handdator

Visa fullständig version : Handlar det om progression eller bara bryta ned muskler.


glödlampa
2014-02-12, 10:20
Hej,

Något jag tänkt på sista tiden är om muskeltillväxt sker genom tyngre vikter eller bara att man bryter ned muskeln.

Ens muskler kan ju omöjligt veta vad som sitter på stången, allt de vet är att de måste jobba.

vad tror ni?

Santoro
2014-02-12, 10:28
Hej,

Något jag tänkt på sista tiden är om muskeltillväxt sker genom tyngre vikter eller bara att man bryter ned muskeln.

Ens muskler kan ju omöjligt veta vad som sitter på stången, allt de vet är att de måste jobba.

vad tror ni?

Progression är a och o för hypertrofi.

major Pectoralis
2014-02-12, 11:38
Progression är ett bra verktyg men visst kan man utveckla massa utan att bry sig om sin progression.

Man kan trötta ut sina fibrer "några åt gången" istället för "alla på en gång". Vill man utveckla samspelet mellan nerv och muskel (som är avgörande för styrkan) så är det emellertid bättre att "ta alla på en gång".

Bryggan
2014-02-12, 12:47
Muskeln växer inte av att bli belastad, den växer av att bli överlastad!

Muskeln behöver känna sig "svag" för att vilja växa. När personer på gymmet kommer springande för att hjälpa dig då de de tror att du håller på att gå sönder under en vikt så vet du att du är på rätt väg.

;)

difeddy
2014-02-12, 12:51
Att träna på ett sätt som möjliggör progression borde rimligtvis vara bra för hypertrofi, att däremot hetsa fram progression (lasta på för tungt, gå nära fail, etc. med avsikten att "chocka musklerna" eller hur nu jargongen går) känns spontant som ett sämre tillvägagångssätt.

Bryggan
2014-02-12, 13:15
Jag är bara less på alla som fjöltränar precis varje gång de tränar och har en otroligt långsam progression om ens någon. Grunden för träningen är ändå viktmässig progression hur man än vrider och vänder på det och en och annan gång är det bra och lägga in ett "över-100-procent" pass för att ta ett litet skutt bland vikterna.
Jag vet inte om folk är lite pryda och fina i kanten som inte vågar visa ett tomatrött ansikte och ge ifrån sig lite gutturala läten...men något är det.

Ett frontböj pass kan se ut som följer med uppvärmning på 10 reps, ökar vikten - 8 reps, ökar - 8 reps, ökar - 6 reps (tycker 6 är lagom), ökar - 6 reps, ökar - 1 reps + fail, minskar vikten - 6 reps, minskar - så många reps jag orkar, klar.

Det finns många sätt att bryta ner en muskel på men för att få den att växa så krävs progression oavsett att kroppen inte vet vad som finns på stången.

Commando1980
2014-02-12, 13:37
För att växa krävs att du överbelastar musklerna. Det kan man göra på flera sätt, på sikt så innebär det dock i praktiken att vikterna måste öka.

Commando1980
2014-02-12, 13:47
De flesta tjänar på att ha en mer dynamisk push-pull mentalitet för att utvecklas muskulärt. Har man lätt för styrketräningen så kommer man dock långt med enbart push.

*push : träna och stimulera
**pull : systematiskt dra upp sig till nästa nivå

F Ultra
2014-02-12, 19:17
Ens muskler kan ju omöjligt veta vad som sitter på stången, allt de vet är att de måste jobba.

Klart att dina muskler vet vad som sitter på stången, det är ju de som lyfter dem.

drkrupp
2014-02-12, 21:35
Progression är inte bara vikten eller repsen. Om du har bättre utförande idag än förra gången har du ökat. Om du gör samma antal reps och sets på övningen under kortare tid så har du också ökat.

King Grub
2014-02-12, 22:46
Muskeltillväxt handlar inte om muskelnedbrytning. Uppbyggnad och nedbrytning är två olika processer. Uppbyggnadens storlek är inte direkt kopplad till nedbrytningens storlek. Muskeluppbyggnaden ökar som svar på träningen, inte som svar på nedbrytningen. Att minska nedbrytningen och öka muskeluppbyggnaden ger större muskeluppbyggnad än att öka både nedbrytningen och muskeluppbyggnaden. Träning är nedbrytande efter passet, men det är en bieffekt. Det är inte nedbrytningen som stimulerar uppbyggnaden. Kan man minimera nedbrytningen är det bra, inte dåligt. Det minskar inte träningens uppbyggande effekter.

Bryggan
2014-02-12, 23:16
Muskeltillväxt handlar inte om muskelnedbrytning. Uppbyggnad och nedbrytning är två olika processer. Uppbyggnadens storlek är inte direkt kopplad till nedbrytningens storlek. Muskeluppbyggnaden ökar som svar på träningen, inte som svar på nedbrytningen. Att minska nedbrytningen och öka muskeluppbyggnaden ger större muskeluppbyggnad än att öka både nedbrytningen och muskeluppbyggnaden. Träning är nedbrytande efter passet, men det är en bieffekt. Det är inte nedbrytningen som stimulerar uppbyggnaden. Kan man minimera nedbrytningen är det bra, inte dåligt. Det minskar inte träningens uppbyggande effekter.
har du några handfasta knep för det fetmarkerade? :)

KimJT
2014-02-12, 23:19
Muskeltillväxt handlar inte om muskelnedbrytning. Uppbyggnad och nedbrytning är två olika processer. Uppbyggnadens storlek är inte direkt kopplad till nedbrytningens storlek. Muskeluppbyggnaden ökar som svar på träningen, inte som svar på nedbrytningen. Att minska nedbrytningen och öka muskeluppbyggnaden ger större muskeluppbyggnad än att öka både nedbrytningen och muskeluppbyggnaden. Träning är nedbrytande efter passet, men det är en bieffekt. Det är inte nedbrytningen som stimulerar uppbyggnaden. Kan man minimera nedbrytningen är det bra, inte dåligt. Det minskar inte träningens uppbyggande effekter.

Vet att herr grub nu är allvetande så när ett sådan uttalande görs såsom ovan måste ju även några studier även medföljas:-)!

Är verkligen forskarna överens om att muskeltillväxt endast uppstår som en följd av träning och inte nedbrytningen i muskeln

Klein
2014-02-12, 23:29
har du några handfasta knep för det fetmarkerade? :)

Att ha högt vätsketryck i muskelcellerna skyddar mot mikroskador vid träning. Högt vätsketryck åstadkoms genom normal kost parad med frekvent styrketräning och supplementering med kreatin, betain och magnesium. HMB skyddar också mot nedbrytning vid hård träning. Även D-vitamin har visat sig påskynda återhämtningen efter träning.

King Grub
2014-02-13, 08:42
Vet att herr grub nu är allvetande så när ett sådan uttalande görs såsom ovan måste ju även några studier även medföljas:-)!

Är verkligen forskarna överens om att muskeltillväxt endast uppstår som en följd av träning och inte nedbrytningen i muskeln

Det måste jag väl ha postat dussintals gånger vid det här laget?

The metabolic basis for a change in muscle mass is an increase in net muscle protein balance (termed NBAL). NBAL is the difference between MPS (muscle protein synthesis) and MPB (muscle protein breakdown). Thus an increase in MPS and/or a decrease in MPB are necessary for NBAL to increase, leading to accretion of muscle proteins. In particular, accretion of myofibrillar proteins is necessary. NBAL responds to exercise, feeding and other factors. In healthy, weight-stable adults, muscle mass remains constant because periods of positive balance following feeding are countered by periods of negative balance during fasting. A combination of resistance exercise and nutrition is a potent anabolic stimulus through stimulation of MPS from amino acids and attenuation of MPB by carbohydrates. Increased muscle mass results from the accumulation of small amounts of protein in response to each bout of exercise combined with nutrient intake. The magnitude of the response may be influenced by factors other than just the amount of a nutrient ingested. Timing of ingestion, co-ingestion of nutrients and the type of protein may all influence protein accretion. Testosterone is a potent anabolic stimulus primarily through improvement in re-utilization of amino acids from MPB.

Från Tiptons och Ferrandos artikel i Essays Biochem. 2008;44:85-98. t ex.

Anders The Peak
2014-02-13, 10:55
Vet att herr grub nu är allvetande så när ett sådan uttalande görs såsom ovan måste ju även några studier även medföljas:-)!

Är verkligen forskarna överens om att muskeltillväxt endast uppstår som en följd av träning och inte nedbrytningen i muskeln

Det är klart att ett samband finns men det här styrs av genuttryck i slutändan dvs som avgör hur stor muskeltillväxten blir i verkligheten. En stor kroppsbyggare bmi 35-40 vägandes över 115 kg kan ha en proteinomsättning på mer än 15-20 kg protein per dygn men utan någon faktisk tillväxt i form av utökad muskelvolym.

lanzal
2014-02-13, 13:58
Jag är bara less på alla som fjöltränar precis varje gång de tränar och har en otroligt långsam progression om ens någon. Grunden för träningen är ändå viktmässig progression hur man än vrider och vänder på det och en och annan gång är det bra och lägga in ett "över-100-procent" pass för att ta ett litet skutt bland vikterna.
Jag vet inte om folk är lite pryda och fina i kanten som inte vågar visa ett tomatrött ansikte och ge ifrån sig lite gutturala läten...men något är det.

Ett frontböj pass kan se ut som följer med uppvärmning på 10 reps, ökar vikten - 8 reps, ökar - 8 reps, ökar - 6 reps (tycker 6 är lagom), ökar - 6 reps, ökar - 1 reps + fail, minskar vikten - 6 reps, minskar - så många reps jag orkar, klar.

Det finns många sätt att bryta ner en muskel på men för att få den att växa så krävs progression oavsett att kroppen inte vet vad som finns på stången.
Om fjollträna är att ha en plan med sin träning, kalla mig fjolla. Men det är det bästa sättet jag ökat på under min träningskarriär, att freestylea går åt pipsvängen för mig.

hurril
2014-02-13, 14:12
Jag tycker att många verkar ha en konstig bild av vad progression är. Man kan inte tvinga fram någonting så att bara bestämma sig för 2,5kg i veckan leder bara in i en återvändsgränd tillslut. Dessutom, det man oftast gör då är bara att man på kort sikt toppar styrkeformen och (genom att man) förfinar sin teknik.

Det man måste fokusera på är att göra de saker man tror ger bäst träningseffekt så att man övertid kan ÅTNJUTA en progression, dvs en positiv utveckling i några viktiga variabler. (T ex kroppsvikt, FFM, armmått eller styrka i övning X.)

En del av de saker som har stor effekt är givetvis pissjobbiga och kräver att man tar med sig sin karaktär till skivstångslokalen, men det är ingen som delar ut medaljer för att stå och skrika på päronvikter.

Alltidxx
2014-02-13, 15:24
Jag tycker att många verkar ha en konstig bild av vad progression är. Man kan inte tvinga fram någonting så att bara bestämma sig för 2,5kg i veckan leder bara in i en återvändsgränd tillslut. Dessutom, det man oftast gör då är bara att man på kort sikt toppar styrkeformen och (genom att man) förfinar sin teknik.

Ove Rytter resonerade enligt ovan att lägga på lite grann för varje pass vill jag minnas. Det är ju en sån där grej som är enkel att förstå. Ren matematik till framsteg. Sen när folk i längden inte fixade lägga på vikter linjärt över tid så trodde de att det var fel på dom själva. Så det är bra att påpeka att man inte nödvändigtvis avser just denna inrutningen när man pratar om progression.

KimJT
2014-02-13, 15:25
Det måste jag väl ha postat dussintals gånger vid det här laget?


Det har du säkert gjort,så jag får tacka å bocka att du än en gång postade!och upplyste en vilsen vandrande själ;-)

hurril
2014-02-13, 15:49
Ove Rytter resonerade enligt ovan att lägga på lite grann för varje pass vill jag minnas. Det är ju en sån där grej som är enkel att förstå. Ren matematik till framsteg. Sen när folk i längden inte fixade lägga på vikter linjärt över tid så trodde de att det var fel på dom själva. Så det är bra att påpeka att man inte nödvändigtvis avser just denna inrutningen när man pratar om progression.

Främst är det ju att progression är det som uppstår. Man progredierar. Att "lägga upp en progression" är som att lägga upp en ökning av sin rikedom... det händer inte. Det man "lägger upp" är en plan för hur man progredierar.

Fredriiik
2014-02-13, 17:27
har du några handfasta knep för det fetmarkerade? :)

hmb :)

major Pectoralis
2014-02-13, 21:42
mm, med progression kan man mena många saker.

ex:

Progression kan vara att man ökar någon träningsvariabel efterhand som man blir bättre, starkare, uthålligare etc. Dvs. man matchar krav med kapacitet. Progression används, i denna form, i all träning och inte bara styrke. Ofta sker denna ökning spontant - man gör inte 2 armhävningar om man orkar 60 osv.

Progression kan även vara en planerad och systematisk ökning av intensiteten på träningen över tid. Intensitetsökningen går ofta hand i hand med en volymsänkning. Detta system används bl.a. i s.k. procentträning. Denna modell behöver man naturligtvis inte använda sig av för att få resultat.

men självklart: all rörelse (eller brist på rörelse) påverkar "systemet" oavsett om man räknat på det eller är medveten om det. Murare kan vara rätt bitiga men jag tror inte de utmanar sig på jobbet med att lyfta större och större block efterhand. Däremot kanske de orkar arbeta mera efterhand. Det vet jag icke.

Rabiat
2014-02-13, 22:39
Enklaste formen av progression vid styrketräning måste väl vara "Se till att du klarar fler reps varje gång. När du nått ditt mål i antal repetitioner, höj vikten" ? Två variabler som är lätta att följa för att se om man får någon förbättring av sitt upplägg.

Jag kan tänka mig att det blir svårare att mäta progression när den viktigaste variabeln är 1RM som i typ styrkelyft, men ja... jag vill nog mest säga att jag håller med hurril; progression är något man ser, inte något man kan tvinga fram, och det handlar om att hitta ett träningsupplägg som ger bästa möjliga progression av de variabler man tycker är viktiga. Om det är högre vikter, mer muskelmassa eller en lägre vilopuls får man bestämma själv utifrån de mål man har med sin träning.

Bryggan
2014-02-18, 08:55
Att ha högt vätsketryck i muskelcellerna skyddar mot mikroskador vid träning. Högt vätsketryck åstadkoms genom normal kost parad med frekvent styrketräning och supplementering med kreatin, betain och magnesium. HMB skyddar också mot nedbrytning vid hård träning. Även D-vitamin har visat sig påskynda återhämtningen efter träning.Tackar Klein!

robsson
2014-02-18, 12:20
Handlar om att ha rätt genetik och inget annat.

svedemo
2014-02-18, 13:09
Handlar om att ha rätt genetik och inget annat.

Troll. Alternativt gå till en psykolog.

hurril
2014-02-18, 13:11
Handlar om att ha rätt genetik och inget annat.

Är du med på att det betyder att din åsikt är att allt det hela det här forumet innehåller är... null?