handdator

Visa fullständig version : Extrem yrsel av hantelpress?


Nordvall
2014-02-08, 14:27
Halloj! Jag är van att köra lutande hantelpress i reps om 8-12, men nu har jag börjat köra ett schema som endast låter mig köra extremt tunga 6or som max. Körde bröst/mage passet för andra gången igår och började med 3x6 i bänkpress. Inga konstigheter.
När det sen kommer till den lutande hantelpressen (incline förövrigt) så har det nu hänt mig i två fall av två att precis när jag skickar upp hantlarna och påbörjar första repetitionen så drabbas jag av en extrem yrsel, blir nästan som disorienterad och första veckan fick jag avbryta första arbetssetet direkt för jag var inte långt ifrån att svimma.
Andra gången som var igår kväll var lite bättre men ändå kände jag yrsel och obehag. Jag gissar att andningen kan vara inblandad? Jag försöker andas djupt och lugnt, men kom på mig själv med att näst intill hyperventilera innan det var dags att köra.
Metoden för att få upp hantlarna är att jag hsr dem på knäna och kickar upp en i taget om det nu är av betydelse.

Tips uppskattas! Mvh

Diomedea exulans
2014-02-08, 14:33
Samma händer mig! Liksom du är jag ny på tunga lutande hantelpressar.

Jag tror inte att det är något farligt, så jag bara kör på.

Nordvall
2014-02-08, 15:05
Samma händer mig! Liksom du är jag ny på tunga lutande hantelpressar.

Jag tror inte att det är något farligt, så jag bara kör på.

Som det var igår kan jag hantera, men riskerar helst inte att helt tappa balansen och få en 34+ kg i skallen :/

Diomedea exulans
2014-02-08, 16:07
Som det var igår kan jag hantera, men riskerar helst inte att helt tappa balansen och få en 34+ kg i skallen :/

Jag kör bara 30 kg och har en ganska tjock skalle. ;)
Nä, men seriöst så vet jag inte riktigt vad du ska göra åt problemet. Längre vila mellan seten borde hjälpa, tror jag. Och se till att du är utvilad och har mat i magen innan passet.

Nordvall
2014-02-08, 16:28
Jag kör bara 30 kg och har en ganska tjock skalle. ;)
Nä, men seriöst så vet jag inte riktigt vad du ska göra åt problemet. Längre vila mellan seten borde hjälpa, tror jag. Och se till att du är utvilad och har mat i magen innan passet.

Haha! :)

Mat är sällan ett problem för mig (forever fluffy) men när du säger det så kan sömnen vart jävlig båda gångerna. Åtminstone natten till igår men första gången osäkert.

Sömn är något jag har lite svårt med och måste ta mer ansvar för. Får ta mig i kragen och se om det hjälper.

BigBoy
2014-02-08, 17:23
Nacken. Lyft på huvudet lite om du pressar ner det i dynan, man gör gärna det när man lyfter tyngre

behnam
2014-02-08, 18:41
Jag har själv samma problem i stående militärpress.. Jag anar att det har med andningen o göra, fast är långt ifrån säker

Nordvall
2014-02-08, 19:27
Nacken. Lyft på huvudet lite om du pressar ner det i dynan, man gör gärna det när man lyfter tyngre

Tack bigboy! Filmade sista setet igår och ser att jag gärna fäster blicken långt upp mot taket. Ska testa och se!

BigBoy
2014-02-08, 23:08
Inga problem. Snubben med militärpressen har samma bekymmer.
Han spänner nacken bakåt och har blicken i taket.
Inga fel i det, men endel är känsliga som fan för nackutlöst yrsel.

pezrulezhaakon
2014-02-08, 23:45
Rätta till andningsmönstret...

Nordvall
2014-02-09, 15:12
Rätta till andningsmönstret...

Och med det menar du djupt och lugnt?

pezrulezhaakon
2014-02-09, 16:38
Och med det menar du djupt och lugnt?

Nä, inte nödvändigtvis. Tanken är att du ska hitta ett andningssätt som funkar bättre än det du har nu.
Att du hittar dina tillfällen att andas in och ut i ditt arbetsset.

Finns inget generellt rätt eller fel här.

Nordvall
2014-02-09, 17:08
Nä, inte nödvändigtvis. Tanken är att du ska hitta ett andningssätt som funkar bättre än det du har nu.
Att du hittar dina tillfällen att andas in och ut i ditt arbetsset.

Finns inget generellt rätt eller fel här.

Ska jobba på det, tackar för svar.