handdator

Visa fullständig version : Hur viktigt är proteinintaget vid 30% (deff)


Minifuture
2014-02-12, 13:49
Estimerar att jag har ungefär 30% bf om man kollar på jämförelsebilder.

Då är min längd 188cm och vikt 83kg. Jag har tidigare legat på cirka 107kg och gick under en 6-8mån period ner till ~ 85kg. Låg sedan på balans under ett antal månader och körde hård styrketräning.

Nu har jag börjat deffa igen samtidigt som jag kör 5split (40min varje vardag) samt lättare kondition en helgdag.

Håller på att utveckla ett nytt matschema så jag får i mig 2g protein per kroppskilo på det låga kaloriintag jag just nu kör med, men det jag mest undrar är hur viktigt det i min sits är? Tänker ändå att jag alltså väger 83kg med cirka 30% bf på mina 188cm. Tror ni jag förlorar mycket muskler direkt om jag ligger på ett lägre proteinintag?

Jag inser att det är ultimat med ett högt proteinintag, men det som intresserar mig är snarare hur viktig intaget är när man har mer fett på kroppen till skillnad från de flesta av er där ute.

Ligger för övrigt på cirka 1200kcal per dag, vilket är lite jag vet, men är ute efter en slankare kropp till sommaren. Bygger hellre efter jag gått ner än att bygga nu och gå ned senare. Det lär reta en de av er, men det är så jag vill gå tillväga då jag inte ser fram emot en sommar med bland annat min putmage ;>

Sarco
2014-02-12, 15:04
30% - är du säker på det? Det låter rejält mycket med den vikten och längden. Då är du i så fall rätt klen under fettet?

Ligger du så lågt på kalorier så kommer du ju att förlora muskler, mer ju mindre fett du äter. Onödigt att chansa, särskilt som proteiner du äter mättar bra också och ger dig möjlighet att faktiskt öka i styrka.

vicarious
2014-02-12, 15:09
Upp med en bild. Proteinintaget är viktigt men desto fetare men är desto lägre kan man komma undan med.

Minifuture
2014-02-12, 16:14
30% - är du säker på det? Det låter rejält mycket med den vikten och längden. Då är du i så fall rätt klen under fettet?

Ligger du så lågt på kalorier så kommer du ju att förlora muskler, mer ju mindre fett du äter. Onödigt att chansa, särskilt som proteiner du äter mättar bra också och ger dig möjlighet att faktiskt öka i styrka.

Tror det. Bild finns nedan!

Upp med en bild. Proteinintaget är viktigt men desto fetare men är desto lägre kan man komma undan med.

Det var det jag tänkte, men finns det något mer "kvantifierbart svar" mån tro? Vad innebär att komma undan längre till exempel? :)

Så här ser jag iaf ut och jag är inte ens klen under fettet, tycker jag. Tar samma vikter som de flesta som är biffigare än mig på många övningar :o

Väldigt tacksam för era svar för övrigt!

http://www.kolozzeum.com/forum/attachment.php?attachmentid=105504&d=1389109150

http://www.kolozzeum.com/forum/attachment.php?attachmentid=105505&d=1389109150

sigill
2014-02-12, 16:18
20-25% bf kanske? Närmare 20 än 25 tror jag.

Morty
2014-02-12, 16:28
Jag upplever timimg som minst lika viktigt som totalt intag. 10g EAA, 30-45 min senare 20-30g protein från pulver, ytterligare 30 min senare en stor portion mat med ~30-40g protein och sen 3h senare 30g till från mat. Tränar man kl 18-19 så:
19: EAA
19:30: Proteinpulver
20: Mat
22-23: Kvällsmål

Peter Hansen
2014-02-12, 16:30
Man kör ju högt i protein delvis för att spara muskelmassan men också för att det ökar mättnaden bäst. Inte för att vara taskig men du har ju inte så mycket muskler nu, och man brukar ju säga att det är lättare att tappa muskler desto mer muskler man har. Jag tror därför inte en viktnedgång med lite lägre protein skulle resultera i någon märkbar muskelförlust. Jag tror även att du kan ligga på -1000 till -1500 istället för den vanliga rekommendationen på -500 kcal per dag utan några som helst problem.

=D

Minifuture
2014-02-13, 16:56
20-25% bf kanske? Närmare 20 än 25 tror jag.

Jaså, härligt det iaf! Tack.

Jag upplever timimg som minst lika viktigt som totalt intag. 10g EAA, 30-45 min senare 20-30g protein från pulver, ytterligare 30 min senare en stor portion mat med ~30-40g protein och sen 3h senare 30g till från mat. Tränar man kl 18-19 så:
19: EAA
19:30: Proteinpulver
20: Mat
22-23: Kvällsmål

Ok, inget jag tänkt på alls. Problemet är att jag tränar på lunchrasten så kan inte riktigt äta sådär tätt inpå. Kan dock göra ett försök och se om det hjälper!

Man kör ju högt i protein delvis för att spara muskelmassan men också för att det ökar mättnaden bäst. Inte för att vara taskig men du har ju inte så mycket muskler nu, och man brukar ju säga att det är lättare att tappa muskler desto mer muskler man har. Jag tror därför inte en viktnedgång med lite lägre protein skulle resultera i någon märkbar muskelförlust. Jag tror även att du kan ligga på -1000 till -1500 istället för den vanliga rekommendationen på -500 kcal per dag utan några som helst problem.

=D

Ok, tack för input! Men vadå inga muskler :(

Så här ser jag ut när jag spänner mig (magen åker in lite då också). Grejen är att jag ändå tar ganska mycket i alla övningar. Sen ser mina ben kanske lite svaga ut, men eftersom jag en gång vägt runt 107kg så kör jag exempelvis mina knäböj på 95kg O_O

106084

sigill
2014-02-13, 16:59
Förresten är det fullt möjligt att du ligger några procent under 20% bf (ok, jag är inte expert på sånt men du har ganska smala ben ser det ut som). Du har nog lite komplex för att du varit tung förut.

Minifuture
2014-02-20, 09:40
Tror nog jag ligger högre än så :P

Har en annan fråga nu. Har legat på 1000-1200 kcal per dag i kanske 3v nu, men vågen visar fortfarande exakt samma vikt. Den har gått upp och ner 3-4 hekto under tiden jag vägt mig, men inget har hänt.

Tycker ju att man iaf borde tappat vätska? Måste man ner på under 1000 eller vad är det frågan om? Jag väger och räknar på allt jag stoppar i mig, helt korrekt.

Reaper123
2014-02-20, 09:57
Nästan lite OT, men...

Antar du inte räknat på det, men skulle du ha 30% i BF på 83 kg och 188 cm så har du BARA ~59 kg "fettfri" massa och det är nästan omöjligt, för det skulle innebära att du får ett ensiffrigt BF på ~65 kg och så lite tror jag knappt du kan väga utan att verkligen se ut som en auschwitzfånge.

Jag som fd tjockis har ungefär 72-73 kg fettfri massa på mina 184 cm och kan knappt gå ner under 80 kg utan att få den där "smalfeta" looken. Alltså ganska hård på delar av kroppen medans det finns en stor mängd bukfett kvar.

Tror risken är ganska stor att så även kan bli fallet för dig, då du dessutom kör lite av en "svältdiet" (ser ingen anledning till varför du ska behöva äta under ditt BMR). Så jag tycker du borde fundera över hur du på bästa sätt kan råda bot på detta.

2ggr kv protein är dock en bra grund i deffen, tillsammans med styrketräning. Men jag skulle hellre köra en långsammare deff i förmån för att med lite tur kanske öka den fettfria vikten eller iaf se till så att risken för att bli "smalfet" minimeras.

Minifuture
2014-02-20, 11:33
Nästan lite OT, men...

Antar du inte räknat på det, men skulle du ha 30% i BF på 83 kg och 188 cm så har du BARA ~59 kg "fettfri" massa och det är nästan omöjligt, för det skulle innebära att du får ett ensiffrigt BF på ~65 kg och så lite tror jag knappt du kan väga utan att verkligen se ut som en auschwitzfånge.

Jag som fd tjockis har ungefär 72-73 kg fettfri massa på mina 184 cm och kan knappt gå ner under 80 kg utan att få den där "smalfeta" looken. Alltså ganska hård på delar av kroppen medans det finns en stor mängd bukfett kvar.

Tror risken är ganska stor att så även kan bli fallet för dig, då du dessutom kör lite av en "svältdiet" (ser ingen anledning till varför du ska behöva äta under ditt BMR). Så jag tycker du borde fundera över hur du på bästa sätt kan råda bot på detta.

2ggr kv protein är dock en bra grund i deffen, tillsammans med styrketräning. Men jag skulle hellre köra en långsammare deff i förmån för att med lite tur kanske öka den fettfria vikten eller iaf se till så att risken för att bli "smalfet" minimeras.

Tack för insikten!

Tror likaså att jag är ganska hård på delar av kroppen medan jag har en mängd bukfett och annat kvar eftersom jag också varit ganska stor tidigare. En långsam deff vore nog ultimat, men vad skulle skillnaden egentligen vara om jag nu deffade med ett lågt kcalintag och blev smalfet kontra deffa långsamt?

Frågar då jag hellre ser smal ut till sommaren och offrar ett halvår - år till att efter det bygga en muskulös kropp än att jag får gå runt i sommar och se tjock ut, men att till vintern se OK ut. Ursäktar nästan eftersom jag vet att låter väldigt

Vad tror du smalfet skulle vara i mitt fall? Ponera att jag ligger på ett dagligt kcalunderskott på -800kcal.

Tror min ämnesomsättning är låg efter tidigare viktnedgång. Känns så iaf med tanke på att det inte händer så mycket trots mitt underskott.

Reaper123
2014-02-20, 12:30
Tack för insikten!

Tror likaså att jag är ganska hård på delar av kroppen medan jag har en mängd bukfett och annat kvar eftersom jag också varit ganska stor tidigare. En långsam deff vore nog ultimat, men vad skulle skillnaden egentligen vara om jag nu deffade med ett lågt kcalintag och blev smalfet kontra deffa långsamt?

Frågar då jag hellre ser smal ut till sommaren och offrar ett halvår - år till att efter det bygga en muskulös kropp än att jag får gå runt i sommar och se tjock ut, men att till vintern se OK ut. Ursäktar nästan eftersom jag vet att låter väldigt

Vad tror du smalfet skulle vara i mitt fall? Ponera att jag ligger på ett dagligt kcalunderskott på -800kcal.

Tror min ämnesomsättning är låg efter tidigare viktnedgång. Känns så iaf med tanke på att det inte händer så mycket trots mitt underskott.Om du nu "bara" ligger på ca -800 kcal/dag med det intag är det väl inte mycket jag kan säga, mer än att kämpa på...

För trodde du låg på minst en -1500 med det intaget.

Ditt största problem är att du mest troligt kommer behöva gå ned väldigt mycket i vikt för att få den där platta magen du vill ha, om det ens är möjligt (utan att i övrigt se ut som ett benrangel).

Det du behöver är muskelmassa samt styrka i kroppen för att hålla den uppe. Men en bättre hållning kommer du se smalare ut och "putmagen" försvinner, det är jag nästan helt säker på.

83 kg på 188 cm är ju inte speciellt mycket som sagt, så känns som du gör dig en otjänst genom att inte tänka långsiktigt. Kommer fler "beach 201...".

Minifuture
2014-02-20, 14:10
Om du nu "bara" ligger på ca -800 kcal/dag med det intag är det väl inte mycket jag kan säga, mer än att kämpa på...

För trodde du låg på minst en -1500 med det intaget.

Ditt största problem är att du mest troligt kommer behöva gå ned väldigt mycket i vikt för att få den där platta magen du vill ha, om det ens är möjligt (utan att i övrigt se ut som ett benrangel).

Det du behöver är muskelmassa samt styrka i kroppen för att hålla den uppe. Men en bättre hållning kommer du se smalare ut och "putmagen" försvinner, det är jag nästan helt säker på.

83 kg på 188 cm är ju inte speciellt mycket som sagt, så känns som du gör dig en otjänst genom att inte tänka långsiktigt. Kommer fler "beach 201...".

Ca 800-1000kcal underskott är ungefär vad jag ligger på just nu.

Jag inser också att jag kommer få gå ned mycket. Men vad exakt är "mycket"? Pratar vi 15kg? För det är ju ändå "doable" till sommaren med nuvarande underskott? Det låter på dig som att det kommer bli mycket svårt att få bort mitt fett ändå, kan du klargöra det lite? Tack! Hållningen har du nog rätt i :)

Jag tänker långsiktigt, men ur ett annat (mindre ultimat) perspektiv. Att först gå ned i vikt till denna sommar och efter den bygga mot beach 2015 och framåt :|

Reaper123
2014-02-20, 15:56
Tyvärr tror jag du kommer behöva tappa 15 kg (eller mer) för att bli av med din mage, vilket mest troligt inte skulle se speciellt bra ut på övriga kroppen (men beror helt på vart fettet släpper på just dig).

Det jag pratar om är alltså då du ej har tillräckligt mycket musklemassa för att bli "rippad" på ett snyggt sätt på din längd tror jag du alltså kommer få den sk "smalfeta" looken när du inser att du inte bör/kan tappa mer i vikt.

Det finns dock bara en som kan ta reda på detta och det är du, så deffa tills du är nöjd och bulka sen LÅNGSAMT och LÄNGE!

Med nuvarande kcalunderskott tappar du väl troligen runt 1kg per vecka? Det tar ju isf runt 15 veckor (om man min gissning nu är korrekt) så inga som helst problem att hitta "beachformen" men du kommer få äta äckligt lite på slutet för att kunna hålla uppe det kcalunderskottet om du redan nu äter så här lite. Så tror risken är att du kommer må skit + prestera dåligt => tappa ännu mera muskelmassa!

Minifuture
2014-02-20, 19:04
Tyvärr tror jag du kommer behöva tappa 15 kg (eller mer) för att bli av med din mage, vilket mest troligt inte skulle se speciellt bra ut på övriga kroppen (men beror helt på vart fettet släpper på just dig).

Det jag pratar om är alltså då du ej har tillräckligt mycket musklemassa för att bli "rippad" på ett snyggt sätt på din längd tror jag du alltså kommer få den sk "smalfeta" looken när du inser att du inte bör/kan tappa mer i vikt.

Det finns dock bara en som kan ta reda på detta och det är du, så deffa tills du är nöjd och bulka sen LÅNGSAMT och LÄNGE!

Med nuvarande kcalunderskott tappar du väl troligen runt 1kg per vecka? Det tar ju isf runt 15 veckor (om man min gissning nu är korrekt) så inga som helst problem att hitta "beachformen" men du kommer få äta äckligt lite på slutet för att kunna hålla uppe det kcalunderskottet om du redan nu äter så här lite. Så tror risken är att du kommer må skit + prestera dåligt => tappa ännu mera muskelmassa!

Ok :/

Jo, jag borde tappa 1kg/v men har inte gjort det so far trots mitt underskott. Men det har bara gått 3v ungefär, så hoppas på en dipp snart.

Jag tror jag kör på det här i 2månader och förhoppningsvis borde jag då få något synligt resultat som jag kan ta beslut på. Börjar det bli väldigt tydligt att jag kommer bli smalfet så får jag väl börja träna hårt på balans igen?

Vad menar du för övrigt med "du kommer få äta äckligt lite på slutet för att kunna hålla uppe det kcalunderskottet om du redan nu äter så här lite". Behöver man ta ämnesomsättningen i beräkning eller är det bara att BMR kommer ändras som du syftar på? :Virro

Vyckzy
2014-02-20, 19:31
Du borde lägga dig på kaloribalans eller litet överskott istället och bygga mer muskler i typ 2 månader, sen kan du börja deffa fram dina muskler.

Reaper123
2014-02-21, 08:42
Vad menar du för övrigt med "du kommer få äta äckligt lite på slutet för att kunna hålla uppe det kcalunderskottet om du redan nu äter så här lite". Behöver man ta ämnesomsättningen i beräkning eller är det bara att BMR kommer ändras som du syftar på? :VirroInser du inte hur lite 1200 kcal per dag är? Jag tappar 0,5-1kg per vecka på 2500 kcal per dag i snitt...

Nu blir det väldigt mycket brosience, då jag ej orkar leta källor. Men detta är ett tydligt tecken på att du har kört din ämnesomsättning i botten, tex pga att du misshandlat din kropp med tex att ej äta tillräckligt med fett vilket påverkar x antal hormoner i kroppen.

Om du nu deffar på 1200 kcal kommer du mest troligt behöva sänka detta intag med 100 kcal/dag kanske var 4:e vecka för att bibehålla din viktminskning av enkla anledning att du både kommer bli spontant mindre aktiv men du lär tappa muskelmassa och på så vis minska ditt energibehov...

Har du riktigt otur kan det ta flera år innan din kropp är tillbaka till det normala!

Mitt förslag är alltså att inse det faktum att du INTE kan komma iform på ett par månader, utan att du borde tänka långsiktigt och göra något åt situationen medans du kan. Din kropp behöver återhämtning och rentav byggas upp, deffa kan du göra om något år.

Mvh
En som för 3-4 år sen "deff-bantade" på 1500-1800 kcal!

Minifuture
2014-02-23, 23:15
Du borde lägga dig på kaloribalans eller litet överskott istället och bygga mer muskler i typ 2 månader, sen kan du börja deffa fram dina muskler.

Vet inte hur mycket det skulle hjälpa? 2mån lär väl inte ge så mycket dvs.

Inser du inte hur lite 1200 kcal per dag är? Jag tappar 0,5-1kg per vecka på 2500 kcal per dag i snitt...

Nu blir det väldigt mycket brosience, då jag ej orkar leta källor. Men detta är ett tydligt tecken på att du har kört din ämnesomsättning i botten, tex pga att du misshandlat din kropp med tex att ej äta tillräckligt med fett vilket påverkar x antal hormoner i kroppen.

Om du nu deffar på 1200 kcal kommer du mest troligt behöva sänka detta intag med 100 kcal/dag kanske var 4:e vecka för att bibehålla din viktminskning av enkla anledning att du både kommer bli spontant mindre aktiv men du lär tappa muskelmassa och på så vis minska ditt energibehov...

Har du riktigt otur kan det ta flera år innan din kropp är tillbaka till det normala!

Mitt förslag är alltså att inse det faktum att du INTE kan komma iform på ett par månader, utan att du borde tänka långsiktigt och göra något åt situationen medans du kan. Din kropp behöver återhämtning och rentav byggas upp, deffa kan du göra om något år.

Mvh
En som för 3-4 år sen "deff-bantade" på 1500-1800 kcal!

Well, det är ledsamt att läsa, men du kanske har rätt.

Har funderat lite över helgen och vad skulle ni tro om att köra en långsam deff istället? Eller är det bara kaloribalans + styrketräning som gäller?

Vill ju gärna ned i vikt ändå, men inte så det blir totalt fail i slutändan.