handdator

Visa fullständig version : äta havregyn råa.


glödlampa
2014-02-11, 11:36
Tja,

går det bra att äta havregrynen som de är. gör det just nu iaf :D Tog 2 dl havregryn och blandade med lite vatten bara.

Går mycket fortare o sleva i sig det, än om man gör gröt utav det. Men påverkas havregrynens effekt om de är okokta?

:)

King Grub
2014-02-11, 11:37
Dom är inte råa.

glödlampa
2014-02-11, 11:42
Dom är inte råa.

Kan jag äta havregryn direkt fårn paketet då? :D

King Grub
2014-02-11, 11:54
Självklart.

jon lord
2014-02-11, 11:54
Kan jag äta havregryn direkt fårn paketet då? :D

Är väl inga problem antagligen, lite tort? Mjölk + Havregryn = *popcorn* (eller om du nu vill köra med vatten, låter tråkigt... då kan man likaväl mikra det och få go gröt)

damir
2014-02-11, 11:57
Havregryn + yogurt = win :)

Gpajpen
2014-02-11, 13:08
Det gör väl alla som t.ex tar havregryn och mixar det i mixer med nå annat.

R Scarpa27
2014-02-11, 19:15
havregryn är ju ångade & gjorda på havrekärnan.
jau klart du kan äta dem så? kan du äta chokladbollar? :D

Makkie
2014-02-11, 23:06
Alla havregryn som säljs är ångprepparerade i två steg, dels värms den ovalsade kärnan upp för att döda av bakterier och vidare när kärnan plattas till gryn värms den upp till 100+ mha ånga för att den inte bara ska falla sönder i valsningen.

Ett tips om man gillar smaken av havre är att steka grynen torra i en panna (som man rostar solroskärnor etc.) för att ta fram smaken ännu mer. Det blir dessutom en lite häftig textur på dem.

Alfapsycho
2014-02-12, 09:01
Jag brukar göra något liknande som frukost.
4Dl Arla mjölk - Blå
1Dl Havregryn
1Dl Whey 80.

Släng ihop allt i en shake och skaka.

12G fett
44G kolhydrater
48g Protein
476Kcal

Blev såååå jävla trött på att käka gröt te frukost varje dag. Nu går det att ta med sig frukosten då den ändå är i shaken, så har man lite bråttom är den ännu mera guld!

Alltidxx
2014-02-12, 15:07
GI kommer påverkas om du äter ur paket eller kokar gröt. Långsammare i gröt.

Dom är inte råa.
När jag gick i mellanstadiet utbrast en klasskamrat "Uuuääää RÅTT KÖTT!" när vi fick kassler serverat. Till historien hör att hon var tjej.


Tss tss tjejer.... *rolleyes*

kan DU äta chokladbollar? :D
YES-I-CAN, YES-I-WILL! *taggad som fan* :D

(hoppas att du förlåter att jag ändrade lite i citatet för att göra det hela lite roligare) :)

Alla havregryn som säljs är ångprepparerade i två steg
Dom som ångpreppar då? Har inte de köpt havregrynen först? Eller är det bonden som fixar allt? :)

Barbastark
2014-02-12, 15:47
Stört gott! Äter ofta havregryn direkt från paketet med ett par glas fun-light tropical fruit vid sidan om :) (icas ekologiska är favvo)

sigill
2014-02-12, 16:09
Åt några hekto havregryn med 1 L yoghurt och sylt till frukost.

Yum yum.

Gpajpen
2014-02-12, 20:06
Åt några hekto havregryn med 1 L yoghurt och sylt till frukost.

Yum yum.
Normalt att äta en frukost på 1700kcal+? (Ej medräknat sylt, lättyoghurt, 3hg havregryn)

Vad väger du?

Är du deltagare under OS?

sigill
2014-02-12, 20:24
Normalt att äta en frukost på 1700kcal+? (Ej medräknat sylt, lättyoghurt, 3hg havregryn)

Vad väger du?

Är du deltagare under OS?

Jag gör så på högenergidagar. T.ex. om jag ska springa minst en halvmara eller då jag åker skidor i konstsnöspåret. Det är ~75 minuters löpning med utrustningen totalt fram och tillbaka, och sedan åker jag i 2 timmar i regel kring 70% av max med enstaka fartökningar av varierande längd.

Går åt hiskeliga mängder energi kring 900-1100 kcal per timme i snitt troligen. Någon lättyoghurt äter jag inte...

Horkas
2014-02-12, 22:34
Kan folk någonsin ta oss bestämma sig för ifall havregryn i gröt har lägre gi än otillagade!? Olika svar i varannan tråd i ämnet ..

King Grub
2014-02-12, 22:41
Lägre om grynen kokas till gröt. Det råder ingen tveksamhet om det. Att det sedan är irrelevant för friska är en annan sak.

Diomedea exulans
2014-02-12, 22:43
Kan man äta havre-frön råa då? Farsan ger rå havre till hönsen, ibland har jag tagit en bit och provsmakat. Helt okej. :D

Sverker
2014-02-13, 18:29
Havrekorn.

Nej. Du har inte förklistrat stärkelsen eller denaturerat proteinerna i havren. Du får sämre upptag från råa korn än ångpreparerade och valsade korn.



BTW smakar färska havrekorn gräs*spy*.

Diomedea exulans
2014-02-13, 18:35
Havrekorn.

Nej. Du har inte förklistrat stärkelsen eller denaturerat proteinerna i havren. Du får sämre upptag från råa korn än ångpreparerade och valsade korn.



BTW smakar färska havrekorn gräs*spy*.

Tack för rättelsen! Jag tycker de smakar ungefär som mjöl om man tar bort skalen (eller vad det heter).

Bulta
2014-02-13, 19:07
Lägre om grynen kokas till gröt. Det råder ingen tveksamhet om det. Att det sedan är irrelevant för friska är en annan sak.

Är det inte beroende på vid vilket tillfälle det intas? Är det inte klarlagt att det leder till ohälsa, att vid vila trycka i sig en måltid med ett sammantaget högt GI?

Sverker
2014-02-13, 19:37
Du kan vara i vila men fortfarande ha hög insulinkänslighet och fylla på glykogendepåerna sedan gårdagens tuffa träningspass.

Ifall GI skiljer 20 eller 30 enheter mellan gröt och en uppslamning av havregryn har ingen större betydelse för en frisk individ. Mer possitiv att personen får fettet, antioxidanterna, proteinet, vitaminerna från havre.

proteinsynthesis
2014-02-14, 15:55
Du kan vara i vila men fortfarande ha hög insulinkänslighet och fylla på glykogendepåerna sedan gårdagens tuffa träningspass.

Ifall GI skiljer 20 eller 30 enheter mellan gröt och en uppslamning av havregryn har ingen större betydelse för en frisk individ. Mer possitiv att personen får fettet, antioxidanterna, proteinet, vitaminerna från havre.

Och fytinsyran....

Skickat från min HTC One via Tapatalk

Sverker
2014-02-14, 18:02
Och fytinsyran....



:confused:

Finns det någon som vill ha fytinsyran ?

R Scarpa27
2014-02-14, 19:29
:confused:

Finns det någon som vill ha fytinsyran ?

de tror jag inte =) veganer lär ju få i sig desto mer.

Sverker
2014-02-14, 19:51
Även om det finns fytinsyra i havregrynen påverkas inte den ifall man gör gröt eller inte.

proteinsynthesis
2014-02-14, 22:09
:confused:

Finns det någon som vill ha fytinsyran ?

Nej? Det var ju lite underförstått trodde jag.

Poängen var att det är inte bara är guld och gröna skogar av havregryn.


Skickat från min HTC One via Tapatalk

Sverker
2014-02-15, 07:48
Då skriver jag att fytinsyran i havregrynen är helt ointressant när det gäller näringsupptag.


Ren spekulation från min sida. Jag misstänker att fytinsyran som finns i havregrynen redan från början har komplexbundit någon mineral och kommer att passera igenom kroppen utan att göra någonting. Havre innehåller relativt magnesium, lite kalcium och hyfsat med järn.
Antar att vi inte kan räkna järnet i just havregrynen men kosten borde också innehålla kött, långkok i gjutjärnsgryta, surdegsjäst bröd etc, etc. Här kommer inte fytinsyran i havren och stör.