handdator

Visa fullständig version : 127kg: Min resa till en mindre kropp


Krille05
2014-02-08, 02:37
Tjenare, tänkte starta en journal här där jag skriver ner min progression i träningen. Jag försöker mest gå ner i vikt eftersom jag är lite överviktig, men vill också öka i muskelmassa.

Vikt: 124-127kg, skiftar en del beroende på när på dygnet jag väger mig och om jag ätit extra mycket innan under dagen osv.
Längd: 174cm
Ålder: 24 år

Har nu styrketränat i 2 månader, har aldrig tränat i mitt liv tidigare. Har för dålig kondition för att jogga eller gå långa promenader så jag fokuserar på styrketräningen nu medan jag ska gå ner i vikt. Har försökt gå ner förut och det fungerade ett tag men sedan åt jag upp mig igen, har lite problem med depression ibland och tunga dagar kan jag häva i mig 2liter glass och en liter sprite. Har ett stillasittande jobb så jag får inte särskilt mycket motion i vardagen heller.

Jag har inget särskilt schema för träningen utan jag tränar det jag känner för stunden. Har haft hjälp av en person på gymmet hur man utövar de tre basövningarna marklyft, bänkpress och knäböj så jag försöker träna minst en av dom övningarna varje pass. Har lite problem med knäna så jag kan inte gå för tungt i knäböj osv.

Kan skriva mitt pass som jag gjorde under fredagskvällen

Hantlar 3kg uppvärmning
Bänkpress
35kgx5
40kgx5
50kgx2
55kgx0
52,5kgx1 PB

Bicepscurl stående
5kg uppvärmning
15kgx4
7,5kgx15

Biceps med stång
stången, glömde räkna repetitioner första setet
stången + 5kg på varje sida,x2

Bröst med hantlar från sidan som en vän visade mig, vet inte vad övningen heter men man rör armarna som att man ska krama nån typ fast man ligger ner på en bänk med lutning

5kg uppvärmning
10kgx12
10kgx11
15kgx5
15kgx5
15kgx5

Fick ont i huvudet här så jag avslutade passet och åkte hem och åt.

Ska försöka uppdatera varje dag, ska göra lite mat nu sen blir det att sova.

sebbanboy14
2014-02-08, 03:16
Önskar dig all lycka. Jag gjorde nyss en liknande resa. Va dock uppe i 102 som mest. Mitt tips är att du börjar lite lätt och inte bara torr att du ska vända på allt över en natt. Jag tror du förmodligen har ätit för mycket skit och rört på dig för lite innan. I mitt fll så har jag prövat tränat flera gånger tidigare men slutat efter några veckor.
SOm jag körde denna gång då jag nu ligger ner på 83kg. Så gjorde jag följande. Jag började med att springa 3km 6-7 gånger i veckan. De är så pass kort sträcka att kroppen hinner återhämta sig till dagen efter. Jag gjorde de i rät många veckor. Efter det så köpte jag en crosstrainer. Då gjorde jag så att jag först sprang 3km och när jag kom hem så körde jag 10min crosstrainer. Fortsatte på de i några veckor. Efter de la jag till ytterligare. Då blev de 3km löpa, 10min crosstrainer. Och olika övningar efter. Ex armhävningar en dag situps en annan osv. Och nu så går jag på gym ca 4-5 gånger i veckan och kör något pass hemma.
Det jag vill få fram är att jag skapade något jag kunde leva med att hålla. Att i början springa 3km är kanske lika jobbigt som ett hårt gympass med både styrka och kondition.
Hur du än gör så hoppas jag de går bra för dig. Ett annat tips: Om du kör hår uppvärmning på gymmet ex löpning, crosstrainer eller liknade. Om du kör hårt så du får ingång svettningar. Så kommer du kunna hålla förbränningen hög under hela passet.

Lycka till

maattee10
2014-02-08, 08:47
tjenare

det ska bli riktigt kul att följa din resa då jag gjort exakt samma:) jag har alltid gått efter måttbandet och inte vågen, då muskelmassa väger mer än fett. jag har minskat magen från 154cm till 133cm (-21cm). så man kan säga att jag gått ner 21kg fett. min dröm är att tävla inom strongman och då ska man gärna väga över +120kg. men det betyder inte att man är sjukligt överviktig. ta mariusz pudzianowski (sök google) han väger över 135kg.

men viktigast är att du hittar aktivitet som du älskar och aldrig kommer att sluta med. samt att äta det du gör idag fast en mindre mängd och strypa glass, chips osv så mycket som möjligt. viktigaste är att du kan hålla i viktnedgången till du blir nöjd.

Mina tips:
1. hitta en eller flera roliga aktiviteter som du tycker är roliga ex. styrketräning
2. byt ut all socker läst mot sotningsmedel läsk ex. cola zero eller cola light
3. ät allt du brukar äta men minska på kolhydraterna
4. självklart minimera chips, glass osv

Krille05
2014-02-08, 17:58
Önskar dig all lycka. Jag gjorde nyss en liknande resa. Va dock uppe i 102 som mest. Mitt tips är att du börjar lite lätt och inte bara torr att du ska vända på allt över en natt. Jag tror du förmodligen har ätit för mycket skit och rört på dig för lite innan. I mitt fll så har jag prövat tränat flera gånger tidigare men slutat efter några veckor.
SOm jag körde denna gång då jag nu ligger ner på 83kg. Så gjorde jag följande. Jag började med att springa 3km 6-7 gånger i veckan. De är så pass kort sträcka att kroppen hinner återhämta sig till dagen efter. Jag gjorde de i rät många veckor. Efter det så köpte jag en crosstrainer. Då gjorde jag så att jag först sprang 3km och när jag kom hem så körde jag 10min crosstrainer. Fortsatte på de i några veckor. Efter de la jag till ytterligare. Då blev de 3km löpa, 10min crosstrainer. Och olika övningar efter. Ex armhävningar en dag situps en annan osv. Och nu så går jag på gym ca 4-5 gånger i veckan och kör något pass hemma.
Det jag vill få fram är att jag skapade något jag kunde leva med att hålla. Att i början springa 3km är kanske lika jobbigt som ett hårt gympass med både styrka och kondition.
Hur du än gör så hoppas jag de går bra för dig. Ett annat tips: Om du kör hår uppvärmning på gymmet ex löpning, crosstrainer eller liknade. Om du kör hårt så du får ingång svettningar. Så kommer du kunna hålla förbränningen hög under hela passet.

Lycka till

tjenare

det ska bli riktigt kul att följa din resa då jag gjort exakt samma:) jag har alltid gått efter måttbandet och inte vågen, då muskelmassa väger mer än fett. jag har minskat magen från 154cm till 133cm (-21cm). så man kan säga att jag gått ner 21kg fett. min dröm är att tävla inom strongman och då ska man gärna väga över +120kg. men det betyder inte att man är sjukligt överviktig. ta mariusz pudzianowski (sök google) han väger över 135kg.

men viktigast är att du hittar aktivitet som du älskar och aldrig kommer att sluta med. samt att äta det du gör idag fast en mindre mängd och strypa glass, chips osv så mycket som möjligt. viktigaste är att du kan hålla i viktnedgången till du blir nöjd.

Mina tips:
1. hitta en eller flera roliga aktiviteter som du tycker är roliga ex. styrketräning
2. byt ut all socker läst mot sotningsmedel läsk ex. cola zero eller cola light
3. ät allt du brukar äta men minska på kolhydraterna
4. självklart minimera chips, glass osv

Tack så mycket för era tips och stöd, uppskattas verkligen! Har aldrig varit så här motiverad tidigare!


Dagens pass:

15 minuter på cykelmaskin

Marklyft
Stången uppvärmning
40kgx12
60kgx5
60kgx5


Incline flyes(tog reda på vad övningen hette hehe)
10kgx12
15kgx10
15kgx10
20kgx5


Latsdrag
40kgx10
45kgx10
50kgx8

Hantelrodd
15kgx12
20kgx10
20kgx7




Dagens vikt var 124,6kg, har dragit ner på kolhydraterna lite grann. Hoppas på att tappa några kilo vätska ganska fort.

Krille05
2014-02-10, 11:42
Körde ett pass igår


Incline flys

5kgx20
15kgx10
15kgx10

gjorde ungefär 10 set

Bänkpress

30kgx12
50kgx4
60kx1 pb


biceps

10kgx8

Krille05
2014-02-11, 13:30
Har fått ett tips av en PT på gymmet att inte gå för hårt ut i början så ska börja köra lite lättare ibland, "deloada" som han kallade det. Ska köra lättare i 4 veckor för att inte överträna.

Bänkpress 30kgx5
30kgx5
30kgx4

Hantelpress 8kgx10

Biceps 5kgx25

Krille05
2014-02-12, 12:11
Körde ett pass tidigt idag.

Böj 40kgx5 50kgx5 3 set etc (problem med knäna)

Incline flys 15kgx10

Här kom det en kille och gav mig ett råd att köra fortare, så jag använde endast 4kg hantlar och gjorde väldigt snabba reps

4kgx30
4kgx28-30
4kgx25

militärpress 20kgx10

bänkpress 25kgx10

Hantelpress 10kgx12 10kgx10