handdator

Visa fullständig version : Jag äter samma sak varje vecka, är det "nyttigt"?


kalutti
2014-02-09, 12:12
jag äter praktiskt taget exakt samma sak varje vecka, det är en blandning mellan:

5 knäckebröd sport. pålägg: kvarg, tomat/gurka/paprika, keso, ost.

Thai-lunch: kyckling med ris blandat med morot+babymajskolv+någon annan grönsak

havregrynsgröt, kanel + hermestas lättströ

Fetaostsallad - tomat/gurka/paprika/sallad

Köttfärssås med fullkornspasta + vita bönor.

Mellanmjölk

Frysta hallon

Allt detta i en rimlig blandning för att ha en bra makro-balans

Förutom detta så blir det en del kaffe och BCAA före&efter träning.

Tränar förövrigt 3x styrketräning + 3x konditionsträning per vecka och håller på att deffa just nu, om det är något som kan påverka svaret på min fråga

Sheogorath
2014-02-09, 12:31
Vad det gäller kostsammansättningen ser det jättebra ut. Bra med så mycket grönsaker, det borde fler (*host* jag också *host*) ta till sig. Kanske borde du supplementera med Omega-3 och D-vitamin som de flesta av oss. :)

Energimängden får ju styra hur du vill att vikten ska uppföra sig.

Edit: du kan skippa BCAA innan träningen, den har ingen plats där. Antingen kör du "ingenting" innan träning (om det är nära inpå en måltid) eller lite kolhydrater (om du tycker det ger dig något - mig ger det inget om jag inte är helt bränd), alternativt en lättsmält, hel proteinkälla (d.v.s. proteindryck) om det var långt från måltiden.

kalutti
2014-02-09, 12:40
Okej tack för din åsikt, men varför skulle BCAA innan träning vara onödigt? Brukar ta det på tom mage innan träning för att få upp proteinsyntesen, knappt några kcal så det passar bra för deffning.


Edit: du kan skippa BCAA innan träningen, den har ingen plats där. Antingen kör du "ingenting" innan träning (om det är nära inpå en måltid) eller lite kolhydrater (om du tycker det ger dig något - mig ger det inget om jag inte är helt bränd), alternativt en lättsmält, hel proteinkälla (d.v.s. proteindryck) om det var långt från måltiden.

Sheogorath
2014-02-09, 13:39
Okej tack för din åsikt, men varför skulle BCAA innan träning vara onödigt? Brukar ta det på tom mage innan träning för att få upp proteinsyntesen, knappt några kcal så det passar bra för deffning.

Det tillför inte mer där än vid något annat tillfälle. Vill du äta BCAA två gånger per dag så gör du det, men placeringen innan träning tillför ingenting extra.

Kaelel
2014-02-09, 13:41
Någon fet fisk skulle inte skada, som tex lax eller makrill.

tlk
2014-02-09, 14:03
Sardiner i tomatsås är guld.

KalleTeodor
2014-02-09, 15:05
Det tillför inte mer där än vid något annat tillfälle. Vill du äta BCAA två gånger per dag så gör du det, men placeringen innan träning tillför ingenting extra.

När är det den tillför något då? Efter träning behöver man väl alla aminosyror och inte bara 3..

Sheogorath
2014-02-09, 15:10
När är det den tillför något då? Efter träning behöver man väl alla aminosyror och inte bara 3..

Det är aminosyrorna du har tillgängliga i blodet (från maten du ätit och kroppens ständigt pågående katabolism av t.ex. muskelvävnad) som byggs in som (nytt) muskelprotein. Syftet med efterintaget är framförallt att uppreglera muskelproteinsyntesen, vilket framförallt medieras av leucin.

Med det sagt finns det ingenting som tyder på att 10 g BCAA (~5 gram leucin) skulle vara bättre än 10 g EAA (~2 gram leucin) i det läget.

R Scarpa27
2014-02-09, 20:24
tkr dock fettintaget är mkt lågt och smör på knäckebröd & bröd är godare än att bre på kvarg. =/

StarkaUlf
2014-02-09, 20:43
tkr dock fettintaget är mkt lågt och smör på knäckebröd & bröd är godare än att bre på kvarg. =/

Det vet vi tyvärr inte då vi inte har någon aning om ingredienserna i t.ex köttfärssåsen, mängden fetaost i fetaost-salladen, mängden ost på mackorna etc.

Kan vara lagomt men det kan även vara lite.

R Scarpa27
2014-02-09, 21:01
Det vet vi tyvärr inte då vi inte har någon aning om ingredienserna i t.ex köttfärssåsen, mängden fetaost i fetaost-salladen, mängden ost på mackorna etc.

Kan vara lagomt men det kan även vara lite.

yes true...
dock siktar jag på kcal fattigt om man tittar på hur han äter generellt, tyder lite på fettnoja men behöver inte som du säger...

men ts kan du säga vilka råvaror och produkter och mängd han använder så blir det ju enklare =), så kan man ju kalkulera lite =P
sen om det är nyttigt går ju inte svara på direkt, men tråkigt att inte variera maten, som jag även tror kan bli onyttigt i längden, då vissa näringsintag brister i slutändan.