handdator

Visa fullständig version : Styrkelyftbälte


Jeml
2014-02-10, 14:41
Någon som har erfarenhet av dessa 3 bälten?

vilket är/verkar/tror ni är bäst?

GASP

http://www.budo-fitness.cc/os2/product_info.php?products_id=1097
(Detta tkr jag verkar bäst).

http://styrkebutiken.se/index.php?route=product/product&product_id=167

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

maattee10
2014-02-10, 14:54
jag tycker att ett bälte som är jämt runt hela är bäst och använder ett GASP. den har funkat sjukt bra och är inte jätte dyr.

Jeml
2014-02-10, 14:57
jag tycker att ett bälte som är jämt runt hela är bäst och använder ett GASP. den har funkat sjukt bra och är inte jätte dyr.

japp, det är väl det som är styrkelyftsbälte? det är iaf ett sådant jag eftersöker :)

tack för input!

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Ristretto
2014-02-10, 15:00
Jag tycker du ska köpa ett från http://wahlanders.se/.

rooz
2014-02-10, 15:25
Kan vi bli lite mer nyanserade i våra rekommendationer här?

Jag har haft / testat följande bälten, och detta är vad jag kommit fram till.

# Strenght (Ungefär likadant som i din första länk). Helt okej bälte om du inte har några högre krav på kvalitet eller läderkvalitet. Jag ogillar varianten av spänne dessa bälten har, men det är nog mer vanesak. Mjukt bälte som bara blir mjukare.

# Titan Toro (Nuvarande bälte). Har haft detta i 3 år och kommer troligen inte byta, lagom hårt och det sitter väldigt bra. Lätt att spänna (Roller-spänne, slipper strula) Passar bra med min nuvarande bukfetma.

# Whalander (Prövat både bänkpress & vanliga breda standard bältet) Tycker dessa är lite väl hårda, men det går att lösa med hederligt bankande. Ogillar spännet (Dock är detta en vanesak) Överlägset högst kvalitet av alla bälten jag testat / känt på. Ska även gå att få med mjukare läder.


Jag skulle rekommendera ett Wahlander, kan du ha länge och det väldigt mkt bättre än gasp osv.

maattee10
2014-02-10, 15:29
Jag skulle rekommendera ett Wahlander, kan du ha länge och det väldigt mkt bättre än gasp osv.

hur vet du det? du har väll inte provat GASP?

Ristretto
2014-02-10, 15:29
Wahlanders bälte finns ju med olika spännen också.

hur vet du det? du har väll inte provat GASP?

Det är livstidsgaranti på Wahlanders bälten.

rooz
2014-02-10, 15:33
hur vet du det? du har väll inte provat GASP?

Mitt gamla Strenght var nästan identiskt med GASP-varianterna som säljs. Men jag har prövat GASP också, och det var lika budget i kvalitet som Strenght.

Jeml
2014-02-10, 15:56
okej tack rooz.

nu när du skriver så tycker jag titan verkar bättre än wahlander. glömde nämna att wahlander också var ett alternativ.

vart köpte du ditt titan bälte?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

rooz
2014-02-10, 16:02
okej tack rooz.

nu när du skriver så tycker jag titan verkar bättre än wahlander. glömde nämna att wahlander också var ett alternativ.

vart köpte du ditt titan bälte?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Jag föredrar mjukare bälten, delvis pga bukfetman. Men det är bara jag. Bästa hade ju vart att du fick pröva olika bälten.

Jag köpte mitt bälte på Powerzite, eftersom de vid tillfället hade en fysisk butik där jag kunde pröva bältet.

Alltidxx
2014-02-10, 16:07
http://styrkebutiken.se/index.php?route=product/product&product_id=167
Det där ser exakt ut som det jag har men det står Eleiko på mitt. Det är ett bra bälte men inte fullt så robust som de tjocka, "riktiga". Man slipper blåmärken med det där.

Jeml
2014-02-10, 16:11
okej.

Någon som vet hur gForce bältena är? får intrycket av att dom ska vara rätt bra också?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Alltidxx
2014-02-10, 16:14
Någon som vet hur gForce bältena är? får intrycket av att dom ska vara rätt bra också?
Vet ej, men om jag hade behövt skaffa nytt så hade gForce varit mitt val. Har sneglat på dom.

Jeml
2014-02-10, 16:25
Jag föredrar mjukare bälten, delvis pga bukfetman. Men det är bara jag. Bästa hade ju vart att du fick pröva olika bälten.

Jag köpte mitt bälte på Powerzite, eftersom de vid tillfället hade en fysisk butik där jag kunde pröva bältet.

exakt vore bra att få testa. är rädd för atr jag kommer tycka wahlanders är för hårt.



bump


okej.

Någon som vet hur gForce bältena är? får intrycket av att dom ska vara rätt bra också?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2



Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

mikaelj
2014-02-10, 16:28
Tjejerna på klubben (= inte mycket mage) gillar Wahlanders mjukare bälten.

Jag har ett (vanligt, hårt) Wahlanderbälte. Det är skönast när jag har lite mage, BMI ca 30, än när jag är närmare BMI 25.

Thornblom
2014-02-10, 16:30
Har du budget runt 5-600kr rekommenderar jag Sheiko Competition PL belt. Riktigt hårt till en början, men tillskillnad från t.ex Strenght är det perfekt efter ett tags användning.

Jeml
2014-02-10, 16:33
Tjejerna på klubben (= inte mycket mage) gillar Wahlanders mjukare bälten.

Jag har ett (vanligt, hårt) Wahlanderbälte. Det är skönast när jag har lite mage, BMI ca 30, än när jag är närmare BMI 25.


okej, bmi 30 kommer dröja väldigt länge innan jag har det igen, om någonsin. ligger väl runt 24 nu.



Har du budget runt 5-600kr rekommenderar jag Sheiko Competition PL belt. Riktigt hårt till en början, men tillskillnad från t.ex Strenght är det perfekt efter ett tags användning.

okej, tack för tipset :) har egentligen budget på runt 1000kr, men detta kanske är att föredra ändå?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Gober
2014-02-10, 17:30
Rekommenderar varmt Wahlanders om du har ca 1000:- att lägga. Om du nu vill ha ett bälte som lär hålla i evigheter. Varning för knäckta revben om du har för tunn midja :D

Jeml
2014-02-10, 19:01
Rekommenderar varmt Wahlanders om du har ca 1000:- att lägga. Om du nu vill ha ett bälte som lär hålla i evigheter. Varning för knäckta revben om du har för tunn midja :D

hehe ja jag är rädd för att det är.lite hårt :p. midjan är 70-75cm typ.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

mikaelj
2014-02-10, 19:31
Som sagt, många (framförallt) tjejer använder Wahlanders mjuka bälten.

Ajemän
2014-02-10, 19:32
Wahlanders bälten är hårda, men aldrig tänkt på att det på nåt sätt gör ont eller så. Har ni råd tycker jag iaf ni ska köpa ett av honom, de är riktigt schyssta och ger helt klart med stadga än gasp och dylika bälten

Rikard Jansson
2014-02-10, 19:33
Tycker gasp funkar mycket bättre än wahlanders. Sen finns det säkert något bälte av samma "kassa" kvalitet som inte har gasploggan på och därmed kostar typ 30% av vad gaspbältet gör :)

Ungkarlsliv
2014-02-10, 19:52
Det bästa är väll om du på något sätt kan prova några olika bälten, verkar vara individuellt hur hårda bälten man gillar, själv gillar jag knackhårda bälten, men vet endel som vill ha väldigt mjuka istället.

Ni som säger att ni får ont av bältet/blåmärken/knäckta revben etc har bältet för hårt! Det är inte bältet i sig som ska stödja upp er, det är potentialen att ha ett större buktryck som gör att du skyddas och blir stabilare, har man bältet indraget till max finns där ej en chans att skapa ett ordentligt buktryck, släpp ut bältet 1 snäpp och lär er andas in med magen och spänn ut buken.

Old Nick
2014-02-10, 20:09
Ni som säger att ni får ont av bältet/blåmärken/knäckta revben etc har bältet för hårt!

Om nedre delen av bältet tar i höftbenet och övre delen i revbenen gör det ont att knäböja oavsett hur löst man spänner det. Vissa behöver smalare bälten.

Något som verkar vara en självklarhet om man läser på amerikanska sidor. Där rekommenderas det helt sonika att man köper ett 3-tums bälte istället för ett 4-tums om man har kort överkropp. I Sverige verkar det dock bara finnas "bälten" att köpa. Och "bälten" är 10 cm breda. Punkt slut.

koncept
2014-02-10, 22:03
Blev det inget Inzer?

LillisJ
2014-02-10, 22:06
Rekommenderar varmt Wahlanders om du har ca 1000:- att lägga. Om du nu vill ha ett bälte som lär hålla i evigheter. Varning för knäckta revben om du har för tunn midja :D

+1

Ömma revben har man varit med om! Men fan vilket bra bälte. :)

Jeml
2014-02-10, 22:17
Blev det inget Inzer?

nej det verkar inte så...

enda betalnings metoden man kunde välja var "cash on deliver", sen när jag mailar får jag reda på att bältet skickas så fort dom bekräftat betalning.

men jag har inte fått några uppgifter varken om vart jag ska betala in pengar eller ATT jag ska göra det. hmm.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Beholder
2014-02-10, 22:25
Jag skulle aldrig köpa ett sådant gaspbälte. Det går inte jämföra på något sätt med ett riktigt bra bälte som faktiskt är gjort för styrkelyft på riktigt.

Gober
2014-02-10, 22:34
Det bästa är väll om du på något sätt kan prova några olika bälten, verkar vara individuellt hur hårda bälten man gillar, själv gillar jag knackhårda bälten, men vet endel som vill ha väldigt mjuka istället.

Ni som säger att ni får ont av bältet/blåmärken/knäckta revben etc har bältet för hårt! Det är inte bältet i sig som ska stödja upp er, det är potentialen att ha ett större buktryck som gör att du skyddas och blir stabilare, har man bältet indraget till max finns där ej en chans att skapa ett ordentligt buktryck, släpp ut bältet 1 snäpp och lär er andas in med magen och spänn ut buken.
Problemet för mig är väl att jag inte har ett bra mellanläge, borde haft ett hål till. När jag skadade mig för snart två veckor sedan hade jag bältet väldigt hårt, det blev för mycket tryck och om det blev någon liten spricka i revbenen eller om jag bara fick någon muskelbristning eller liknande vet i sjutton. Men det är väl klart att bältet måste sitta någorlunda hårt för att få ett bra buktryck, dock inte som en jävla korsett som det blev för mig :d

Om nedre delen av bältet tar i höftbenet och övre delen i revbenen gör det ont att knäböja oavsett hur löst man spänner det. Vissa behöver smalare bälten.

Något som verkar vara en självklarhet om man läser på amerikanska sidor. Där rekommenderas det helt sonika att man köper ett 3-tums bälte istället för ett 4-tums om man har kort överkropp. I Sverige verkar det dock bara finnas "bälten" att köpa. Och "bälten" är 10 cm breda. Punkt slut.

Har en helt normal överkropp och tror inte smalare bälte skulle göra skillnad. Tror mer att det i mitt fall bara är en kombo av smal midja, för hårt spänt bälte och lite otur i kombo med ett jävligt styvt bälte.



Edit, ni som gör egna hål, vad använder ni?

Hoppas dock att någon liten cm runt midjan under bulken ska räcka för att lösa detta, eller så får man väl ha en tjockare tröja.

MtotheM
2014-02-10, 22:54
Problemet för mig är väl att jag inte har ett bra mellanläge, borde haft ett hål till. När jag skadade mig för snart två veckor sedan hade jag bältet väldigt hårt, det blev för mycket tryck och om det blev någon liten spricka i revbenen eller om jag bara fick någon muskelbristning eller liknande vet i sjutton. Men det är väl klart att bältet måste sitta någorlunda hårt för att få ett bra buktryck, dock inte som en jävla korsett som det blev för mig :d



Har en helt normal överkropp och tror inte smalare bälte skulle göra skillnad. Tror mer att det i mitt fall bara är en kombo av smal midja, för hårt spänt bälte och lite otur i kombo med ett jävligt styvt bälte.



Edit, ni som gör egna hål, vad använder ni?

Hoppas dock att någon liten cm runt midjan under bulken ska räcka för att lösa detta, eller så får man väl ha en tjockare tröja.

På mitt gamla bälte gjorde jag hål med en vanlig borr. Började men en väldigt tunn borr och tog sedan större och större, tills jag var nöjd. Men det var ett billigt tunt skitbälte, vettefan om jag hade vågat göra samma sak på mitt Wahlanders.

Gober
2014-02-10, 23:04
På mitt gamla bälte gjorde jag hål med en vanlig borr. Började men en väldigt tunn borr och tog sedan större och större, tills jag var nöjd. Men det var ett billigt tunt skitbälte, vettefan om jag hade vågat göra samma sak på mitt Wahlanders.

Bra idé men som sagt, känns ju lite riskabelt. Tror dock att det borde gå bra att borra försiktigt med träborr eftersom att bältet är så hårt och styvt. Men annars borde väl kanske en bra skomakare som fixar jackor osv kunna fixa det.

koncept
2014-02-11, 00:10
nej det verkar inte så...

enda betalnings metoden man kunde välja var "cash on deliver", sen när jag mailar får jag reda på att bältet skickas så fort dom bekräftat betalning.

men jag har inte fått några uppgifter varken om vart jag ska betala in pengar eller ATT jag ska göra det. hmm.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Du försökte beställa från inzernet.com va?
Jag kan välja att betala med credit card nämligen.

Har dock inte testat att fullgöra ordern då jag tänkt vänta lite med att skaffa bälte.

Jeml
2014-02-11, 00:14
Du försökte beställa från inzernet.com va?
Jag kan välja att betala med credit card nämligen.

Har dock inte testat att fullgöra ordern då jag tänkt vänta lite med att skaffa bälte.

nej inzereurope.net (tror det var .net).

inzer.com skickas från USA och frakten kostar lika mycket som bältet.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

O.W.
2014-02-11, 08:19
Har du budget runt 5-600kr rekommenderar jag Sheiko Competition PL belt. Riktigt hårt till en början, men tillskillnad från t.ex Strenght är det perfekt efter ett tags användning.

Aldrig sett eller hört att Sheiko har bälten?

exor
2014-02-11, 08:41
Har massvis med bälten hemma och har provat det mesta genom åren.

Bästa jag någonsin haft är mitt Wahlander´s med snabbspänne. Ända jag använder på senare år. Använder dock ett Eleiko OL bälte vid tyngdlyftning.