handdator

Visa fullständig version : Militärpress / pushpress = HÖFTsmärta!! Wtf? Snälla hjälp det gör så att jag ej kan t


Frågenarkomanen
2014-02-12, 00:09
... ej kan träna. Först två grejer som annars kommer som ett enormt brev på posten:

1. Jag vill veta vad folk här inne tror för jag har absolut inte råd att gå till läkare för en sådan här sak. Jag vill veta VAD NI TROR - JAG VET ATT MAN EJ SÄKERT KAN DIAGNOSTISERA ÖVER INTERNET MEN JAG VET DET OCH VILL ÄNDÅ GÄRNA ATT NÅGON "GISSAR/INTERNET-DIAGNOSTISERAR" mig.

2. Ja, jag har fattat att den här träningsmetoden är HELT förkastlig för mig vid den här tidpunkten i min tränings"karriär" och kommer att börja träna lättare, så kommentera helst inte det tack. Gjort är gjort och jag får lära mig av mina misstag helt enkelt.

KORTFAKTA
Man, 20 år, 176 cm och 75 kg

HUR SKADAN UPPSTOD:

Häromdagen (i lördags) körde jag pushpress och gjorde 3 riktigt tunga repetitioner (för mig) på 75 kg. På den sista repetitionen tappade jag balansen lite och vikten hamnade "bakom" den "rätta" tyngdpunkten så min rygg böjdes bakåt. Eftersom jag tränar där jag inte kan släppa vikterna som på ett "tyngdlyftningsgym" så var jag tvungen att backa för att försöka balansera upp det men kunde inte backa särskilt långt för där var det en bänkpress och en vägg så jag böjde mig bakåt och så gjorde det jävligt ont efteråt i vänster sida av ryggen (trodde jag då), men just då kände jag inte så mycket för jag var så glad att jag klarade det (3 reps pushpress på KV har varit mitt mål länge). Efter det tränade jag bänkpress, knäböj och frivändning. Det gjorde ont när jag maxade i böjen men i övrigt kände jag inte av det så mkt. Trodde det skulle gå över väldigt snabbt.

SMÄRTBESKRIVNING

Jag trodde att jag skulle göra illa mig i ryggraden eftersom det är mer klassiskt att man gör men i stället så gör det ont i nedre ryggen till vänster/övre vänster rumpa/vänster höftben).

Smärtan KÄNNS djup men är uppenbarligen åtminstone OCKSÅ ytlig för det gör ont när jag trycker. Mest ont gör det faktiskt när jag trycker nästan på framsidan av kroppen på "höftbenskammen" (tror jag enligt denna bild http://www.1177.se/Bilder/Nationellt/Amnen/kroppen/skelett/s_ny_skelkropp_2.gif).

Det gör inte ont alls när jag går eller ligger på raklång på rygg eller mage (dock med armarna under kudden).

Men när jag sitter ner med 90 grader i både knä och höftled så gör det väldigt ont. Det minst smärtsamma sättet att sitta på är att sitta just på vänstra delen av rumpan och sitta bakåtlutad.

När jag vrider höften till höger gör det väldigt ont. Känns knappt alls att vrida till vänster. Gjorde t ex ont när jag sträckte mig nedåt med högerarmen för att köpa mjölk idag.

Att göra situps gör otroligt ont.

Vad och hur mycket tränar du? Har/hade du gjort några ändringar i träningen på senaste tiden? Alltså tränat tyngre, oftare eller börjat med någon ny övning osv.

Jag har tränat i typ 9 månader först för att få muskelmassa men sedan ville jag bli stark i stället och började nyligen läsa om tyngdlyftning och den bulgarisk träning där man går till max varenda dag i ett fåtal övningar och jag tränar ju ej OL men jag har börjat köra "principen" med att gå till ett max på 1(-upp till 3) reps i princip varje dag i någon vecka nu. Jag har faktiskt ökat ganska bra i alla övningar jag tränat men kan konstatera att den inte är någonting för mig eftersom jag redan har lyckats skada mig.

Jag har maxat i följande övningar varje träningspass och tränat så ofta som möjligt i två veckor.. har inte räknat passen men har ökat väldigt bra iaf:

Pushpress
Bänkpress
Knäböj
Militärpress
Smalbänk
Frivändning
Stångrodd (i stångrodd 3-5 RM varje dag)

Gör det ondare eller inte efter att du tränat? Ja jag testade att göra några pushpress ettor på 65 kg d v s 87,5 och nu värker det lite mer. Med betoning på LITE. Dock har jag tagit ganska många citodon nu... men "procenthöjningen" av smärta lär väl vara den samma oavsett hur mkt smärtstillande man tagit, dvs om jag inte hade tagit mkt smärtstillande hade det också gjort LITE mer ont från att göra väldigt ont.




Tagit några tabletter, typ alvedon, ipren eller voltaren och isf hade det någon effekt?

Alvedon och ipren gav NOLL effekt men nu har jag nallat citodon av pappa och de fungerar faktiskt ganska bra mot den "dova" smärtan men det gör ändå ont när jag trycker/rör mig konstigt.


Provocerar hostning/nysning/krystning dina besvär i ryggen?
Domningar/sockerdrickskänsla i ben eller fötter?
Svårighet att gå på tå eller häl?
Domning i underliv?
Påverkan på blåsa/tarm(svårt att hålla tätt eller tömma)? Nej

Har du redan fått diagnos och/eller behandling? Har du påbörjat någon form av rehabträning? Nej men jag har gjort lite "höftstretch" som jag googlat mig fram till men ibland kan det ju tom vara kontraproduktivt att stretcha om man e skadad så därför vill jag fråga här först.

Övriga/tidigare sjukdomar eller besvär: Diskproblem i ländryggen sedan 15-årsåldern men det här är inte ländryggen... jag är van vid den smärtan.

sportsinc
2015-02-22, 13:09
Hej! Nu va det ganska längesen som du skrev det här, och det är svårt att avgöra utan undersökning men det låter som
troligt att du fått ett annulärt typ av diskbråck. Det är vanligt att man förlägger en s.k. djup radierande smärta i höften/rumpa. Att det gör mer ont när du sitter ned och när du böjer dig talar för att problemet sitter i ryggen!

M.A


http://www.lakarbloggen.blogspot.se/

Scratch89
2015-02-22, 17:34
Att gå till läkare eller sjukgymnast kostar 80 kr. Det har du nog råd med.

Ristretto
2015-02-23, 07:56
Att gå till läkare eller sjukgymnast kostar 80 kr. Det har du nog råd med.

Kan kosta så mycket som 120 kr i vissa landsting. :eek:

Sheogorath
2015-02-23, 08:43
160 hos oss. Men som vi alla vet får man ju bättre vård om man betalar mer (naprapat, kiropraktor). Det allra bästa är laserbehandling eftersom det kan gå upp mot 7000 kr.

;)