handdator

Visa fullständig version : Bestiga kebnekaise


Dodel
2014-02-08, 21:30
hej, jag och två andra kompisar har tänkt att bestiga kebnekaise till sommaren, möjligen juni eller juni. vi skall åka buss till kiruna och sedan på något sätt ta oss till nikkaluokta hur vet jag ännu inte, sedan möjligen åka helikopter från nikkaluokta till fjällstationen och beroende på vilken tid vi anländer bestämmer vi oss för att slå upp tältet och sova en natt eller bege oss upp på berget direkt,
jag har ingen som helst erfarenhet av bergsklättring men har ett stort intresse för vandring och friluftsliv. jag skulle gärna vilja ha tips på vad man bör tänka på/ha med sig på en sådan expedition.

Tack på föhand! :)

J.V
2014-02-08, 21:33
Helikopter till fjällstationen? Varför? Spara pengarna och gör en dagsvandring istället, det är en vacker rutt. Tar runt 5 timmar utan pauser. Dessutom missar ni LappDånalds efter vägen där de säljer goda renburgare och våfflor.

Dodel
2014-02-08, 21:43
Möjligen helikopter vägen dit för upplevelsen och vandra tillbaka

sigill
2014-02-08, 21:52
Enklast är att ta buss från Kiruna till Nikka.

Någon bergsklättring behövs inte (om du inte vill gå via Björlings glaciär och klättra uppför väggen). Västra leden är den enklaste att ta ifrån fjällstationen. I närheten av toppen finns det toppstugor som kan användas i nödfall vid dåligt väder.

Det är viktigt att du har med dig väl ingångna skor, t.ex. Graningekängor eller andra lågskor. Kläderna ska vara myggtäta. Enklast är att gå i en lång myggtät skjorta, goretexbyxor och mygghatt. Man alstrar oerhört mycket värme då man går och blir det ordentligt varmt så får man ta av sig ännu mer. Men nästan oavsett temperatur är det en bra rutin att genast ta på sig mer kläder (fleecejackor är perfekta) när man stannar. Regnkläder stoppar all vind effektivt. Gå heller inte för fort så att svettningen kommer igång. Ett jämnt och lugnt tempo är väldigt vägvinnande i längden= färre drickpauser inte minst. Det är ingen idé att gå med stavar om man håller sig till en led (och slipper vad) och bär en lättare ryggsäck.

Det är en bra idé att gå en del i krävande terräng innan fjällvandringen för att få in känslan. En del konditionsträning på hög intensitet är bra också. Under själva toppturen räcker det med att gå med en lätt ryggsäck med energität mat som:

nötter, godis, russin, korv, nyponsoppa, knäckebröd, smör, pulvermjölk.

Basala saker man ska ha med på toppturen: stormkök och T-röd, karta+ kompass, regnkläder, mygghatt, kniv, handskar, hygienartiklar, fleecetröja och vattenbehållare. Solglasögon kan vara bra att ha också.

LoveMachine
2014-02-08, 21:59
Pucktvåa, men vi norrbottningar är ju rätt sävliga.

Det går en buss från Kiruna centralstation till Nikkaluokta några (två tror jag) per dag. De sammanfaller med nattågens ankomst vilket är rätt smidigt. Planen att gå upp till Kebnekaise samma dag kan du däremot glömma. Inte ens med den tidigaste bussen har du en realistisk chans att göra det. Ska man gå upp på Kebnekaise över dagen så bör man börja tidigt. Nu blir det ju förvisso inte mörkt den tiden på året men väl lite mörkare vilket komplicerar saker och ting. Ta er till fjällstationen slå upp era tält, ladda mentalt och sätt igång nästa morgon.

Nu har jag inte varit upp själv men det är inte frågan om klättring om man tar den västra leden. Det är vandring i brant och bitvis besvärlig terräng men inget som är direkt tekniskt. Den östra leden som går över glaciären är något annat och bör nog inte göras om man inte är någorlunda erfaren och kan området. Går man i en guidad tur så är det en annan femma.

Men ska ni göra det så bör ni planera för ett antal reservdagar. Vädret i fjällen kan skifta fort och vara väldigt oförlåtande, även om sommaren. När jag och en polare gick förbi där för två år sedan så hade de på grund av vädret inte fått upp en enda person på toppen på åtskilliga dagar. Fast det var nog de värsta regn och rusk veckan i mannaminne.

Vad det gäller utrustning så är det inga speciella saker som krävs utan vanlig fjällutrustning. Det är värt att ha med sig en mindre ryggsäck så man slipper gå med de stora vandringsäcken. Du ska ha bra skor, kläder som klarar så väl väta som kyla samt nog med förplägnad för att ni ska klara att hålla stridsvärdet upp i minst tolv timmar. Det går att fylla på vatten en bit upp mot toppen men jag vet inte hur det ser ut upp på höjderna.

Jockefoten
2014-02-08, 22:06
Jag besteg Sveriges praktstånd för ett par år sedan.

Några tips kan jag nog delge. För det första så bör du skippa helikoptern, det är för fjollor och idioter (förklaring kommer längre fram). Tänk på att ta med mycket energifylld mat, tex. choklad och nötter för det är ganska jobbigt att gå upp även för en vältränad människa (jag ser mig som rätt vältränad).
Bär inte med all packning upp till toppen, smarta människor lämnar tält och överflöd nere vid fjällstugan eller där själva stigningen börjar. Mindre smarta människor tycker det skulle vara coolt att bära upp precis allt till toppen (sinnessjukt jobbigt). T_T
På vägen ner tar det lugnt och försökt inte gena/spela Allan, genom att åka kana ner för berget. Det slutar bara i att man måste ringa fjällräddningen, ta hjälp av danska scouter som kan livrädda Charlie och bygga en bår till honom. Dessutom kostade fjällräddningen runt 50K, något som NSD snabbt påpekade.
http://www.nsd.se/nyheter/vansinnesfarden-ner-for-kebnekaise-6295388.aspx

Lycka till på färden! :)

Dodel
2014-02-08, 22:08
Tack för bra svar o tips! :)

Ännu en fråga, hur kallt är det där i områdena i slutet på juni/ början på juli?

Dissector
2014-02-08, 22:10
Beroende på hur klimatet är/har varit kan underlaget på toppen vara olika isigt, och ibland kan man behöva ha stegjärn för sista biten. Glöm inte att fråga om det på fjällstationen innan turen så ni inte blir ståendes nedanför mållinjen. Vid behov kan man hyra stegjärn där som passar de flesta kängor.

Ska poängtera att jag inte talar av egen erfarenhet, utan av andras. Gjorde en fjällvandring i höstas som vi tänkte avsluta med Kebnekaise, men det blev inte så denna gången :)

sigill
2014-02-08, 22:11
Jovars, vädret kan skifta oerhört snabbt i fjällen. Jag har varit med om närmare 20 grader och gassande sol och 3 timmar senare mulet och några få plusgrader. Det kan också börja blåsa rejält på oväntade sätt. Tidvis kan det regna kraftigt. På hög höjd kan det vara åtskilliga minusgrader (därför MÅSTE man ha handskar med sig). Regnkläder ovanpå goretexbyxor räcker dock långt: det är främst vinden som kyler.

Som LM var inne på så bör man ha reservdagar och reservplaner. Att på förhand spika ett schema och sedan hålla det exakt är nästan omöjligt- här spelar vädret en stor roll. Men även ev. skoskav kan ställa till det (skavsårsplåster måste man ha med; dubbla sockar kan också hjälpa).

Vad gäller vatten/snötillgången så är den inget problem i de flesta fall. Det beror delvis på hur långt gången sommaren är, men vanligtvis finns det vatten nästan överallt (dock så ska man bära på 0,5 L för säkerhets skull). På toppen får man smälta snö själv för att göra nyponsoppa osv.

Ha som sagt en lätt ryggsäck när ni går upp på toppen. Ta inte med er en massa onödiga prylar. Vikten drar iväg fortare än man kan tro.

LeBron
2014-02-08, 22:17
Är det här verkligen smart att göra som 14-åring eller har ni en vuxen i ert sällskap?

Dodel
2014-02-08, 22:23
Haha jag är 16 nu ursäkta mig har inte ändrat... :)

sigill
2014-02-08, 22:28
Haha jag är 16 nu ursäkta mig har inte ändrat... :)

Jag är 16 år
har sovit i en sovsäck under stjärnorna i -17 grader osv osv tror jag skulle klara av detta

Det tror jag också. Förbered er ordentligt bara och ta med de grejer ni behöver.

Jag gillar inte idén att flyga in till Kebnekaiske (antingen till stationen eller toppen som vissa gör). Har sett en klantskalle till turist som var extremt ofokuserad uppe vid själva toppspetsen (det är stupbrant där) p.ga. att hon flög helikopter upp. Men även om man bara flyger till fjällstationen finns risken att man inte tar vandringen på allvar och är mentalt otaggad. Att däremot flyga från fjällstationen till Nikka på hemvägen är väl tänkbart om man är villig att betala.

Sen ska man ha lite tur med vädret också. Det finns ingen som helst poäng med att gå upp på toppen om man inte kan se ett smack. Själv har jag haft extrem tur under nästan alla mina toppbestigningar.

hugok
2014-02-08, 22:46
Jag säger som de flesta andra. Ta bussen från Kiruna till Nikkaloukta, gå därifrån till fjällstationen, slå upp tält vid fjällstationen och ta toppen dagen efter. Stegjärn kan vara bra för att klara den sista biten. Ha med kläder för alla möjliga temperaturer, ena minuten går man i t-shirt för att sedan komma till nåt kallt ställe och behöva dra på sej rejält med kläder. Man behöver inte ha speciellt bra kondition för att klara det.

Chrbo
2014-02-09, 12:33
Helikopter till fjällstationen? Varför? Spara pengarna och gör en dagsvandring istället, det är en vacker rutt. Tar runt 5 timmar utan pauser. Dessutom missar ni LappDånalds efter vägen där de säljer goda renburgare och våfflor.

Det är inte en särskilt vacker rutt, det är utan tvekan den tråkigaste rutten som ja någonsin har vandrat i den svenska fjällvärlden.

J.V
2014-02-09, 13:14
Det är inte en särskilt vacker rutt, det är utan tvekan den tråkigaste rutten som ja någonsin har vandrat i den svenska fjällvärlden.Är det första vandringen man gör är den ju dock värd att gå. Har man gjort flera andra kan den bli lite trist, ja. ;)


TapaTalk.

sigill
2014-02-09, 13:24
Tack för bra svar o tips! :)

Ännu en fråga, hur kallt är det där i områdena i slutet på juni/ början på juli?

Det kan variera mycket från år till år och vecka till vecka. Men slutet av juni fram till och med september är bäst. I maj och i början av juni är fjällen inget ställe man vill vara i dock. Enorma mängder snö och is smälter bort och riktigt otäcka slasklaviner kan dra fram utan förvarning. Det kan vara nästan omöjligt att förflytta sig utan att bli genomvåt (jag har hört en del skräckhistorier...).

akAn
2014-02-09, 14:24
Regnkläder ovanpå goretexbyxor räcker dock långt: det är främst vinden som kyler.



Hade du både "regnkläder" och goretexkläder?


Jag skulle tipsa att fråga i fjällstationen hur läget ser ut och hur väderprognosen ser ut innan. Ta med tillräckligt med vatten, runt 2L per person.

Jockefoten
2014-02-09, 14:30
Hade du både "regnkläder" och goretexkläder?


Jag skulle tipsa att fråga i fjällstationen hur läget ser ut och hur väderprognosen ser ut innan. Ta med tillräckligt med vatten, runt 2L per person.

Det finns gott om vatten på vägen upp som rinner ner ifrån berget. Smakar kalasgott.

sigill
2014-02-09, 14:45
Hade du både "regnkläder" och goretexkläder?


Jag skulle tipsa att fråga i fjällstationen hur läget ser ut och hur väderprognosen ser ut innan. Ta med tillräckligt med vatten, runt 2L per person.

När det är ordentligt kallt/blåsigt.

Så mycket vatten behöver man inte alls ta med. Finns rinnande vatten eller snö nästan överallt.

Dodel
2014-02-09, 21:41
Nu till provianten, är det smart att ta med sig konserver tex bönor, ärtsoppa osv med tanke på vikten eller är torrmat att föredra?
ska givetvis ha med mig nötter och annat snask men syftade mer på maten :)

akAn
2014-02-09, 21:49
När det är ordentligt kallt/blåsigt.

Så mycket vatten behöver man inte alls ta med. Finns rinnande vatten eller snö nästan överallt.

Beroende på säsong så finns det snö, men till det behöver man ju ett kök. Vatten överallt håller jag inte med om men du får gärna beskriva närmare var. Kittelbäcken i kitteldalen var sista vattenkällan när jag gick om man inte ville smälta snö.

Dodel
2014-02-11, 21:54
Hallå någon som kan besvara min fråga angående provianten?!

Jockefoten
2014-02-11, 22:00
Hallå någon som kan besvara min fråga angående provianten?!

Du kan köpa mat i fjällstugan.

Orkar du bära med dig ett stormkök så kan ni ju käka vad ni vill.

sigill
2014-02-11, 22:04
Nu till provianten, är det smart att ta med sig konserver tex bönor, ärtsoppa osv med tanke på vikten eller är torrmat att föredra?
ska givetvis ha med mig nötter och annat snask men syftade mer på maten :)

Konservburkar väger en hel del så det kan du nog glömma. Knäckebröd (lättare än mjukbröd) och müsli (servera med semper pulvermjölk) är en mycket bra bas för du slipper koka upp snabbmakaroner eller havregryn men får ändå i dig en massa kolhydrater.

Men det går förstås inte bara att leva på bröd och snabbmakaroner, men det behövs ofta för att komma upp i tillräckligt med kalorier. Middagsrätter i form av torrmat kan vara förvånansvärt bra, och är nästan oumbärliga. De kostar men det kan det vara värt. Jag gillar dock att ha med någon slags korv utöver det som är dels fet och näringstät, men också salt eftersom fjällbäckarna är så mineralfattiga att man kan få saltbrist i vissa situationer. Då har man något att se fram emot om torrmaten blir för enformig.

Om man fjällvandrar anses 20 kg vara absolut max för att få en bekväm vandring. Men helst några kg under det. I regel lättar säcken 0,5-1 kg per dag ungefär då det går åt mat och lite T-röd.

När man gör toppbestigningar ska man ha en liten ryggsäck som bara väger några kg (4-5 kg brukar det nog bli för mig).¨

P.S Jockefoten. Visst går det att köpa en massa i fjällstugorna, men det blir oftast betydligt dyrare än om man gör inköpen hemma.

sigill
2014-02-11, 22:08
Beroende på säsong så finns det snö, men till det behöver man ju ett kök. Vatten överallt håller jag inte med om men du får gärna beskriva närmare var. Kittelbäcken i kitteldalen var sista vattenkällan när jag gick om man inte ville smälta snö.

Ett kök har jag alltid med mig...

Lejonjakt
2014-02-12, 00:48
Grabbar de kebabmedkajse överdriv inte saken som om de våre mount everest, köp en kebab rulle dra till fittjas gränder där finns 10-15 våningars förorts lägenheter, den som klarar 2 varv får en starksås.

z_bumbi
2014-02-12, 08:28
Nu till provianten, är det smart att ta med sig konserver tex bönor, ärtsoppa osv med tanke på vikten eller är torrmat att föredra?
ska givetvis ha med mig nötter och annat snask men syftade mer på maten :)

För första dagen funkar konserver eller färsk mat bra men sen kan en blandning av konserver och andra halv eller helfabrikat funka bättre. Att ha någon påse eller två med boil in the bag kan också vara smart för själva toppturen, då behöver ni bara ha med ett litet kök eller plocka de delar ni behöver för att värma vatten från det vanliga köket plus en lätt sked var. I värsta fall går de (inte skedarna utan boil in the bag-målen) också att äta kalla.
Om packningen blir väldigt tung så kan ni självklart kika på om ni inte kan strunta i konserverna men för en femdagarstur* där ni "bara" ska gå med full packning första dagen och har möjlighet att slänga skräpet vid fjällstationen så måste det mycket till innan det skenar iväg så mycket.

Vattenfrågan skulle jag bestämma på plats dvs fråga var sista vattnet finns på uppvägen och sedan anpassa sig till det. Att bära något kilo eller två mer än nödvändigt är inte heller hela världen när man ändå har en begränsad packning.

*En dag dit, två dagars eventuell väntan, en dag till toppen och en dag hem. Om det drar ut mer på tiden så finns det möjlighet att köpa mat.

Dodel
2014-03-08, 22:17
Finns det andra fina/sevärda platser inom gångavstånd från kebnekaise? tänkte att man kunde stanna några dagar extra eller så för att vandra runt i omgivningarna.

sigill
2014-03-08, 22:33
Det givna valet är Tarfaladalen. Bara några km vandring tillbaka mot Nikkaluokta så kommer du till början av dalen. Tarfalasjön är mycket vacker.

Dodel
2014-03-09, 10:54
Okej, jag skulle själv tippa på att det är hyfsat kallt i vattnet, tänkte för det vore ju inte helt fel med ett dopp eller två under dessa dagar, det kan ju bli lite lökigt, vad tror du nog går det säkert att doppa sig?!

G_lund
2014-03-09, 11:14
Vad ska man tänka på när man kollar skor inför en bergsvandring?
(Har aldrig ägt ett par skor avsedda för hiking)

sigill
2014-03-09, 15:31
Okej, jag skulle själv tippa på att det är hyfsat kallt i vattnet, tänkte för det vore ju inte helt fel med ett dopp eller två under dessa dagar, det kan ju bli lite lökigt, vad tror du nog går det säkert att doppa sig?!

Det beror förstås på när på året det är, vilken höjd osv. Men du kan ju föreställa dig hur kallt det kan vara när det är glaciärvatten i princip som rinner från hög höjd och inte får någon längre tid på sig att bli varmt :D Men om du tänker doppa dig i Ladjtojaure så lär vattnet kunna vara varmare. Tarfalasjöns vatten bör vara rejält kallt. Det är höga berg och branta sluttningar ned mot sjön, och minst en glaciär tror jag når ända ned till vattnet (eller nära på).

Vad ska man tänka på när man kollar skor inför en bergsvandring?
(Har aldrig ägt ett par skor avsedda för hiking)

Om du inte ska gå där det är blött på många ställen tycker jag att lågskor är bättre än högre kängor som Lundhagskängor. De senare ger bättre stöd i vissa situationer och man kan gå igenom blötare partier (men det går förstås inte att vada i dem) dock. Men lågskor är lättare och bekvämare, och man behöver inte ödsla så mycket tid på att snöra dem.

Graningekängor brukar fungera utmärkt. Dessa ser bra ut, se till att smörja in skorna och gå några mil i dem innan vandringen så ska det gå bra.

http://www.brandos.se/graninge/56629-44-dbrown/a4724?LGWCODE=8063;64497;2166&ref=adw_se&utm_medium=ppc&gclid=CM-F8JvVhb0CFSETwwodqxMALA

William S
2016-02-06, 16:37
På bestigakebnekaise.se (http://bestigakebnekaise.se) finns mycket bra tips och information om att bestiga kebnekaise. Om du funderar på vandringskläder (http://bestigakebnekaise.se/vandringsklader) så tänk på att vädret kan växla snabbt mellan varmt och kallt. Nere vid Kebnekaise Fjällstation kan det vara varmt medan det är snö uppe på toppen. Det är därför bra att använda lager-på-lager principen, vilket möjliggör en flexibilitet och du kan hålla rätt temperatur under hela vandringen. Tänk även på att undvika att använda bomullskläder, då bomull suger upp fukten och det blir tätt. Använd hellre material som merionull.

J.V
2016-02-06, 16:46
Bra bump.