handdator

Visa fullständig version : Sumomark?


skum
2014-02-12, 16:11
Har sett ett flertal på forumet som kör sumomark iställer för smalmark, vad är skillnaden? Finns det några fördelar med sumo/smalmark? Är det möjligt att nå samma styrka i sumomark som man skulle med smalmark?

Philley
2014-02-12, 16:39
Jag är betydligt starkare i sumo jämfört med smal. Tar inte så mycket på benen för mig men det varierar från person till person.

skum
2014-02-12, 16:41
Jag är betydligt starkare i sumo jämfört med smal. Tar inte så mycket på benen för mig men det varierar från person till person.

Blir nog att testa på sumo ikväll och se hur det känns :)

Testarozza
2014-02-12, 19:41
Tänk på att det krävs mycket träning och det passar bättre för vissa än andra. Jag har precis börjat träna sumomark nu för att se vilka förutsättningar jag har för det. Kör hårt.

cero
2014-02-12, 20:26
För er som kör sumo:

Lämpar det sig bättre för oss med långa ben och kort torso? Funderar på att testa det istället för smalmark.

koncept
2014-02-12, 21:54
För er som kör sumo:

Lämpar det sig bättre för oss med långa ben och kort torso? Funderar på att testa det istället för smalmark.

Jag tror det är tvärt om.
Personer med långa ben och armar är bra på smalmark.

Personer med korta ben och lång överkropp är bättre på sumomark eftersom överkroppen då kan vara mer upprätt och höfterna kommer närmre stången. För maximal hävstångskraft vill du ha höfterna så högt som möjligt men samtidigt så nära stången som möjligt (inte långt bak).

Althen
2014-02-12, 22:23
För er som kör sumo:

Lämpar det sig bättre för oss med långa ben och kort torso? Funderar på att testa det istället för smalmark.

Jag har relativt lång torso förhållandevis till ben, och sumo är verkligen mycket lättare för mig. Min polare har långa ben och kort torso, och han kunde knappt lyfta hälften förhållandevis till sin vanliga mark.

Bubblan84
2014-02-12, 22:37
Låter som att sumomark borde vara något för mig. Skulle bara se till att våga ta mig till någon atletklubb för att få vägledning :D

exor
2014-02-12, 22:40
Mycket lättare för sumo, skiljer 65 kilo 1RM.

Ungkarlsliv
2014-02-12, 23:42
Har också mycket lättare för sumo och jag har lång torso och korta ben. Tyvärr blir mina ljumskar slitna direkt när jag kör sumo så får bli smalmark iallafall. Jag har sedan jag började träna varit mycket starkare i baksida lår än i framsida lår så antar att man kan utnyttja baksidan bättre i sumo kanske. Jag kan dock "grisa" upp vikter mycket mer i smalmark, i sumo flyger vikten upp eller så lyfter den inte ens från backen. Så från mina egna erfarenheter är sumo bättre för oss med lång överkropp och stark baksida medans man kan grisa upp vikter mer med ryggen i smalmark, tycker också sumo är mycket mer tekniskt än smalmark.

Edit: När jag bytte ifrån sumo till smalmark förra året gick jag ifrån 212.5kg till 160kg i 1rm så för vissa gör det stor skillnad.

D-Crawler
2014-02-13, 10:03
Betydligt starkare i sumo samt mycket lättare att hålla god form. I smalmark tenderar jag att tappa ryggen relativt lätt, vilket i princip aldrig händer i sumo. Kuriosa: 195 cm lång.

Mags
2014-02-13, 14:52
Men vad är skillnaden i träning/muskeltillväxt?

Jag har hört att det likt frontböj är en mer "quad-dominant" övning.

Loke
2014-02-13, 15:07
Men vad är skillnaden i träning/muskeltillväxt?

Jag har hört att det likt frontböj är en mer "quad-dominant" övning.

Man kan väl i grova drag säga att sumomark tar mer på benen och smalmark mer på ryggen.

Men jag skulle hellre säga att sumomark helt enkelt är en dålig byggarövning. Marklyft är ju i sig en nerkortad rörelse för typ alla inblandade leder, och sumomark kortar ner den ytterligare, vilket är lite dumt. Det finns i princip bara ett läge där jag lär ut sumomark till "vanliga" gymbesökare, och det är tjejer som letar efter insida lår-maskinen. Då lär jag ut sumomark som ett bättre alternativ, det brukar kännas ordentligt i insida lår för den som är ovan.

skum
2014-02-13, 15:13
Testade lite sumomark igår, och tror att min kropp är bäst lämpad för smalmark, så fortsätter med det :)

Tobbey
2014-02-13, 19:27
Jag drar ungefär lika mycket i sumo och smalmark. Har stark knäböj jämfört med min marklyft, de är ungefär likvärdiga.

Sheogorath
2014-02-13, 19:53
Långa ben och korta armar reporting in.

(jag är helt enkelt bara dålig på mark)

Generation95
2014-02-13, 20:15
Långa ben och korta armar reporting in.

(jag är helt enkelt bara dålig på mark)

Känner SÅ igen mig i detta!:d

Sheogorath
2014-02-13, 20:26
Känner SÅ igen mig i detta!:d

Du är 95:a. Du kan alltid hoppas att dina armar inte växt färdigt eller nått. :D

Bubblan84
2014-02-13, 20:30
Långa ben och korta armar reporting in.

(jag är helt enkelt bara dålig på mark)

Känner SÅ igen mig i detta!:d

Vi har fått korta armar pga att vi är så starka i bänkpress! :D https://www.flashback.org/sp6817342

bighulken
2014-02-13, 20:36
Det som är det roliga i de 3 grenarna ju!!!

att har man då ,korta armar,så gynnar det int marken,men gynnar i stället bänken.
de tar ut varandra lite, grenarna. för det mesta handlar om vinklarna.blir en väldans massa vinklar.
Med vänlig hälsning/

Generation95
2014-02-13, 20:36
Du är 95:a. Du kan alltid hoppas att dina armar inte växt färdigt eller nått. :D

Hahah irl garv där faktiskt!
Får la försöka töja ut dem eller något! :MrT:

Vi har fått korta armar pga att vi är så starka i bänkpress! :D https://www.flashback.org/sp6817342

Hahahaha sluta! Logiken! :D

Bubblan84
2014-02-13, 20:57
Hahah irl garv där faktiskt!
Får la försöka töja ut dem eller något! :MrT:



Hahahaha sluta! Logiken! :D

Hahahaha ;) :D Kommer aldrig att glömma den posten, ser bara händelsen framför mig och det är så jävla kul :D

björne92
2014-02-13, 21:47
känns inte sumomark väldigt mycket bättre, lyftvägen blir ju hälften så lång..

Generation95
2014-02-13, 23:56
Hahahaha ;) :D Kommer aldrig att glömma den posten, ser bara händelsen framför mig och det är så jävla kul :D

Samma! Ser dock också mannens idé, stackaren på bänken vars armar börjar pressas ihop och bli kortare och kortare samtidigt som gubben skrockar på go' göteborgska "Du borde la lyssnat på maaaj!":laugh:

Santoro
2014-02-14, 00:11
känns inte sumomark väldigt mycket bättre, lyftvägen blir ju hälften så lång..

Inte nödvändigtvis, ställ samma fråga om bryggan i bänk och du kommer få höra delade åsikter.

björne92
2014-02-14, 00:18
Inte nödvändigtvis, ställ samma fråga om bryggan i bänk och du kommer få höra delade åsikter.

Men brygga i bänk är ju väldigt mycket mer effektivt än att inte ligga med brygga?

Santoro
2014-02-14, 00:30
Men brygga i bänk är ju väldigt mycket mer effektivt än att inte ligga med brygga?

En del är starkare utan en stor brygga, jag personligen har en rätt saftig.

D-Crawler
2014-02-14, 09:43
Jag upplever inte att sumomark tar mer på benen än smalmark, men detta är endast en personlig åsikt. Ryggen får definitivt sitt iaf, är helt slut efter varje session.

Sheogorath
2014-02-14, 10:14
Vet inte om det är något generellt för oss med långa ben och "korta" armar men halvsmal sumo är det som fungerar i särklass bäst.

Kör ändå smalmark för närvarande för att straffa mig för denna kropp, men vill jag dra tungt är det halvsmalt som gäller.

D-Crawler
2014-02-14, 11:45
Sheo, hur tror du det kommer sig att jag har mycket enklare för att hålla formen i sumo gentemot smal? Är det helt enkelt bara vinklar som avgör? Magen är ju lika stark oavsett stil mig veterligen. Tycker dock att jag har bra "utgångsvinklar" i smalmark också men det går tamefan inte att hålla formen när jag börjar lassa på tungt.

apfel
2014-02-14, 14:36
Om man inte är stelare än stelast så innebär Sumon att man kan hålla en mer upprätt position - därför behöver inte bålen jobba lika mycket som vid smalmark.

Sedan så skulle jag säga att sumon är väldigt mycket svårare att lära sig och att det är ett väldigt speciellt lyft. För att tjäna riktigt mycket på lyftet (tillskillnad från smalmark då) så krävs ypperlig höftrörlighet, speciellt i ljumskar.

I en smalmark kan du grisa upp det mesta med dålig teknik och det går ju också i sumo. Folk på gym i allmänhet kan inte marka effektivt varken ur energisynpunkt eller ur skadesynpunkt- oavsett val av stil.

Adam87
2014-02-14, 14:46
Får mer kraftutveckling av Sumomark och detta sätt verkar funka bra för mig då jag automatiskt kör likadant i böj alltså hyfsat brett. Innerlåren har vuxit riktigt mycket i och med detta.

Sumo passar inte alla men vissa . Håller dock på att stärka upp smal marken en aning för att bygga upp ryggen mer, alltid bra att variera mellan bred och smal och träna upp sina svagheter.

Ozziking
2014-02-14, 15:24
Det som är det roliga i de 3 grenarna ju!!!

att har man då ,korta armar,så gynnar det int marken,men gynnar i stället bänken.
de tar ut varandra lite, grenarna. för det mesta handlar om vinklarna.blir en väldans massa vinklar.
Med vänlig hälsning/

är det därför jag har svårt för bänkpress? har långa armar. vet ej hur jag är egentligen, men tänker det eftersom jag har svårt för bänken, känns så jäklar långt!

Sheogorath
2014-02-14, 19:11
Sheo, hur tror du det kommer sig att jag har mycket enklare för att hålla formen i sumo gentemot smal? Är det helt enkelt bara vinklar som avgör? Magen är ju lika stark oavsett stil mig veterligen. Tycker dock att jag har bra "utgångsvinklar" i smalmark också men det går tamefan inte att hålla formen när jag börjar lassa på tungt.

Jag tror en teoretiskt kunnig styrkelyftare svarar bättre på den frågan men rent generellt är det ju en fråga både om inbördes förhållande i längd mellan kroppens olika delar och hur stark man är i respektive muskler.

D-Crawler
2014-02-14, 19:20
Jag tror en teoretiskt kunnig styrkelyftare svarar bättre på den frågan men rent generellt är det ju en fråga både om inbördes förhållande i längd mellan kroppens olika delar och hur stark man är i respektive muskler.

Tack för svar, får ta mig till Linköpins AK och fråga om råd.

Old Nick
2014-02-22, 10:49
Vet inte om det är något generellt för oss med långa ben och "korta" armar men halvsmal sumo är det som fungerar i särklass bäst.

Intressant. Har själv långa ben och korta armar och har alltid fått höra att sumo passar bättre för dem med rakt motsatta proportioner. Jag har dock jävligt svårt för smalmark och även om det har blivit bättre med tiden så blir det aldrig riktigt bra. I början kunde jag inte sätta ryggen alls och krummade som en banan. Nuförtiden ser det perfekt ut i profil men jag kan för mitt liv inte känna om jag håller ryggen eller ej. Kan slita upp en tung femma och när jag kollar på filmen efteråt så kan ländryggen vara rak som ett järnspett eller böjd som en hästsko. Jag vet inte förrän jag har tittat.

Men flyttar jag ut benen lite grann och sätter händerna innanför har jag mer eller mindre samma vinklar och allt blir ändå perfekt. Med skor. Smalmarkar jag är jag barfota. Lyftvägen blir inte kortare. Jag håller händerna precis där lättringen börjar och står med hälarna bakom händerna och tårna pekande utåt ungefär 45 grader. Och allt blir perfekt. Är det så tungt att ryggen ger med sig så känner jag det direkt och lägger ner.

Så för ett tag sedan tänkte jag bara "vad fan håller jag på med egentligen" och lade ner smalmarkandet. Jag är bevisligen byggd för halvsumo och när jag kör det så får benen och ryggen en jävla träning. Träningsvärk de luxe i hamstrings och ländrygg dagen efter medan smalmark bara tar på quads och gör att rygggen känns mör på ett ryggskottsliknande vis.

Loke
2014-02-22, 11:26
Intressant. Har själv långa ben och korta armar och har alltid fått höra att sumo passar bättre för dem med rakt motsatta proportioner. Jag har dock jävligt svårt för smalmark och även om det har blivit bättre med tiden så blir det aldrig riktigt bra. I början kunde jag inte sätta ryggen alls och krummade som en banan. Nuförtiden ser det perfekt ut i profil men jag kan för mitt liv inte känna om jag håller ryggen eller ej. Kan slita upp en tung femma och när jag kollar på filmen efteråt så kan ländryggen vara rak som ett järnspett eller böjd som en hästsko. Jag vet inte förrän jag har tittat.

Men flyttar jag ut benen lite grann och sätter händerna innanför har jag mer eller mindre samma vinklar och allt blir ändå perfekt. Med skor. Smalmarkar jag är jag barfota. Lyftvägen blir inte kortare. Jag håller händerna precis där lättringen börjar och står med hälarna bakom händerna och tårna pekande utåt ungefär 45 grader. Och allt blir perfekt. Är det så tungt att ryggen ger med sig så känner jag det direkt och lägger ner.

Så för ett tag sedan tänkte jag bara "vad fan håller jag på med egentligen" och lade ner smalmarkandet. Jag är bevisligen byggd för halvsumo och när jag kör det så får benen och ryggen en jävla träning. Träningsvärk de luxe i hamstrings och ländrygg dagen efter medan smalmark bara tar på quads och gör att rygggen känns mör på ett ryggskottsliknande vis.

Att det blir olika varje gång när du smalmarkar skulle iofs jag tolka som att du helt enkelt tränat på det momentet för lite. Har man gjort något tillräckligt mycket så brukar det bli typ lika varje gång. Själva orsaken är nog dock att du är lite stel, om jag får gissa. Flyttar man då ut fötterna lite så blir rörlighetskravet mindre och det blir lättare att komma in i position. Stelhet varierar mycket dag från dag, och därför funkar det ibland, men inte annars.

Dessa problem hänger dock ofta ihop med att man egentligen har rätt dålig koll på vad ens startposition bör vara, dvs hur det ska kännas i kroppen när man startar. Har man väldigt bra koll på det så kommer man känna direkt om stelheten hindrar en från att hamna rätt och man kan kompensera det med muskelstyrka för att hamna rätt. Eftersom problemen kommer från din startposition snarare än att du "tappar" ryggen så känner du inte när det blir fel.

Anyway, det är inte nödvändigtvis fel att köra halvsumo, för det kommer lära dig motoriken och jobba upp rörligeten. Men utmana gärna dig själv regelbundet genom att försöka stå allt smalare. Jag tycker inte du ska ge upp tanken om smalmark helt på lång sikt. Jag tror det är ganska ovanligt att halvsumo verkligen är den optimala vinkeln, och sen kan det faktiskt vara så att du är bra på smalmark men att du bara aldrig riktigt fått till tekniken.

Jag kan ju lägga till att jag lärde mig halvsumo från början, trodde länge det var det enda som funkade för mig. Sen testade jag smalmark, märkte att jag faktiskt då kunde få till det. Bytte sen slutligen över till sumo för att det gav mig mer. Så jag känner igen mig mycket i din problematik, har själv varit där.

D-Crawler
2014-02-22, 13:23
Så för ett tag sedan tänkte jag bara "vad fan håller jag på med egentligen" och lade ner smalmarkandet.

Haha I feel ya, precis samma för mig.

Jobbigt
2014-02-22, 13:31
Vet inte om någon sagt liknande i tråden men jag kör sumo för mina väldigt långa ben. Känns som att det blir så omständigt och bökigt när jag kör smalmark. Jag håller dock en rätt så icke upprätt position även i sumon bara lite rätare än vad folk brukar ha i smalmark så för mig tar även sumon väldigt bra på ryggen, får en väldig pump.

dream_theater_
2014-02-22, 14:56
Jag kör alltid sumo. Försöker gärna ha fötterna väldigt brett, fem centimeter ifrån viktskivorna. När jag blir trött och det börjar att bli tungt tar jag automatiskt en smalare stans.

Så det är väl där jag är starkast egentligen. Rent intuitivt känns det som att en bredare ställning borde vara mer optimalt, men jag är fan klenare där.

Animalisk
2014-02-22, 16:25
Ni som lyfter sumo vad tycker ni om instruktionerna på följande sida?
http://70sbig.com/blog/2013/05/coaching-the-sumo-deadlift/

skum
2014-02-22, 16:27
Ni som lyfter sumo vad tycker ni om instruktionerna på följande sida?
http://70sbig.com/blog/2013/05/coaching-the-sumo-deadlift/

annars kan denna video vara lärorik :)
http://www.youtube.com/watch?v=toxt4l1DLp0

Animalisk
2014-02-22, 16:32
Skum:
Länken funkar inte det är bara en vit bild.

Du har bara 9 min på dig att fixa det :p

skum
2014-02-22, 16:32
Skum:
Länken funkar inte det är bara en vit bild.

Tror att den heller på att laddas, men här är en direktlänk http://www.youtube.com/watch?v=toxt4l1DLp0

cero
2014-02-22, 16:35
Skum: Ta bort http://www.youtube.com/watch?v= mellan taggarna så funkar det. :)

toxt4l1DLp0

Animalisk
2014-02-22, 16:37
Tack skum och cero!

skum
2014-02-22, 16:37
Skum: Ta bort http://www.youtube.com/watch?v= mellan taggarna så funkar det. :)

toxt4l1DLp0
Haha jaha, I'm such a nub ;)

Sheogorath
2014-02-22, 16:46
Skum: Ta bort http://www.youtube.com/watch?v= mellan taggarna så funkar det. :)

toxt4l1DLp0

I min bok är det här mer halvsmal sumo än det är sumo. Sumo för mig innebär att man nästan känner för att vinkla in fötterna när man sätter ner stången för att man tror att man ska få vikten på stortårna.

StarkaUlf
2014-02-22, 16:49
Jag upplever att det är betydligt enklare att ha ett bra buktryck när man kör halvsumo/sumo, och jag kan pga detta lyfta betydligt mer. När jag kör smala marklyft så tappar jag väldigt lätt buktrycket och är mycket svag.

Är det enklare att hålla ett ordentligt buktryck i halvsumo/sumo, eller är det bara jag som är kass på det? :D

D-Crawler
2014-02-22, 17:25
Jag upplever att det är betydligt enklare att ha ett bra buktryck när man kör halvsumo/sumo, och jag kan pga detta lyfta betydligt mer. När jag kör smala marklyft så tappar jag väldigt lätt buktrycket och är mycket svag.

Är det enklare att hålla ett ordentligt buktryck i halvsumo/sumo, eller är det bara jag som är kass på det? :D

Personligen har jag mycket enklare för att inte tappa form i sumo gentemot smalmark. Sen om det endast beror på att jag kan hålla ett bättre buktryck vet jag inte, fler saker spelar lär spela in.

Tobbey
2014-02-22, 18:42
I min bok är det här mer halvsmal sumo än det är sumo. Sumo för mig innebär att man nästan känner för att vinkla in fötterna när man sätter ner stången för att man tror att man ska få vikten på stortårna.

+1! Fötterna breeeeettttt ut ska det vara, annars kan jag lika gärna skita i det. Samma med smalmark fast tvärtom då, då ska det fan vara smalt :D Svart eller vitt hehe. Jag brukar ha som riktlinje "hälen vid ringen" när det gäller sumo.

Ungkarlsliv
2014-02-22, 19:09
+1! Fötterna breeeeettttt ut ska det vara, annars kan jag lika gärna skita i det. Samma med smalmark fast tvärtom då, då ska det fan vara smalt :D Svart eller vitt hehe. Jag brukar ha som riktlinje "hälen vid ringen" när det gäller sumo.

I min bok är det här mer halvsmal sumo än det är sumo. Sumo för mig innebär att man nästan känner för att vinkla in fötterna när man sätter ner stången för att man tror att man ska få vikten på stortårna.

Sumo är när händerna är innanför knäna, smalt när händerna är utanför, fotbredd förutom det är orelevant för kategoriseringen.

Sheogorath
2014-02-22, 19:26
Sumo är när händerna är innanför knäna, smalt när händerna är utanför, fotbredd förutom det är orelevant för kategoriseringen.

Om du läser den här tråden kan du nog få en liten hint om att det kan finnas en poäng att vara lite mer specifik än så.

Old Nick
2014-02-22, 20:07
Att det blir olika varje gång när du smalmarkar skulle iofs jag tolka som att du helt enkelt tränat på det momentet för lite. Har man gjort något tillräckligt mycket så brukar det bli typ lika varje gång. Själva orsaken är nog dock att du är lite stel, om jag får gissa. Flyttar man då ut fötterna lite så blir rörlighetskravet mindre och det blir lättare att komma in i position. Stelhet varierar mycket dag från dag, och därför funkar det ibland, men inte annars.

Dessa problem hänger dock ofta ihop med att man egentligen har rätt dålig koll på vad ens startposition bör vara, dvs hur det ska kännas i kroppen när man startar. Har man väldigt bra koll på det så kommer man känna direkt om stelheten hindrar en från att hamna rätt och man kan kompensera det med muskelstyrka för att hamna rätt. Eftersom problemen kommer från din startposition snarare än att du "tappar" ryggen så känner du inte när det blir fel.

Startpositionen är det inget fel på. Den ser perfekt ut. Och jag håller ryggen när vikterna är låga. När det blir tungt så åker dock formen direkt och problemet är som sagt att jag inte känner när det händer.

Det känns konstlat och obekvämt. Allt mentalt fokus hamnar på ländryggen och jag kan inte få något driv med benen. Jag tror att det är något som helt enkelt gör att jag inte kan få en bra sättning av ryggen om inte benen är riktigt brett isär och fötterna ordentligt utvinklade. Och när de väl är i den positionen är det mer rimligt att hålla händerna innanför benen. Håller jag dem utanför blir det ryckgrepp.

Det är inte stelhet som är problemet. Mina hamstrings är mjuka och fina. Och jag har markat minst en gång i veckan i över ett år. Jag har nött hur mycket som helst. Det känns bara fel. Det är som om jag skulle försöka knäböja en femma med bägge stortårna upplyfta precis 5 mm över marken. Det skulle säkert gå med tom stång, men lägger man på 100 pannor till skulle det inte finnas en chans. Och samma är det med ryggpositionen i smalmark för mig. Jag kan få till den men inte hålla den.

Förutsatt att jag inte flyttar ut fötterna lite grann och vinklar dem. Då är det helt plötsligt lika lätt som att andas.

Alltidxx
2014-02-22, 21:42
Några set sumomark tillsammans och lårcurl på bendagen för baksidornas skull. Annars brukar det inte passa in med marklyft så ofta.

ameiner
2014-02-23, 05:23
Jag har precis bytt från vanlig mark för att kötta lite sumo till 250 kg. Tror jag är lite starkare i vanlig än så länge men kan också vara en teknikfråga eftersom jag kört sumo cirkus 10 gånger.

bighulken
2014-02-23, 08:52
Kanske?.....

Verkar som folk här på kollo,har fått den inställningen att det kanske är lättare med sumomark än smalmark!!!

Så är det kanske int!!!....rent generellt. Allt handlar om vilka vinklar man har i ben-höft-armar-rygg-osv......

För en del passar det bättre med sumo,men för en del passar det bättre med smalmark.När jag skriver(passar),så menar jag att de är skapta på detta sätt.De har fått dessa förutsättningar,förmodligen av sina (föräldrar),Gener,och kan således dra benefit av, sumomark eller smalmark.

Sen i andra hand så handlar det om vad man tränar på,(mycket),det blir man också bra på.

Detta är (kanske) inget man bara tycker och sedan ändrar på.Allt handlar om vilka förutsättningar man har!

Tänk på detta.(kanske)...........;-).Peace!!!

bighulken
2014-02-23, 09:40
Sen beror det naturligtvis på vad man är ute efter.

Tävla,och dra så mycket vikt man kan,och få godkänt.

Eller bara lyfta för skojs skull,så mycket man kan(ego).

Eller är man ute efter att stärka upp Rygg/ländryggen/ben/grepp/.

I många fall, kanske inte marklyft är det bästa sätt att stärka upp, (bara)ländrygg.

Belly back är en ytterst bra övning för detta(stärka upp ländrygg).

Men som en övning, som innefattar många olika muskelgrupper sammtidigt,är marklyft en bra och allsidig övning.Dock lite svår,för det krävs teknik också.
Mer än vad man oftast tror i början.Ju mer insatt man blir,desto mer inser man svårighets graden,i denna övning.
Kanske.

Sheogorath
2014-02-26, 18:38
Körde halvsmal sumo igår för första gången på år och dar och gjorde samma erfarenhet som alla tidigare gånger: "fy fan vad gott det känns att bara kunna DRA" och "varför i helvete har jag envisats med att försöka smalmarka så här länge nu IGEN?!"

Nu skiter jag i smalmarken. Säger jag igen.

bear.flowertwig
2014-02-26, 20:43
Har bara testat sumo ett par gånger men tycker det känns så avigt :Virro Var det likadant för er i början?

Sheogorath
2014-02-26, 20:52
Har bara testat sumo ett par gånger men tycker det känns så avigt :Virro Var det likadant för er i början?

Nej. Vanlig sumo känns lite avigt men första gången jag tog samma bredd som i min starkaste böj och lät händerna gå innanför knäna så kändes det som att jag hittade hem.

stahlberg
2014-03-02, 01:11
Jag lider (som många kanske vet) av ett visst storhetsvansinne, och brukar därför citera enbart mig själv och undvika att titta i böcker eller liknande när jag skriver. Men nu blir jag plötsligt ödmjuk och citerar vännen Fred Hatfield och tjuvtittar dessutom i en bok för att få hans tabell (skriven 1983) rätt utan att tänka själv (jätteskönt!).

se nedan ---> 1 2 3 4 5 6
weak legs - + + - - +
weak hips - + + - + -
weak back + - - + + -
long torso + - - + + -
long legs - + - + - +
weak shoulder girdle + - - + + -
short arms + - - - - -
wide latissimus dorsi - + - - - -

1)inside grip, wide stance
2)outside grip narrow stance
3)high hips in starting
4)low hips in starting
5)erect torso
6)bent over torso

Jag får inte tabellen lika snygg som Hatfield har den i boken.Dessutom flyttar sig staplarna med plus och minus från de platser jag skrivit dem. Men strunt i det. Detta var hans åsikter. Själv förstår jag inte riktigt vad han skriver, jag kan ju inte engelska något vidare. Men jag har alltid tyckt om Hatfields åsikter, så mycket jag förstått av dem (vilket inte alltid betyder att jag till 100 % håller med om allt han sagt).

skum
2014-04-22, 19:25
/watch?v=Exa2crEjNtY

Stilen som killen använder på detta videoklipp, är det halvsumo eller sumo? För det är den stilen jag försöker efterlikna

Animalisk
2014-04-22, 19:39
Jag skulle kalla det för sumo, tycker han står brett med benen. Blir impad av tyngden han tar med de tuppbenen trots vinglig stil på slutet.

skum
2014-04-22, 19:42
Jag skulle kalla det för sumo, tycker han står brett med benen. Blir impad av tyngden han tar med de tuppbenen trots vinglig stil på slutet.

Okej! Jo, han är sjukt stark för sin vikt /watch?v=XZanSg8pYv4

Edit: Syns däremot som han har någon speciell stil på lyften om man jämför med Dan Green t.ex

bubbe
2014-04-22, 19:42
Inget vidare klipp att efterlikna. Men visst håller han en lite smalare variant av sumo.

skum
2014-04-22, 19:49
Inget vidare klipp att efterlikna. Men visst håller han en lite smalare variant av sumo.
Motivera gärna varför, är det något konstigt med själva tekniken? :)

bubbe
2014-04-22, 19:54
Motivera gärna varför, är det något konstigt med själva tekniken? :)

Mest att han sitter lågt, rycker i stången vilket gör att höften sticker och ryggen kröker innan stången börjat komma upp. Man vill dra loss stången från golvet inte rycka. Det blir mycket fladder, dålig balans och ingen kontroll på ryggen vilket kan både skapa problem framledes men även ev försvåra utlåsningen.

skum
2014-04-22, 19:56
Mest att han sitter lågt, rycker i stången vilket gör att höften sticker och ryggen kröker innan stången börjat komma upp. Man vill dra loss stången från golvet inte rycka. Det blir mycket fladder, dålig balans och ingen kontroll på ryggen vilket kan både skapa problem framledes men även ev försvåra utlåsningen.

Aha, så om jag kör som samma bredd, fast istället för att rycka så drar jag stången upp så är det ingen fara? :)

spoon
2014-04-22, 20:01
För bra halvsumo så kan man se på Eikeland.

4jugx3TwhTk&list=UU7xLrQD6nWwd9LmGiOlZp-Q

För bra fullsumo så kan man se på Lindseth

p46XD9_HlFs

Som bubbe säger så ska man dra loss stången från backen och inte rycka. Det gäller att ha tålamod i starten av lyftet.

bubbe
2014-04-22, 20:01
Aha, så om jag kör som samma bredd, fast istället för att rycka så drar jag stången upp så är det ingen fara? :)

Bredden som han har fötterna är ok och olika från person till person. Beror på svagheter - styrkor, vart man har mest kraft, vinklar, rörlighet osv osv. Men kör som du tycker det känns bra. Låt stången komma loss från marken med kraft inte ryck. Se till att du har balans i kroppen under draget (stången nära benen, kuta ej nedre rygg, slappna av i armar och axlar). Finns jättemycket man kan kolla och hjälpa med om man är med och tränar men över forum så blir det mest generella tips.

Philley
2014-04-22, 20:02
Aj, gör lite ont att bara titta på klippet. Dels på grund av rycket i början och dels att ryggen krummar sig. Att höften skjuter iväg som en natiurlig följd av rycket gör inte saken bättre. Men fortfarande sjukt imponerande. Vad väger han?

skum
2014-04-22, 20:05
Tror han väger runt 72-74kg

Skickat från min HTC One_M8 via Tapatalk

skum
2014-04-22, 20:06
Bredden som han har fötterna är ok och olika från person till person. Beror på svagheter - styrkor, vart man har mest kraft, vinklar, rörlighet osv osv. Men kör som du tycker det känns bra. Låt stången komma loss från marken med kraft inte ryck. Se till att du har balans i kroppen under draget (stången nära benen, kuta ej nedre rygg, slappna av i armar och axlar). Finns jättemycket man kan kolla och hjälpa med om man är med och tränar men över forum så blir det mest generella tips.

Okej tack! Ska tänka på allt dedär, kan nog filma nästa pass kan du ta en titt på hur jag kör just nu:)

Skickat från min HTC One_M8 via Tapatalk

bubbe
2014-04-22, 20:10
Okej tack! Ska tänka på allt dedär, kan nog filma nästa pass kan du ta en titt på hur jag kör just nu:)

Skickat från min HTC One_M8 via Tapatalk

Gör så, man ser en hel del bara genom att filma snett framifrån. Men bästa är att kunna följa en lyftare i verkligheten och testa att justera saker under tidens gång.

skum
2014-04-22, 20:15
Gör så, man ser en hel del bara genom att filma snett framifrån. Men bästa är att kunna följa en lyftare i verkligheten och testa att justera saker under tidens gång.

Okej! Jo, så är det nog, riktigt synd att jag inte har någon erfaren som är där och hjälper mig med olika tekniker etc.