handdator

Visa fullständig version : Kiropraktor,Naprapat,lege


Batistuta
2014-02-09, 19:37
Hva slags utdannelse ville dere tatt? Hva er deres erfaring med kiropraktor-naprapat-osteopat?

mela
2014-02-09, 20:35
För att jobba i Sverige, ingen av dem, eftersom det är kasst betalt. Men jag antar att du skall jobba i Norge eftersom du skriver på norska.

Jag har aldrig hört någon gå till en osteopat och jag har fått uppfattningen om att naprapater har bredare kunskaper än kiropraktorer så jag hade blivit naprapat.

Lallle
2014-02-09, 21:28
En medianlön på 40000 är väl inte kasst betalt?

Batistuta: Det finns bara ett rätt svar här och det är kiropraktorutbildningen på Syddansk Universitet i Odense, Danmark.

mela
2014-02-09, 21:33
What? 40k?

http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Naprapat-2129

Lallle
2014-02-09, 21:44
What? 40k?

http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Naprapat-2129

http://www.saco.se/yrken-a-o/kiropraktor/#

Se "lön före skatt". Jag utbildar mig till kiropraktor i Danmark. Var på praktik för några månader sen och han jag var hos drog in 800k om året. Har även varit hos en i Malmö som tjänade uppemot en miljon om året. Skulle säga att det beror mycket på hur långa arbetsdagar man vill ha, och om man har en stor mängd folk som kommer till en.

mela
2014-02-09, 21:50
Det är ju väldigt beroende av det ja. Medellönen för kiropraktor är fortfarande nere på 30k. Så en medianlön på 40 säger egentligen inte så mycket eftersom det kan vara några få som drar upp snittet rejält.

Det finns såklart naprapater som tjänar multum också, dem jag känner har dock kliniker i Norge för att det ska vara lönt. Först ska CSN betalas av, dessutom kostar utbildningen i sig en hel del (390k).

Personligen ser jag inte att det är lönt, men visst är inte allt pengar. Kiropraktorskolan har jag ingen koll på.

Scratch89
2014-02-09, 21:54
Det är ju väldigt beroende av det ja. Medellönen för kiropraktor är fortfarande nere på 30k. Så en medianlön på 40 säger egentligen inte så mycket eftersom det kan vara några få som drar upp snittet rejält.

Det finns såklart naprapater som tjänar multum också, dem jag känner har dock kliniker i Norge för att det ska vara lönt. Först ska CSN betalas av, dessutom kostar utbildningen i sig en hel del (390k).

Personligen ser jag inte att det är lönt, men visst är inte allt pengar. Kiropraktorskolan har jag ingen koll på.

Naprapat är väl inte CSN-berättigat?

Kiropraktor är väl en vidareutbildning på naprapat?

mela
2014-02-09, 21:56
Naprapat är väl inte CSN-berättigat?

Kiropraktor är väl en vidareutbildning på naprapat?

Jo, det är det.

Kiropraktor verkar vara en helt annan utbildning, utav det jag läst mig till på lallles länk.

Lallle
2014-02-09, 22:00
Naprapat är väl inte CSN-berättigat?

Kiropraktor är väl en vidareutbildning på naprapat?

Kiropraktor är en annan utbildning, men de verkar rätt lika. Naprapat finns typ bara i Sverige och en stat i USA eller vad det är. Kiropraktor finns internationellt i klart större utsträckning.

Här i DK har kiropraktorer rätt att sjukskriva, ta röntgenbild, remittera till fysio o.s.v. Här vet man inte vad naprapat är, och så ser det ut i princip överallt utom i Sverige där det råder denna förvirring.

mela
2014-02-09, 22:05
I Norge har naprapaterna börjat att komma ordentligt nu också. Iaf runt Oslo.

Lallle, utför en kiropraktor massage och akupunktur också`? Eller knäcker de/ni bara?

Lallle
2014-02-09, 22:12
I Norge har naprapaterna börjat att komma ordentligt nu också. Iaf runt Oslo.

Lallle, utför en kiropraktor massage och akupunktur också`? Eller knäcker de/ni bara?

Huvudfokus på utbildningen här i DK handlar om diagnostik och differentialdiagnostik, det är faktiskt ganska lite fokus på manipulation (knäck). Man får skilja lite på kiros utbildade i Sverige och de som är utbildade i DK (vi läser på universitet, först tar man en kandidat i medicin) och England. De senare två ger en internationellt godkänd examen och man får vara medlem i LKR (legitimerade kiropraktorers riksorganisation), vilket de från Sverige inte får.

Legitimerade kiros ägnar sig åt diagnostik, knäck, ev. mjukdelsbehandling med triggerpunkter, samt ger patienten hemövningar och förslag på hur patienten själv kan förbättra sin situation med träning/hållning och dylikt. Akupunktur finns det väl en liten skara som använder sig av, men man kan också gör så kallad "dry needling" som har mer med att behandla triggerpunkter på att göra. Massage tror jag ganska få kiropraktorer gör, istället har man då en massör anställd i kliniken. Personligen tänker jag inrikta mig på idrottsskador och vill gärna använda mig av ultaljudsdiagnostik och stötvågsbehandling och sånt kul :).

mela
2014-02-09, 22:14
Huvudfokus på utbildningen här i DK handlar om diagnostik och differentialdiagnostik, det är faktiskt ganska lite fokus på manipulation (knäck). Man får skilja lite på kiros utbildade i Sverige och de som är utbildade i DK (vi läser på universitet, först tar man en kandidat i medicin) och England. De senare två ger en internationellt godkänd examen och man får vara medlem i LKR (legitimerade kiropraktorers riksorganisation), vilket de från Sverige inte får.

Legitimerade kiros ägnar sig åt diagnostik, knäck, ev. mjukdelsbehandling med triggerpunkter, samt ger patienten hemövningar och förslag på hur patienten själv kan förbättra sin situation med träning/hållning och dylikt. Personligen tänker jag inrikta mig på idrottsskador och vill gärna använda mig av ultaljudsdiagnostik och stötvågsbehandling och sånt kul :).

Låter rätt så intressant ändå. Jag försöker hitta skillnader mot naprapat men det blir svårt om den utbildningen du läser skiljer sig ifrån svenska...

Lycka till iaf :)

MtotheM
2014-02-09, 23:09
Det är ju väldigt beroende av det ja. Medellönen för kiropraktor är fortfarande nere på 30k. Så en medianlön på 40 säger egentligen inte så mycket eftersom det kan vara några få som drar upp snittet rejält.

Det finns såklart naprapater som tjänar multum också, dem jag känner har dock kliniker i Norge för att det ska vara lönt. Först ska CSN betalas av, dessutom kostar utbildningen i sig en hel del (390k).

Personligen ser jag inte att det är lönt, men visst är inte allt pengar. Kiropraktorskolan har jag ingen koll på.

Ermm, det är snarare några få som kan dra ner lönen till 30k... Medianen påverkas inte av extremer på ändarna.

Mental
2014-02-09, 23:20
Lönestatestiken är baserat på självrapporter, totalt 23 pers. Dvs rätt så osäkert.

mela
2014-02-10, 01:08
Trots ivrigt googlande hittar jag ingen annan statistik som överrensstämmer med 40k. Då inkl scb.

olwe
2014-02-10, 08:41
Jag har haft naprapater och kiropraktorer som kunder, vilket inte ger mig någon 100% insikt men i alla fall en hint.

Jag tror att det är högre konkurrens inom naprapatin. Det finns en jäkla massa naprapater som har svårt att få kunder osv.

Man kan utbilda sig till kiropraktor i Sverige men det finns många som anser att en icke-svensk utbildning är "finare".

Av de som jag träffat ger kiropraktorerna intrycket av att vara mest välbeställda.

Naprapater ser alltid ganska glada och lyckliga ut.

Idag är dessa två grupper ofta även privata företagare. Jag tror att hur driven och kreativ man är inom den delen (exempelvis marknadsföringen) är helt avgörande för hur mycket deg du kommer dra in. Däremot har jag hört att det går mot mindre privatisering. Regelverk kan ju förändra allt.

4623
2014-02-10, 09:17
Det är ju väldigt beroende av det ja. Medellönen för kiropraktor är fortfarande nere på 30k. Så en medianlön på 40 säger egentligen inte så mycket eftersom det kan vara några få som drar upp snittet rejält.

Det finns såklart naprapater som tjänar multum också, dem jag känner har dock kliniker i Norge för att det ska vara lönt. Först ska CSN betalas av, dessutom kostar utbildningen i sig en hel del (390k).

Personligen ser jag inte att det är lönt, men visst är inte allt pengar. Kiropraktorskolan har jag ingen koll på.

Tycker du att en medellön på 30k är dålig?

dluddeckens
2014-02-10, 09:59
Det är ju väldigt beroende av det ja. Medellönen för kiropraktor är fortfarande nere på 30k. Så en medianlön på 40 säger egentligen inte så mycket eftersom det kan vara några få som drar upp snittet rejält.

Det finns såklart naprapater som tjänar multum också, dem jag känner har dock kliniker i Norge för att det ska vara lönt. Först ska CSN betalas av, dessutom kostar utbildningen i sig en hel del (390k).

Personligen ser jag inte att det är lönt, men visst är inte allt pengar. Kiropraktorskolan har jag ingen koll på.


*facepalm*

http://sv.wikipedia.org/wiki/Median




Angående frågan:

Naprapatutbildningen är skräp i jämförelse med kiro.utb. i exempelvis Odense. Finns många exempel på folk med väldigt bristfälliga, och plagierade uppsatser som släppts igenom på naprapathögskolan... Dock finns det några som blivit duktiga därifrån också förstås.

Skillnaden är att i Danmark (och många andra länder) låter detta vara en påbyggnad på en medicinexamen, dvs du har samma grundår som en läkare.

mela
2014-02-10, 11:01
Tycker du att en medellön på 30k är dålig?

När utbildningen kostar 390k och med största sannolikhet dessutom ger CSN-lån på drygt 360k så tycker jag inte att 30k är en bra lön nej.

Batistuta
2014-02-11, 19:39
Jeg går for kiropraktikk, kiropraktikk utdanningen i Sverige er elendig og man blir ikke godkjent som kiropraktor i Norge med utdanning fra Sverige. Kiropraktor lønnen er betydelig høyere enn 30k.

L-Sami
2014-02-11, 21:45
Kiropraktorer kan vara landstingsanslutna i Stockholm precis som Fysioterapeuter/Sjukgymnaster. Det vill säga det kostar 100kr att besöka Kip som är det. Naprapaterna är på väg in också. Istället för 600kr som det oftast kostar hos en privat. Tyvärr har det här systemet utnyttjats rejält. Kiropraktorer som utför 10min behandlingar/manipulationer och får betalt för 45min. Nu har man gjort ändringar på det hela, korta behandlingar=mindre pengar från landstinget.