handdator

Visa fullständig version : Planerar 5 veckors cykelsemester efter examen...


Steckmaestro
2014-02-11, 18:42
Planerar att cykla ca 5 veckor till Frankrike (eventuellt Spanien) i sommar. Cykeln och utrustning är redan inhandlat och har mina kompisar här som jag tagit några dagsturer på 35-45 km på.

Nu, hur kommer det bli med kroppen om man cyklar den sträckan. Inbildar mig att jag kommer tappa mycket på överkroppen och bygga enorma ben? Hur lång tid tror ni det krävs att komma tillbaka där jag kommer vara till sommaren sen då?

Vill verkligen inte förlora mycket, eller vill iaf minimera förlusterna. Alt. vad kan man göra under resans gång för att minimera förlusterna?

MVH

shut teh face
2014-02-11, 18:45
Kan du inte bicepscurla med en hand åt gången medan du cyklar?

LillisJ
2014-02-11, 18:46
Du kan inte stanna vid ett gym någon gång i veckan och "provträna" då? ;)

cero
2014-02-11, 18:47
Du kommer varken tappa överkroppsmuskler eller bygga ben. Ha det så kul.

För att bibehålla räcker det med 1 helkroppspass per vecka, men eftersom att du bara är borta 5 veckor så är det lugnt. Det tar du igen på ett par pass.

Notten
2014-02-11, 19:04
Finns gott om enkla övningar med kroppsvikten du kan underhålla dig med en stund på kvällarna......armhävningar, handstående press, dips, chins i träd/räcke osv....
Få dessutom i dig rejält med käk så slipper du elda upp muskler i onödan.

-edit-
Vad får dig att tro att du kommer bygga ben? :confused:

Tobbey
2014-02-11, 19:16
Viktigaste är väl att du äter tillbaka den energin du gör av med på cykeln varje dag så du ligger runt kaloribalans för att inte tappa så fasligt mycket muskelmassa. Kan tänka mig att vikten går fort ner om man äter dåligt och cyklar många mil om dagen.

Steckmaestro
2014-02-11, 19:35
Vadå? Om jag cyklar 400 mil med 30 kg packning borde det väl leda till större ben? Men tack för svar! Okej! Själv funderat på det här med "provträningar" men kommer ha extremt begränsad packning på denna resan så föredrar små övningar med kroppsvikt på kvällarna.

maRRtin
2014-02-11, 19:45
Ni får ju räkna med att ni kommer att se ut ungefär så här när ni kommer fram:
http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2013/07/19/article-2370753-1AE4DC5B000005DC-259_634x603.jpg

cero
2014-02-11, 20:08
Vadå? Om jag cyklar 400 mil med 30 kg packning borde det väl leda till större ben? Men tack för svar! Okej! Själv funderat på det här med "provträningar" men kommer ha extremt begränsad packning på denna resan så föredrar små övningar med kroppsvikt på kvällarna.

Nja, det är konditionsträning. Om du inte är helt otränad så lär benen inte växa av det.

Vad har packning att göra med att svänga förbi ett gym och träna någon gång i veckan?

Vad du än gör så kommer du knappt tappa något, så länge du inte går ned i vikt.

EnergiÖverskott
2014-02-11, 20:16
Allvarligt, släpp nojjan och njut av luften, allt du får se och av erfarenheten. Hade du hetat Jay Cutler och varit anmäld till ett 8 månaders marathonlöpnings-läger med enbart löpning varje dag iförd tvångströja för att ej kunna röra överkroppen under några som helst omständigheter, ja, då hade din oro vart befogad men, förfan kom igen. Ha kul och lämna nojjan hemma i lägenheten.

limenka
2014-02-12, 02:59
Använd packningen till övningar, nästan självklart egentligen. Har du 30kg packning kan du lätt ta ut 0-30kg/lägga till 0-1000kg med vilket du kan curla, extensa, pressa överhuvudet, pressa som hantlar, rodda, rakmarka, utfalla, böja osv. Tänk lite kreativt. Har du protte kan du nästan dropsetta.

Steckmaestro
2014-02-12, 18:04
Tack för all feedback!

Morty
2014-02-13, 09:48
Det blir superkul. 5 veckor är väl lite i underkant för att ta sig ner till Spanien dock? Tio mil per dag är rimligt men då blir det inte något stannande i städer på vägen osv.

Fysiken klarar sig. Kör 5x15 armhävningar och lite chins varje kväll.

Steckmaestro
2014-02-13, 10:58
Det blir superkul. 5 veckor är väl lite i underkant för att ta sig ner till Spanien dock? Tio mil per dag är rimligt men då blir det inte något stannande i städer på vägen osv.

Fysiken klarar sig. Kör 5x15 armhävningar och lite chins varje kväll.

Målet är Frankrike, men jag kanske fortsätter till Spanien (Barcelona)
Det är ju bara att flyga hem om man känner att man fått nog.