handdator

Visa fullständig version : Skulderblad


Zaptoz
2014-02-10, 22:04
Haft ont i framförallt högeraxeln (lite överallt inom skulderområdet) ett bra tag och fått diagnosen instabilitet.

Kört rehab för axeln hos en sjukgymnast i 5 månader. Mestadels tränat cuffarna. Har en fundering som jag skulle vilja få klarhet i som jag upptäckt på senare tid.

Började för några dagar sedan fundera på det här med skulderbladens position när man står helt vanligt. Då skall hela skulderbladet vila mot bröstryggen? Har nu kämpat i några dagar att dra in skulderbladen och automatiskt få bättre hållning. Detta har gått bra med vänstra sidan men det går inte med den högra hur mycket jag än försöker, det känns som det är något i vägen.

Hur ska jag göra för att även stabilisera upp högra sidan? Kan detta ha varit anledningen(en av anledningarna) av smärta i axlarna?

Tacksam för svar!

Scratch89
2014-02-10, 23:08
Det kan vara relaterat till smärtan i axeln, ja. Sen vad som är hönan eller ägget är svårare att säga.

För bra skulderbladskontroll kan man träna ett par olika rörelser, utöver vanlig cuffträning. T.ex är serratus anterior en viktig muskel för skulderbladets rörelse. Den kan man träna genom protraktion och retraktion (framåtföring och bakåtföring) av skuldran. Såhär kan det se ut:

qIsqxwqbJSM
ZKzVe0FpOV8

Nedre delen av trapezius har också en stabiliserande funktion av skulderbladet. Den kan tränas såhär, eller t.ex magliggande på en bänk med en hantel i handen. Det krävs inte mer än ett par kilo, för man ska lyckas hålla hanteln i full flexion (dvs, rakt ovanför huvudet) och flytta hanteln i ett lugnt och kontrollerat tempo.

BndabdSMH-Y

Zaptoz
2014-02-11, 14:40
Tack Scratch! Gick igenom kroppen ordentligt hos sjukgymnasten och jag är överrörlig framtill i axeln. Han såg inga direkta fel med skulderbladen. Ska träna stabiliteten och uthålligheten i skulderområdet+det jag redan tränar.

Har gjort övning ett och två som du länkade till hos sjukgymnasten ett tag sen innan. Något som kan vara bra att tänka på vid problemaxlar och kraftig överrörlighet framåt?

Scratch89
2014-02-11, 15:10
Jag förstår inte vad du menar med överrörlig framåt. Har du en ordentligt stor inåtrotation, eller pratar vi den själva translatoriska rörligheten i axelleden?

Pzorz
2014-02-11, 17:00
En fråga gällande övningarna: Axlarna vill alltid åka upp mot huvudet (övre traps kontraheras) vid dessa övningar, är detta något som man aktivt bör motverka genom att försöka stabilisera/låsa axel & skuldra till det nedre läget?

Zaptoz
2014-02-11, 20:14
Jag förstår inte vad du menar med överrörlig framåt. Har du en ordentligt stor inåtrotation, eller pratar vi den själva translatoriska rörligheten i axelleden?

Om jag står helt neutralt med händerna längs med sidorna kan jag t.ex rotera axeln framåt mot bröstet väldigt långt. Så antar att att det är en stor inåtrotation.

Vilket gör att det mesta man gör med armarna blir instabilt?

Scratch89
2014-02-12, 06:46
En fråga gällande övningarna: Axlarna vill alltid åka upp mot huvudet (övre traps kontraheras) vid dessa övningar, är detta något som man aktivt bör motverka genom att försöka stabilisera/låsa axel & skuldra till det nedre läget?
Japp.

Om jag står helt neutralt med händerna längs med sidorna kan jag t.ex rotera axeln framåt mot bröstet väldigt långt. Så antar att att det är en stor inåtrotation.

Vilket gör att det mesta man gör med armarna blir instabilt?
Oj. Vettesjutton faktiskt.