen stad som levererar på pizza/kebab-fronten, håller helt med dig där. är själv förtjust i ris men isåfall jasmin/basmati och i andra rätter:) tycker pizzeria valentino i hejdegården har bra pommes för det mesta, men jag bor väldigt nära så då slipper dom bli blöta, kalla och geggiga :p


Kebab, ris, grönsaker och rikligt med sås kan faktist vara ett ganska fint alternativ till pommestallriken.

frasiga pommes som är så underbara..men det är bra att det finns alternativ beroende på vad man tycker om bäst och om man dietar:)

cero
2014-02-14, 13:30
och om man dietar

Ris är tätare på energi än potatis, men pommes är ju friterat så jag tror nog det går jämt ut?

Och när det gäller pommes så tycker jag kvalitén varierar _väldigt_ mycket. På många hak får man bara sådana där äckliga påse-pommes man kan köpa på Hemköp för 15 kr kilot.

Wormzie
2014-02-14, 14:36
Ris är tätare på energi än potatis, men pommes är ju friterat så jag tror nog det går jämt ut?

Och när det gäller pommes så tycker jag kvalitén varierar _väldigt_ mycket. På många hak får man bara sådana där äckliga påse-pommes man kan köpa på Hemköp för 15 kr kilot.


Jadu, är ingen expert men ifall du tänker att du får samma mängd kokt ris som friterade pommes frittes så skulle jag tro att frittarna genererar dubbelt så mycket kcal som riset. håller med dig om att vissa hak serverar riktigt skräpiga pommes, vi borde starta en tråd om vilka kebabhak som håller måttet! (kanske redan finns?)

R Scarpa27
2014-02-14, 19:41
på mitt jobb serverar jag mkt kebab som kyckling kebab vissa veckor..

5% fett i kycklingkebaben & kebaben 6%..

Jeml
2014-02-14, 19:43
på mitt jobb serverar jag mkt kebab som kyckling kebab vissa veckor..

5% fett i kycklingkebaben & kebaben 6%..

vad är det för kebab? knappast standard.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

upperkatt
2014-09-08, 21:49
Funderade lite först på att käka en kebabtallrik med ris för att vara lite mer opti, men blir nog pommes ändå. Jag äter det ju bara en gång om året.

timoat
2014-09-09, 00:25
vart hittar man bäst kebab på söder?

R Scarpa27
2014-09-09, 06:37
vart hittar man bäst kebab på söder?

tar bussen ner till småland.
finns inga kebabsåser i sthlm :P

Sheogorath
2014-09-09, 06:56
Funderade lite först på att käka en kebabtallrik med ris för att vara lite mer opti, men blir nog pommes ändå. Jag äter det ju bara en gång om året.

Är det ens något att fundera över? :)

austria
2014-09-09, 07:17
vart hittar man bäst kebab på söder?

Om du orkar ta dig lite söder om Söder, så hittar du Sveriges bästa och största kebab.

http://www.dn.se/pa-stan/ata-ute/stockholms-basta-kebab-har-hittar-du-den/

exor
2014-09-09, 07:27
Om du orkar ta dig lite söder om Söder, så hittar du Sveriges bästa och största kebab.

http://www.dn.se/pa-stan/ata-ute/stockholms-basta-kebab-har-hittar-du-den/

Palmyra, vilken nostalgi! Blir att käka där i veckan. Fortfarande lika bra som för ett par år sedan?

austria
2014-09-09, 07:31
Palmyra, vilken nostalgi! Blir att käka där i veckan. Fortfarande lika bra som för ett par år sedan?

Håller klassen fortfarande :thumbup:

Stor Hård Ådrig
2014-09-09, 07:36
Var på Palmyra och vägde maten för ungefär ett år sedan. Skrev dumt nog inte upp macros men fick tallriken (Stockholms största?) till 2088 kcal.
350g kött
450g pommes
300g sallad
+ 50g aioli (man får ta såserna själv)
(vet inte vart rödsåsen kommer in, var orutinerad kaloriräknare på den tiden och gamla anteckningar)

Hur som helst rekommenderar jag Palmyra för dess storlek och sedan så har de riktigt bra råvaror, skulle inte förvåna mig om både köttet och pommes innehåller hälften så mycket fett som vanliga kebabhaks. De skyltar t.ex. med att de har "nyttiga" pommes eller nåt sånt. Mycket fräschare, inte så slaskigt!

Aliaas
2014-09-09, 09:26
Funderade lite först på att käka en kebabtallrik med ris för att vara lite mer opti, men blir nog pommes ändå. Jag äter det ju bara en gång om året.
En gång om året?!
Sjuk disciplin på dig, önskar jag var lika motiverad.

Kebab på fyllan är ju nästan 100% för mig och då blir det ju minst 2 i månaden :p dock föredrar jag både bröd o ris över pommes, mest för ja inte tkr pommes är nån höjdare överhuvudtaget.

tankoovich
2014-09-09, 09:50
En gång om året?!
Sjuk disciplin på dig, önskar jag var lika motiverad.

Kebab på fyllan är ju nästan 100% för mig och då blir det ju minst 2 i månaden :p dock föredrar jag både bröd o ris över pommes, mest för ja inte tkr pommes är nån höjdare överhuvudtaget.

Vadå disciplin, kebab är opti ! ;)

Aliaas
2014-09-09, 10:20
Vadå disciplin, kebab är opti ! ;)
I vanliga fall är det sjukt opti, men absolut inte på fyllan då fettinlagringen är typ 100% ^^

tankoovich
2014-09-09, 10:28
I vanliga fall är det sjukt opti, men absolut inte på fyllan då fettinlagringen är typ 100% ^^
Haha, då är det ju inte kebaben som är boven ^^

Aliaas
2014-09-09, 10:29
Haha, då är det ju inte kebaben som är boven ^^
Nae men medbrottsling ; D

F Ultra
2014-09-09, 14:37
Om du orkar ta dig lite söder om Söder, så hittar du Sveriges bästa och största kebab.

http://www.dn.se/pa-stan/ata-ute/stockholms-basta-kebab-har-hittar-du-den/

Sveriges största och 350g kött lät inte som en samstämmig kombination direkt :). Största kebabtallrik som jag sett hittills är Jungfruplatsens Pizzeria i Mölndal, har dock inte varit på just Palmyra så svårt att jämföra men nog tusan är det mer än 350g i Jungruplatsens kebab.

austria
2014-09-09, 14:39
Sveriges största och 350g kött lät inte som en samstämmig kombination direkt :). Största kebabtallrik som jag sett hittills är Jungfruplatsens Pizzeria i Mölndal, har dock inte varit på just Palmyra så svårt att jämföra men nog tusan är det mer än 350g i Jungruplatsens kebab.

Dom är nog varken störst eller bäst, men förbannat bra och mätt blir man.

Sheogorath
2014-09-09, 15:57
En gång om året?!
Sjuk disciplin på dig, önskar jag var lika motiverad.

Kebab på fyllan är ju nästan 100% för mig och då blir det ju minst 2 i månaden :p dock föredrar jag både bröd o ris över pommes, mest för ja inte tkr pommes är nån höjdare överhuvudtaget.

Varför önskar du att du var en person som bara tillät dig kebab en gång om året? Ett sånt liv är inget att sträva efter om man gillar kebab. Och gillar man inte kebab är det inget issue.

Sjuklig asketism är ingen dygd.

cero
2014-09-09, 16:01
kebab en gång om året

http://www.netanimations.net/man-in-pouring-rain.gif

Aliaas
2014-09-09, 16:11
Varför önskar du att du var en person som bara tillät dig kebab en gång om året? Ett sånt liv är inget att sträva efter om man gillar kebab. Och gillar man inte kebab är det inget issue.

Sjuklig asketism är ingen dygd.
Om man har som personen i fråga ett begär efter att äta kebab men ändå lyckas begränsa detta tillfälle till en gång om året anser ja att den ambitionen och disciplinen är beundransvärd.

Sheogorath
2014-09-09, 16:18
Om man har som personen i fråga ett begär efter att äta kebab men ändå lyckas begränsa detta tillfälle till en gång om året anser ja att den ambitionen och disciplinen är beundransvärd.

OK. Jag tycker bara man är dum (om man nu inte är VERKLIGT sjuk och börjar spåra och hetsäta så fort man tillåter sig att äta en kebab). Kebab är annars skiljt från crack på det sättet. Har man ett begär efter crack men begränsar sig till en gång om året är den ambitionen och disciplinen beundransvärd. För crack är skadligt. Det är inte kebab. Du får kanske byta ut nästa måltid mot en tonfisksallad för att hålla en viss kaloribudget om du är wirad på det sättet men vad är problemet?

Aliaas
2014-09-09, 18:53
OK. Jag tycker bara man är dum (om man nu inte är VERKLIGT sjuk och börjar spåra och hetsäta så fort man tillåter sig att äta en kebab). Kebab är annars skiljt från crack på det sättet. Har man ett begär efter crack men begränsar sig till en gång om året är den ambitionen och disciplinen beundransvärd. För crack är skadligt. Det är inte kebab. Du får kanske byta ut nästa måltid mot en tonfisksallad för att hålla en viss kaloribudget om du är wirad på det sättet men vad är problemet?
Jo tycker självklart också att det är dumt, men det är inte själva valet jag beundrar utan styrkan i att hålla fast vid det, just med tanke på att det faktiskt inte är skadligt. Som crack tex.

R Scarpa27
2014-09-09, 19:54
kebab är ren opti why?... jo... finns en miljon sorter.
kebab är ju bara kryddan egentligen ( idagsläget) köttet är allt från fläsk, nöt, kyckling, lamm, osv oftast är kebab kalorisnålt och lite fett. på många märken och även uteställen.
bra diet mat.

kebab minst 2 ggr per vecka.
tom med varje dag om så vill. ta fram kebabkryddan och strö över. woila kebab på allt. tom kebabsmör, kebabris, kebabspaghetti, kebabburgare u get it =) har ju blivit så flummigt egentligen :D

och rödbetskebab veganernas höjdare.. ganska god faktist =P men kebab ? nae rödbetor...eller jo... kebabkryddad!!! så då är det rödbetskebab haha

upperkatt
2014-09-09, 20:13
Den kebaben jag syftar på (med tillhörande pommes och hav av kebabsås) är väl inte det mest nyttiga man kan trycka i sig, därför begränsar jag mig till en gång om året. Och för att det blir godare när man väl äter det.
Jag äter bara (lös)godis och dricker läsk en gång om året, och det är på julafton. Då är jag oerhört ohälsosam. Jag uppskattar det betydligt mer än när jag får i mig det lite när som.
Men visst, det finns säkert någon diagnos man kan sätta på mig när jag undviker det i sådan grad. :Virro

R Scarpa27
2014-09-09, 20:19
Den kebaben jag syftar på (med tillhörande pommes och hav av kebabsås) är väl inte det mest nyttiga man kan trycka i sig, därför begränsar jag mig till en gång om året. Och för att det blir godare när man väl äter det.
Jag äter bara (lös)godis och dricker läsk en gång om året, och det är på julafton. Då är jag oerhört ohälsosam. Jag uppskattar det betydligt mer än när jag får i mig det lite när som.
Men visst, det finns säkert någon diagnos man kan sätta på mig när jag undviker det i sådan grad. :Virro

det där kallas kebabtallrik med pommes och sås...

kebab finns i tunnbröd, bröd, med ris, pommes, olika såser,m.m oftast ute.

jag gillar kombinationen riktig nötkebab med potatismos och vit kebabsås kombon ihop med pizzabröd som tillbehör och pizzasallad.

om jag äter kebab ute beställer jag det oftast i tunnbröd eller med mos ;)

upperkatt
2014-09-09, 20:31
det där kallas kebabtallrik med pommes och sås...

kebab finns i tunnbröd, bröd, med ris, pommes, olika såser,m.m oftast ute.

jag gillar kombinationen riktig nötkebab med potatismos och vit kebabsås kombon ihop med pizzabröd som tillbehör och pizzasallad.

om jag äter kebab ute beställer jag det oftast i tunnbröd eller med mos ;)

Jo, det har du helt klart rätt i. Gött mos! :)

R Scarpa27
2014-09-09, 20:43
Jo, det har du helt klart rätt i. Gött mos! :)

överdos.