handdator

Visa fullständig version : Lågt testosteron värde??


Dennis86
2014-02-08, 22:34
Hej !
Jag har tidigare lagt upp en tråd kring whey protein.
Då detta gav mig hårda testiklar.
Därför har jag helt slutat med kosttillskott.

Efter endel letande på nätet varför whey proteinet påverkat mig på detta negativa sätt pratade jag med min urolog som inte heller hade ett svar kring detta.
Jag bad då om att få göra ett testosteron prov då jag fått andra komplikationer nu i efterhand . Om det har med whey pulvrena eller träningen kan jag inte svara på.
Hursomhelst så kom mitt resultat negativt. mitt värde var på 8,9 och det ska vara på 10-35 . Bör också tilläggas att jag ätit innan detta test och det skall igentligen göras på fastande mage.

Frågan är varför jag fått så lågt värde ? Jag har aldrig haft problem med sådant innan jag började träna för 1,5 år sedan.

Jag tränar 3-4ggr i veckan. Ingen löpning eller maraton.
Värmer upp 5min på löpband innan jag går till maskinerna samt vikterna.
Efter gymmandet går jag till motions cykeln eller crosstrainern i 5 min .

MVH Dennis

Gober
2014-02-08, 22:37
Man bör väl göra mer än ett test då det kan skilja ganska mycket? Att du skulle få låga värde pga vassle är väl helt osannolikt då även andra mjölkprodukter skulle påverka dig. Om det nu är så att du har låga värde har det inget med din träning att göra om du nu inte använt några olagliga preparat. Varför dina värden ser ut som det gör är det ingen här som kan svara på, det måste din läkare göra.

Dennis86
2014-02-08, 22:58
Hej! Jo jag ska på "utredning" hos urologen igen..
De tråkiga i de hela var att de inte hittade nått först förens ja krävde ett testosteron test. Anledningen var att de stämde in så bra på allt jag läst på nätet under testosteronbrist. Och nej jag har inte använt några andra preparat. Käkar enbart riktig mat.. vet att jag inte får i mig tillräckligt med protein då jag inte kan äta så mycket i vanlig föda och whey tål jag inte. Så frågan är om proteinbrist skapar testosteronbrist?
Ingen i min släkt av oss män har låg testosteron halt så de verkar inte ha med gener att göra heller.

Kvicksilver
2014-02-08, 23:26
Hej! Jo jag ska på "utredning" hos urologen igen..
De tråkiga i de hela var att de inte hittade nått först förens ja krävde ett testosteron test. Anledningen var att de stämde in så bra på allt jag läst på nätet under testosteronbrist. Och nej jag har inte använt några andra preparat. Käkar enbart riktig mat.. vet att jag inte får i mig tillräckligt med protein då jag inte kan äta så mycket i vanlig föda och whey tål jag inte. Så frågan är om proteinbrist skapar testosteronbrist?
Ingen i min släkt av oss män har låg testosteron halt så de verkar inte ha med gener att göra heller.

Menar du att du inte får i dig tillräckligt med protein om du inte dricker lite vassle varje dag?
Äter du inte kött? Och även om du är vegetarian borde du lätt kunna få i dig tillräckligt med protein.
Tror inte för en sekund att du lider av proteinbrist.

Dennis86
2014-02-09, 17:42
jo ja försöker äta endel kött men inte i de mängder som ja kanske borde. oftast en eller två kycklingfiler eller typ nått enklare som chickenbits eller fiskpinnar . Efter träning brukar ja steka två st ägg och lägga dem på en macka ihop med lite prickigkorv o ett glas mjölk. mer än så brukar de inte bli tyvärr...

till lunch blir de inte mkt heller.. oftast youghurt o flingor då ja inte hinner göra annat !

Pepz
2014-02-09, 18:58
din testosteronbrist kanske kommer av att du äter usel mat... :)

Avvakta fler utredningar och lyssna på läkarna.
Inte så många här som har kompetens att uttala sig..

och nej proteinbrist är inte orsaken.

blomrog
2014-02-09, 19:34
Hur har dina symptom sett ut?

Dennis86
2014-02-10, 12:33
Hur har dina symptom sett ut?

Jag var helt frisk och mådde bra innan jag började träna o dricka whey shakes.
Fick hårda testiklar och slutade med wheyen. Dem har återgått till normala.
Dock har jag helatiden klagat på dåligt tryck i slangen o liten mängd om man kan utrycka det så. Huggande smärta i vardera tesikel som gick upp i magen.
Samtidigt helt orkeslös på gymmet , lätt irriterad , dålig sömn på natten trotts att jag ständigt går trött. Börjar slöddra när man pratar ..tappar ord typ som dyslexi... dåligt närminne Sökte på google på testosteron brist och fick fram exakt det jag hade problem med. Krävde då hos urologen att få göra ett testo prov vilket de gjorde och taadaa dåligt värde. Under hela denna tid har alla läkare o sköterskor idiot förklarat en.
Huggandet sökte ja först hjälp för. Men tror inte smärtan/huggen har me testot att göra.

blomrog
2014-02-10, 13:27
Har du ätit några nämnvärda kosttillskott? Utöver vassle...

Huddex
2014-02-10, 15:38
En del har lågt testosteron värde och då går det att göra något åt det. Äter du som folk så ska du inte ha några större brister annars. Se till att göra testo testet igen men ät inte innan då det kan sänka din testo nivå med upp till 25% beroende på hur mycket socker du petar i dig.

Kvicksilver
2014-02-10, 15:39
jo ja försöker äta endel kött men inte i de mängder som ja kanske borde. oftast en eller två kycklingfiler eller typ nått enklare som chickenbits eller fiskpinnar . Efter träning brukar ja steka två st ägg och lägga dem på en macka ihop med lite prickigkorv o ett glas mjölk. mer än så brukar de inte bli tyvärr...

till lunch blir de inte mkt heller.. oftast youghurt o flingor då ja inte hinner göra annat !

Det där låter ju som en hel del protein totalt. Dessutom en hel del i form av vassle från mjölk och yougurt.

GurraC
2014-02-10, 22:09
Min första tanke är vinterdepression. Ovanligt få soltimmar den här vintern. Finns väl även en del som pekar på att d-vitaminbrist kan vara en delförklaring till hypogonadism.
Hoppas du får rätsida på problemen.

Onigiri
2014-02-11, 22:24
Ät mer fett och kalorier (valnötter, ägg, bacon tex.)
Ät broccoli/selleri i ordentliga lass dagligen
Käka apelsiner istället för godis eller liknande (okej 10 apelsiner dagligen är väl onödigt men 1-2)
Supplementera med d-vitamin ordentliga doser 2000ie dagligen
Träna ordentligt tungt varannan dag ca, brukar passa bra.
ZMA innan sömn kan du ju testa men antagligen helt meningslöst
Motionera (raska promenader 5-6km räcker dagligen)

Ska ju rent teoretiskt kunna höja testosteronet men om du höjer det till 10 eller 15 är ju svårt att veta.

Hur länge har du känt såhär? Har du kollat FSH och prolaktin och sånt med och vad ligger dessa värden på?

sigill
2014-02-11, 22:27
Glöm inte fet fisk. Bomba på med lax, även ägg (kolesterol behövs för att tillverka hormoner) osv.

Dennis86
2014-02-12, 12:20
Hej ! äter rätt mycket ägg ,apelsiner ,bananer och någon fisk typ rödspetta ( kan inte äta röd fisk och inte heller skaldjur då min mage säger ifrån) .
Har inte kollat några mer värden än PSA och testo .. psa var jätte bra. testo va dåligt. Få reda på mer av urologen nästa gång ja e där... inväntar nästa kallelse.
Jag brukar träna 3-4 ggr i veckan . Ingen direkt löpning utan endast 5min som uppvärming. Kör ganska så tungt men inte så ja skiter på mig. Kör dock väldigt lugnt med ben. Eftersom så fort ja lyfter tungt i benpress etc så hugger de i testiklarna /strålar upp i magen dagen efter .

Dennis86
2014-02-12, 12:24
En annan symptom för låg testo (enligt google sökning, vilket iof stämmer på mig) är att man lägger på sig fett oavsätt träning.. Innan kunde ja äta va skit som helst utan att gå upp ett gram i vikt. Nu tränar ja mycket och trotts det så har jag endel underhudsfett runt buken och även på sidorna som går upp en bit på ryggen. Detta hade jag inne för nått år sedan. Därimot övre magdelen och uppåt är hårt som fan o inget fett.

bigtraps
2014-02-12, 13:11
Du börjar bli äldre

Onigiri
2014-02-12, 14:04
Kör dock väldigt lugnt med ben. Eftersom så fort ja lyfter tungt i benpress etc så hugger de i testiklarna /strålar upp i magen dagen efter .Lär dig knä eller frontböja, och böj tungt med måtta och efter förmåga. Det är inte helt ovanligt att folk skadar sig i benpressen i ljumskar.

NiklasAlm
2014-02-12, 14:26
Ditt huggande skulle kunna vara prostatit, fast det brukar kännas som en mer åtstramande känsla, det är en ofarlig "sjukdom". Jag har haft det själv och prostatit är rätt vanligt för män i 20-30 års åldern.

Lance Uppercut
2014-02-12, 20:35
Antar att de kommer vilja att du gör fler test eftersom du hamnade under 10. Jag skulle rekommendera att börja käka ZMA så fort som möjligt innan nästa test för att se om det hjälper.

Kischen
2014-02-12, 21:44
Antar att de kommer vilja att du gör fler test eftersom du hamnade under 10. Jag skulle rekommendera att börja käka ZMA så fort som möjligt innan nästa test för att se om det hjälper.

Eh? Förutsatt att ts inte har brist på zink, magnesium eller vitamin b6 så vad är det där för råd?