handdator

Visa fullständig version : Existerar Freudiansk penisavund?


filmjölk
2014-02-09, 16:21
Inspirerad av ett inlägg på facebook så ville jag läsa in mig på ämnet.

Penisavund är kortfattat ett kortvarigt utvecklingsstadie i ett flickebarns utveckling där hon är ledsen för att hon inte har en penis. Det här kommer de flesta över men penisavunden kan i visa fall bli bestående och utvecklas till en slags neuros. Denna vuxna penisavund yttrar sig i att kvinnan utvecklar ett manligt beteende och överkompenserar sin avsaknad av en penis genom att skaffa sig ett manligt yrke.

Penisavund kan ibland också utvecklas till ett sk. Elektrakomplex då flickan/kvinnan utvecklar en enormt stark kärlek till sin far och utvecklar ett hat till sin mor. Dessa kvinnor med Elektrakomplex väljer därför partners som påminner om sin egen far, och lever i skräck för att påminna om sin egen mor.

Existerar fenomenet? (fenomenen) Freud är ju enormt ute idag, både ifrån professionellt håll och ideologiskt (allt från feminister till nazister ogillar Freud) men jag tycker han bjuder på mycket intressanta teorier, dessutom nämns ordet "penis" ofta.

Diomedea exulans
2014-02-09, 16:24
Jag hade önskat att penisavunden var sann, bara för att det är ett så bisarrt och därför roligt fenomen, men tyvärr tror jag inte på den. Dels för att, som du säger, Freud anses passé av expertisen, och dels för att det låter helt rubbat. Varför skulle man vara avundsjuk på en jädra köttpinne som sitter mellan benen? En rejäl böjröv, det kan jag fatta att man är avis på, men en penis? Njaa...

filmjölk
2014-02-09, 16:26
Varför skulle man vara avundsjuk på en jädra köttpinne som sitter mellan benen? ...

För att en liten flicka konkurrerar om mammas uppmärksamhet med dels fadern, och även eventuella manliga syskon, som typiskt åtnjuter mer av mammas kärlek än vad döttrar gör.

Diomedea exulans
2014-02-09, 16:29
För att en liten flicka konkurrerar om mammas uppmärksamhet med dels fadern, och även eventuella manliga syskon, som typiskt åtnjuter mer av mammas kärlek än vad döttrar gör.

Fast varför skulle man då vara avundsjuk på specifikt penisen och inte han-köns-tillhörigheten som fenomen? Att man associerar den till penisen, visst, men det känns som om flickan isåfall kan lida av skäggavund eller djup-röst-avund.

filmjölk
2014-02-09, 16:33
Fast varför skulle man då vara avundsjuk på specifikt penisen och inte han-köns-tillhörigheten som fenomen? Att man associerar den till penisen, visst, men det känns som om flickan isåfall kan lida av skäggavund eller djup-röst-avund.

Bra fråga. Jag tror det är för att penisen är en symbol för manlighet, vilket för pojkar/män uttrycks i kastrationsångest. Dvs. rädsla för att tappa sin penis, ha en liten penis eller ha en icke fungerande penis. Manligheten sitter till stor del i penisen.

Diomedea exulans
2014-02-09, 16:36
Bra fråga. Jag tror det är för att penisen är en symbol för manlighet, vilket för pojkar/män uttrycks i kastrationsångest. Dvs. rädsla för att tappa sin penis, ha en liten penis eller ha en icke fungerande penis. Manligheten sitter till stor del i penisen.

Jag undrar hur (enligt Freud) omskärelse påverkar kastrationsångesten.

filmjölk
2014-02-09, 16:40
Jag undrar hur (enligt Freud) omskärelse påverkar kastrationsångesten.

Det hittar jag inget om, men då Freud dels var jude (som traditionellt omskär sig) och levde i en tid då det var rätt inne att skära bort förhuden för att förebygga onani så kan jag tänka mig att han hade en del åsikter om det.

Angel
2014-02-09, 16:40
Jag älskar Freud. Tycker inte alls han är ute!

Hackenschmidt
2014-02-09, 16:42
http://s28.postimg.org/ei9sdoptp/freudo2.jpg

alphahanen2
2014-02-09, 16:44
Freud är så jävla ute! Större myglare får man leta efter..