handdator

Visa fullständig version : Mini-bulk med gainer?


SassyFit
2014-02-09, 21:44
Jag behöver lägga på mig lite massa så jag kommer vidare i min träning samt komma närmare min viktklass, den övre gränsen ligger på 63 kg och jag ligger runt 59,5 kg morgonvikt.

Med en historia av ätstörningar tänker jag inte lystra till orden "kalori", "kalorier" eller "räkna kalorier", så ni som inte har bättre för er att tänka i sunda banor som inte inkluderar siffror är jag nöjd.

Jag behöver alltså gå upp cirka 3 kg, helst inte mer, det får gärna ta lite tid, jag har inte bråttom. Och bara tanken på att gå upp i vikt är psykiskt påfrestande, jag är riktigt rädd för att lägga på mig fett, speciellt nu när jag äntligen är riktigt nöjd med min fysik utan att ha tänkt på hur exakt jag äter utöver att mitt proteinbehov är tillgodosett.

Dagligen äter jag minst 120 g protein, det enda jag räknar. Sen fyller jag ut med bra råvaror, aldrig färdigmat eller dylikt. Dock äter jag lite mer fritt, dvs skräpmat på helgerna om suget finns (oftast chips...). Har varit viktstabil i ungefär ett år, kanske 1-2 kg nedgång under tiden jag ökat i styrka. (+5 kg i bänk, 20-25 kg i böj och mark på mindre än ett halvår)


Jag ska springa GBG-varvet i våren så jag tänker inte dra ner på konditionsträningen, det gör jag först efteråt och då håller jag löpningen på "moderat-nivå", dvs 15 km i veckan ungefär. Så på mina löpdagar är det extra noga med mat så jag inte äter för lite (ingen aning hur mycket, men jag drar i mig ett extra mål eller nåt om jag gjort långpass).
Men eftersom jag är kvalad till SL-SM i sommar vill jag givetvis bli ännu bättre och åtminstone hamna bland toppen behöver jag bli starkare, framförallt i bänken, därav tanken på att bygga lite massa. Då behöver jag ju växa lite = behöver få i mig mer än jag får i mig idag.

Kör volyminriktade pass just nu för bänken (ska byta till styrkeinriktat sen när jag vuxit lite) samt program för knäböj så träningen har jag koll på och jag ökar där, bara platån i bänken som jag ska förbi med hjälp av den här lilla bulken. Däremot dålig koll på hur man kan gå upp i vikt utan att lägga på sig fett. Deff, diet osv är jag expert med tanke på mitt förflutet med ätstörningar ;)

Min fråga är om det kan vara gynnsamt för mig att sikta på att slurpa i mig en gainer (jag har provat att äta godis efter passet men jag kan inte riktigt, jag vill inte äta godis om jag ätit bra eftersom den bra maten trollar bort sötsuget) direkt efter mitt träningspass istället för att äta massa extra kolhydrater i form av pasta eller ris spritt över dagen. Gainern jag har tittat på består av 22,5 g protein, 59 g kolhydrater och 1,3 g fett vilket är optimalt att ta efter träning vad jag förstått. Innan träning tar jag BCAA med eller utan PWO och under träningen dricker jag BCAA.

Normalt går jag ner lite under veckorna för att gå upp på helgerna där jag äter mer fritt = jämnar ut i längden. Så slutligen. Är det en god idé att dra i sig en gainer istället för enbart vassleprotein som jag gör idag, det blir ungefär 5 gainer i veckan?

(Tillägg: Jag ogillar tanken på att ändra mina portioner och ätvanor eftersom jag trivs med dem, så det här vore opti att bara byta ut en drink till någon med mer energi istället för att ställa om hela mina matvanor)

R Scarpa27
2014-02-09, 22:01
gainer tkr jag kan vara ett utmärkt val...
kör på det själv vissa dagar...

e ju en gainer som är kolhydrater och protein inget annat...
och samma kalorimängd som i whey per 100g ungefär fast mer kolhydrater/mindre protein... dock är det fler kalorier pga att du doserar mkt mer i en gainer (pga att det går som viktökningsprodukt, ganska larvigt egentligen)
sen vilken gaine du väljer spelar inte så mkt roll. ( mass gainer osv som skryter med över 600kcal per portion osv är likadan som en annan gainer... för...i deras serveringsexemplar har de mer än dubblat doseringen)

slutsats:enkel dryck, vid behov & smidighet.

jag själv kör på det för smidigheten, vissa dagar & ibland vitargo innan pass & hemmagjord eller köpt gainer efter... other way i eat :)

SassyFit
2014-02-09, 22:10
gainer tkr jag kan vara ett utmärkt val...
kör på det själv vissa dagar...

e ju en gainer som är kolhydrater och protein inget annat...
och samma kalorimängd som i whey per 100g ungefär fast mer kolhydrater/mindre protein... dock är det fler kalorier pga att du doserar mkt mer i en gainer (pga att det går som viktökningsprodukt, ganska larvigt egentligen)
sen vilken gaine du väljer spelar inte så mkt roll. ( mass gainer osv som skryter med över 600kcal per portion osv är likadan som en annan gainer... för...i deras serveringsexemplar har de mer än dubblat doseringen)

slutsats:enkel dryck, vid behov & smidighet.

jag själv kör på det för smidigheten, vissa dagar & ibland vitargo innan pass & hemmagjord eller köpt gainer efter... other way i eat :)

Den gainern jag tänkt mig har en dos som är lagom anpassad till mina mått. Annars hade jag valt en gainer med mindre kolhydrater eller komponerat ihop egen gainer i form av vassleprotein och godis men nu behöver jag som sagt lite mer energi i mig än den mängden godis jag tänkt mig (åt godis under träningar förr men stod ändå stilla i vikt ändå). Vassleproteinet jag får i mig ligger på cirka 28 g protein per serving så det är ingen väsentlig skillnad egentligen på proteindelen. Jag äter mycket ägg, kött/kyckling/fisk och mejeriprodukter i övrigt.

Då testar jag och ser mig för lite. Men frågan kvarstår - kan detta hjälpa mig att minimera fettinlagring och maximera muskeltillväxt?

R Scarpa27
2014-02-10, 07:29
Den gainern jag tänkt mig har en dos som är lagom anpassad till mina mått. Annars hade jag valt en gainer med mindre kolhydrater eller komponerat ihop egen gainer i form av vassleprotein och godis men nu behöver jag som sagt lite mer energi i mig än den mängden godis jag tänkt mig (åt godis under träningar förr men stod ändå stilla i vikt ändå). Vassleproteinet jag får i mig ligger på cirka 28 g protein per serving så det är ingen väsentlig skillnad egentligen på proteindelen. Jag äter mycket ägg, kött/kyckling/fisk och mejeriprodukter i övrigt.

Då testar jag och ser mig för lite. Men frågan kvarstår - kan detta hjälpa mig att minimera fettinlagring och maximera muskeltillväxt?

maximera muskelmassa=överskott.
satsa på överskott & har du svårt för överskott i form av mat kör på gainer, & drick så att du hamnar på överskott.
& ja det är ju helt okey en gainer består inte mycket av fett...
men att äta fett betyder inte att du går upp i fett.

allt handlar om överskottet & ja kolhydrater e bra att fylla ut kalorierna med sålänge du får i dig tillräckligt m protein & fett.

SassyFit
2014-02-10, 10:23
Men det är ju fortfarande så att när man bulkar får man ju räkna med att gå upp i fett, därav min fråga. Får väl helt enkelt våga experimentera lite, i värsta fall vet jag ju åtminstone hur jag ska äta för att tappa fett igen, även om jag helst undviker att mixtra med sånt.

R Scarpa27
2014-02-10, 19:10
Men det är ju fortfarande så att när man bulkar får man ju räkna med att gå upp i fett, därav min fråga. Får väl helt enkelt våga experimentera lite, i värsta fall vet jag ju åtminstone hur jag ska äta för att tappa fett igen, även om jag helst undviker att mixtra med sånt.

kör en lean bulk så kommer du knappt märka av fettet med, lite lite lite fett på kroppen e väl inte farligt att ofra för att öka?

kan ju deffa närsom.
& svinbulkar du inte kommer du öka mest i muskler och minimalt med fett (beroende på träning med v.s)
men släpp matnojjan om du ska göra resultat.
fokus på träning & fokusera inte så mkt på maten utan ät & drick=)