handdator

Visa fullständig version : behålla muskelmassa


gondie
2014-02-09, 13:54
Kortfattat är min fråga väldigt enkel, hur mycket träning behövs för att behålla sin muskel massa? Och hur hade ett sånt schema sett ut på 3 dagar i veckan?

Antar det behövs lite mer bakgrundsinformation för att kunna ge ett vettigt svar.
Jag har styrketränat i många år och lyckats lägga på mig en del massa.
185 cm, 96 kg i okej form. ca 45 cm runt armarna.

Men det sista året har jag fastnat för kampsport och planerar att börja tävla, och vill därför skära ner från 5-6 gympass i veckan och lägga mer krut på kampsporten.
Tanken är att träna 4 pass kampsport i veckan samt 3 gympass (en hel vilodag per vecka).
Själva tränings volymen är ingen fara. Utan frågan är om detta räcker för att behålla de musklerna jag har kämpat mig till.

Har under min karriär haft ett 2 år långt uppehåll från gymmet, när jag började igen så hade jag tappat exakt allt. fick börja om på tex 60 kg i bänkpressen.

Planen ser ut som följande
måndag: kampsport
tisdag: kampsport
onsdag: rygg, biceps, baksida axlar
torsdag: kamsport
fredag: kampsport ( morgonpass). Ben och mage på gymet (kvällspass)
lördag: bröst, axlar triceps
söndag: vila

Självklart sköts kosten och sömn exemplariskt för att undvika överträning. lyssnar noga på kroppen och anpassar intensiteten efter den.

Hur hade ni lagt upp gymträningen? syftet är som sagt att behålla muskelmassa och styrka. Kan jag öka lite är det bara positivt och självklart målet.

Commando1980
2014-02-09, 17:16
Helkropp 2-(kanske)3ggr/veckan.