handdator

Visa fullständig version : En kompis var just hos PT, vad tycker ni?


Rabiat
2014-02-11, 17:26
Jag snackade med en kompis. Han hade fått hjälp av en PT för att utforma ett program för maximal volym, och jag tycker det han fick låter helsnurrigt...
Kort sagt handlade det om att supersetta två antagonister hela tiden, och det kan man väl om man vill, men det var repsen jag blev fundersam över... Dom började med att hitta hans 20RM, så att det verkligen var failure efter det. Sen skulle han köra första set på 20, och fyra till till failure varje gång. Att dels köra så pass många reps känns konstigt, och att köra till failure varje set känns kontraproduktivt. Enligt PTn var det mjölksyran som skulle leda till hypertrofi och tillväxt men... ja, det låter konstigt.

Dessutom supersettade han stående och sittande vadpress, så det blev tio set för soleus...

Vad säger de lärde? Finns det som tränaren sa 47 muskelfibertyper, och växer dom maximalt vid 20RM?

Arne Persson
2014-02-11, 17:39
Jag snackade med en kompis. Han hade fått hjälp av en PT för att utforma ett program för maximal volym, och jag tycker det han fick låter helsnurrigt...
Kort sagt handlade det om att supersetta två antagonister hela tiden, och det kan man väl om man vill, men det var repsen jag blev fundersam över... Dom började med att hitta hans 20RM, så att det verkligen var failure efter det. Sen skulle han köra första set på 20, och fyra till till failure varje gång. Att dels köra så pass många reps känns konstigt, och att köra till failure varje set känns kontraproduktivt. Enligt PTn var det mjölksyran som skulle leda till hypertrofi och tillväxt men... ja, det låter konstigt.

Dessutom supersettade han stående och sittande vadpress, så det blev tio set för soleus...

Vad säger de lärde? Finns det som tränaren sa 47 muskelfibertyper, och växer dom maximalt vid 20RM?

Aaaaah! En riktig guldklimp! Vårda honom ömt!!! :laugh:

pezrulezhaakon
2014-02-11, 17:46
Jag snackade med en kompis. Han hade fått hjälp av en PT för att utforma ett program för maximal volym, och jag tycker det han fick låter helsnurrigt...
Kort sagt handlade det om att supersetta två antagonister hela tiden, och det kan man väl om man vill, men det var repsen jag blev fundersam över... Dom började med att hitta hans 20RM, så att det verkligen var failure efter det. Sen skulle han köra första set på 20, och fyra till till failure varje gång. Att dels köra så pass många reps känns konstigt, och att köra till failure varje set känns kontraproduktivt. Enligt PTn var det mjölksyran som skulle leda till hypertrofi och tillväxt men... ja, det låter konstigt.

Dessutom supersettade han stående och sittande vadpress, så det blev tio set för soleus...

Vad säger de lärde? Finns det som tränaren sa 47 muskelfibertyper, och växer dom maximalt vid 20RM?

Ytterligare en PT som snackar knas.

Hackenschmidt
2014-02-11, 18:00
http://i40.tinypic.com/2reqmts.png

straand94
2014-02-11, 18:09
http://i40.tinypic.com/2reqmts.png

Klockren bild!

Tobbey
2014-02-11, 18:55
Självklart stämmer det eftersom en utbildad PT sa det.

LillisJ
2014-02-11, 18:57
http://i40.tinypic.com/2reqmts.png

Bästa jag sett på länge. :d

Arne Persson
2014-02-11, 19:06
http://i40.tinypic.com/2reqmts.png

Suck... :d

Sheogorath
2014-02-11, 19:09
http://i40.tinypic.com/2reqmts.png

:bow:

Arnoldski
2014-02-11, 19:12
Utan att ha sett programmet är jag inte alls lika skeptisk som övriga här. Att tex supersetta biceps och triceps, med många sets och högreps (högreps för mig innebär 10-20) är en metod som funkat bra för mig.

Mer nyanserad kritik än den vanligt lika tröttsamma attityden här mot PTs de inte träffat som jag tycker är lite tröttsam, kan du nog inte få om du inte presenterar hela schemat.

Massa dubbelset för vaderna känns som löjligt med slöseri med tid dock, det håller jag med om.

Hackenschmidt
2014-02-11, 19:16
Suck... :d

Det är en hyllning, gjord med djupaste vördnad Arne!

olle lindblad
2014-02-11, 19:21
Bra bild. :d

Arne Persson
2014-02-11, 19:23
Det är en hyllning, gjord med djupaste vördnad Arne!

Jag fruktade just det... :d

Spetälsk
2014-02-11, 19:25
utan att ha sett programmet är jag inte alls lika skeptisk som övriga här. Att tex supersetta biceps och triceps, med många sets och högreps (högreps för mig innebär 10-20) är en metod som funkat bra för mig.

Mer nyanserad kritik än den vanligt lika tröttsamma attityden här mot pts de inte träffat som jag tycker är lite tröttsam, kan du nog inte få om du inte presenterar hela schemat.

Massa dubbelset för vaderna känns som löjligt med slöseri med tid dock, det håller jag med om.+1

Commando1980
2014-02-11, 19:30
Behöver väl inte vara så dåligt, som vanligt beror ju det på helheten. Kanske var det bara en specifik fas...

Ser heller inget automatiskt fel med att supersetta stående och sittande vadpress.

F Ultra
2014-02-11, 19:56
Supersetta i all ära man vad kan anledningen till att han ska köra 1x20 och sedan 4xfail i samma övning. Vad är liksom logiken bakom det?!

pezrulezhaakon
2014-02-11, 19:59
Utan att ha sett programmet är jag inte alls lika skeptisk som övriga här. Att tex supersetta biceps och triceps, med många sets och högreps (högreps för mig innebär 10-20) är en metod som funkat bra för mig.

Mer nyanserad kritik än den vanligt lika tröttsamma attityden här mot PTs de inte träffat som jag tycker är lite tröttsam, kan du nog inte få om du inte presenterar hela schemat.

Massa dubbelset för vaderna känns som löjligt med slöseri med tid dock, det håller jag med om.

Problemet med detta är att alldeles för många PT har för dålig kunskap, vilket gör att det blandas hejvilt av ok fakta och egenfärgade åsikter, vilket gör det jättesvårt för medelgymmaren att skilja på vad som är ren fakta och rena floskler. Detta är och kommer alltid vara ett återkommande problem då inte PT-branschen är reglerad.
För de som har djupare kunskaper så är det inga problem att avgöra vad som är vad.

PureWhey
2014-02-11, 21:14
Problemet med detta är att alldeles för många PT har för dålig kunskap, vilket gör att det blandas hejvilt av ok fakta och egenfärgade åsikter, vilket gör det jättesvårt för medelgymmaren att skilja på vad som är ren fakta och rena floskler. Detta är och kommer alltid vara ett återkommande problem då inte PT-branschen är reglerad.
För de som har djupare kunskaper så är det inga problem att avgöra vad som är vad.

Är väl egna åsikter från välutbildade PTs också?

pezrulezhaakon
2014-02-11, 21:24
Är väl egna åsikter från välutbildade PTs också?

Jo, det finns, och är klart välkommet, men det presenteras förhoppningsvis inte som fakta, utan just som egna åsikter.
Åsikter som lika gärna kan vara 100% rätt eller 100% fel.

Rabiat
2014-02-11, 22:36
5 superset på 20RM

Snedbänk m hantlar + chins
Sittande vadpress + stående vadpress
Hantelcurls med excentriska fasen suppinerad och andra hållet pronerat grepp (eller tvärtom) + skullcrushers med hantlar.

Ja det var en period, men det var hypertrofi-fasen i periodiseringen, som lägst skulle man hamna på 12RM enligt PTns plan vad jag förstod.

davkei
2014-02-12, 12:29
Förstår inte själv vad man ska med PT (det finns säkert jättekunniga PT´s) till? Räcker väl att man lär sig korrekt utförande på de övningar man vill köra och sedan så tränar man?

Loke
2014-02-12, 12:40
Förstår inte själv vad man ska med PT (det finns säkert jättekunniga PT´s) till? Räcker väl att man lär sig korrekt utförande på de övningar man vill köra och sedan så tränar man?

Om det räckte skulle inte typ alla idrottare på hög nivå ha tränare. Det är ju inte så att de behöver lära sig korrekt utförande. Nu är ju inte jag PT, men jag ser dagligen massor med gymmare som visserligen har helt ok utförande, men som skulle ändå skulle kunna lära sig massor av mig om vi tog oss den tiden.

Bara en sån sak som att ha med sig någon som kan din tränign utan och innan, men inte är lika känslomässigt bunden till den som du är kan vara guld värt. Ofta vill man ju träna det som man tycker är kul jättemycket, och det man tycker är tråkigt lite. Så då blir det lätt att man börjar analysera sin träning så att man hittar argument till varför man ska göra de där kul övningarna. En tränare kan tvinga en att göra det som faktiskt behövs istället.

pezrulezhaakon
2014-02-12, 12:57
Förstår inte själv vad man ska med PT (det finns säkert jättekunniga PT´s) till? Räcker väl att man lär sig korrekt utförande på de övningar man vill köra och sedan så tränar man?

Om du visste hur många som tror att deras utförande är rätt för det de tror de får...

Arne Persson
2014-02-12, 13:00
Om du visste hur många som tror att deras utförande är rätt för det de tror de får...

Dom är oändligt många...

;):d

davkei
2014-02-12, 13:28
Om du visste hur många som tror att deras utförande är rätt för det de tror de får...

Så rekommendationen är att skaffa en PT så det blir korrekt?

Arne Persson
2014-02-12, 13:46
Så rekommendationen är att skaffa en PT så det blir korrekt?

Jag skulle snarare rekommendera en kunnig träningserfaren instruktör.

smeander
2014-02-12, 13:55
Jag snackade med en kompis. Han hade fått hjälp av en PT för att utforma ett program för maximal volym, och jag tycker det han fick låter helsnurrigt...

Kort sagt handlade det om att supersetta två antagonister hela tiden, och det kan man väl om man vill, men det var repsen jag blev fundersam över... Dom började med att hitta hans 20RM, så att det verkligen var failure efter det. Sen skulle han köra första set på 20, och fyra till till failure varje gång. Att dels köra så pass många reps känns konstigt, och att köra till failure varje set känns kontraproduktivt. Enligt PTn var det mjölksyran som skulle leda till hypertrofi och tillväxt men... ja, det låter konstigt.



Dessutom supersettade han stående och sittande vadpress, så det blev tio set för soleus...



Vad säger de lärde? Finns det som tränaren sa 47 muskelfibertyper, och växer dom maximalt vid 20RM?


En PT som försöker starta en ny fluga? Lär snart se hans "nya metod" på Aftonbladet!


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Rabiat
2014-02-12, 14:10
"Kompisen" var jag, jag ville bara se om PTn själv hängde här och tänkte svara.

Jag har hyfsad koll på utförande, men när jag bytte gym fick jag två gratispass. Då min träningstid har fått stryka på foten pga saker utanför min kontroll tänkte jag att jag kunde använda dessa timmar till att få hjälp att ta fram ett helkroppspass eller två halvkropp som passar för ett cirkelträningsupplägg, och därför minimera set-vilan. Jag tänkte att det skulle vara skönt om någon annan fick klia sig i huvudet och göra programmet så jag slapp, för hell, det är ju gratis. Jag gav relativt tydliga "instruktioner" om vilken typ av upplägg jag var ute efter och fick det här. Inte riktigt vad jag tänkt mig.
Så fuck it, den andra timmen får ligga och ruttna så sätter jag ihop programmet själv, jag var mest nyfiken på om det faktiskt var 20/20 som han kallade det som var the shit och om det var jag som var ute och cyklade...

Är det förresten någon som vet om pecsen även fäster i bäckenbenet? Han påstod det, och jag har svårt att se hur det skulle gå till. Jag är dock helt öppen för att jag kan ha fel, och tänkte därför slänga ut frågan här.

Arne Persson
2014-02-12, 14:14
"Kompisen" var jag, jag ville bara se om PTn själv hängde här och tänkte svara.

Jag har hyfsad koll på utförande, men när jag bytte gym fick jag två gratispass. Då min träningstid har fått stryka på foten pga saker utanför min kontroll tänkte jag att jag kunde använda dessa timmar till att få hjälp att ta fram ett helkroppspass eller två halvkropp som passar för ett cirkelträningsupplägg, och därför minimera set-vilan. Jag tänkte att det skulle vara skönt om någon annan fick klia sig i huvudet och göra programmet så jag slapp, för hell, det är ju gratis. Jag gav relativt tydliga "instruktioner" om vilken typ av upplägg jag var ute efter och fick det här. Inte riktigt vad jag tänkt mig.
Så fuck it, den andra timmen får ligga och ruttna så sätter jag ihop programmet själv, jag var mest nyfiken på om det faktiskt var 20/20 som han kallade det som var the shit och om det var jag som var ute och cyklade...

Är det förresten någon som vet om pecsen även fäster i bäckenbenet? Han påstod det, och jag har svårt att se hur det skulle gå till. Jag är dock helt öppen för att jag kan ha fel, och tänkte därför slänga ut frågan här.
Självklart fäster dom där! Titta bara på gamla damer med "hängpecs"...:)

Rabiat
2014-02-12, 14:20
Självklart fäster dom där! Titta bara på gamla damer med "hängpecs"...:)

Han skulle hjälpa mig med mitt strama bröst, så han gnuggade lite runt pecsen, sen fick jag själv gnugga på böckenet för att "lossa på bindväven". Det stramade förvisso mindre efteråt, men det tror jag det gjort även efter att han gnuggat runt pattarna...

Arne Persson
2014-02-12, 14:26
Han skulle hjälpa mig med mitt strama bröst, så han gnuggade lite runt pecsen, sen fick jag själv gnugga på böckenet för att "lossa på bindväven". Det stramade förvisso mindre efteråt, men det tror jag det gjort även efter att han gnuggat runt pattarna...

Hahaha!:d Läs mitt första inlägg...

Arnoldski
2014-02-12, 14:34
Självklart fäster dom där! Titta bara på gamla damer med "hängpecs"...:)

HaHa,
började skratta på kontoret så pass att jag dreglade !!

Alltidxx
2014-02-12, 15:00
Detta är och kommer alltid vara ett återkommande problem då inte PT-branschen är reglerad.
Jag ser fram mot att träningrekommendationer blir reglerade.

:D

Devil82
2014-02-12, 15:13
Dålig PT som inte erbjöd sig att gnuga bäckenet, tänk om du gnugade fel?

pezrulezhaakon
2014-02-12, 15:54
Jag ser fram mot att träningrekommendationer blir reglerade.

:D

Nä, inte rekommendationerna, utan faktan bakom. Uppenbarligen så tänjs det duktigt på den. Det blandas in för mycket tyckande och blir ofta färgat av vad som är modernt i fitnessbranchen. Sådant skulle man slippa, utan att man behöver ta bort något. Det ska finnas tyckande men det bör inte vara grund till utbildning.

Arne Persson
2014-02-12, 16:08
Nä, inte rekommendationerna, utan faktan bakom. Uppenbarligen så tänjs det duktigt på den. Det blandas in för mycket tyckande och blir ofta färgat av vad som är modernt i fitnessbranchen. Sådant skulle man slippa, utan att man behöver ta bort något. Det ska finnas tyckande men det bör inte vara grund till utbildning.

Eller sä fungerar det ibland bättre i praktiken än i den teoretiska faktan... :)

pezrulezhaakon
2014-02-12, 16:16
Eller sä fungerar det ibland bättre i praktiken än i den teoretiska faktan... :)

Ja, då kanske du ska bli PT?

Den praktiska faktan har sin grund i teorin. Så enkelt är det.

Arne Persson
2014-02-12, 16:43
Ja, då kanske du ska bli PT?

Den praktiska faktan har sin grund i teorin. Så enkelt är det.

Därtill är mina teoretiska kunskaper alldeles för dåliga...:)
Eller är teorin så insnöad ibland att den inte fungerar i praktiken...

pezrulezhaakon
2014-02-12, 16:53
Därtill är mina teoretiska kunskaper alldeles för dåliga...:)
Eller är teorin så insnöad ibland att den inte fungerar i praktiken...

Teori som baseras på fastställd fakta funkar alltid i praktiken.

Arne Persson
2014-02-12, 16:57
Teori som baseras på fastställd fakta funkar alltid i praktiken.

Som sagt... äfven "fastställd" fakta kan ändra sig med tiden...

pezrulezhaakon
2014-02-12, 17:10
Som sagt... äfven "fastställd" fakta kan ändra sig med tiden...

Mig veterligen har fysikens lagar inte ändrats de senaste 300 åren, och kommer med all säkerhet heller inte ändras i framtiden. Eller kan du dra några exempel som visar att de har det? (förutom på 70-talet)

Rabiat
2014-02-12, 17:19
Men kan ni inte lägga av, ni har ju rätt och fel båda två.
Teorin ni träter om är helt korrekt. Förutsatt att alla variabler i ekvationen är desamma vid praktik som i teorin når man samma resultat. Haken är att då vi är människor är det oftast omöjligt att "sätta" alla variabler, både beroende på att vi inte kan påverka längden på våra hävstänger, och för att vår egen kroppsuppfattning aldrig stämmer 100% överens med verkligheten.
Detta kan man kompensera för genom ett annorlunda utförande, som Arne säger, men systemet är troligtvis mindre optimalt än vad man skulle få genom att applicera teorin som pezruleshaakon säger.

Sluta nu, ni är jobbiga.