handdator

Visa fullständig version : Bulka fram ruttorna?


Wb986115
2014-02-10, 22:13
Tja jag är 15å(snart 16) och tänkte bulka med typ 200 kcals överskot för att förhoppningsvis bli av med lite underhuds fett men såklart också bygga lite muskler så att ruttorna blir lite synliga;) Men jag kan inte förstå hur mycket mitt kaloribehov är så ni får gärna skriva vad ni tror mitt kaloribehov per dag är på?gör inte så mycket mer än och tränar på dagarna förutom att typ gå i skolan på vardagarna och gå en promenad på 500m varje morgon och kväll med hunden:)
Längd:179cm
Vikt:ca70
Ålder:15,5
Träning: tränar ca 6-7 gånger veckan 4 styrketräningspass och 2-3 fotbollsträningar vaaje pass ca 2timmar 8-13 olika övningar. Tänkte köra såhär
Mondag:fotbol
tisdag:gym bröst,tri,mage
onsdag:fotboll
torsdag:gym bicep,rygg,
fredag: ev.fotboll
lördag:gym axlar,ben
söndag:gym biceps,triceps,underarmar, mage
blir det bra?
jag undrar också vad för kosttillskott som rekomenderas eller ifall det räker med bra mat och en banan direkt efter träningen?
Undrar också om någon har nå tips för att få fram ådrorna på armarna då mina endast är frame när jag styrketränar.
Men går detta att bulka fram magruttorna eller måste jag börja spara in lite på maten sen??
Skriv gärna även om ni har nått tips eller råd som jag kan ha användning för:)
Mvh William

WahWillDuh
2014-02-10, 22:43
1. Att bulka för att få bort underhudsfett isn't the way to go. Vill du få bort fett, deffa, vill du lägga på dig fett, och muskler - bulka! Alltså kommer dina magmuskler kanske växa under bulken, men samtidigt kommer de vara mindre synliga än innan, då de nu kommer täckas av lite mer fett.

2. Ditt totalt energiintag för att behålla nuvarande vikt är 3088 kcal per dag.
Ditt totalt energiintag för att öka i vikt är 3288 kcal per dag.

3. Jag skulle kunna rekommendera en Gainer om du har svårt att äta så mycket som du ska, men om du klarar dig utan så kör utan! Se bara till att få i dig protein efter träningen.

Har du fler frågor så får du gärna PMa! :)

StarkaUlf
2014-02-10, 22:46
Med en vikt på 70 kg på 179 cm så är det mycket möjligt att rutorna kommer ploppa fram om du går upp sakta i vikt och tränar ordentligt med en bra progression.

WahWillDuh
2014-02-10, 22:53
Detta är dock ett drömscenario... i 9/10 fall lägger man på sig lite fett på magen under en bulk

perrej
2014-02-10, 23:08
Med en vikt på 70 kg på 179 cm så är det mycket möjligt att rutorna kommer ploppa fram om du går upp sakta i vikt och tränar ordentligt med en bra progression.
det krävs disciplin och en stark vilja för att ens tänka på detta när man är nybörjare, och ska börja med sin första bulk.
Mitt förslag är att inte stirra sig blind på just magrutorna. Jag skulle hellre fokusera på att lära sig mer om sin egen kropp, träna på och tänka mindre på magrutorna.

Först när man fått lite volym på musklerna kanske man kan fundera på att plocka fram dem. Det är inte snyggt att vara spinkig även om man har magrutor.
Detta är dock ett drömscenario... i 9/10 fall lägger man på sig lite fett på magen under en bulk
precis. :)

Wb986115
2014-02-11, 11:11
Då jag ska käka ca 3200 för svag bulk samtidigt som jag tränar hårt?

WahWillDuh
2014-02-11, 13:00
Då jag ska käka ca 3200 för svag bulk samtidigt som jag tränar hårt?

Stämmer bra det! Är det jobbigt för dig att äta så mycket så försök att inte proppa i dig massa godis, läsk och annat. Då kan jag absolut rekommendera en gainer!

Reaper123
2014-02-11, 13:16
Har svårt att tro att du skulle gå upp i vikt på 3200 kcal om du tränar 6-7 ggr i veckan...

Nu är du ju dessutom bara drygt 15 år gammal, så du kanske rentav kommer växa lite till på längden?

Jag skulle säga ät bra och mycket och lägg störst energi på att träna med fokus på progression. Ökar du inte i kroppsvikt, ät större portioner (och/eller oftare).

Du är i stort behov av muskelmassa om du i framtiden vill ha en chans att se "hård" ut på en vikt som inte innebär att du ser ut som en pinne. Så när du är i dina bästa år, ta då chansen att växa! (deffa fram eventuella magrutor kan du göra sommaren 2015/2016)

Nu syftar jag inte på att du ska grisbulka, utan precis som tidigare förespråkat... alltså en långsam/kontrollerad viktuppgång!

spas
2014-02-11, 14:54
Detta är dock ett drömscenario... i 9/10 fall lägger man på sig lite fett på magen under en bulk

En smal 15 åring som tränar 6-7 dagar i veckan ska nog kunna bli hårdare i kroppen samtidigt som vikten ökar.