handdator

Visa fullständig version : För volym?


y0uname1t
2014-02-10, 18:52
Om jag säger såhär:

Mitt mål med styrketräning är inte att lyfta mer i bänkpress eller liknande.

Målet är volym, att bli större och lite uthålligare muskler. Tex kunna brottas längre eller liknande.

Frågorna är följande:

1. Om jag tex ligger under bänken, ska köra hantelpress eller stångsrodd: Ska jag sänka vikten sakta och trycka/lyfta upp den snabbt men kontrollerat?

Vad blir skillnaden kontra att jag släpper ner den snabbt istället?

2. Är det någon poäng i att variera repsantalet eller bör jag sikta på att alltid vara kring 8-12? Vet att detta är en ganska flummig fråga som inte alltid går att svara ja eller nej på... men låt mig förklara lite tydligare;

Om en övning typiskt sett ser ut såhär, med 3 set:

10 reps
8 reps
6-7 reps

Är det istället då bättre att jag tex sänker vikten efter varje set för att kunna kanske köra:

10 reps
12 reps
10 reps?

Alltså, är det bättre att jag behåller samma vikt och satsar på lite längre återhämtning mellan varje set för att kunna hålla repsantalet uppe eller (som jag gör idag) att jag höjer/sänker vikterna lite ibland och då varierar antalet reps mellan 6-10?

y0uname1t
2014-02-10, 23:10
Ingen som kan vara behjälplig?

100
2014-02-10, 23:15
Variera

Jellyness
2014-02-11, 11:23
1. Vad man ska göra är svårt att säga, hur du än gör kommer du bygga muskler om du över tiden ökar arbetsvikterna. Även om du inte är ute efter styrka, så kommer vikter bli lättare eftersom du bygger muskler.

2. Det spelar säkert mindre roll om totalvolymen är tillräckligt hög. Många brukar dock vilja börja på den tyngsta vikten och sen sänka. Men finns många som stegrar vikten också och gör färre och färre reps,
20 reps-15reps-10reps-5reps. Detta brukar jag göra för exempelvis vader eller andra muskler jag struntar i styrkan på och det fungerar bra.

Mvh

speedy83
2014-02-11, 11:26
Om jag säger såhär:

Mitt mål med styrketräning är inte att lyfta mer i bänkpress eller liknande.

Målet är volym, att bli större och lite uthålligare muskler. Tex kunna brottas längre eller liknande.

Frågorna är följande:

1. Om jag tex ligger under bänken, ska köra hantelpress eller stångsrodd: Ska jag sänka vikten sakta och trycka/lyfta upp den snabbt men kontrollerat?

Vad blir skillnaden kontra att jag släpper ner den snabbt istället?

2. Är det någon poäng i att variera repsantalet eller bör jag sikta på att alltid vara kring 8-12? Vet att detta är en ganska flummig fråga som inte alltid går att svara ja eller nej på... men låt mig förklara lite tydligare;

Om en övning typiskt sett ser ut såhär, med 3 set:

10 reps
8 reps
6-7 reps

Är det istället då bättre att jag tex sänker vikten efter varje set för att kunna kanske köra:

10 reps
12 reps
10 reps?

Alltså, är det bättre att jag behåller samma vikt och satsar på lite längre återhämtning mellan varje set för att kunna hålla repsantalet uppe eller (som jag gör idag) att jag höjer/sänker vikterna lite ibland och då varierar antalet reps mellan 6-10?

Varför detta, blir lättare om du ligger på bänken när du ska pressa...


Sorry...:em:

Mart|n
2014-02-11, 11:26
Varför ska du ligga under bänken och köra hantelpressa/stångrodd för?

Commando1980
2014-02-11, 12:45
Om jag säger såhär:

Mitt mål med styrketräning är inte att lyfta mer i bänkpress eller liknande.

Målet är volym, att bli större och lite uthålligare muskler. Tex kunna brottas längre eller liknande.

Frågorna är följande:

1. Om jag tex ligger under bänken, ska köra hantelpress eller stångsrodd: Ska jag sänka vikten sakta och trycka/lyfta upp den snabbt men kontrollerat?

Vad blir skillnaden kontra att jag släpper ner den snabbt istället?

2. Är det någon poäng i att variera repsantalet eller bör jag sikta på att alltid vara kring 8-12? Vet att detta är en ganska flummig fråga som inte alltid går att svara ja eller nej på... men låt mig förklara lite tydligare;

Om en övning typiskt sett ser ut såhär, med 3 set:

10 reps
8 reps
6-7 reps

Är det istället då bättre att jag tex sänker vikten efter varje set för att kunna kanske köra:

10 reps
12 reps
10 reps?

Alltså, är det bättre att jag behåller samma vikt och satsar på lite längre återhämtning mellan varje set för att kunna hålla repsantalet uppe eller (som jag gör idag) att jag höjer/sänker vikterna lite ibland och då varierar antalet reps mellan 6-10?

1. Generellt sett tycker jag inte att du ska sänka vikten överdrivet sakta. Tryck upp vikten med sådan kraft att du får upp den men utan att vara vildsint. Du bör känna att du hela tiden har en viss kontroll på vikten. Man får försöka hitta en naturlig rytm. Sen kan repshastigheten variera en del beroende på vilken övning man kör, teknik, kroppskontroll osv. Jag tycker t ex att roddar lämpar sig för ett något snabbare tempo än pressövningar.

2. Jobba med ett bredare repsintervall (t ex 4-20 reps). Det kan göras på olika sätt. T ex en tyngre övning, en lättare övning eller från pass till pass osv.

Dina fråga om hur du bör justera vikterna från set till set kan jag inte svara på. Det finns många faktorer att ta hänsyn till, man kan inte peka ut en metod som 'bäst. Men att enbart köra t ex 10or är inte det bästa. Jobba in lägre reps också. T ex en huvudövning där du kör 4-6reps (behöver dock inte vara maxtunga vikter) sen en något lättare övning där du kör 8-12.