handdator

Visa fullständig version : Räkna fettprocent (bf%) utifrån stats osv vid deff


sotala
2014-02-07, 22:39
Hej på er alla!

Jag gjorde en kalipermätning i slutet av januari. 83 kg, 170 cm och en bf på 18%. Mitt mål var att gå ner till ca 10 % tänkte jag men vid närmare eftertanke så känns 8% lite mer aktuellt då suget efter rutorna är STORT! Han som vägde mig sa att jag behöver gå ner X antal kilo för att nå 10%(tror det var 7-8kg).
Så, för att nå 8 % bf, hur räknar jag då? utifrån de 83kg o 170 cm som vi utgår från. Hur många fettkilon måste jag gå ner för att nå mitt mål?
Ni som kan detta kan gärna lära mig och alla andra hur man räknar ut detta. Finns det en formel man kan räkna ut detta med t.ex.?

Sen undrar jag om jag borde ta med kreatinet i beräkningen samt hur länge jag skall käka det med tanke på vattnet som samlas. creatine monohydrat från gg.

Övrigt: 2 dar gym, vila, 2 dar gym, vila osvosv.. 30 min lågintensiv cardio efter passet, ca 250-300 kcal förbränning på bandet. Studerande förövrigt så jag är lite osäker på "aktivitetsnivån"(Räknade med normal". Passen = Tung basövning(3-5 rep) på 5 set därefter följande div övningar på 7-8 reps på 4 set.
Kcal intag 2400 om dagen. (fitnesskolan.se). Dvs - 500 kcal.
Tilläggsinfo: Förra januari 2013 vägde jag 83-84 med runt 26% bf ^^):hbang:

Lose
2014-02-07, 23:00
18% av 83 kg är ungefär 15 kg.
10% av 75 kg är ca 7,5 kg.

Låt oss säga att du består av 15 kg fett nu och lyckas gå ner enbart 7,5 kg fett så kommer du ligga på 10% bf. Går du ner ytterligare 1,5 kg fett efter det så är du nere på 8%.

Gäller att deffa rätt bara så du inte tappar muskler. Men gå mer efter spegeln istället för vågen...

sotala
2014-02-07, 23:15
18% av 83 kg är ungefär 15 kg.
10% av 75 kg är ca 7,5 kg.

Låt oss säga att du består av 15 kg fett nu och lyckas gå ner enbart 7,5 kg fett så kommer du ligga på 10% bf. Går du ner ytterligare 1,5 kg fett efter det så är du nere på 8%.

Gäller att deffa rätt bara så du inte tappar muskler. Men gå mer efter spegeln istället för vågen...

Ja det låter väl rimligt. Ja att deffa rätt är mitt mål givetvis.
Maten består utav sedvanliga gröt, ägg, kyckling, nötfärs, fisk, grönsaker o proteinshakes osv. Även bcaa under träning numera. ca 2g protein/kg och runt 1g fett/kg. Alla kalorier räknas. Jag tänkte följa vågen för att se så kalorinivån ligger där den ska främst i ett par månader för att i april justera och ge järnet vid behov om det behövs. sedan balans till höst-vinter månadernas tänkta cleanbulk!

Vad tror ni förövrigt om "aktivitetsnivån" ?

sotala
2014-02-07, 23:30
Finns det en formel man kan räkna ut detta med t.ex.?

Sen undrar jag om jag borde ta med kreatinet i beräkningen samt hur länge jag skall käka det med tanke på vattnet som samlas. creatine monohydrat från gg.

???

Lose
2014-02-07, 23:38
Tänk också på att inte ligga på ett större underskott än 500 kcal när du närmar dig 78-79 kg. Första veckorna kan du ligga på 700-800 kcal underskott.

Vad jag menade med att gå efter spegeln var ju givetvis sen när du börjar känna dig nöjd, om det sen är 8, 9, 10 eller 11% bf är ju sak samma.

Kreatin vet jag inte mycket om annat än att du säkert bunkrar upp ett par kg vätska de första veckorna när du tar kreatin.

sotala
2014-02-08, 00:35
Tänk också på att inte ligga på ett större underskott än 500 kcal när du närmar dig 78-79 kg. Första veckorna kan du ligga på 700-800 kcal underskott.

Vad jag menade med att gå efter spegeln var ju givetvis sen när du börjar känna dig nöjd, om det sen är 8, 9, 10 eller 11% bf är ju sak samma.

Kreatin vet jag inte mycket om annat än att du säkert bunkrar upp ett par kg vätska de första veckorna när du tar kreatin.

Förra deffen låg jag runt 11 procent så de skulle va skönt o skala av lite till så jag tänker mig att 8 kan vara rätt % :D
Detta me kreatinet undrar ja givetvis över då jag strax druckit upp en påse.. då e ju frågan om ja ska påbörja en ny eller ha en off månad med risk att ja ev tappar styrka eller osv eller öppna nästa påse o köra vidare tills deffen e klar för att sedan ha ett uppehåll.
Jo jag får väl räkna kcalbehov för varannan kg ja gått ner eller ngt liknande:D

Sheogorath
2014-02-08, 09:21
Det är bra att börja med kreatin typ två veckor innan dietstart så att man har allt vatten på plats när man kollar sin utgångsvikt. Sen ska man naturligtvis inte sluta mitt i dieten och tappa styrka och vätsketryck i musklerna.

Jag är imponerad om du lyckas klara att planera ett kostschema där du hamnar så lågt som protein x 2 på en traditionell dietkost som dessutom innehåller proteindrycker. Ligger du väldigt lågt i kcal? Du tänker på att räkna med proteinet även i grönsaker, gryn osv?

Protein x 2 kan säkert funka men många håller den siffran eller strax över vid bulk och ligger högre (x 3) under deff.

sotala
2014-02-08, 10:51
Det är bra att börja med kreatin typ två veckor innan dietstart så att man har allt vatten på plats när man kollar sin utgångsvikt. Sen ska man naturligtvis inte sluta mitt i dieten och tappa styrka och vätsketryck i musklerna.

Jag är imponerad om du lyckas klara att planera ett kostschema där du hamnar så lågt som protein x 2 på en traditionell dietkost som dessutom innehåller proteindrycker. Ligger du väldigt lågt i kcal? Du tänker på att räkna med proteinet även i grönsaker, gryn osv?

Protein x 2 kan säkert funka men många håller den siffran eller strax över vid bulk och ligger högre (x 3) under deff.

Ja alltså jag utgår från 2 g minimum per kg kroppsvikt. Sen proteinet i alla grönsaker osv är jag inte så petig med då jag redan får i mig minst 2g :) ja ligger nog på ca 180-200 åtminstone. Fokuset ligger på protein o fett för att sedan fylla på med andra livsmedel till lagom kalorimängd. Och det blir alltså inte mkt kolhydrater.

sotala
2014-02-10, 22:22
Fortfarande ingen som vet hur man på ett säkert sätt räknar "Så, för att nå 8 % bf, hur räknar jag då? utifrån de 18 % bf, 83kg o 170 cm som vi utgår från. Hur många fettkilon måste jag gå ner för att nå mitt mål?" eller? Jag vill inte höfta mig fram. planering är ju a och o! ^^)

forslund
2014-02-11, 07:57
Du fick ju svaret på frågan redan i trådens första svarspost.

Jacob Smith
2014-02-11, 14:16
Fortfarande ingen som vet hur man på ett säkert sätt räknar "Så, för att nå 8 % bf, hur räknar jag då? utifrån de 18 % bf, 83kg o 170 cm som vi utgår från. Hur många fettkilon måste jag gå ner för att nå mitt mål?" eller? Jag vill inte höfta mig fram. planering är ju a och o! ^^)

Herrgud! Skolkade du från matten? Räkna ut 10 % från 83 kg. Ta värdet du får minus 83. Så får du fram värdet. Dvs 74,7 kg. Men det bygger såklart på att du torskar bara fett.

sotala
2014-02-11, 21:02
Herrgud! Skolkade du från matten? Räkna ut 10 % från 83 kg. Ta värdet du får minus 83. Så får du fram värdet. Dvs 74,7 kg. Men det bygger såklart på att du torskar bara fett.

Jo jag förstår ju hur jag räknar procent men sen så var jag osäker på om det fanns något annat att ta hänsyn till i beräkningen, just därför ställde jag frågan på kollo där jag antog att ett kvalificerat svar skulle ges. Är man osäker så frågar man har jag lärt mig! ;)

Så, vad har jag lärt mig. 83 kg=18%*0,9=74,7 dvs 8,3 kg skall bort för att nå 8%. 8,3/16v=2,075 kg/mån eller 0,51875 i veckan. Mitt dagliga energibehov är 2942 och för att gå ner 0,51875 kg så måste jag alltså subtrahera (0,51875*7500/7) 555,8 kcal dvs 2386,2 kcal om dagen.
Sen till problemet med kreatinet. Vad kan jag egentligen "räkna" med att ha gått upp i vatten? kreatin monohydrat från gg, 1 skopa (5g) om dagen. Jag har inte tagit kreatin förut så jag har ingen som helst aning om vad som skulle kunna vara en rimlig uppgång av vattenvikt egentligen.

Tack för hjälpen alla! mitt första inlägg hittills. Jag skickar med en bild så ser vi hur utvecklingen går! :D
Självklart har jag lite pump på bilden!;D

Kvicksilver
2014-02-11, 21:41
Jo jag förstår ju hur jag räknar procent men sen så var jag osäker på om det fanns något annat att ta hänsyn till i beräkningen, just därför ställde jag frågan på kollo där jag antog att ett kvalificerat svar skulle ges. Är man osäker så frågar man har jag lärt mig! ;)

Så, vad har jag lärt mig. 83 kg=18%*0,9=74,7 dvs 8,3 kg skall bort för att nå 8%. 8,3/16v=2,075 kg/mån eller 0,51875 i veckan. Mitt dagliga energibehov är 2942 och för att gå ner 0,51875 kg så måste jag alltså subtrahera (0,51875*7500/7) 555,8 kcal dvs 2386,2 kcal om dagen.
Sen till problemet med kreatinet. Vad kan jag egentligen "räkna" med att ha gått upp i vatten? kreatin monohydrat från gg, 1 skopa (5g) om dagen. Jag har inte tagit kreatin förut så jag har ingen som helst aning om vad som skulle kunna vara en rimlig uppgång av vattenvikt egentligen.

Tack för hjälpen alla! mitt första inlägg hittills. Jag skickar med en bild så ser vi hur utvecklingen går! :D
Självklart har jag lite pump på bilden!;D

Fast i verkligheten kommer du inte bara förlora fett utan även muskler. Hur mycket vet du ju inte... så därför är spegeln viktigare än vågen och mattematiken. Din uträkning blir därmed värdelös.

Lose
2014-02-11, 21:51
Din uträkning blir därmed värdelös.

Inte hela sanningen dock… Men att räka med decimaler är inte rätt läge här. Låter som du kan lägga dig på 500 kcal i underskott och gå ner ca 2 kg i månaden. Träna tungt och håll koll på kosten så tappar du minimalt med muskler iaf.

Jag skulle väga mig varje dag och efter ca 4-5 veckor så ser du nog om du ligger rätt. Samtidigt som du ser till att inte tappa (för mycket) i styrka på gymet. Men som jag sa från början. Spegeln är viktigare än vågen, men vågen kan ge dig indikationer så det inte går för fort.

Stort lycka till!

sotala
2014-02-12, 21:11
Shit, jag hittade en bild från 2013-01 då jag började träna+efterbild. bf tror ja ligger på 25-26%. Shit vad jag INTE ångrar en endaste sekund av träningen. Haha galet. Jag var allt en liten knubbis! ^^). Detta hände alltså på ynka 6 månader! (Sveriges längsta shorts ser jag) ^^. Och nu alltså, samma viktmässigt men ett bf på 18%. Vad tror ni att jag gått upp i muskelmassa?

sotala
2014-02-14, 22:17
81,5 på vågen idag i endast kalsonger på morgonkvisten. ser lovande ut!:D

sotala
2014-03-06, 23:22
http://img.tapatalk.com/d/14/03/07/a5adyner.jpg hur är det med carb refeed egentligen? Jag har vilodag idag. Så ja passade på äta lite extra/cheat day?.. (cravings from hell).. jag har alltså ätit 996kcal xtra idag kolhydrater äter jag inte alls lika mkt egentligen. I övrigt så ligger ja 500 minus i snitt.. räcker det med den mängden kolhydrater lr måste det va mer?

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

Bryggan
2014-03-07, 07:18
Shit, jag hittade en bild från 2013-01 då jag började träna+efterbild. bf tror ja ligger på 25-26%. Shit vad jag INTE ångrar en endaste sekund av träningen. Haha galet. Jag var allt en liten knubbis! ^^). Detta hände alltså på ynka 6 månader! (Sveriges längsta shorts ser jag) ^^. Och nu alltså, samma viktmässigt men ett bf på 18%. Vad tror ni att jag gått upp i muskelmassa?
One year transformation?

sotala
2014-03-07, 14:04
Ja asså den bilden med 2 bilder e från jan2013 till slutet av juli2013. Den med skåpen bakom e jan2014http://img.tapatalk.com/d/14/03/07/eza9a2yz.jpg

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

Bryggan
2014-03-07, 15:57
:hbang: Grymt bra utveckling!

sotala
2014-03-08, 00:05
Tack!

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk