handdator

Visa fullständig version : Varför droppar jag bara i böj?


Kaelel
2014-02-08, 16:29
Hej, jag har deffat i ca 5 veckor nu och jag har droppat från 77.9 till 74.9 (-3 kg), något jag tycker är en helt lagom takt och min nuvarande fettprocent ligger runt 7-9%.
Det jag undrar är hur jag genom hela deffen har lyckats hålla samma vikt och reps i alla övningar förutom knäböj?
I vissa övningar har jag tom lyckats öka, som tex +2 reps i pendley över 3 sets, +3 reps i stångcurl över 3 sets, från 160 x 9, 7, 6 till 165 x 8, 7, 6 i stående vadpress och jag har gjort ungefär lika bra ökningar i mina 2 magövningar.
I böj fick jag dock sänka 2,5 kg i första setet för 2 veckor sedan för att klara av mina utsatta reps och detta setet blir bara svårare och svårare att få upp och jag kommer förmodligen få sänka det snart igen.
Jag droppade även 1 rep i mitt andra set idag så det får jag sänka nästa pass med 2,5 kg.
Det knepiga är dock att jag i bensparken som är min andra övning har lyckats öka 2 reps över 3 sets.
Måste detta betyda att jag har förlorat muskelmassa i benen eller kan det vara för att böj är så vidrigt krävande och att jag helt enkelt inte har tillräckligt med kolhydrater i mig?
Jag ligger ändå rätt högt på kolhydrater, av mina 2100 kcal jag dagligen äter så går 9-1000 kalorier åt till kolhydrater.
Mvh

Tobbey
2014-02-08, 16:32
Jag märker enorm skillnad i böjstyrka så fort jag går ner/upp lite i vikt. Kan inte förklara varför.

Ramboline
2014-02-08, 16:36
Inget ovanligt,låg själv på deff och blev starkare,hade med mig vikterna som jag hade på 70 kg och ned till 52.7 kg. Alltså ingen muskelförlust. Men jag gjorde lite grejer som jag aldrig har gjort på en deff förrut. När jag var sliten la jag mig på balance körde Bcaa under träningspasset, och jag låg på 3 gram protein per kg kroppsvikt. Bara att se glad ut då fungerar deffen för dig och du gör rätt utan att förlora massa.😁

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

z_bumbi
2014-02-08, 16:44
Böj har mycket med bålstabilitet att göra och den brukar minska vid viktminskning, några få kilon kan göra stor skillnad hos en del .

mikaelj
2014-02-08, 18:03
Jag känner att jag inte har något tryck i benen när jag har för lite energi. Knäböj är definitivt en av de övningarna som en viktnedgång går hårdast åt, för mig.

Commando1980
2014-02-08, 18:07
En annan potentiell faktor är att benen blir lokalt slitna av eventuell ökad mängd cardio.

thure
2014-02-08, 18:49
Upplever samma sak nu när jag har börjat räkna Kcal. Knäböjen har jag minskat 5kg på medans bänkpressen mm håller i sig eller ökar smått. Ingen cardio för min del.

Diomedea exulans
2014-02-08, 18:52
Mindre mage = tyngpunkten förflyttad på ett ofördelaktigt vis för böj, kanske?

Rikard Jansson
2014-02-08, 18:52
Fett hjälper mycket vid böj. Skulle tro att det är #1 av alla övningar som tjänar mest på viktuppgång

Kaelel
2014-02-08, 20:07
Tack för svaren, det låter väldigt logiskt att bålstabiliteten blir sämre vid en viktnedgång.