handdator

Visa fullständig version : Sevärd dokumentär om knark


Patriarch K
2014-02-11, 00:12
När jag såg den här dokumentären så fick jag nog:
http://www.svt.se/dokumentarfilm/se-program/del-1-1645

Den handlar om kartellerna i Centralamerika och all skit drogerna ställer till med. Varför i hela friden släpper de inte loss knarket så att det blir lagligt i hela Centralamerika? Det kommer med största sannolikhet att innebära att väldigt många människors liv besparas från inbördeskriget.
Att sparka kartellerna rakt på pungen och ta deras inkomstkälla. Att reglera och sälja drogerna statligt och därmed skapa väldigt många nya jobb och massor av skatt till samhället. Folk kommer få en tryggare och mer dräglig tillvaro.

Visst att det kommer att skörda många liv i form av drogmissbruk. Då kan man skapa rehabiliteringskliniker i så fall och då har vi ännu fler jobb som skapas och ännu mer skattepengar. Siffrorna kommer vara 1000 gånger lägre i antal döda människor. Nu snackar jag om både cannabis, kokain, heroin, amfetamin och annat vilket är de stora inkomstkällorna.

Det här gäller mest Centralamerika även om själva konceptet fungerar i många andra länder också, fast då räcker det med de lättaste drogerna som behöver regleras.

Varför händer ingenting? Hur kan de låta detta fortsätta? Är det så att det inte går att göra knarket lagligt i dessa länder p.g.a att de styrs av karteller?

Alexton
2014-02-11, 01:26
Du får tänka på att i stora delar av sydamerika så är det helt acceptabelt att dricka 3-5 stark öl till lunch för att sedan sätta sig i bilen.

Rehabliteringskliniker kan du drömma om förutom om du kommer från den övre medelklassen. Ingen är intresserad av att betala för de fattiga, många länder saknar nästan helt skyddsnät. De skyddsnät som finns där är oftast från kyrkor och frivilliga.

Utbildningen är i genomsnitt låg, medelklassen och uppåt har råd med bättre utbildningar resten går i en enklare form av grundskola.
Detta kan skilja sig en aning i storstäderna där möjligheterna till skolgång är högre men fortfarande är standarden för den breda massan väldigt låg.

Lägg till storleken på länderna. Brasilien är större än Australien och Argentina är nästan lika stort som Indien. Bolivia är över 2 ggr så stort sett till yta som Sverige men har 1/8 BNP och extremt stora inkomstklyftor.

Sheogorath
2014-02-11, 06:11
Jag sniffar inte Tinner fast det finns fem minuter bort och jag skjuter inte heroin fast jag förmodligen kan få tag på det inom 24 timmar. Det är ingenting som hade ändrats om heroin var lagligt utan beror på att jag tänker att det är en dålig idé att sniffa Tinner och skjuta heroin.

Vad jag säger är alltså att även utan rehabiliteringskliniker så hade de narkotikarelaterade dödstalen för Centralamerika varit lägre med statligt reglerat knark. Och bättre ekonomi på det.

Alexton
2014-02-11, 09:23
Tror du missade min poäng rätt rejält. Vad jag menar är att oddsen för att staten ska kunna reglera drogerna är nästan 0.
De har varken kapacitet eller resurser. De jagar i princip de som säljer en masse inte de som brukar, och knappt då utan mest när de får pengar från storebror USA.


Befinner du dig i ett höghöjdsland så tuggar du cocablad från barnsben. Varför betala skatt till staden när du kan gå och plocka något från marken och använda direkt.

Sheogorath
2014-02-11, 09:26
Tror du missade min poäng rätt rejält. Vad jag menar är att oddsen för att staten ska kunna reglera drogerna är nästan 0.
De har varken kapacitet eller resurser. De jagar i princip de som säljer en masse inte de som brukar, och knappt då utan mest när de får pengar från storebror USA.

Befinner du dig i ett höghöjdsland så tuggar du cocablad från barnsben.

Jag tror också att det kan bli ett problem och initialt kan man säkert tänka sig att staten dras in i gängkriget över drogkontrollen. Kanske kommer brukare straffas av kartellerna om de köper stats-producerat knark etc. Men på sikt är det nog den enda lösningen för dessa länder, tror jag.

Alexton
2014-02-11, 10:11
Jag har egentligen inga argument mot legalisering eller avkriminalisering. Men jag tror det blir svårt att genomföra.

Dels har du kyrkan som motsätter sig (Katolska primärt) sen har du storebror usa som inte vill ha mer droger strömmandes in över sina gränser. Till vilken skillnad kan man argumentera.

De jag pratat med som har kontakter (kyrkan) med odlarna så tjänar de ungefär 1/25 på att sälja i sina ursprungsländer jämfört med i USA, där du dessutom kan späda ut det.